Урок № клас дата
Тема уроку: Зміна об’єму твердих тіл.
Задачі:
Корекційно – розвивальна: розвивати логічне мислення учнів, вміння планувати й проводити спостереження та досліди; прищеплювати навички інтелектуальної праці.
Навчально-корекційна: ознайомити учнів з властивостями твердих тіл - зміна об’єму; формувати уміння виконувати досліди за допомогою найпростіших засобів, вимірювати й аналізувати результати;
Корекційно - виховна: виховувати в учнів навички використання зміни об’єму твердих тіл у побуті.
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: дошка, цвяшки або металева шпилька, спиртівка, пінцет, монета , підручник, зошит, картки для перевірки знань.
Хід уроку:
1.Орг.момент. НПП
( слайд) Моне́та (лат. moneta) — грошовий знак, виготовлений з металу (золота, срібла, міді або сплавів) встановлених законом ваги і форми, що використовується як засіб грошового обігу та платежу. У кожній країни є монети. Монети Національного банку України, викарбувані масовим тиражем для обігу, на відміну від пам'ятних та ювілейних монет, що мають обмежений тираж та підвищену якість карбування. Монети це тверді тіла, а ви вже знаєте, що:
2. Актуалізація опорних знань.
( слайд) Фізичний диктант. Робота в парах ( продовж речення)
Пружність – це властивість тіла відновлювати свою … (форму після припинення дії на нього сили).
Пластичність – це … після припинення дії на нього сили (відновлення форми тіла).
Крихкість – це ….. в наслідок дії на них сили (руйнування).
Горючість – здатність речовини …...
Негорючість - ……. горіти в повітрі.
3. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, завдань уроку.
( слайд) Дізнатися, чи зберігають об’єм тверді тіла? Від чого залежить об’єм твердих тіл.
Зміна об’єму твердого тіла відбувається внаслідок теплової дії на нього.
Монети є своєрідним джерелом дослідження.
( слайд) Проведемо дослід. ( практична робота)
В дошку вкручені цвяхи, щоб ледь проходила монета. Монету нагріти, тримаючи пінцетом (монета застрягне між цвяшків). Після того як охолоне, вона пройде між цвяшками.
( слайд) Висновок: Під час нагрівання тверді тіла збільшуються в об’ємі, тобто деформуються, а під час охолодження – зменшуються.
Пояснення. Частки металевої монети внаслідок нагрівання (підвищення температури) стали рухатися швидше і з більшою амплітудою, відстань між ними зросла, у результаті збільшився діаметр монети, а отже, і її об’єм.
( слайд) Фізкультхвилинка. « Властивості твердих тіл».
( слайд) Фізичний словник. Робота в зошиті.
Деформація - Деформа́ція (від лат. deformatio — «спотворення») — зміна розмірів і форми твердого тіла під дією зовнішніх сил (навантажень) або якихось інших впливів (наприклад, температури, електричних чи магнітних полів). При деформації точки твердого тіла змінюють своє положення.
( слайд) Цю властивість обов’язково враховують у техніці. Не можна, наприклад, туго натягувати проводи електромереж між опорами. Нафтові трубопроводи будують у вигляді петель. Рейки залізничної колії не вкладають щільно, а залишають між ними невеликі проміжки.
Вже казали, що монети є своєрідним джерелом дослідження: історії, ідеології, релігії, політичної думки суспільства. Нумізматичний матеріал має важливе значення при аналізі економічної історії суспільства, тому що за ним можна простежити посилення чи послаблення монетної емісії, зміни вагової системи, введення до обігу нових металів.
Характер монет, написи і зображення на них дають можливість визначати форму правління, зміну царювань, династичну хронологію, взаємовідносини васалів та сюзерена, державні перевороти, та інші політичні події в країні.
Будучи виробами художнього мистецтва, монети також є джерелом з історії техніки та історії мистецтва. У деяких випадках — це шедеври образотворчого мистецтва. Написи на монетах важливі для вивчення палеографії. В археології монетні знахідки слугують важливим матеріалом при вивченні різних пам'ятників, для їх датування тощо.
Рефлексія: Чи сподобався урок? Що нового дізналися?
Синквейн (сенкан)
Цю методику добре використовувати для малих дітей – 5-6 класи. Сінквейн або сенкан - це складання вірша з 5-ти рядків.
Перший рядок представляє собою іменник, як правило ключове слово теми уроку або тему, яку поставив учитель.
Другий рядок – два прикметники, що представляють найбільш характерні ознаки цього іменника.
Третій рядок – три дієслова, що описують найбільш важливі процеси, що відбуваються з цим іменником.
Четвертий рядок – ключова фраза, найбільш важлива ідея.
П’ятий рядок – знову іменник, але вже резюме або синонім до іменника з першого рядка, метафора.
За допомогою складання вірша дитина ставить собі акценти, що вона запам’ятала.
Підсумок уроку: Чи зберігають об’єм тверді тіла? Як змінюється об’єм тіла при нагріванні? Чому? Як змінюється об’єм твердого тіла при охолодженні? Чи всі тіла розширюються однаково? Як людина використовує зміни об’єму твердих тіл?
Оцінювання навчальної діяльності учнів.