Урок "Значення грибів і лишайників у природі та житті людини"

Про матеріал
Розширити знання про значення грибів і лишайників у природі й житті людини; розвивати логічне мислення, вміння лаконічно висловлювати свою думку; вміння слухати інших, вдосконалювати вміння працювати з додатковою літературою, комунікативних умінь; виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, здійснювати гігієнічне, екологічне, естетичне виховання.
Перегляд файлу

ЗНАЧЕННЯ ГРИБІВ І ЛИШАЙНИКІВ У ПРИРОДІ Й ЖИТТІ ЛЮДИНИ

Цілі уроку:

освітня: розширити знання про значення гри­бів і лишайників у природі й житті людини;

розвиваюча: розвивати логічне мислення, вміння лаконічно висловлювати свою думку; вміння слухати інших, вдосконалювати вміння працювати з додатковою літературою, комунікативних умінь.

виховна: виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, здійснювати гігієнічне, екологічне, естетичне виховання.

Обладнання: таблиці "Гриби й лишайники", колек­ція "Шапинкові гриби", колекція лишайників.

Тип уроку: узагальнення знань.

Основні поняття і терміни: грибкові захворювання, редуценти, руйнівники.

ХІД УРОКУ

                                                                    Скажи мені – і я забуду.

                                                                             Покажи мені – і я запам’ятаю.

Дай можливість діяти самому –

 і я навчуся.

  1.                ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Постановка мети, оголошення плану уроку

  1.             УЗАГАЛЬНЕННЯ МАТЕРІАЛІВ ТЕМИ

Заповнення таблиці "Значення грибів і лишайників у природі й житті людини" (робота з підручником, § 52 - 56)

Назва грибів і лишайників

Значення у природі й житті людини

Шапинкові їстівні гриби

Тварини й людина споживають в їжу; міс­тять багато білків, вітаміни груп В, Т), А, РР, мікроелементи (купрум, цинк та ін.)

Гриби-сапротрофи

Очищують поверхню Землі від мертвої органіки; неорганічні сполуки, які при цьому утворилися, можуть споживати рослини; відіграють роль у процесах ґрунтоутворення

Цвілеві гриби

Беруть участь у процесах ґрунтоутво­рення; здатні псувати харчові продук­ти; їх використовують для виробництва лікарських препаратів (антибіотики, вітаміни); застосовують для приготуван­ня твердих сирів

Дріжджі

Використовують для отримання спирту, у хлібопекарській та пивоварній про­мисловості

Гриби-паразити

Ріжки й сажки уражають злакові рос­лини; борошнисторосяні гриби уража­ють фрукти й овочі — це призводить до втрати врожаю; фітофтора уражає карто­плю та помідори; трутовики завдають шкоди деревним рослинам; деякі види спричиняють тяжкі захворювання шкіри (паршу, стригучий лишай); але людина може мати й певну користь: препарати з ріжок дають змогу зупинити внутрішні кровотечі; деякі гриби використовують у біологічному методі боротьби

Лишайники

Ростуть там, де не можуть існувати інші організми; сприяють подрібненню скельних порід і формуванню первісних ґрунтів

Ягель (оленячий мох)

Улюблена їжа для північних оленів

Лишайники

Людина використовує у промисловості для отримання цукрів, барвників, ви­робництва лакмусу, у парфумерній чи медичній промисловості

Цетрарій ісландський

Людина вживає в їжу

 

III. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ З ТЕМИ "ГРИБИ Й ЛИШАЙНИКИ"

  1.               Біологічний визначальний диктант
  1.               Безхлорофільні організми, переважно багато­клітинні, що живляться гетеротрофно, тобто готовими (органічними) речовинами. (Гриби)
  2.               Вегетативне тіло гриба, утворене гіфами. (Гриб­ниця, або міцелій)
  1.               Щільне переплітання гіф, яке зазвичай має форму ніжки та шляпки. (Плодове тіло)
  1.               Нитки, з яких утворена грибниця. (Гіфи)
  2.               Спеціальна клітина для нестатевого розмно­ження. (Спора)
  1.               Властивість речовини вбивати бактерії. (Бакте­рицидність)
  1.               Робота в групах

Група 1. Зустріч із лісником

Добридень, діти! Відпочиваєте? Чи гриби збира­єте? Так, усякий люд іде по гриби восени. Але не кожний розуміє, що ліс живий і поводитися з ним треба бережливо. Оскільки мова йде про грибників, розповім, що найбільше мене ображає. Приходить до лісу грибник, паличку-виручалочку обов'язково із живого дерева чи куща так і намагається виріза­ти, хоча поряд мертвого гілля вистачає.

Чи дехто з хлопців або ж і з дорослих, коли не пощастить на гарні гриби, збиває червоні маківки мухоморів, гриби-перестарки. Цей неук завдає ве­ликої шкоди. Немає такого гриба, який би не був потрібним у лісі тваринам чи птахам. Звірі ліку­ють ними свої хвороби, дерева зріднюються зі сво­їми грибами, а без них хворіють. Трапився старий гриб — наштрикніть його на гілочку, білка пора­діє вашому дарунку. Або ж розломіть стару шапку й розкидайте, років через два тут виростуть нові гриби.

Група 2. "Допомога лікаря"

  •            Де наш лікар?
  •            А що трапилось?
  •            Ользі погано.
  •            Зараз з'ясую. Що болить?
  •            Болить шлунок і живіт, дуже млосно, велика слабкість, не можу встати.
  •            Що їла вранці?
  •            Картоплю з грибами.

— Усе зрозуміло. Несіть дві склянки теплої води, трішки підсоленої, дамо їй випити, потім ви­кличемо блювоту, щоб очистити шлунок. Чи нема в когось молока? Їй би випити потім молочка, воно дуже добре вбирає отруту, проте можна приготу­вати й теплий чай. Потім ми Олю вкладемо, тепло вкриємо. Я гадаю, що все обійдеться.

Учитель. Щоб не було таких випадків, треба знати, що гриби бувають їстівні й отруйні. У нас багато отруйних, але ви запам'ятайте п'ять, які не треба збирати.

Кожна група розповідає про один отруйний гриб.

Група 1

Я хороший, я хороший!

І на білий гриб я схожий!

Я підступний, ще й отруйний.

Тож зумій мене пізнань — на ніжці

сіточка-печать.

Відломиш шапочку у мене — синіє

і буріє кров моя. (Чортів гриб)

Група 2

У білій шапці — шампіньйон,

По отруті — чемпіон!

Шийка з вузьким комірцем,

Ніжка з круглим чобітцем.

(Бліда поганка)

Група З

Тихо, тихо, ши, ши, ши...

Доторкнутись не спіши.

Я липучий та вонючий,

Шийка з вузьким комірцем,

Ніжка з круглим чобітцем.

(Мухомор вонючий)

Група 4

Найкрасивіший я, ошатний.

В червоній шапці з білим комірцем

І дуже круглим чобітцем.

(Мухомор червоний)

Група 5

Я опеньок, та несправжній,

Відрізнить не важко —

Шия геть без комірця,

Ніжка геть без чобітця,

Шапочка гладенька.

(Опеньок хибний)

Учитель. Тепер ми запам'ятаємо отруйні гри­би, користуючись книгами про гриби.

3. Бесіда

Дайте відповідь на запитання.

  1.  Гриби не мають хлорофілу, а все ж містять у своєму тілі органічні речовини. Як вони їх отримують?
  2.  Чому рекомендують збирати гриби, не зриваю­чи плодове тіло, а зрізуючи його тіло ножем?
  3.  З якого гриба виготовляють цінні ліки?
  4.  Що є причиною виникнення захворювання "стригучий лишай"?

Відповідь

  1.  Гриби засвоюють готові органічні речовини.
  2.  Щоб не руйнувати грибницю, від якої можуть виростати нові плодові тіла грибів.
  3.  З гриба пеніцилу виготовляють цінні ліки — пеніцилін.
  4.  Цю хворобу спричиняють гриби-паразити, що оселяються на тілі людини.

Головоломка "Гриби"

 

 

 

1

 

 

 

К

 

2

 

 

 

 

 

к

 

 

3

 

 

 

 

 

к

 

 

4

 

 

 

 

 

 

к

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

к

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

к

Відповідь: 1. Рижик. 2. Опеньок. 3. Дощовик. 4. Трутовик. 5. Підосичник. 6. Підберезник.

 IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: повторити § 51-57, підготуватися до тематичного оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 жовтня
Переглядів
51
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку