Формувати уявлення про значення ґрунтів в природі та значення
його для людей, про шляхи забруднення і руйнування ґрунту,
про охорону і збереження ґрунту. Удосконалювати вміння спостерігати, узагальнювати, самостійно робити висновки, висловлювати думку.
Розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість.
Виховувати ціннісне ставлення до природи.
Тема: Значення ґрунту . Охорона ґрунту.
Мета:
Формувати уявлення про значення ґрунтів в природі та значення
його для людей, про шляхи забруднення і руйнування ґрунту,
про охорону і збереження ґрунту. Удосконалювати вміння спостерігати, узагальнювати, самостійно робити висновки, висловлювати думку.
Розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість.
Виховувати ціннісне ставлення до природи.
Обладнання: мультимедійна презентація , картки для групової роботи
Хід уроку:
І. Організація класу.
Руханка « Українське село»
Мальви , курі , гуси , річка , лелека , степ.
Не знає той України , хто ні разу не був на селі . Як правило , за селом в’ється річка . Вона тиха заросла очеретом . Там купаються гуси , а на березі копошаться курі , походжають лелеки – метушливі курі їх зовсім не бентежать. За річкою незайманий степ.
Повертаємося у село . А назустріч нам , ламаючи мальви , перелякані курі , гуси , знову курі . Це їх на річку жене галаслива дітлашня .
Українське село потопає у мальвах. Біля вікон хат – мальви , біля тину – мальви , біля криниці з дерев’яною лелекою – теж мальви.
Ось така вона моя Батьківщина – і села , і річки , і степи.
Давайте дізнаємось яка ж погода у нашому селищі сьогодні.
ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень
- Яка зараз пора року ?
- Який місяць, число?
- Які зміни відбулися в живій природі? Спочатку в рослинному світі
- А в тваринному?
- У праці людей?
- А в неживій природі?
- Чи змінилася висота сонця?
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
А про що ми будемо говорити на уроці ви спробуєте відгадати.
Гра « Портрет »
Зачитую твердження, в якому дано відомості про об’єкт , який буде вивчатись протягом уроку, учні намагаються впізнати цей об’єкт , якщо їм не вдається зробити це , зачитую наступне , більш точне і докладне твердження про те саме.
Перше твердження : Його легко найти під ногами.
Друге твердження : це продукт взаємодії живої і неживої природи.
Третє твердження : Це верхній родючий шар землі.
Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив , що « людина по суті зовсім не думає про те , що в неї під ногами. Завжди мчить …. І найбільше – погляньте, які прекрасні хмарки у неї над головою…І жодного разу не подивитися не подивитися собі під ноги, не похвалить : який прекрасний грунт !
Послухайте уривок з вірша Н.Красоткіної «Планета Земля».
А що таке грунт ?
Поясніть, в чому полягає цінність ґрунту?
— А що таке ґрунт? Чи гірська це порода?
— Ні-ні! На породі ніщо не росте!
А ґрунт дуже цінним створила природа
І це на планеті — руно золоте!
— А чому це так? І відмінність у чому?
— В ґрунтах речовини поживні всі є,
Волога й повітря у ґрунті м’якому.
І кожна рослинка вживає своє.
— А хто, крім рослин у ґрунтах проживає?
— Це гарна домівка тваринкам дрібним!
Черв’як там і мишка, і кріт хатку має,
Личинки й жуки також селяться в нім! _______, ______.
Тема нашого уроку: «Значення і охорона грунтів»
Для чого потрібно знати ?
Де в житті ми можемо їх застосувати ?
Які професії пов’язані з цими знаннями? ( Агроном , тракторист , водій , комбайнер )
Давайте складемо модель нашого уроку.
Давайте ми сьогодні не просто похвалимо грунт , але і задамо собі запитання , що треба зробити щоб зберегти грунт ?
В. В. Докучаєв. Науку про ґрунти – ґрунтоведення—створив відомий вчений Василь Васильвич Докучаєв. Він вивчав, якими бувають ґрунти, як вони утворюються, від чого можуть руйнуватися. Василь Васильович побував в різних куточках світу. І повсюду досліджував ґрунти. Чорнозем—найродючий ґрунт. Василь Васильович називав землю годувальницею людини, та вважав, що вона для нас дорожча нафти, вугілля, золота.
В. В. Докучаєв навчав, як треба правильно обробляти ґрунт, щоб отримувати добрий врожай, як охороняти ґрунт від руйнування.
Наприклад, він попереджав, що не можна вирощувати на одному й тому ж місці із року в рік одні й ті ж самі культурні рослини.
Треба зміна рослин, тому що ґрунт виснажується. Не можна вирубувати ліси — від цього міліють і висихають ріки, залишаються без вологи цілі райони. Не можна орати землю на великих просторах — тому що від цього пилові бурі, змив ґрунту, утворення ярів. Наукові дослідження В. В. Докучаєва мають велике значення для сільського господарства та охорони природи.
Цікаво, що…
У 1889 році відвідувачі Всесвітньої виставки у Паризі могли бачити “царя ґрунтів” у всій його красі, могутності й величі. Це був великий, з двометровими гранями, куб чорнозему, який прислав на виставку В. Докучаєв. Такий самий моноліт він міг би взяти і на півдні України, де також проводив свої дослідження. Залишки цього моноліту зберігаються в Національному інституті Франції. Пройшло понад 100 років, і ми вже не можемо відшукати таких ґрунтів, бо назавжди їх утратили внаслідок господарської діяльності людини, хоча скоріш—безгосподарської.
Перегляд відео ролика
Фізкультхвилинка
Хтось постукав тихо в клас,
Та перерві ще не час.
Тут підказує билинка...
Це ж у нас фізкультхвилинка.
Раз – підняти руки вгору,
Два – нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги
Як торкаєтесь підлоги.
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову починати
Руки – в боки,
Нахились вперед, нахились назад.
І направо, і наліво,
щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири –
Набераємося сили.
До товариша всміхнулись.
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Розв’яжіть природознавчу задачу, обравши правильне твердження.
Давайте спробуємо розібратися що загрожує нам та нашій рідній Україні .
Робота в групах
Об’єднання в групи
Правила роботи в групі
Вправа «Міркування» Що загрожує ґрунту?
Прочитайте текст. Обговоріть в групі отриману інформацію.
Запишіть причини руйнування ґрунту та можливі способи збереження від руйнування для кожного випадку.
1 група
Прочитайте текст.
Вимивання водою чи видування вітром (останнє відбувається значно рідше) – одна з причин руйнування ґрунту. Велику загрозу ґрунтам несуть яри, які руйнують великі площі землі.
Сільськогосподарська діяльність, зокрема орання на крутих схилах, зняття верхнього родючого шару ґрунту та збільшення поголів’я худоби посилюють руйнування.
Щоб зберегти ґрунти, потрібно правильно їх обробляти: схили треба орати упоперек, щоб вода не могла стікати поздовжніми борознами і змивати родючий шар. Насадження лісозахисних смуг запобігає видуванню ґрунту вітром. Щоб зупинити ріст ярів, їх схили засаджують кущами і деревами.
Причини руйнування ґрунту |
Як запобігти руйнуванню ґрунту |
|
|
|
|
2 група
Прочитайте текст.
Залежно від місцезнаходження, ґрунт може мати більший чи менший вміст кислоти. Рослини, що завжди зростають на ньому, звикають до рівня кислотності у своїй місцевості. Проте підвищення цього рівня може їм зашкодити. Це може відбутися через діяльність людини, використання добрив.
Мінеральні добрива й отрутохімікати, які при надмірній кількості можуть забруднювати ґрунт, необхідно вносити в міру.
Причини руйнування ґрунту |
Як запобігти руйнуванню ґрунту |
|
|
|
|
3 група
Прочитайте текст.
Забруднення. У більшості випадків ґрунт забруднюють метали, мастила та смоли, вибухові речовини та отруйні гази, радіоактивні матеріали, паливо та інші шкідливі речовини. Такі речовини найчастіше потрапляють до ґрунту разом із промисловими чи побутовими відходами.
Людина повинна дбайливо ставитися до ґрунтів, оберігаючи їх від забруднення.
Причини руйнування ґрунту |
Як запобігти руйнуванню ґрунту |
|
|
|
|
То що ж загрожує нашим грунтам ?
Складання
4 група
Прочитайте текст.
Ущільнення. Ґрунт, особливо вологий, ущільнюється внаслідок постійного тиску з боку важкої техніки чи худоби і стає непридатним для використання.
Розростання міст. Будівництво доріг, житлових будинків і підприємств на родючій землі ще більше скорочує площі, на яких можна вирощувати врожаї. Це стається внаслідок розростання міст, яке відбувається в усьому світі.
Обговоріть в групі отриману інформацію. Запишіть причини руйнування ґрунту та можливі способи збереження від руйнування для кожного випадку.
Причини руйнування ґрунту |
Як запобігти руйнуванню ґрунту |
|
|
|
|
Діти , знання про грунт потрібні всім.
« Займи позицію»
Розв’яжіть природознавчу задачу, обравши правильне твердження.
Одного осіннього дня ваша родина вирішила зібрати в саду опале з дерев листя, а потім його позбутися. Але як?
А) вирити яму та закопати листя?
Б) спалити листя?
Хто вважає правильним варіант
а) – підніміть зелену смужку.
Хто варіант б)-жовту.
Обґрунтуйте свій вибір.
Відкрийте підручник на с.57 Знайдіть рубрику для допитливих і самостійно прочитайте. Тепер доведіть, що варіант а є правильним.
Давайте підсумуємо свої знання .
Виконайте перевірне завдання.
Що ми знаємо про ґрунт?
У наведених нижче реченнях жирним шрифтом виділено пари слів або
словосполучень. Обведіть ті з них, які зроблять твердження правильними.
1. Ґрунт покриває | не покриває всю земну кору.
2. Формування 30-сантиметрового шару ґрунту триває 100-1000 років | 1000-10000 років.
3. Найважливішою ознакою ґрунту є щільність | родючість.
4 Живі організми не беруть | беруть активну участь у формуванні ґрунту.
5. Через особливості свого складу ґрунт містить | не містить багато забруднюючих речовин.
6. Діяльність людини чинить сприятливий | несприятливий вплив на сучасний стан ґрунтів.
7. Спалення стерні після збирання врожаю добре | погано позначається на ґрунті.
8. Використання хімічних речовин проти шкідників забруднює | не забруднює ґрунт.
9. Стан ґрунтів залежить | не залежить від стану інших елементів природи —повітря, води та живих організмів.
Перевірка
Давайте почнемо з себе і складемо поради.
Робота в групах
Складіть пазл та складіть поради « Чим же ви можете зарадити « Грунтовим проблемам ?»
Чим я можу зарадити «ґрунтовим» проблемам?
1. Купувати продукти у багаторазовій упаковці. Використавши, здавати її до пунктів прийому вторинної сировини або ж викидати у спеціальні контейнери.
2. На родинну прогулянку або у похід краще взяти посуд багаторазового використання замість «зручного» (оскільки його потім не потрібно мити) одноразового.
3. Завжди прибирати сміття на місці відпочинку не лише за собою, а й за попередніми відпочиваючими, якщо вони виявилися недостатньо культурними.
4. Навчитися правильно облаштовувати вогнище: робити так, щоб не виникла
пожежа, а шкода ґрунту або лісовим насадженням була мінімальною!
Діти , лелека , сонях , калина , як одним словом можна назвати – народні символи України . Ну яке ж село без них. Давайте сонях посадимо…. Лелеку на …. А калину….
Підсумок уроку. Гра «Так» чи «Ні»
Сьогодні вчили ми ґрунти? (Так)
Ґрунт має досить гарний смак? (Ні)
Пісок і глина є в ґрунтах? (Так)
Живе у ґрунті лиш черв’як? (Ні)
Розчиняється ґрунт у воді? (Ні)
Утворюється ґрунт на камінцях? (Так)
Вода може зруйнувати ґрунт? (Так)
Повітря міститься в ґрунтах ? (Так)
Чи завжди люди бережуть ґрунти? (Ні)
А ви будете берегти грунт? (Так)
Гра « Одна сім’я ». Повернулися обличчям один до одного.
Він , вона і ти ,і я
Ми усі одна сім’я.
Оцінювання ( коментувати оцінки за критеріями)
Д/з Опрацювати статтю у підручнику (с. 55 – 59 ), дати відповіді на запитання.
По бажанню : скласти казку про грудочку землі або розробити пропозиції щодо можливих заходів із захисту ґрунтів на шкільному подвір`ї.