Урок "Єзоп- перший байкар.Байка "Два товариша"

Про матеріал
Урок читання 4 клас Тема : Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Відомості про байку. Езоп — перший байкар світу Байка «Двоє приятелів і ведмідь». Мета: Актуалізувати й розширити знання дітей про байку як жанр. Підвести учнів до глибшого розуміння жанрових особливостей байки, значення термінів "байка", "мораль. Ознайомити учнів з історією виникнення байки. Показати роль байки у вихованні високих моральних якостей. Вчити узагальнювати морально-етичний досвід, відображений у байках. Виховувати вміння оцінювати людські вади і чесноти. Удосконалювати умін¬ня структурувати текст, виділяти головну думку (мораль), читати в особах. Збагачувати мовлення прислів'ями. Обладнання: ілюстрації та малюнки по темі , мікрофон, вислови байкарів, завдання для груп ,кросворд. Зміст уроку І. Організація класу. ІІ. Повідомлення теми уроку. Бесіда Як даний вислів Григорія Сковороди вписується в тему уроку "Байки"? Які байки ви читали? Чим вони вам сподобались? Ми починаємо опрацювання творів нового розділу. Чи відоме вам слово байка! Чи пам'ятаєте прі¬звища авторів байок? Інсценізація байки Л.Глібова «Чиж та Голуб» На уроці ви дізнаєтеся, що таке байка, чим байка подіб¬на до творів інших жанрів і чим відрізняється, прочитаємо байку першого байкаря світу Езопа. . Розширення знань учнів про байку.(Метод фільтрування ) Байка — надзвичайно давній жанр словесної творчості. Це невеликий твір (часто віршований) повчального характеру. Дійовими особами, як пра¬вило, виступають тварини, рослини. Через їхні образи байкарі схвалюють чи засуджують вади чи вчинки людей. Спочатку байка існувала лише в усній народній творчості. - Що означають слова: "байка", "мораль" ? Байка — невеликий прозовий або віршований твір алегоричного змісту і повчального характеру. З яких частин складається байка? (З розповіді та моралі.) Що таке мораль? (Це своєрідний висновок з розповіді, пояснення, для чого вона написана. Найчастіше вона влучна і подібна до прислів 'я.) Яка країна є батьківщиною жанру байки? (Давня Греція.) Хто є засновником цього жанру? (Езоп.) - Коли байки вперше з'явилися в Україні? (В ХІІІ столітті.) — Назвіть відомих українських байкарів. (Г. Сковорода, Л.Глібов, П.Глазовий та інші.) -Чому людство відчуло потребу в байці? (Байка породжує в людини бажання стати кращою, досконалішою, навчитися жити в злагоді з содою та світом.) - Чим байка відрізняється від казки? (Байки більш стислі; вони значно коротші від казок і розповідають лише про одну подію. ) 1. Езоп та його байки. а) Читання, слів, записаних на дошці, та обговорення їх змісту В Езопа вчіться, добрі люди. Для того байка коле під ребро, щоб виправлять людські заблуди і похвалять красу й добро. — До чого закликає автор цих слів? - Для чого служить байка? б) Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом Езопа За легендами, основоположником байки вважають Езопа, який жив, у VI ст. до н. е. Езоп був рабом і не міг говорити вільно, відверто, тому звертався до алегоричної форми, до форми байки. У той час байка існувала як вид усної творчості. Згодом близько II ст. до н. е.) байки Езопа були записані, їх використовували як навчальний посібник у риторичних школах. - Езоп жив у Стародавній Греції, приблизно в VII—VI ст. до н.е. За переказами, він не був греком, а чужинцем, рабом відомого рабовласника Ксанфа, який вважав себе вченим-філософом, а насправді був обмеженою людиною. Яким постає Езоп у переказах? Від народження він був горбатим і потворним. У нього було велике черево, а на спині горб. Зовсім, здавалось, негарний на вигляд, цей раб був надзвичайно розумним. Про його мудрість ходили легенди. Якось господар Езопа зажадав від нього принести з базару найдорожчу річ. Раб приніс йому язик і так пояснив свій вибір: "Язик - могутня зброя, завдяки йому можна проповідувати любов, справедливість, здійснювати добрі вчинки, дарувати надію, цінувати та поважати людей, тому язик — найдорожча річ". Коли іншого разу господар зажадав найдешевшу річ, то раб знову приніс язик і пояснив свій вибір так: "Язик може чинити зло, вбивати та зраджувати, завдавати болю, приводити до розчарування. Тому це найдешевша річ. Пізніше Езоп здобув волю, став радником царя Крези. Зазнавши принижень, він як ніхто розумів інших принижених, повчав людей своїми байками. Зажив серед сучасників великої слави. Проте трагічно закінчилось його життя. Езопа було несправедливо звинувачено у крадіжці золотого кубка із храму Аполлона, засуджено і вбито. Він був скинутий з високої скелі у безодню. Авторству Езопа приписують 426 прозових байок. Вони вирізняються надзвичайною простотою будови і лаконічністю. Він розповідав людям короткі байки, які навчали їх розрізняти добро і зло, замислюватися над своїми вчинками і словами. Ще за життя його назвали мудрецем. За зразком Езопових байок пізніше в різні епохи складали свої твори письменники різних народів Езопівська мова-тепер цей вислів уживають для позначення мови, спов¬неної натяків, замовчувань, алегорій. - Хто такий Езоп ?Скільки байок він написав ? - Як називають повчальний висновок байки? - Чого навчали людей Езопові байки? ІІІ. Вивчення нового матеріалу. 1. Читання тексту байки «Двоє приятелів і ведмідь» . 2. Розвиток творчої уяви . Емпатія .( робота в парах) Діти уявляють себе свідками події: 1) 1 ряд - хлопчиком,який залишився на землі 2) 2 ряд - ведмедем 3) 3 ряд-хлопчиком на дереві 3 Словникова робота ( оговтався, бурмило, має слушність ) 4 Аналіз змісту Назвіть дійових осіб байки. Куди ішли приятелі? Який у них був настрій? Якими були дії приятелів, коли несподівано з'явився ведмідь? Прочитайте, як другий чоловік рятувався від ведмедя. 5 Аналіз будови байки та характеристика героїв Учні визначають зачин, основну частину, кінцівку байки. Байка почина¬ється і закінчується діалогом. Чи з однаковою інтонацією слід читати слова приятелів в обох діало¬гах? (У першому діалозі один чоловік був упевненим, зневажливо поставився до сумнівів приятеля. Другий, навпаки, був стривоженим, очевидно, передчу¬вав щось недобре У кінцівці байки перший чоловік висловлював здивування, а другий —упевненість.} Які слова розкривають мораль байки? (Ніколи не ходи нікуди з при¬ятелями, які в скруту кидають тебе самого і чимдуж; тікають, рятуючи власну шкуру.) - Які риси характеру засуджуються? (Самовпевненість, страх, нещи¬рість, заздрощі.) - А які схвалюються? (Розсудливість, швидка реакція.) Які слова байки стали приказками, прислів'ями? (Рятувати власну шкуру; друзі пізнаються в біді; ти ба, який розумний.) Фізхвилинка 6. Стратегія «Мікрофон» Розповідь про свого товариша . 7.. Робота в групах: Скласти речення і дати відповіді на питання: - назва байки; - автор байки; -пояснити мораль; IV. Підсумки уроку. 1) Завдання: «Продовжи прислів'я» (вчитель читає прислів'я, але не до кінця). Вчитель. Не май 100 рублів, а май 100... Діти. Друзів. Вчитель. З ким поведешся, від того й... 2-а дитина. Наберешся. Вчитель. Яку дружбу заведеш, таке й життя... 3-я дитина. Поведеш. Вчитель. Лихий доброго... 4-а дитина. Псує. Вчитель. Друзі пізнаються в... 5-а дитина. Біді. .2). Прочитати і пояснити зміст висловлювання. Здається, байка просто бреше. А справді — мудру правду чеше. Л.Глібов 3). Продовжити міркування. Байки вчать людину бачити свої недоліки, говорити про них, сміятися з них, а значить, — і виправляти їх. 4). Відповісти на запитання. - Які думки в байках вразили вас? — Які з думок заставили вас переоцінити свої власні вчинки? 5) Розгадування кросворду: «Відомі байкарі» V Домашнє завдання .Скласти сенкан «Друзі» , творчий переказ байки .
rtf
Додав(-ла)
Kozachenko Alla
Додано
23 липня 2022
Переглядів
319
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку