Матеріал розроблений М.Кобзистою, вчителем біології на тему: «ДЕРЕВА, КУЩІ, ТРАВ'ЯНИСТІ РОСЛИНИ» ДЛЯ ДІТЕЙ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ.
Мета: ознайомити учнів із різноманітним світом рослин; учити порівнювати дерева, кущі, трав'янисті рослини; розвивати мовленнєві вміння, мислення; виховувати допитливість, інтерес до вивчення рідної природи. Виховувати допитливість, інтерес до вивчення рідної природи, бажання берегти і вирощувати рослини.
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи: Розвиток мисленнєвих операцій аналізу, порівняння, класифікації та узагальнення; поділ рослин на культурні та дикорослі рослини
Обладнання: мультимедійна презентація, відеозапис рухливої фізкультхвилинки; підручник
Тип уроку: Урок формування нових знань. Умінь та навичок.
ПРИРОДОЗНАВСТВО / РОСЛИНИ /7-А, 7-Б
УРОК № 11 Дата ___/___/___ Вчитель: М.Кобзиста
Тема. Зовнішній вигляд дерев, кущів, трав'янистої рослини.
Різниця між ними. / Дерева, кущі, трави. /
Мета: ознайомити учнів із різноманітним світом рослин; учити порівнювати дерева, кущі, трав'янисті рослини; розвивати мовленнєві вміння, мислення; виховувати допитливість, інтерес до вивчення рідної природи. Виховувати допитливість, інтерес до вивчення рідної природи, бажання берегти і вирощувати рослини.
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи: Розвиток мисленнєвих операцій аналізу, порівняння, класифікації та узагальнення; поділ рослин на культурні та дикорослі рослини
Обладнання: мультимедійна презентація, відеозапис рухливої фізкультхвилинки; підручник
Тип уроку: Урок формування нових знань. Умінь та навичок.
ХІД УРОКУ
І. ЧАСТИНА. ПІДГОТОВЧА (до5 хв.)
Етапи: 1.Організаційний. (Готовність до уроку, Привітання):
2.Загальнокорекційний (нервово-психологічна, дидактико-психологічна підготовка:
- Привітайння.
- Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
- Сьогодні заняття має бути: цікавим, захопливим, і головне успішним.
фенологічні спостереження Гра «Мікрофон»
---- розпочнемо з хвилинки спостережень.
˗ Який місяць року? грудень, - День неділі? четвер.
˗ Яка зараз пора року? Наступила пора року – зима.
˗ Якого кольору небо? Небо чисте, безхмарне, але колір його змінився: воно стало сірувато-білим.
˗ Ще які суттєві зміни ви помітили? Світить сонце, але не гріє. Тому надворі холодно.
Опадів не було. Листя з дерев облетіло. Не видно комах. Птахи настовбурчують пір’я – їм холодно. -Дякую. Ви спостережливі діти.
ІІ. ЧАСТИНА ОСНОВНА (до30-35 хв.)
1.Пропедевтична
Повторення вивченого матеріалу. Репродуктивна бесіда
-Який предмет ми вивчаємо: – прородознавство.
-А що вивчає природознавство: природу. (Природа це все, що ми бачимо навколо нас, все, що нас оточує, крім того, що не створено - не зроблено руками людей)
-Яка буває природа? (Природа буває живою і неживою).
Жива природа-це все, що відрізняється здатністю рости, дихати, харчуватися і розвиватися.
Об'єкти живої природи – це Людина, тварини, рослини.
До об'єктів неживої природи відносяться повітря, вода, камені, грунт, зірки, Сонце.)
-А що ми вивчаємо на уроках у 7класі? ( Рослини)
-А на минулому уроці? (Будову дерева)
-З яких частин складається доросле дерево? (з коріння, стовбура і крони)
-якщо подивитися на зріз дерева, що можна побачити? (кору, серцевину, деревину- де утворюються річні кільця)
-що виготовляють з деревини? (Висушену деревин використовують у різних галузях виробництва: будівельній, переробній, меблевій та інших. З деревини виготовляють вікна, двері, паркет, фанеру, папір, картон, меблі, посуд, іграшки, музичні інструменти, діжки, вози, дерев’яні деталі інструментів та інші предмети.)
-які лікувальні властивості дерев вам відомі? (настій кори верби знижує температуру, лікує головний біль, застуду, розлади шлунку. Чай, настояний на суцвіттях липи, застосовують для лікування нежитю, застуди, зниження температури. Відвари з кори дуба допомагають при запаленнях ясен, опіках, ангіні. Настій із бруньок берези використовують як сечогінний засіб. Березовий сік багатий на вітаміни й добре очищує організм.)
– Щоб визначити тему уроку продовжимо урок загадками:
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Етап орієнтації. Відгадати загадки.
У зеленім кожушку, Костяній сорочці,
Я росту собі в ліску, Всім! зірвати хочеться. (Ліщина)
Чорно-біла одежина, Зверху – листяна хустина.
Сережки повісила – Тонесенькі такі –
І радісно та весело, Готується до весни.
А Як весна – дарує сік, – і ми п’ємо його – цілий рік! (Береза)
Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка. (Пролісок) Підсніжник-білий
Чи можна об’єднати ці рослини в одну якусь групу?
Почнемо з загадок
2. Формування нових знань
1. Розгадування загадок
З жолудя він проростає, В кроні сил чимало має.
Кабани плоди смакують, Люди міць його цінують. (Дуб)
Стрімко вибігли на гору Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски. Звуть подружок цих …(Берізки)
-Як одним словом можна назвати ці рослини? (дерева)
-Скільки стебел у дерева? (одно)
-Яке воно – міцне дерев’янисте чи м’яке та соковите? (міцне дерев’янисте)
І гілки дерева починаються на деякій відстані від землі й утворюють крону.
Дерева – багаторічні рослини з дерев’яніючими надземними частинами і яскраво вираженим одним стовбуром не нижче 2 м заввишки. Поділяються на вічнозелені і листопадні, широколистяні, дрібнолисті, світло- і темнохвойні.
Висновок: всі дерева мають одне міцне дерев’янисте стебло (стовбур)
2. Розгадування загадок
Хто ж ті ягоди не знає, Від застуди їх приймає.
І, як маків цвіт, горить. Тільки це не є малина. Що за ягода? –… (Калина)
Квітка пишна, квітка гожа, На троянду трішки схожа.
А осінньої години –Червонясті намистини. (Шипшина)
-Як одним словом можна назвати ці рослини? (кущі)
-Скільки стебел у куща? (Кілька)
- Які стебла? (Міцні дерев’янисті )
-Де починають рости гілки? (Відразу від землі)
Кущики – низькі, не вище 1м заввишки, чагарники(кустарники). Використовуються для низьких бордюрів, фонових плям, в рокарії. Ягоди багатьох з них їстівні, деякі ростуть як декоративно-квітучі (Бузок, Кущ(Чагарник) «Наречена», самшит)
Дерева і кущі живуть багато років, тому називаються багаторічними.
Висновок: у куща кілька міцних дерев’янистих стебел
Дерева і кущі багаторічні рослини.
3. Розгадування загадок
Сонечко в траві зійшло, Усміхнулось, розцвіло.
Згодом стало біле – біле. І за вітром полетіло. (Кульбаба)
Запалали в чистім полі квіти гарні, всі червоні.
–То палає влітку так, квіточка красива — ... (Мак).
-Як одним словом назвати всі ці рослини? (Трав’янисті)
-Які стебла у травянистих рослин? (М’які і соковиті)
Трав’янисті рослини можуть жити один рік, деякі два роки, а є такі, що живуть і багато років.
Висновок: трав’янисті рослини мають м’які, соковиті стебла.
Трав’янисті рослини є однорічними, дворічними і багаторічними.
Молодці! Ви добре працювали, тож час і відпочити. Ви в мене всі такі чарівні, красиві, як оці квіти! Давайте розкажемо про це нашим гостям.
Фізкультхвилинка.
http://posnayko.com.ua/ru/teacher/useful/igri.html
Ш. Повторне звернення учнів до тільки що одержаних знань, для уточнення, доповнення, чіткого уявлення, запам’ятовування.
Отже, на які групи можна поділити усі рослини
Дерева Кущі Травянисті рослини (трави)
Малюнок на дошці
- Прошу вас пам'ятати про те, що всі рослини - дерева, кущі, трави, квіти — це живі істоти.
1. Первинне сприймання та усвідомлення н/м
Робота з підручником "Що мені розповів підручник"
- А тепер попрацюємо з підручником. Розгорніть книжку на с.55,56,61
Поміркуйте чим схожі зображені на фотографіях тополя, ліщина, кропива, і чим вони відрізняються?
Схожі тим, що тополя, ліщина, кропива – це рослини. У них є стебла і листя.
Відрізняються тим, що тополя- має один міцний дерев’янистий стовбур. Це дерево.
У ліщини- кілька міцних дерев’янистих стебел. Це кущ.
У кропиви-м’якіі і соковиті стебла. Це трав’яниста рослина.
2. Вторинне сприймання та усвідомлення н/м.
- А тепер давайте пограємо у гру «Знайди «зайву» рослину».
- Серед перелічених рослин потрібно знайти зайву і свій вибір пояснити.!!!!!!!
Дуб, клен, береза, яблуня, ТЮЛЬПАН, калина, каштан, верба. (Тюльпан – це трав’яниста рослина, інші – дерева.)
Калина, ліщина, шипшина, бузина, аґрус, ПРОЛІСКА. (Проліска – трав’яниста рослина, інші – кущі.)
Волошка, кульбаба, БЕРЕЗА, фіалка, тюльпан, барвінок. береза – це дерево, інші – трав’янисті рослини.)
3. Систематизація та узагальнення засвоєних знань. / в) застосування знань у практичній
Отже, зробимо висновок
Дерево - має одне дерев’янисте стебло (стовбур).
Кущ – кілька міцних дерев’янистих, але значно тонших стебел.
Трав’яниста рослина – має м’яке, соковите стебло.
«Тривалість життя рослин».
Наприклад: Осика живе – 80 років, Ясен – 280 років. Ялина – 300 років. Липа – 330 років. Сосна – 400 років. Єль – 1200 років.
4. Закріплення і осмислення знань
Робота у дошки «Я зможу себе перевірити»
1) Розподіліть рослини за групами.
Рослини
Дерева Кущі Трави
ДубОсикаБерезаГоробинаСосна Верба/ЩипщинаКалинаБузокСамшит/РомашкаНагітки Чорнобривці
5.Уточнення та доповнення матеріалу, корекція неправильно сформованих знань;
- Про що ми дізналися? ( Ми дізналися, що рослини діляться на групи: дерева, кущі, трави.)
- Що запам’ятали? (Що в дерева є одне стебло – стовбур, у кущів – багато тоненьких стовбурців, а в трав’янистих рослин стебло м'яке й соковите.)
- Чого навчилися? ( Розділяти рослини на групи, впізнавати їх за їхніми ознаками).
- Молодці, діти! Ви були уважними й спостережливими під час уроку. Розкажіть вдома своїм рідним про що нове ви дізналися на сьогоднішньому уроці природознавства.
!
- Чи подобаються вам рослини, малюнки яких ми розглядали? Чим? Що потрібно робити, щоб і дерева, і кущі, і трави милували око людини? (Їх треба охороняти і насаджувати.)
˗ Молодці. Вибули уважними і спостережливими.
ІІІ. ЧАСТИНА. ЗАКЛЮЧНА (5-10 хв.)
Етапи: 1.Інструктаж домашнього завдання. с.56, ?с.58№1-4
2.Підсумок роботи учнів.
3.Вправи, ігри для зняття нервово-психічного напруження. Виберіть (намалюйте) подарунок: смайл вражень:-зрозуміло- -частково зрозуміло- -не зрозуміло-. Мій смайл вражень за роботу на уроці.
Відео: https://youtu.be/8_T_SM6qPJU
Додаток ***Цікаво знати… про народні символи України. Розповідь.
- В Україні здавна шанують рослини. А деякі рослини є символами рідної землі, оберегами рідної хати.
- Відгадайте загадку і дізнаєтесь, які рослини є символами України.
Довгі, тонкі віти має, золото кору вкриває, з гілок кошики плетуть, в церкву раз на рік несуть. (Верба)
У вінку зеленолистім, у червоному намисті, видивляється у воду, на свою хорошу вроду. (Калина)
- Що ви знаєте про вербу і калину? (Верба — дерево, калина — кущ)
По всій Україні ростуть кущі калини. З давніх-давен українці саджали калину біля хати як оберіг від злих сил. Калина є символом сімейного щастя і достатку. А чим корисна калина? (Плоди калини використовують як ліки від застуди)
Пропоную вам пограти у гру «Так» чи «Ні». (підніміть руки, якщо згодні з висловом)
|
|
Самшит – вічнозелена рослина
«Кустарник невеста» или научное название
Спирея —
«Кущ(Чагарник) наречена» або наукова назва Спірея
- слово "Speira", означає " вигин "), через унікальну гнучкість пагонів рослини.
- слово «Speira», означает «изгиб», из-за уникальной гибкости побегов растения.
1