Конспект уроку з вивчення нового звука [ф ] та позначення його буквою "еф". Використовуються артикуляційно-звукові спостереження, словникова робота, звуковий аналіз, прийоми узагальнення, розвиток логічного мислення, диференційованан робота.
Міністерство освіти і науки України
Навчання грамоти
Тема:
«Звук [ ф] та буква «еф»»
Вчитель:
Піменова Т.П.
Цілепокладання: ознайомити учнів з буквою «еф» та її звуковим значенням ,
поповнювати словниковий запас, розвивати вміння аналізувати та узагальнювати. виховувати увагу; любов до рідної мови, природи.
Хід уроку:
1.Самовизначення до діяльності
2. Етап підготовки до актуалізації і свідомого засвоєння матеріал.
Сьогодні ми продовжуємо подорож у країну «Звукляндію». Хто в ній живе.? І перш ніж подорожувати ми підготуємось до вимови звуків і зробимо фонетичну зарядку (чистомовка).
Ла- ла -ла вже кульбаба розцвіла,
Ут-ут-ут вже розкрився парашут,
Ець -ель -ель подув легенький вітерець,
Ать-ать-ать парашутики летять,
Уть-уть -уть десь на землю упадуть.
Уть- уть-уть і весною проростуть.
Повідомлення теми та задач уроку. За правильні відповіді ви будете отримувати м’ячики.
3.Вивчення нового матеріалу
1)Артикуляційно -звукові спостереження. Послухайте вірш.
Фазан на ферму прилетів
Фламінго там його зустрів.
На фермі фея ще жила
Фазану флейту подала.
Фазан на флейті так заграв
Фламінго аж затанцював.
-Які нові слова ви почули у вірші ?
Фазан, фламінго, ферма, фея, флейта.
2.)Словникова робота
Фламінго –південний водяний великий птах з ніжно-рожевим оперенням, довгою шиєю і довгими ногами.
Фазан- великий за розміром з яскравим оперенням лісовий птах. У самця довгий хвіст.
Ферма- спеціалізоване сільськогосподарське підприємство, де вирощують худобу, птицю.
Фея – чарівниця, фантастична істота, здатна творити чудеса.
Флейта-духовний музичний інструмент високого регістру, що являє собою дерев’яну трубку з каналом циліндричної форми.
3).Спостереження за артикуляцією
-Який чуємо перший звук в словах: фламінго, фазан, ферма, фея, флейта?
-Спробуйте пояснити як утворився цей звук.( Нижня губа притискається до верхніх зубів. Струмень повітря сильним поштовхом розриває губи, утворюючи шум без голосу і ми чуємо звук [ф.])
-Який він? Приголосний, бо утворюється перешкода; глухий (без шуму),твердий.
-При утворенні цих звуків [в ф] беруть участь губи. Тому їх називають губними.
-А які ще ви знаєте губні звуки? [б п м]
4.)Звуковий аналіз
Фіалка – трав’яниста рослина з фіолетовими або рожевими квітками.
= 0 |
0 |
-- -- 0 |
фі а лка
-- |
-- -- |
фа зан
Перевірка
Який перший звуr у слові фіалка?
[Ф] - приголосний , глухий, пом’якшений
Висновок: звук[ ф ] твердий, як і всі губні звуки вимова пом’якшується перед [і.]
5)Скоромовка
Фламінго на косу летить
Фазан на дереві сидить.
6)Назвіть в яких словах є звук[ ф]
Телефон. Жирафа, футляр, туфлі, торф, фарби, флакон.
7.Ознайомлення з буквою.
Звук[ ф] позначається буквою еф. Велика і мала букви мають однакову форму. Складається «еф» з двох півовалів і прямої палички між ними. Ця буква і звук не були властиві українській мові і вживаються у словах іншомовного походження.
-А на що схожа ця буква?
На ялинці дві сороки
Видно хатку між дерев.
Я стою, узявши в боки
Круглий ніби буква «еф»
8.) Друкування
4.Формування навичок читання
1)Читання складів
= 0 фі
Фізкульткхвилинка
2)Читання слів у стовпчиках
Федір
Федько
Федорович
Федоренко
Федорчук
-Що означає слово Федір (ім’я)?
-Коли кажуть Федько? (зневажливо називають хлопця)
-Що означає Федорович? (по батькові)
-Що означають слова Федоренко, Федорчук?(прізвища)
-Чи можна ці слова назвати родичами?
-А з якої букви надруковані?
Зробіть висновок.
Висновок: Ім’я, по батькові, прізвища пишуться з великої букви.
П стовпчик
телефон
телефоніст
телеграф
футболіст
факс
Телефон – ви зв’язку, що дає змогу передавати та приймати мовлення на великій відстані. Які телефони бувають?
Телеграф , факс – апарат для передавання і приймання на відстані різних повідомлень.
3)Читання речень. Узагальнення.
Пропоную таке завдання. До слів назв предметів доберіть узагальнююче слово.
-На які питання відповідають слова що означають назви предметів (Хто?Що?)
Коли ставиться питання хто (до людей і до тварин), а коли що?. Наведіть приклади.
Я прочитаю вам зразок. А далі узагальнювати будете ви.
Фламінго і фазан – назви птахів
4.Диференційована робота.
П варіант читають текст про жирафа.
І варіант - працюють з вчителем
Прочитайте речення в якому називаються квіти.
Прочитайте речення в якому перераховуються професії.
Прочитайте слова назви-предметів, що відповідають на питання хто?
Перевірка п варіанта. Що нового ви дізнались з тексту?
5)Розшифруйте слова . Яке зайве?
А ф н ж р жирафа
Т ф е л ь о п р портфель
З а ф а н фазан
І г о ф а л м н фламінго
Як назвати одним словом? (Це назви тварин)
4.Рефлексія. Підрахунок м’ячів