Таурівська гімназія
Конспект уроку
Навчання грамоти 1 клас
(читання)
на тему:
«Звук [ч], позначення його буквою ч, Ч (че). Утворення слів за променевою таблицею. Пояснення звукових моделей. Заучування скоромовки.»
Підготувала
вчитель початкових класів
Таурівської гімназії
Ольга Козак
Таурів - 2022
Навчання грамоти 1 клас
Тема: Звук [й], позначення його буквою «й, Й»( «йот»). Звуковий аналіз слів. Читання складів,слів. Опрацювання тексту.
Мета: Ознайомити дітей з буквою «йот», яка позначає звук [й]. Навчити правильно артикулювати звук [й], читати склади, слова з буквою «йот». Удосконалювати уміння розрізняти на слух та за артикуляційними особливостями тверді і м'які приголосні . Розвивати навички виразного читання. Сприяти вихованню бережного ставлення до природи, виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: Демонстраційний матеріал, презентація, казкові герої
Хід уроку
І. Організація класу
Привітання.
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе,
Привітайтесь: «Добрий, день!»
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Мовна зарядка.
а) дихальні вправи.
- Пір'їнку здуємо з долоньки.
- Понюхаємо запашну квітку.
- Подуємо, як сердитий вітрюган.
б) Постановка мовного апарату «Щоб ротик був слухняний».
- Чистомовка
Сі-сі-сі - будьте впевнені усі,
Уть-уть-уть - зимові місяці пройдуть,
Не-не-не - засяє сонечко ясне,
Іх-іх-іх - обігріє нас усіх.
ІV. Повідомлення теми і мети. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні на уроці ми познайомимося з новою буквою, повчимося читати з нею склади і слова. Ця буква допоможе ще на крок наблизиться до мрії стати – вправними читачами. А будуть нам допомагати казкові гості.
V. Вивчення нового матеріалу
1) Ознайомлення з буквою «йот»
Про нову букв, розкажуть мої помічники. Послухайте уважно яку нову букву ми будемо вивчати.
( Двоє заздалегідь підготовлених учнів розігрують діалог).
1учень. Ей, малий! Ти хто такий?
2учень. Я не хто, а буква «ій».
1учень. Ти ж неначе буква «и»,
Тільки шапочку зніми.
2учень. Я ж придбав берет новий,
Не великий, не малий.
Щоб мене не сплутать з «и»
Вік не зніму з голови.
( Учитель демонструє картки з друкованою великою і малою буквою «йот». Повідомляє, що буква називається «йот», або «ій»)
2.Артикуляція звука [й]
А)- Настала пора «поселити» букву в будиночок. У яку квартиру синю чи червону поселимо її?
(Після кількаразового промовляння звука учні доходять висновку, що він приголосний, букву потрібно «поселити» в синю квартиру).
Якими можуть бути приголосні звуки? (Твердими або м'якими).
Учитель ставить перед учнями проблемне завдання
(Колективно роблять висновок, що звук [й] не має парного твердого.
Якою фішкою позначатиме звук [й] у звукових моделях?
( Двома рисками).
У хатинку поселили
Ми сьогодні букву «ій».
Й такий висновок зробили –
Звук [й] завжди м'який.
Б) звуко - буквений аналіз слів
- До нас завітала тітонька Сова, з дуже цікавою загадкою.
Загадка
Жвавий хлопчик із луски
Шиє сукні й піджаки.
Мовить лящ: - Який блискучий,
Тільки надто вже колючий!
(Йорж)
[ = О - -]
2) Читання складів, слів ( Буквар ст.124)
- Сова пропонує прочитати віяла зі складами та словами.
В) «Блискавка»
-а)Читання слів вчителем
- Уважно слідкуйте, щоб розпізнати ці слова при читанні
б) Врави на миттєве розпізнавання слів (мий, вимиий, долий, чай, чайник, грай,зіграй)
в) Гра «Добери букву» (до запропонованих слів дітям потрібно дібрати правильну букву ( ... од, ча..., ма... ка, ліні... ка, солове..., корова... .)
Фізхвилинка (пальчикова гра)
3) Робота над віршем « У засніженій діброві»
А зараз я запрошую вас у гості до Марійки. Хто як не вона найкраще знає секрети природи. Марійка приготувала для вас цікаве завдання «Пазли». Прочитавши слова, ви відкриєте малюнок, який підскаже про яку пору року ми будемо читати. (Весна)
а) ( Прослуховування аудіозапису)
Прослухайте уважно і дайте відповідь на запитання.
б) Пограємо гру « Придумай слово» - треба до малюнка підібрати слово, що закінчується на звук [й]:
г) Словесне малювання
- Хто зображений на малюнку? Давайте придумаємо імена старшим діткам. А ім`я найменшого у вас написано на листочках. Відгадайте це ім`я .
( Робота в парі)
д)
(Йосип)
Фізкультхвилинка (Лісовими стежками).
4) Робота над оповіданням «Гай веселий»
1) Словникова робота
- Сьогодні нам вже зустрічалося слово гай. Давайте пригадаємо, що воно означає.
Гай- невеликий листяний ліс.
2) Читання вчителем
- Слухайте уважно, щоб могли дати відповіді на запитання.
Тест
– Перевірка тесту
3) Читання з учнями тексту
а) самостійне
б) «ланцюжком»
в) Гра « Півник водичку п`є»
- Весна скоро прийде, сонечко розтопить сніги і з`являться калюжі.
Тому одна з прикмет весни :
Весна прийшла – півник може водички напитися.
Учитель. Півник водичку — учні піднімають голови, а коли п’є — починають читати.
г) Гра «Дочитай далі»
Учитель читає слово із оповідання, а школярі, відшукавши його, дочитують далі.
V. Рефлексія. Підсумок
- З якою буквою познайомилися на уроці? Який звук вона позначає?
Інтерактивна гра «Мікрофон» (діти називають слова із буквою «йот»).
Прощання
Сьогодні ми багато працювали на уроці. Дякую вам за гарну роботу. А тепер давайте станемо в коло і візьмемося за ручки. Відчуваєте тепло долоньок один одного? Посміхнімось одне одному і всі разом скажемо: «Дякуємо за співпрацю!»