Вчитель української мови та
літератури Підгороднянської
І-ІІІ ступенів Баруздіна Жанна Анатоліївна
Тема: Я простий сіроокий хлопчина,
Син своєї… землі.(Образ Миколки за оповіданням Миколи Вінграновського «Первінка».)
Мета:
опрацювати зміст оповідання М. Вінграновського « Первінка», продовжувати формувати навички характеристики дійових осіб, удосконалювати виразне читання прозових творів ,сприяти вихованню любові до книги ,здатності до співпереживання ,сили волі.
Цілі уроку
Учні повинні знати:
- Зміст оповідання;
Учні повинні вміти:
- аналізувати оповідання;
- відстоювати свою позицію;
- поважати один одного;
- допомагати тим, кому потрібна допомога.
Тип уроку: вивчення художнього твору.
Форма уроку:
Урок - відкриття.
Обладнання:
портрет М. Вінграновського ілюстрації до оповідання, виставка творів М.Вінграновського.
Методи і прийоми:
Слово вчителя, бесіда аналітична і узагальнююча,виразне читання,складання плану,читання за ролями, гранування , «Прес – метод» , літературна вікторина , бесіда за змістом оповідання , « Незакінчене речення» , «Обмін думками».
Випереджувальні завдання:
Колективне:
Прочитати оповідання «Первінка».
Індивідуальне:
Намалювати ілюстрації до оповідання.
Поведінка – це дзеркало ,
в якому кожен показує своє обличчя.
Гете.
Хід уроку
I.Мотиваційний етап.
1.Забезпечення емоційної готовності до уроку.
( Коли б до вашого настрою можна було доторкнутися ,яким би він виявився на дотик ? Запишіть відповідний прикметник , прокоментуйте)
2.Актуалізація суб’єктного досвіду.
- назвати ознаки оповідання;
- гронування: ключові слова - «дитинство», « війна».
«Прес – метод»
1. Чи вперше ви чуєте ім’я М. Вінграновського?
2. Які твориМ. Вінграновського ви вже читали ?
3. Коли народився Вінграновський?
4. Де він народився?
5.Чи його творчий доробок складається лише з прози?
II Цілевизначення та планування діяльності
1.Представлення концепту теми.
Ми маємо всі підстави пишатися тим,що знаємо ім’я поета, прозаїка Миколи Вінграновського. Він є людиною з великої літери, є майстром художнього слова який уміє захопити нас своїми історіями , головними героями, образами..
2.Ознайомлення з темою і метою уроку.
3.Вибір учнями особистісно значущих цілей із переліку запропонованих.
ІІІ Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Слово вчителя.
Під час Другої світової війни Микола Вінграновський був іще дитиною. Але враження про воєнне лихоліття-розруху, голод, очікування батька з фронту, важку працю на відбудові господарства залишилися на все життя. Страждали не лише люди, а й тварини, що були поруч. Часто вони ж і допомагали, підтримували, як, наприклад, корова-годувальниця, вірний Собака з оповідання М. Вінграновського «Первінка».
Дійсно , діти , це Миколка , сьогодні ми з вами повинні простежити ,як письменник розкриває характер Миколки .
Зверніть увагу на епіграф. Епіграфом нашого уроку є слова відомого німецького письменника Гете. Поведінка – це дзеркало , в яке відображає обличчя кожного.
Як ви розумієте ці рядки?
Сьогодні, ми з вами протягом уроку, у дзеркалі поведінки ,побачимо обличчя і душу Миколки, і складемо план - характеристику персонажу.
Зі змістом оповідання ви ознайомилися самостійно. Щоб визначити наскільки уважно ви читали його , пропоную провести літературну вікторину «Чи уважний ти читач?»
Бесіда за змістом оповідання.
Вчитель. «Первінка»- це твір – правда про матір ,яка залишившись без чоловіка, сама виховувала дітей і підводила з руїн село,про хлопчика,який пережив лихоліття війни,рано став дорослим ,взявши на себе відповідальність за свою сім'ю.
Складання плану характеристики образу Миколки.
1.Миколка - дитина війни.
2.Опис зовнішності головного героя.
3.Риси справжнього господаря.
4.Відповідальність перед своєю сім'єю , повага до старших.
5.Сміливість , наполегливість і рішучість у досягнені мети.
Вчитель:Те ,яким ви побачили Миколку ,ви відобразили в своїх малюнках. Чи віддзеркалив ваш малюнок характер хлопчика ?
Чим саме сподобався Миколка ? Що ви можете про нього сказати ?Ви читачі досвідчені ,і бачите , що кожен твір несе в собі художню ідею , що допомагає М. Вінграновському зрозуміти образ Миколки ?
Я простий сіроокий хлопчина ,
Син своєї… землі.
Вчитель:
Це про Миколку. Війна зробила його дорослим і звалила на дитячі плечі турботи дорослих. Хлопчик пройшов через всі випробування з гордістю .
Діти , я вдячна вам за урок . Я бажаю Вам , щоб ви були також добрими , справедливими ,чемними господарями своєї землі .
Щоб у дзеркалі вашої поведінки завжди відображалися гарні вчинки, добрі наміри , були надією та опорою своїх батьків.
ІV. Рефлексивно –оцінювальний етап .
« Незакінчене речення».
- Як вам працювалося?
- Чи досягли ви поставлених цілей ?
- Якщо ні то чому ?
- Чи задоволені ви результатами своєї діяльності на уроці ?
Домашнє завдання
Написати продовження оповідання