УрокТема: Я простий сіроокий хлопчина, Син своєї… землі.(Образ Миколки за оповіданням Миколи Вінграновського «Первінка».)

Про матеріал
Урок літератури рідного краю, для учнів 6 класу. Особисто зоорієнтований урок.Тип уроку: вивчення художнього твору. Форма уроку: Урок - відкриття.
Перегляд файлу

                                                                     Вчитель української мови та

                                                                        літератури Підгороднянської

                                                                      І-ІІІ ступенів Баруздіна Жанна Анатоліївна

Тема: Я простий сіроокий хлопчина,

           Син своєї… землі.(Образ Миколки за оповіданням Миколи Вінграновського «Первінка».)

Мета:

 опрацювати  зміст оповідання М. Вінграновського « Первінка», продовжувати формувати навички характеристики дійових осіб, удосконалювати виразне читання прозових творів ,сприяти  вихованню любові до книги ,здатності до співпереживання ,сили волі.

Цілі уроку

Учні повинні знати:

- Зміст оповідання;

Учні повинні вміти:

- аналізувати  оповідання;

- відстоювати свою позицію;

- поважати один одного;

- допомагати тим, кому потрібна допомога.

Тип уроку: вивчення художнього твору.

Форма уроку:

Урок - відкриття.

Обладнання:

 портрет М. Вінграновського ілюстрації до оповідання, виставка творів М.Вінграновського.

Методи і прийоми:

Слово вчителя, бесіда аналітична і узагальнююча,виразне читання,складання плану,читання за ролями, гранування , «Прес – метод» , літературна вікторина , бесіда за змістом оповідання , « Незакінчене речення» , «Обмін думками».

Випереджувальні завдання:

Колективне:

Прочитати  оповідання «Первінка».

Індивідуальне:

Намалювати ілюстрації до оповідання.

                                                                         Поведінка – це дзеркало ,

                                                               в якому кожен показує своє обличчя.

                                                                                                                          Гете.

                                               Хід уроку

I.Мотиваційний етап.

1.Забезпечення емоційної готовності до уроку.

( Коли б до вашого настрою можна  було доторкнутися ,яким би він виявився на дотик ? Запишіть відповідний прикметник , прокоментуйте)

2.Актуалізація суб’єктного досвіду.

- назвати ознаки оповідання;

- гронування: ключові слова  - «дитинство», « війна».

«Прес – метод»

1. Чи вперше ви чуєте ім’я М. Вінграновського?

2. Які твориМ. Вінграновського ви вже читали  ?

3. Коли народився  Вінграновський?

4. Де він народився?

5.Чи його творчий доробок складається лише з прози?

II Цілевизначення та планування діяльності

1.Представлення концепту теми.

 Ми маємо всі підстави пишатися тим,що знаємо ім’я поета, прозаїка Миколи Вінграновського. Він є людиною з великої літери, є майстром художнього слова який уміє захопити нас своїми історіями , головними героями, образами..

2.Ознайомлення з темою і метою уроку.

3.Вибір учнями особистісно значущих цілей із переліку запропонованих.

ІІІ Сприйняття  й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Слово вчителя.

Під час Другої світової війни Микола Вінграновський був іще дитиною. Але враження про воєнне лихоліття-розруху, голод, очікування батька з фронту, важку працю на відбудові господарства залишилися на все життя. Страждали не лише люди, а й тварини, що були поруч. Часто вони ж і допомагали, підтримували, як, наприклад, корова-годувальниця, вірний Собака з оповідання М. Вінграновського «Первінка».

          Дійсно , діти , це Миколка , сьогодні ми з вами повинні простежити ,як письменник розкриває характер Миколки .

Зверніть увагу на епіграф. Епіграфом нашого уроку є слова відомого німецького письменника Гете. Поведінка – це дзеркало , в яке відображає обличчя кожного.

Як ви розумієте ці рядки?

Сьогодні, ми з вами протягом уроку, у дзеркалі поведінки ,побачимо  обличчя і душу Миколки, і складемо план - характеристику персонажу.

Зі змістом оповідання ви ознайомилися самостійно. Щоб визначити наскільки уважно ви читали його , пропоную провести літературну вікторину «Чи уважний ти читач?»

  • Як звали головного героя оповідання «Первінка»? ( Миколка.)
  • Про які часи розповідається у творі? (Про часи Великої  Вітчизняної війни.)
  • Яке доручення дала Марія Миколці ? (Купити корову.)
  • Коли Миколка повертається з базару?( Вранці.)
  • Що шукав уночі під страшним «тигром» Миколка? ( Траву).
  • Хто пристав до хлопчика з коровою,коли він повертався додому?            ( Собака).
  • Хто зустрічав Миколку ?(Дід Ратушняк.)

Бесіда за змістом оповідання.

Вчитель. «Первінка»- це твір – правда про матір ,яка залишившись без чоловіка, сама виховувала дітей  і підводила з руїн село,про хлопчика,який пережив лихоліття війни,рано став дорослим ,взявши  на себе відповідальність за свою сім'ю.

  • Хто цей хлопчик? Опишіть зовнішність Миколки?(« На цю осінь до школи…»; у нього на голові – шапка, взутий у жовті чуні на валянки ,у материній куфайці, невеликий на зріст – бо за коровою не було видно.
  • Чому Марія вирішила купити корову ,і де взяла гроші? ( Марія та її троє дітей жили в напівзгорілій хаті. В їхній оселі завжди було голодно. Проте Марія не витрачає гроші , що присилав її чоловік  Максим Миколайович з фронту. Жінка сподівається купити корову.
  • Чому мати доручила своєму малолітньому синові таку відповідальну й важку справу — купити корову і привести її з містечка в село?(Мама хворіла і тому доручила таку відповідальну справу синові ).
  • З якою метою  Миколка прийшов до райцентру ?( Купити корову .)
  • Кого він так пильно виглядав ,спостерігаючи колону військовополонених?( Батька.)
  • Як Миколці вдалося знайти дорогу до базару ? В чому виявилася його кмітливість?
  • Як з поведінки Миколки помітно , що він ще мала дитина ? Чи схвалюєте ви його інтерес до ворожіння, перукарні ?
  • За допомогою яких описів авторові  вдалося показати , що Миколка дуже голодний?( «От  як виросту …».)
  • Назвіть риси справжнього господаря ,які  виявив Миколка, купуючи корову. Чи правильно він поводився під час купівлі ? Поясніть його поведінку ? («Тим часом йшлося на післяобіддя…»)
  • З яким настроєм Миколка повертається до села ?( «Тепер вона була його..»)
  • Як би ви почували себе на його місці?
  • Що трапилося з хлопчиком в степу ?
  • Що можна сказати про взаємини між Миколкою та дідом Ратушняком?(Зачитати за дійовими особами один із діалогів між Миколкою та дідом Ратушняком.?)
  • Чому, на вашу думку , Собака пристав  саме до Миколки  з коровою, хоч у полі знаходив собі достатньо їжі?
  • Як готувався Миколка до приходу весни ?

Складання плану характеристики образу Миколки.

1.Миколка - дитина війни.

2.Опис зовнішності головного героя.

3.Риси справжнього господаря.

4.Відповідальність перед своєю сім'єю , повага до старших.

5.Сміливість , наполегливість і рішучість у досягнені мети.

Вчитель:Те ,яким ви побачили Миколку ,ви відобразили в своїх малюнках. Чи віддзеркалив ваш малюнок  характер хлопчика ?

 Чим саме сподобався Миколка ? Що ви можете про нього сказати ?Ви читачі  досвідчені  ,і бачите , що кожен твір несе в собі  художню ідею  , що допомагає М. Вінграновському  зрозуміти образ Миколки ?

Я простий сіроокий хлопчина ,

Син своєї… землі.

  • « Обмін думками».

Вчитель:

Це про Миколку. Війна зробила його дорослим і звалила на дитячі плечі турботи дорослих.  Хлопчик пройшов через всі випробування з гордістю .

 Діти , я вдячна вам за урок . Я бажаю Вам  , щоб ви були також добрими , справедливими ,чемними господарями своєї землі .

      Щоб у дзеркалі вашої поведінки завжди відображалися  гарні вчинки, добрі наміри , були надією та опорою своїх батьків.

ІV. Рефлексивно –оцінювальний етап .

« Незакінчене речення».

- Як вам працювалося?

- Чи досягли ви поставлених цілей ?

- Якщо ні то чому ?

- Чи задоволені ви результатами своєї діяльності на уроці ?

 Домашнє завдання

 Написати продовження оповідання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 січня 2022
Переглядів
481
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку