Урок з географії для 6 класу № 26 "Вулкани. Гейзери. Сейсмічні пояси Землі."

Про матеріал

Продовження знайомства з внутрішніми процесами, які зумовлюють зміни земної кори; сформувати поняття “магматизм", “вулканізм", “гейзери", уявлення про причини магматизму та їхніх наслідків, уміння за картами визначати імовірні місця прояву вулканізму; формувати науковий світогляд, розвивати допитливість, логічне мислення, навички адекватного поводження під час стихійних лих; виховувати повагу до людських знань.

Перегляд файлу

Географія 6 клас (НУШ)   

За основу планування та побудови уроку було використано: підручник “Географія” (автори Коберник С.Г., Коваленко Р.Р.) та календарно — тематичне планування (автор Коберник С.Г.) розроблені за Модульною навчальною програмою “Географія. 6-9 класи” для закладів загальної середньої освіти.

Розділ ІІІ. Оболонки Землі.

Тема №1. Літосфера — кам'яний панцир планети.

Урок № 26.

Тема уроку: “Вулкани. Гейзери. Сейсмічні пояси Землі”.

Мета: продовжити знайомство з внутрішніми процесами, які зумовлюють зміни

земної кори; сформувати поняття “магматизм”, “вулканізм”, “гейзери”, уявлення про причини магматизму та їхніх наслідків, уміння за картами визначати імовірні місця прояву вулканізму; формувати науковий світогляд, розвивати допитливість, логічне мислення, навички адекватного поводження під час стихійних лих; виховувати повагу до людських знань.

Обладнання:

підручник § 19 ст. 95, фізична карта півкуль, карта літосферних плит,

контурна карти півкуль, дидактичні матеріали, відео “Виверження вулкану”, електронна презентація “Вулканізм і вулкани”, картина К. Брюллова “Останній день Помпеї”.

Тип уроку: комбінований.

Опорні та базові поняття: магма, магматизм, вулкан, активний вулкан, згаслий вулкан, лава, жерло,

кратер, вулканічна бомба, вулканічний попіл, гейзер, гаряче джерело, грязьовий вулкан.

Географічна номенклатура:

І. Головні вулкани Землі (дидактичні картки “ На допомогу учневі”)

№                                  Вулкани

Місце знаходження

1

Везувій

Італія

2

Етна

Італія

3

Еребус

Антарктида

4

Гекла

Ісландія

5

Кракатау

Індонезія

6

Кіліманджаро

Танзанія

7

Фудзіяма

Японія

8

Ключевська Сопка

Росія

9

Ельбрус

Кавказ

10

Карадаг

Кримські гори

11

Мауна-Кеа ( 9705 м)

США ( Гавайські о-ви,найвищий на планеті)

12

Охос -дель -Саладо ( 6880 м)

Чилі — Аргентина ( найвищий на  суходолі)

ІІ. Сейсмічні пояси Землі: - Тихоокеанський; - Середньоземноморський; - Атлантичний.

Хід уроку І. Організаційний момент. Добрий день , дорогі друзі!

Ми починаємо урок, а на уроці ми ...

Уважні!

Розумні!

Організовані! Кмітливі!

ІІ. Перевірка д/з по темі: “Землетруси”.

 1. Вправа №1:   “Розпізнай явище”

“Це виглядало так: “Під землею ніби пройшли хвилі. Автомобілі на трасі стрибали вверх і вниз, як у мультфільмі. Багато споруд перетворилося у руїни. Земля глухо гула і стогнала, здригалася під ногами, утворюючи глибокі тріщини і провалля. Вигиналися залізничні рейки, падали мости, під руїнами будівель гинули люди, спалахували пожежі від пошкоджень газових та електричних мереж.” (Землетрус) 2. Робота з картою:

На карті півкуль показати райони землетрусів та зробити висновок про місця їх виникнення.

3. Вправа №2: “Вірю, не вірю”

1.       Швидкі розривні рухи літосферних плит — це цунамі.

2.       Осередки землетрусів інколи виявляють і в нашій області.

3.       Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються в епіцентрі.

4.       В Україні найбільш імовірно виникнення землетрусів у Карпатах.

5.       В Японії щодня відбувається по три землетруси.

6.       Моретруси найчастіше виникають в Північно Льодовитому океані.

7.       В Африці на о. Вікторія можна спостерігати цунамі.

8.       Для оцінювання сили землетрусів користуються 12-бальною шкалою.

9.       Слово сейсмізм означає коливання земної кори.

10.  Сейсмограф — це прилад який вимірює силу вітру.

11.  Землетруси — свідчать про внутрішню енергію Землі.

12.  Тварини здатні відчувати наближення землетрусу.

ІІІ. Актуалізація та мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів На моніторі вчитель демонструє виверження вулкану, супроводжуючи словами: “Одного разу запалилася велика гора, виплеснулися її палючі безодні і потоки вогняної лави понеслися широкими хвилями, заливаючи все. Блискавки темних хмар закрили світле небо. Усе горіло — і луки, і ліси, і пагорби, і гладкі ниви, і навіть люди.”

Запитання до учнів: “Про яке стихійне явище ми будемо говорити сьогодні?”

IV.    Повідомлення теми і мети уроку.

V.      Вивчення нового матеріалу.

1. Що таке вулканізм і вулкани.

 Завдання № 1  .Використовуючи підручник, ознайомлюємо учнів з новими термінами і поняттями.

Магматизм — процес утворення магми в астеносфері та рух її до поверхні Землі трубоподібними каналами — жерлами.

Вулканізм — процес утворення вулканів.

Вулкан — це процес виходу магми на земну поверхню.

На Землі існує близько 950 активних вулканів, з них 250 підводних.

Діючими вважають вулкани, які хоч раз за пам'яті людства вивергалися,тобто про їхню активність збереглися відомості.

Згаслі вулкани — це вулкани, які вивергалися в доісторичні часи.

Завдання№2. Розгляньте карту літосферних плит.

Дайте відповіді на запитання:

-   Якими умовними знаками позначаються згаслі та діючи вулкани?

(Роздаю дітям сигнальні знаки вулканів (сині та червоні кружечки) та картки “Головні вулкани Землі”. Використовуючи сигнальні знаки, нанести головні вулкани Землі на настінну карту півкуль, а також відмітити їх на контурних картах.)

Після нанесення вулканів, відповідаємо на запитання:

-   Чи збігаються райони вулканів і землетрусів?

-   Чи існує закономірність у розташуванні вулканів і землетрусів?

-   Покажіть на карті півкуль сейсмічні пояси Землі.

Завдання №3. Використовуючи малюнок 95 підручника, ознайомитися з будовою вулкана.

Вулканічній конус — вулканічна споруда, яка має форму конуса із зрізаною вершиною.

Кратер — чашоподібне розширення жерла.

Жерло — трубоподібний канал по якому піднімається магма.

2. Продукти вулканічної діяльності.

imageДемонструю картину К. Брюллова “Останній день Помпеї”.  Завдання №4.  Розглянувши картину та прослухавши її опис, запишіть в зошит продукти вулканічної діяльності. “Колись, за сивої давнини, на березі Неапольської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпея. З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді чувся гул.

Ніхто не знав, що Пагорб — це згаслий вулкан, який зараз має назву Везувій.

Одного дня дим із Везувій почав валити сильніше, ніж звичайно. Однак жителі майже не звертали на це уваги — вони поспішали швидше закінчити свої справи, щоб устигнути на гладіаторські ігри. Видовище вже почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзали на місто, високо в небо з Пагорба вихопилося полум'я. На місто почав падати дедалі густіший попіл та каміння. Ошалілі люди бігли не озираючись, намагаючись сховатись, щоб урятувати своє життя. Вони ховалися в підвал, щоб перечекати лихо.

Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу... Про місто згодом забули.”

 Помпея загинули внаслідок виверження вулкана Везувій  24 серпня 79 року або  за уточненими даними 24 жовтня 79 р  ., яке поховало місто під тоннами пилу.

Вулканічні викиди:

1.   Вогняно-рідка лава (t=700°-1200°С);

2.   Вулканічні бомби (уламки понад 5 см, найбільші — 9м);

3.   Вулканічний попіл (уламки близько 2 мм);

4.   Вулканічний газ (чадний газ СО, сірководень та інші);5. Водяна пара.

3.Післявулканічні явища.

Демонструю слайди електронної презентації “Вулканізм і вулкани” на яких зображені гейзери, гарячі джерела, грязьові вулкани.

Гарячі джерела — утворюються в тих районах, де на невеликій глибині залягає ще не остигла магма (в Чехії м. Карлові Вари, t=+70°С)

Гейзери — фонтануючі викиди розігрітої води в повітря (долини гейзерів в Новій Зеландії та США, в Росії на Камчатці). В Ісландії - Великий гейзер фонтанує на висоті 30м, кожні 24 години.

Грязьові вулкани зустрічаються на Камчатці, в Криму, на о.Ява та о. Сицилія.

VІ. Рефлексія знань. Прийом “Естафета”

Роздаються картки, кожна з п'ятьма завданнями. По одній картці на один ряд. Кожна пара учнів виконує одне завдання (не обов'язково за порядком).

Картка №1.

1.   Шар Землі, на який припадає переважна частина її обсягу-  це ... .

2.   Вогнище землетрусів - ... .

3.   Глибока западина на вершині вулкана - ... .

4.   Найвищий діючий вулкан на суходолі - ... .

5.   Океан, в якому найчастіше виникають цунамі - ... .Картка №2.

1.   Земна кора з верхньою частиною мантії утворюють оболонку - ... .

2.   Місце на поверхні над вогнищем землетрусу - ... .

3.   Канал, яким магма рухається до поверхні - ... .

4.   Материк, на якому немає діючих вулканів - ... .

5.   Океан, в якому найчастіше виникають моретруси - ... .

Картка №3.

1.   Імовірно, “найгарячіший” шар Землі -... .

2.   Прилад для запису коливань земної кори -... .

3.   Гарячі фонтанні джерела, що утворюються в районах вулканізму - ... .

4.   Держава — чемпіон за кількістю землетрусів - ... .

5.   Океан, на окраїнах якого розташована переважна частина діючих вулканів - ...

1.   Що нового ви сьогодні на нашому уроці дізналися?

2.   Які труднощі у вас сьогодні виникли?

VІІ. Домашнє завдання.

Обов'язкове: прочитати §19, запам'ятати просторове розміщення головних вулканів Землі.

Довільне: скласти стислий опис мандрівки групи вулканологів до вулкану (можлива реалізація роботи у вигляді малюнка).

pdf
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
25 березня
Переглядів
34
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку