В педагогіці існує поняття формувального та підсумкового оцінювання, причому формувальне оцінювання дозволяє оцінити і скоригувати процес навчання, а підсумкове – результат навчання. Підсумкове оцінювання проводиться наприкінці навчання, найчастіше, у вигляді тесту або контрольної роботи. Формувальне оцінювання здійснюється в процесі навчання, і необхідне для того, щоб з’ясувати, чи успішно учні справляються, а також визначити, як необхідно будувати процес навчання в подальшому.
Ми, вчителі, звикли, що оцінюємо знання та вміння учнів. І таким чином ніби зайвий раз підкреслюємо, що дитина є об’єктом навчання. Сучасні перетворення в освіті направлені на те, щоб зробити дитину суб’єктом навчання і дати зрозуміти їй, що знання не надаються, а здобуваються. Але для цього дитина має розуміти, що знання їй потрібні тут і зараз. Тому в неї має бути бажання шукати, досліджувати, аналізувати та робити висновки.
Важливим елементом процесу навчання є система оцінювання. Результати оцінювання надають інформацію для визначення напрямків розвитку учня; вони є підґрунтям для взаємодії батьків, учителя і учнів, метою якої є обговорення індивідуальних досягнень учня, визначення умов, за яких навчальна діяльність буде найбільш продуктивною. Саме тому в концепції Нової української школи акцентується увага на змінах у системі оцінювання навчальних результатів учнів.
Різні техніки та інструменти формувального оцінювання допоможуть досягненню таких цілей: мотивувати та надихати учнів, формувати позитивну самооцінку; визначити рівень індивідуального та групового поступу в навчанні; діагностувати зони росту; ідентифікувати слабкі місця; виміряти емоційну атмосферу класу тощо. Техніки та інструменти формувального оцінювання не мають бути складними та часовитратними.
Спілкування віч-на-віч та взаємодія є одним з найкращих способів залучення та співпраці учнів, є загальноприйнятою практикою в освіті та має багато форм. Деяким учням важко писати, тому вони краще справляються з оцінюванням, яке проводиться усно, також є учні, яким доволі легко представити свої ідеї групі.
Трихвилинна пауза. Учитель надає учням трихвилинну паузу, яка дає можливість обдумати поняття, ідеї уроку, пов’язати з попереднім матеріалом, знаннями, досвідом, а також визначитися із незрозумілими моментами. Можна надати мовні кліше для відповіді, наприклад:o Я змінив своє ставлення про/щодо ...o Я став більш обізнаним щодо ...o Я був здивований ...o Я відчув ...o Я побачив зв'язок ...o Я співчував ...
Чотири кути. Кути кімнати позначені написами "Повністю погоджуюсь», «Погоджуюся», «Не згоден», «Абсолютно не згоден". Під час відкритого обговорення вчителем виголошується теза / твердження, а діти займають місце в одному з кутів відповідно до їх думки. Існують кілька варіантів цієї техніки, наприклад:- Чотири дороги. Учні обирають дорогу відповідно до рівня своїх компетентностей, знань з теми:o грунтова дорога («Забагато пилу, не бачу, куди прямую, допоможіть»);o бруківка («Іду рівно, але забагато вибоїн»);o шосе («Почуваюсь упевнено, але часом маю пригальмовувати»);o автобан («Подорожую самостійно і можу допомогти іншим").
Кубування. Техніка, яка сприяє розумінню різних сторін явища / поняття / теми, і може використовуватись як у парі, так і в малій групі. Для виконання необхідний кубик із написаними на кожній грані завданнями. Традиційними є такі шість запитань:1. Опиши це (колір, форма, розміри).2. Порівняй це (на що це схоже? від чого це відрізняється?).3. Добери асоціації (про що змушує думати? що спадає на думку?).4. Проаналізуй це (скажіть, яким чином це зроблено?).5. Як його використати (яким чином це можна застосувати?).6. Запропонувати аргументи «за» або «проти» цього (що в ньому доброго чи поганого? займіть певну позицію, використайте повний діапазон аргументів від логічних до безглуздих).
Вимірювання температури. Метод використовують для виявлення того, наскільки учні розуміють завдання. Для цього діяльність призупиняється запитанням: «Що ми робимо?». Відповідь на поставлене запитання – демонстрація розуміння завдання або процесу його виконання. У разі роботи в парах або групах учитель може попросити пару або групу продемонструвати процес виконання завдання. Інші у цей час спостерігають.
ППЗПП (Пригадай, Підсумуй, Запитай, Прокоментуй, Пов'яжи)- Крок 1: упродовж двох хвилин учні називають і записують найважливіші ідеї з попереднього уроку / теми.- Крок 2: учні підсумовують ці ідеї одним реченням.- Крок 3: школярі пишуть одне головне запитання з теми, на яке вони хочуть відповісти.- Крок 4: надають коментар щодо практичного застосування вивченої теми.- Крок 5: учні визначають ідею або підтему, щоб пов’язати цей матеріал з основною темою.
Дві зірки й побажання. Застосовується для взаємооцінювання творчих робіт учнів, творів, есе. Учитель пропонує перевірити роботу однокласника, однокласниці. Коли учні коментують роботи один одного, вони не виставляють оцінки, а вказують на два позитивні моменти – «дві зірки» – і на один момент, який потребує доопрацювання – «побажання».
Отже, цінність формувального оцінювання в тому, що воно підвищує мотивацію, розвиває вміння вчитися та допомагає учням досягати кращих результатів навчання. Ефективність формувального оцінювання значною мірою залежить від вибору технік та інструментів, за допомогою яких воно проводиться.