8 клас
Тема. Усний твір-роздум за поезією Івана Малковича «З янголом на плечі»
Мета:
Навчальна: поглибити знання учнів про твір-роздум; формувати вміння виконувати творчі вправи на поставлену тему; сприяти розвиткові активного мислення школярів; виробляти вміння й навички самостійної роботи.
Розвивальна: розвивати творче мислення, спостережливість, вміння бачити у поетичному творі шедевр людської творчості.
Виховна: виховувати кращі людські якості, силу волі
Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.
Методи навчання: фронтальна бесіда, самостійна робота, активний метод навчання — робота в малих групах, інтерактивний метод — «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ»
Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна
Обладнання: підручники, ілюстрації, роздавальний матеріал, пам’ятка «Побудова твору-роздуму», комп'ютер, мультимедійна презентація «Як працювати над складанням твору-роздуму »
Епіграф: Щастя треба – на всякий випадок.
Сили треба – на цілий вік.
Ліна Костенко
Люди - господарі своєї долі.
В.Шекспір
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Слова - це не тільки оболонка наших думок, вони багато в чому визначають наше сприйняття дійсності, ставлення до неї і нашу поведінку. Одна й та сама історія, розказана по-різному, може змусити сміятися або плакати.
Є чудова притча, яка ілюструє психотехніку рефреймінгу. Рефреймінг- (у перекладі з англійської) «зміна рамки», погляд на ситуацію з іншого боку, під іншим кутом зору. (Слайд№4)
Усі ми олівці
Малюк дивиться, як бабуся пише листа, і запитує:
- Ти пишеш про мене?
Бабуся всміхається і каже:
- Ти вгадав, про тебе. Але важливіше не те, що я пишу, а те, чим я пишу. Я хотіла б, щоб ти, коли виростеш, став таким, як цей олівець...
Малий з цікавістю дивиться на олівець, але не помічає нічого особливого:
- Він такий самий, як інші олівці!
- Усе залежить від того, як дивитися на речі. Цей олівець володіє п'ятьма якостями, які потрібні тобі, коли хочеш прожити життя в ладу з усім світом.
По-перше: ти мусиш пам'ятати про те, що, як моя рука веде олівець на папері, так само вища сила керує людським життям. Ти можеш бути генієм, але ніколи не повинен забувати про існування Божої сили. Довіряй цій силі і вчися відчувати її.
По-друге: щоб гарно писати, олівець має бути заструганий. Цей процес болючий для нього, зате потім олівець пише охайніше й тонше. Отже, вмій терпіти біль, пам'ятаючи, що він гартує тебе.
По-третє: якщо користуватися олівцем, а не ручкою, завжди можна стерти гумкою те, що вважаєш помилковим. Запам'ятай, треба вміти визнавати власні помилки і виправляти їх. Часто це єдиний спосіб утриматися на правильному шляху.
По-четверте: в олівцеві має значення не дерево, з якого зроблено його оболонку, а графіт, який усередині. Тому завжди думай про те, що відбувається у твоєму серці.
І нарешті, по-п'яте: олівець завжди залишає за собою слід. Так само і ти залишаєш після себе сліди своїми вчинками, тож обмірковуй кожен свій крок (3 журналу).
2. Повідомлення теми й мети уроку.
Ми вивчали поезію Івана Малковича «З янголом на плечі». На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося про особливості написання твору-роздуму, глибше пізнаємо скарби рідної мови , визначимо основні цінності людського життя. За допомогою рефреймінгу можна знайти нове розв'язання проблеми, побачити позитивне навіть у найнесприятливішій ситуації, ефективно боротися зі своїми комплексами, розвивати впевненість у собі. Рефреймінг - добра допомога для нас у навчанні.
Приклад реалізації учнями рефреймінгу зі сполучниками і, але,
навіть якщо:
• Я хочу досягти високого результату в навчанні, але в мене є проблеми;
• Я хочу досягти високого результату в навчанні, і в мене є проблеми;
• Я хочу досягти високого результату в навчанні, навіть якщо в мене є проблеми.
Учитель пропонує учням з'ясувати, які відмінності у значенні висловлень надають сполучники, який вислів налаштовує на плідну роботу.
ІІ. Оголошення епіграфа уроку і робота з ним.
1. Вправа «Мікрофон». Пояснити значення епіграфа.
2. Креативний методи «Асоціативний кущ» (тезаурус)
Добір якнайбільшої кількості слів, асоціативно пов'язаних із запропонованим учителем. Перемагає той, чий асоціативний ряд буде найдовшим, окремо можна відзначити тих, чиє завдання якісніше, тобто слова є художнішими, образнішими, асоціативний зв'язок є оригінальнішим. Оголошуючи слова, учні мають пояснити зв'язок між ними.
Час обмежений (1-3 хв).(Слайди №5-6)
Щастя – мир, здоров’я благополуччя достаток, незалежність.,
Сила – здоров’я, віра у себе, стабільність, впевненість, працьовитість, мета життя.
ІII. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Слово вчителя
Короткі теоретичні відомості
Твір-роздум — це монологічне висловлювання, яке має на меті довести істинність чи хибність головного твердження (тези) тексту за допомогою системи доказів (аргументів). (Слайд №7)
Побудова твору роздуму.
Пам’ятка для учня
Теза |
Я думаю, Я вважаю, ,, Мені здається, що...... На мою думку,.......... На моє переконання,.......... Мій погляд на цю проблему такий: , |
Аргументи
Приклади |
Я так вважаю, тому що......... Чому я так думаю? Тому що.... Аргументом на користь моєї думки може бути те, що.......... Довести своє твердження я можу такими аргументами: по-перше, ......, а по-друге,....... На користь моєї думки можу навести такі аргументи:............ Хоч моя думка, можливо, видається дивною, спробую переконати вас такими аргументами:
Скарбниця світової літератури дає багато прикладів щодо порушеної проблеми. На згадку приходить герой... У зв'язку з порушеною проблемою хочеться згадати твір....... Яскравим прикладом саме такого розуміння особисто для мене є.................. Проблема.........є дуже актуальною, тому багато прикладів її розв'язання дає саме життя. Повертаючись до думки про..., можу навести такий приклад:... Щодо цього яскравим прикладом є образ..........з твору.......... Тема мого роздуму порушується у творі......Там............... Найкращою ілюстрацією такого розуміння проблеми є герой ...........з твору............ Згадаймо постать видатного Захоплює його............ Хоча мій власний життєвий досвід ще порівняно малий, можу сказати, що........... Хочу навести приклад із власного життя....... |
2. Обговорення змісту поезії. Бесіда за питаннями:
- Чим пояснити те, що герой твору рухається поночі із «свічею»?
- Що символізує темінь у баладі?
- Що вам відомо про янгола? Як він поводить себе, перебуваючи на плечі у невідомого?
- Охарактеризуйте рух невідомого. Про що це свідчить? («Йде в ніде, в невороття, Йде лелійно, як дитя»)
- Чому життя у героя твору сіре? З чим це пов'язано?
- Чи має невідомий життєву мету? Чим викликано те, що він «по світу тиняється»?
- Чому невідомий, йдучи, тримає в руках Господню свічу? Як Сам Всевишній ставиться до героя балади?
- Якими почуттями проймається невідомий під час ходи?
- 3 якою метою він наприкінці твору звертається до янгола.
- Які враження у вас виникли після ознайомлення з цим твором?
I V . Опрацювання навчального матеріалу
1. Словникова робота. Вивчення нових слів.
Скрайбінг (від англ. scribe — «розмічати») — нова техніка презентації, винайдена британським художником Ендрю Парком для британської організації наукових знань. Доповідь спікера супроводжується ілюстраціями «на льоту» малюнків фломастером на білій дошці.
Отже, скрайбінг (від англійського scribe — накидати ескізи або малюнки) — новітня техніка презентації, у якій мова оратора ілюструється «на льоту» малюнками на білій дошці (або аркуші паперу), яка була винайдена британським художником Ендрю Парком для Британської асоціації з поширення наукових знань. (Слайд №8)
Скрайбінг — це зображення малюнків, перетворення речей на візуальні образи. (Слайд №9)
Скрайбінг… Скрайбер… На перший погляд, новоутворений неологізм… Та насправді з цим поняттям ми знайомі з дитинства. Адже колись ми всі були в певному сенсі скрайберами. За допомогою простих малюнків ми намагалися передати побачене, почуте, певну інформацію, почуття, настрій, емоції. Виявляється, таким чином можна просто й доступно розповісти про складне, цікаво пояснити певний матеріал. Даний метод отримав назву скрайбінг — процес візуалізації складного змісту просто й доступно, під час якого замальовка образів відбувається прямо під час передачі інформації.
Особливість скрайбінгу полягає в тому, що одночасно залучаються різні органи чуттів: слух та зір, а також уява людини, що сприяє кращому розумінню та запам’ятовуванню.
Можна також виділити декілька найпоширеніших видів
відеоскрайбінгу — мальований скрайбінг, аплікаційний скрайбінг та онлайн-скрайбінг.
Мальований скрайбінг є класичним видом скрайбінгу. Художник (скрайбер) зображує в кадрі картинки, піктограми, схеми, діаграми, записує ключові слова. Це відбувається паралельно з текстом, що звучить за
кадром. (Слайд №10)
Аплікаційний скрайбінг — на довільний фон у кадрі накладаються чи наклеюються готові зображення, які відповідають тексту, що озвучується (Слайд №11). Магнітний скрайбінг є різновидом аплікаційного, єдина відмінність – готові зображення кріпляться магнітами на презентаційну магнітну дошку.
Онлайн-скрайбінг — при створенні цього виду скрайбінгу використовуються спеціальні програми й онлайн-сервіси, наприклад PowToon, VideoScribe та інші. З їх допомогою відео можна створювати за готовими шаблонами, однак безкоштовні можливості зазначених сервісів обмежені. (Слайд №12).
Зовсім нещодавно в навчальному середовищі почали зустрічатися слова «скрайбінг», «скрайб», «скрайбер», що є складниками скрайб-технології.
Виникає питання, що ж таке скрайбінг? Це насамперед мистецтво відображати своє мовлення в малюнках, причому процес відбувається в реальному часі паралельно з доповіддю мовця. Скрайб-презентація відображає ключові поняття розповіді та взаємозв’язок між ними. Наразі скрайбінг — інноваційна технологія, за допомогою якої можна привернути увагу слухачів, забезпечити їх додатковою інформацією та виокремити головні моменти доповіді. Популярність технології забезпечується завдяки тому, що людський мозок мислить образами, мова малюнка є універсальною мовою. Крім того, проглядати скрайб (зображення, що з’являється з-під пера, ручки, маркера) набагато цікавіше, ніж звичайне відео. Скрайбінг широко використовують у рекламі, маркетингу, бізнес-презентаціях і в освіті.
Безпосередньо під час створення скрайбінгу слід дотримувати таких етапів:
Пройшовши всі ці етапи, ми переходимо безпосередньо до створення скрайб-презентації. Для цього нам потрібен комп’ютер і доступ до мережі Інтернет. Наразі існує достатньо інтернет-сайтів, за допомогою яких можна створити такі скрайбінги. Зазвичай деякі з них — на платній основі, але є і сайти, які пропонують безкоштовні версії, щоправда, з певними обмеженнями в роботі з презентацією. Ще одним моментом є те, що ці сайти англомовні. Цей факт не буде перешкодою для вчителів англійської мови, а для учнів, які в подальшому захочуть самостійно створити таку презентацію, допоможе збільшити свій словниковий запас комп’ютерної термінології.
Матеріал для вчителя
Саме ці особливості роблять скрайбінг одним із методів сучасних технологій, який допомагає доступно та легко пояснювати складний матеріал, сприяє розвитку освіти, презентаціям та доповідям, веденню записів та щоденників. Варто відзначити його доступність, адже використовувати цю техніку може кожна людина у своїх щоденних справах.
Під час скрайбінгу виходить ніби «ефект паралельного проходження», коли ми й чуємо, й бачимо приблизно одне й те ж, при цьому графічний ряд фіксується на ключових моментах аудіоряду. Наразі скрайбінг — інноваційна технологія, за допомогою якої можна привернути увагу слухачів, забезпечити їх додатковою інформацією та виокремити головні моменти доповіді. Безперечно, іноді складно використовувати нову технологію, адже простіше йти протореним шляхом. Проте скрайбінг має багато переваг, що допоможе урізноманітнити уроки, зацікавить учнів, полегшить сприйняття нового матеріалу. Серед «плюсів» цієї технології можна виділити такі:
Варто зазначити й переваги скрайбінгу в навчанні:
2. Робота у малих групах.
Скласти інформаційне гроно до слова «янгол»
вірність і відповідальність
щирість і доброта
Янгол - оберег
вміння долати труднощі
цілеспрямованість і мужність
чесність і порядність
стабільність
3.Робота в групах.
Сенкан
Це неримований вірш з п'яти рядків, мета якого — спонукати учня до розмірковування над темою. Він складається за схемою:
1-й рядок — одне слово — тема (іменник),
2-й рядок — два слова — означення (прикметники),
3-й рядок — три слова — активність, дія (дієслово),
4-й рядок — фраза з чотирьох слів, яка виражає ставлення до теми,
5-й рядок — одне слово — асоціація до теми (іменник).
Скласти сенкан
1-ша група – людина.
2-га група – життя.
3-тя група – щастя.
Тема висловлювання
1-ша група. Життя прожити – не поле перейти.
2-га група. Найвеличніша перемога — це перемога над самим собою.
3-тя група. Для чого в світі живемо?
2. Колективна робота. Підбір аргументів.
- Вибрати янгола –охоронця (янгол, мати, батько,сім’я, друг, гроші...)
- Мета життя (матеріальні цінності -3, духовні -3)( Задоволення, успіх, кохання, освіта, свобода, незалежність, розвиток,сенс життя, професійна освіта, сім’я, стабільність, дружба, спокій, рівність, милосердя, справедливість, віра, увага до людей, праця , Батьківщина, обовязок, мир, законність, порядність)
- Людські чесноти ( справедливість, мудрість, сміливість, самовладання, любов до ближнього, правдивість, щирість, вірність, доброта, довіра, скромність, смиренність, цінність поводження з іншими, слухняність, повага до старших...)
Сад житейської мудрості
Хто допомагає людям, у того і свої бажання здійснюються (Англійське прислів'я).
Не суди по силі рук, а суди по силі серця (Башкирське прислів'я).
Хто людям добра бажає, той і собі має (укр. прислів’я);
Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя (Гёте);
Роби добро – не кайся, робиш зла – зла і сподівайся (укр. прислів’я).
Світ не без добрих людей (укр. приказка);
Все добре пам’ятай, а зла уникай (укр. прислів’я);
Бережи честь змолоду (укр. приказка);
Хто чисто сумління має, той спокійно спати лягає (укр. прислів’я);
Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе (укр. прислів’я);
Посієш вчинок, виросте звичка (укр. прислів’я);
Не копай іншому яму, бо й сам упадеш (укр. прислів’я);
Не плюй в криницю, знадобиться води напитися (укр. прислів’я);
Чого собі не зичиш і другому не жадай (укр. прислів’я);
Зароблена копійка краще краденого карбованця (укр. приказка);
Щоб досягти великого, треба почати з малого (укр. прислів’я);
3. Індивідуальна робота. Підібрати приклади до твору-роздуму.
Висловлювання відомих людей
1.Благородна людина висуває вимоги до себе, а ниця — до інших (Копфуиій). 3. Задовольнись сьогоденням, але прагни кращого (Сократ). 4. Багато величного є на світі, але немає нічого величнішого, ніж людина (Софокл). 5. Неможливо завжди бути героєм, але завжди можна залишатися людиною (Й. Гете). 6. Люди не народжуються, а стають тими, хто вони є (К. Гельвецій).
Для літературного прикладу
1-ша група. Тексти творів: Т.Шевченко «Думка» («Тече вода в синє море»), В.Винниченко «Федько-халамидник», Г.Тютюнник «Климко», О.Гаврош «Незвичайні пригоди Івана Сили», О. Довженко «Зачарована Десна», Є. Гуцало «Лось», Г. Тютюнник «Дивак»,
2-га група. Тексти творів: Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», Леся Українка «Як дитиною, бувало...», Леся Воронина «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9», О.Стороженко «Скарб»
3-тя група. Тексти творів: В.Королів-Старий «Хуха-Моховинка», М.Вінграновський «Сіроманець», Е.Андієвська «Казка про яян», Г.Тютюнник «Климко», В.Симоненко «Ти знаєш, що ти – людина...», Є. Гуцало «Лось», Г. Тютюнник «Дивак»,
4. Вправа «Мікрофон»
- Вмотивуйте, чи є у вас янгол на плечі?
- Про що ви спитали б свого янгола?
V. Самостійна робота. Створення власного висловлювання за допомогою скрайб-презентації.
VІ. Представлення робіт. Оцінювання.
VІІ. Підсумок уроку. За допомогою метод «Незакінчені речення» учитель пропонує учням закінчити речення.
- На сьогоднішньому уроці ми...
- Ми дізналися про..
- Рефреймінг - це...
- Скрайб-презентації- це..
- Важливим у написанні твору-роздуму є ...
VІІІ. Домашнє завдання. Удосконалити і написати твір-роздум.