Емма Андрієвська "Казка про яян"

Про матеріал
Цікавий і доступний матеріал.Можна використати під час закріплення вивченого матеріалу;комбінований урок.
Перегляд файлу

Урок: Емма Андієвська. «Казка про яян»

Мета: подати інформацію про сучасну українську письменницю й художницю; навчити визначати основні ознаки притчевості; удосконалювати вміння характеризувати твори, виокремлювати фантастичні елементи в казках, розвивати вміння визначати головну думку твору, відшукувати ключові фрази, висловлювати власні думки щодо прочитаного; виховувати толерантне ставлення до інших, уміння бачити й розуміти красу світу, прагнення до гармонійного співіснування.

Тип уроку: комбінований

 Обладнання: підручник, портрет Емми Андієвської, ілюстрації її картин.

Теорія літератури: казка- притча.

Методи та прийоми навчання: інтерв`ю з автором, діаграма Вена, відгадування кросворду, літературна гра «Про кого ця цитата»,, «Злови помилку», «Дерево побажань», «Мікрофон»

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

1) Інтерв`ю з автором

  • Еммо, скажіть будь ласка, ви народилися, як нам відомо в Україні, так, а де саме?
  • Так,  моя Батьківщина – Україна.

Я народилася 19 березня 1931 року в прекрасному шахтарському краї - Донецьку, проте скоро родина переїхала до Києва.

  • Як ви потрапили до США?
  • Через війну змушена була разом з мамою емігрувати до Німеччини, далі — у США. Пізніше я остаточно оселилася в Мюнхені.
  • Виходить, що все своє свідоме життя ви прожили поза межами України, але ж пишете українською.
  • Я завжди була й залишуся  українською письменницею,  свою Україну я ношу як слимак хатку, я в ній живу — інакше би пішла в інші культури, як багато хто зпоміж дуже талановитих людей.
  • Еммо ви ще й визнана художниця, а в якому напрямку ви створюєте свої картини?
  • Так моє покликання  ще й малювання. Мої картини виконані в дусі сюрреалізму — одного з радикальних, авангардистських напрямів.
  • Скажіть, будь ласка, а ви більше полюбляєти писати для дорослих чи дітей?
  • Я пишу як для дітей, так і для дорослих. Наприклад, вийшла збірка казок, проте це не звичайні літературні казки. Це — казки-притчі з мораллю-висновком. 
  • Дякую, вам, Еммо Андрієвн,о за змістовні щирі відповіді! До зустрічі!

2) Словникова робота

Теорія літератури

Казка – невелика оповідь фантастичного змісту

Притча — це невелика повчальна алегорична оповідь, у якій опосередковано, приховано присутня мораль. До основних ознак притчі належать: повчальний алегоричний зміст, чітко висловлена мораль, наявність фантастичних елементів, динамічний сюжет.

3) Створення діаграми Вена (визначити спільні риси казки та притчи)

Вчитель:

ознаку притчевості мають чимало творів. Наприклад, літературна казка Івана Франка «Фарбований Лис» містить притчову думку про те, що брехня нікого й ніколи до добра не доводила.

Виразне читання частин тексту твору «Казка про яян»

Відновлення ланцюжка подій

  1. Зустріч зі старим
  2. Упав зі скелі
  3. Вихід з брами
  4. Байдужість яянів
  5. Козопас отримав мішок з коштовностями

 

Відгадування кросворду

1. Професія хлопчика, героя «Казки про яян». (Пастушок) 2.  Звідки упав хлопчик, перед тим, як потрапити до країни яян. (Скеля) 3. Що має будувати кожен яян? (Вежа) 3. Чому яяни не відповідають на запитання інших, бо чують тільки…( Себе) 5. Чим харчуються яяни? (Я). 6. Дідусь почув хлопчика, бо був…(Чужинце) 7.  Яке слово ніхто  з яянів не міг вимовити? (Ти) 8. Через що можна було вийти з міста? (Брама) 9. Чого хотів хлопчик для старого? (Воля) 10. Яку винагороду отримав пастушок? (Мішок )

Еврестична бесіда з учнями

1. Як пастушок потрапив до яянів? 2. Чому ніхто не звертав на нього уваги? 3. Чому тільки старий чоловік помітив пастушка? 4. Як ви гадаєте, що символізує образ брами? Чому вона ніколи не відчинялася? 5. Чому пастушок не почав будувати свою вежу? 6. Яка тема твору? 7. Яка основна думка твору? 8. Чи зустрічали ви в житті людей, схожих на яянів? 9. Які ознаки притчевості наявні в «Казці про яян»? 10. Доведіть, що перед вами казка. 11. Доведіть, що країна яян є алегорією.

Літературна гра «Про кого ця цитата»

Поміркуйте, про кого з твору можна було б сказати саме таким чином. 1. Байдужість  це параліч душі, передчасна смерть (А. Чехов). 2. Хто сам не любить нікого, того теж ніхто не любить (Демокріт). 3. Людина стає людиною тільки серед людей (Й. Бехер). 4. Поведінка — це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя (Й. Гете). 5. Як часто люди  використовують свій розум для коєння дурниць (Ф. Ларошфуко). 6. Якщо ти байдужий до страждать інших, ти не заслуговуєш називатися людиною (Сааді). 7. Тільки тоді станеш людиною, коли навчишся бачити людину в іншому (О. Радищев). 8. Коли егоїстичне щастя є єдиною метою життя, воно дуже скоро залишається без мети (Р. Роллан). 9. Хто не живе для інших, той, отже, й для себе не жив (Ю. Мушкетик).

«Злови помилку»  (відредагуй)

1. Кожен яянин знає тільки твоє  і тому запитань іншої людини  завжди чує. 2. Всі  можуть  догодити яянинові, бо тільки він сам усе знає і вміє. 3. Усі тут харчуються власним  чужим «ти», «ти» кожного із яян таке невичерпне.

«Дерево побажань»

  • Діти напишіть свої побажання на листочках для яянів і прикріпіть до дерева.

 «Мікрофон»

1. Якби я потрапив до країни яян… 2. Автор у творі засуджує тих, хто… 3. У творі возвеличують тих, хто… 4. Я б порадив мешканцям країни… 5. У будь-якому колективі яян не люблять, тому що…

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Придумати продовження казки; прочитати твір Емми Андієвської «Говорюща риба», намалювати ілюстрації; написати міні-твір «Якби я потрапив до країни яянів»

 

docx
Додано
13 жовтня 2021
Переглядів
890
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку