Усний журнал "Чарівні звуки, рідне слово - моя українська мова"

Про матеріал
Мета заходу: Освітня: розширити знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство за допомогою поетичного слова. Виховна: сприяти формуванню основних світоглядних ідей; забезпечити моральне виховання учнів, формувати такі риси характеру, як: патріотизм, милосердя. Розвиваюча: збагачення і ускладнення словарного запасу; посилення комунікативних властивостей мови (виразність); розвиток вміння аналізувати, виділяти головне, порівнювати, узагальнювати і систематизувати.
Перегляд файлу

                               Усний журнал      

Тема: Чарівні звуки, рідне слово – моя українська мова.

 Мета заходу: Освітня: розширити знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство за допомогою поетичного слова.

 Виховна: сприяти формуванню основних світоглядних ідей; забезпечити моральне виховання учнів, формувати такі риси характеру, як: патріотизм, милосердя.

 Розвиваюча: збагачення і ускладнення словарного запасу; посилення комунікативних властивостей мови (виразність); розвиток вміння аналізувати, виділяти головне, порівнювати, узагальнювати і систематизувати.

Обладнання: вислови про мову, портрети Тараса Шевченка, Лесі Українки, Івана Франка.

                                  Хід заходу:

 Учень: Для кожного народу мова – найбільший скарб, одне з багатьох див створених людьми. Вона віддзеркалює душу народу, його історію.

Учениця:  Кожна людина має завжди пам’ятати хто вона, звідки родом, де її коріння, кожна людинна повинна знати свою мову, любити її, цінувати, збагачувати, берегти.

   Учень:  Тому сьогодні ми запрошуємо Вас поринути у чудовий і прекрасний світ нашої рідної мови.

Учениця: 21 лютого відзначається Міжнародний день рідної мови. Це відносно молоде свято, до календарів усього світу воно ввійшло тільки в 1999 році. І в Україні воно також лише почало писати свою історію, хоча сама проблема української мови на українських землях нараховує кілька століть.

  Учень: Скільки на землі мов? Скільки народів — стільки й мов. Учені

вважають, що на нашій планеті близько трьох тисяч мов. З-поміж такої

величезної кількості лише близько тридцяти мов користуються найбільшою

популярністю, тобто це ті мови, якими розмовляє більшість людей на

планеті.

Учениця: Найбільше людей розмовляє китайською мовою, друге місце посідає англійська мова, третє — російська, далі — мова хінді (Індія) та іспанська.  Українська мова посідає почесне 14 місце, оскільки нею говорять близько 50 мільйонів людей.

Учень: Для кожного народу своя мова — найкраща, але ніхто не заперечуватиме, що українська мова за милозвучністю і співучістю — одна з найкращих. Мова – душа народу. Без мови не може існувати народ, його культура.

Учениця: Але багато років тому, коли люди жили в печерах, мова була дуже бідною. Вона складалася з небагатьох слів. Минали століття, змінювалися люди, удосконалювалась і мова, далі відбулась велика подія:  люди винайшли письмо. Наше слов’янське слово бере початок за 30 століть до нашого часу у давнього народу - фінікійців. Це письмо запозичили і вдосконалили стародавні греки. Учений монах Кирило винайшов слов’янську азбуку.  До 24 грецьких літер було додано ще 9 літер. На нашій українській землі ця азбука прийшла 1000 років тому. Вона повсякчас змінюється і вдосконалюється.

 Учень: Коли завітати у Києві до Державного історичного архіву, то можна переконатись у тому, що в ХV – XVII ст. державне листування велося українською мовою, за доби середньовіччя користувались нею і в Румунії. Учениця: Збереглися збірники з українськими піснями і в Югославії. Навіть володар Великого Литовського князівства Август ІІ добре розмовляв і писав українською мовою. Нею він писав листи до матері – італійки королеви Бони.

Учень: А скільки поневірянь довелося пережити нашій мові на рідній землі! Вбивали її, терзали її, шматували  українську мову, та не знищили – вона звучить, знову і знову. Вона чиста, як криниця, милозвучна, як пташиний спів, свята, як Божий дар.

                    Інсценізація.

 Дійові особи: Автор, Діти, Українська мова.

 Автор. У кожного народу є своя мова, але інколи окремим народам важко вдається відстоювати право на використання власної рідної мови. Ось я розповім вам одну історію. В одному краї - такому гарному, сонячному, багатому ходила сумнасумна дівчина. Вона йшла і гірко плакала, витирала рясні сльози. І ось підбігла до неї зграйка діточок.

 Діти. Хто ти, дівчино? Ти така гарна, але чому сумна і гірко плачеш?

 Українська мова. Я українська мова. Колись я народилася і виросла в цьому краї, але прийшли лихі люди і стали мене лаяти, прославляти іншу мову. Вони навіть взагалі хотіли прогнати мене з рідного краю, щоб мій народ забув і не згадував про мене. Але ж я свого краю, своєї милої України ніколи не покину.

 Діти. Мово, заходь до нас. Ми будемо тебе шануватимете і не дозвомо, щоб тебе забули. Ти будиш з нами жити, оповідати вірші, казки, байки. Будеш співати нам пісні. Ти допоможеш пізнати країну наших батьків, дідів. Щоб і ми знали, хто ми, чиї діти.

 Українська мова. Бачу, що ви мене шануєте, любите, не забуваєте.

Тоді я буду жити у ваших серцях і устах.

Дітки, дружіть із мовою І вивчайте її гаразд.

Не вважайте мене примусовою,

 Полюбіть, як весною ряст.

 Примусова тим, хто цурається,

 А хто любить, той легко вчить

 Все, як пишеться і вимовляється,

Все, як пісня, в мені звучить.

 Я журлива, а також піднесена.

 Тільки фальш для мене чужа.

В мені – душа Шевченкова й Лесина, І Франкова в мені душа.

 (показати на портрети)

 Рідну мову легко розпізнати

В колисковій ніжності верби.

 В українській білій тиші хати,

В барвах стяга жовто-голубих.

 Учениця: Українську мову можна почути в Канаді, Великобританії, Мексиці, США, Німеччині, Аргентині, Венесуелі, Парагваї, Греції, Китаї, близько 40 країн світу. Історію, географію, літературу та мову України вивчають у 28 коледжах та університетах США. В штаті Парана діє єдиний у Південній Америці університет, де викладають українську мову, літературу й історію. А в Парагваї деякі місцевості мають суто українські назви: нова Україна, Нова Волинь, Тарасівка. В столиці Парагваю Монтевідео та в столиці Венесуели Каракас і є вулиці під назвою «Україна».

Учень: Мова - духовний скарб нації. Це не просто засіб людського спілкування, це те, що живе в наших серцях. Змалечку виховуючи в собі справжню людину, кожен із нас повинен передусім створити в своїй душі світлицю, в якій зберігається найцінніший скарб - МОВА.

   Учениця:  Слово – найтонше доторкання до серця. Воно може стати і ніжною квіткою, і живою водою, що навертає віру в добро, і гострим ножем, і розпеченим залізом. Мудре і добре слово дає радість, незрозуміле і зле, необдумане і нетактовне – приносить біду. Словом можна вбити й оживити, поранити і вилікувати, посіяти тривогу й безнадію, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльзи. Зле, невдале, нетактовне, просто кажучи, нерозумне слово може образити, приголомшити людину

Учень: Сила слова безмежна. Особливо, коли воно живе, іскристе, емоційно виважене. Коли воно сліпуче, “як проміння ясне” а могутнє, “як хвилі буйні”. Коли слова – палкі блискавиці. Тоді воно здатне робити чудо і хвилювати найтонші струни людського серця. Століттями мова народу була тією повноводною річкою, яку ми називаємо поезією.

До краси української мови зверталося багато письменників і поетів.

Учениця: Пропонуємо послухати вірш і додати потрібні слова.

                Щоб розумним  й мудрим стати,

                треба рідну мову…( знати ).

                А щоб вміти говорити,

                треба рідну мову …( вчити).

                Знає кожен з нас чудово –

                не прожити нам  без…( мови).

                Рідна ж мова пелюсткова,

                 мудра, світла, світанкова.

                 І дзвенить щодня і в свята,

                 бо вона така багата.

                 В ній слова такі чудові.

                  хліб і сіль на…( рушникові).

                  В ній в віках батьки і діти,

                  як без мови нам прожити?

                  Понад світом хай лунає,

                  хай ніхто…(не забуває)!

Учень: Рідна мова – це скарбниця народної мудрості, криниця живої води, невичерпне джерело добра, нескінченна річка слів, струмок надії.

 Учень: Українська мова – це мова віршів, пісень, казок, прислів’їв, приказок, скоромовок, легенд нашого краю. Це наше багатство.

 

docx
Додано
29 липня 2020
Переглядів
384
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку