Троїцька гімназія
Позакласне заняття
з предмету “Природознавство”
Учитель : Пономаренко О. І.
Усний журнал “Довкілля”
Позакласне заняття з предмету “Природознавство”.
Мета: Вчити дітей знаходити красиве в довкіллі. Збагатити знання дітей про природу і заходи щодо її збереження. Вчити зіставляти вчинки людей, аргументувати свою думку, встановлювати з’язок між елементами довкілля. Розвивати творчу здібність та інтелектуальні здібності дитини. Виховувати любов до природи,екологічну грамотність.
Хід заняття
-
Повідомлення теми та мети заняття.
Привітання присутніх.
-
Сьогодні ми помандруємо сторінками усного журналу “Довкілля”. Ми ближче познайомимося з красою нашої рідної землі - України – і переконаємося в тому, що красу цю ми повинні берегти.
Всією душею, всім своїм серденьком
Люблю тебе, рідний край, земленька рідненька.
І вас люблю,гори,ліси та гайочки,
І вас, ріки повноводі, маленькі струмочки…
Бо в тих ріках і струмочках – в чистій тій водиці,
Бачу тебе, рідний краю, дорога землице!
Ти мене годуєш,як свою дитину,
Тому люблю тебе, земле, люблю Україну!
2)Установно – мотиваційний етап.
-
Немає в світі кращої землі, ніж наша Україна. Ми любимо її родючу землю, розлогі ниви, тихі озера, бистрі ріки, темні діброви. Любимо тебе, Україно, наш тихий зелений рай.
-
Давайте оживимо наше заняття.
-
Нам потрібна голова – ми будемо мислити, думати. Очі – ми будемо бачити, дивитись. Вуха – ми будемо слухати, чути. Губи – ми будемо розмовляти, посміхатись. Серце – ми будемо відчувати.
-
А навіщо нам серце?
-
Мудрий письменник Антуант Сент-Екзюпері говорив: “Шукати потрібно серцем, найголовнішого очима не побачиш”. Уявіть картину: дитина зірвала квітку і вона зів”яла, дитина поймала поймала метелика і він помер у неї на долоні. І тоді дитина зрозуміла, що доторкнутися до краси можна лише серцем.
-
Діти, то ж як ми будемо милуватися красою довкілля? (очима і серцем)
-
Як ви думаєте, про що сьогодні йдетиметься на занятті? (про красу природи, про те, як користуватися її дарами і не завдавати їй шкодим).
-
Сторінка “Сполох”
-
Україна – одна з екологічно забруднених країн. Екологія – це наука про навколишнє середовище, яке тісно пов”язане із впливом кліматичних факторів та іхньою взаємодією з живою природою.
Трагедією в житті всього українського народу стала аварія на Чорнобильській АЕС. Велика кількість радіаційний продуктів, що потрапили у навколишнє середовище після аварії, згубно вплинуло на все життя, на здоров”я людей. Рост онкологічниз захворювань у дітей збільшився у 5-6 разів. Наслідки аварії не знають державного кордону.У пам”яті спливають рядки Тараса Шевченка : “Схаменіться, будьте, люде, бо буде вам горе.” Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи, проблема чистої води, кислотні дощі, різні захворювання. І причиною всьому є порушення у навколишньому середовищі.
Так, “Планета людей – у небезпеці”
-
Ліси на нашій планеті зникають зі швидкістю 20 гектарів за хвилину.
-
За 60 років на планеті зникло 76 видів тварин та декілька сот видів рослин.
-
Зникло 26 видів птахів, гшине риба, потоки автомашин отруюють повітря,яким ми дихаємо.
-
В процесі виробництва щороку у ріки, озера,моря скидається до 6 кубокілометрів забрудненої води, а це десятки мільйонів тонн шкідливих речоівин.
-
Рослинний покрив планети вже не взмозі переробити вуглекислий газ, який виділяється при згоранні палива.
-
Червона книга набуває все нових видів назв.
-
І тому,діти, ми повинні бити на сполох, щоб врятувати нашу Землю. Люди мають згнати,як і де слід будувати атомні станції, заводи, фабрики, що робити для того, щоб зберегти природу, заповідники у яких ще є рідкісні рослини та тварини. В Україні 13 заповідників.
-
-
Ми склали правила поведінки в природі “Буду я природі другом”.
-
Не ламай гілля дерев та кущів.
-
Не зривай в лісах та на лугах квіти.
-
Не лови метеликів, джмелів, бабок та інших комах.
-
Не руйнуй мурашники
-
Не руйнуй пташині гнізда.
-
Не лови диких тварин і не принось їх додому.
Виконання пісні “Рідний дім”.
-
Сторінка “Лікарські рослини”.
-
По всій Україні знають давно баладу про чарзілля. А чи існує чар-зілля у природі? Звичайно існує. Адже чарівне зілля, як його скорочено у народі називають чар-зілля, - це лікарські рослини. Людина з давніх давен навчилася використовувати їхню цілющу силу. А чи знаєте ви якісь лікарські рослини?
-
Очок золотий на сонечко дивиться,
Як сонечко нахмуриться,
Очок зажмуриться (кульбаба).
- На дощову погоду кульбаба не розкривається Отже по ній можна визначати погоду. ЇЇ листя і стебла дуже корисні, їх можна використати для салату.
-
В лукас сестри молоді,
Очі золотії, ще й біляві вії (ромашка).
-
Ромашка – символ добра і ніжності. ЇЇ, як і кульбабу, використовують під час простуди, п”ють з неї чай, полощуть горло. Ромашка красива у віночку.
-
Якже не згадати сьогодні про калину?
Серед поля, край села
Калинонька зацвіла.
Ніби дівчина в віночку
У вишиваній сорочці
Русу косу заплела.
-
Калина – рослина нашого українського народу. Колись у сиви данину вона пов’язувалась з народженням Всесвіту, вогненної трійці: Сонця, Місяця, Зорі. Тому і назву свою має від давньої назви Сонця – Коло – калина. А оскільки ягоди калини червоні, то й стали вони символом крові та невмирущого роду. Ось через це весільні рушники, караваї прикрашають гронами калини. Цвіт калини дівчата вплетали в віночки.
-
Про дівочу красу можна почути : “Гарна, як калина”.
-
Нашу українську мову звуть колиновою.
-
Калина – цілюща рослина.Коли ти простудишся – попий чаю калинового. І одужаєш – здоровим будеш.
-
Соком калини лікують шкіряні захворювання, знижують кров”яний тиск. З калини робили немовлятам ложечки, щоб не було стоматиту.
-
Українці вважали калину своїм оберегом, тобто рослиною, яка захищала їх від злих духів та нечистої сили.
-
Народ прославляє калину і в піснях, і в віршах, і в легендах . Послухайте одну з них(Учитель читає)
Діти, заспівайте пісню про калину на вірші Т. Шевченка .
Зацвіла в долині червона калина, Ніби засміялась дівчина – дитина…
-
Цвіте синьо, лист зелений.
Хоч усе мороз поб”є, а його не займає.(Барвінок).
-
Існує повір”я, що ця рослина оберігає від чаклунів. Барвінок не тільки лікує тіло , але й душу. Листочки зелененьки,а квіточки синеньки.
-
А що в тебе за торбина?
-
А це природа передала торбинку, тут і пелюстки квітів, і насіння, а ще якийсь папірець.
-
Я Матінка – Природа, даю вам це насіння,щоб ви рознесли разом із вітром його по всій Землі, щоб насіння проросло, і на світ з”явилось море лікарських рослин.
-
Діти, зробимо цю корисну справу?
-
Так!
-
Сторінка “Прикмети.”
-
З давніх давен люди постійно спілкуються з природою, спостерігають за нею, прислухаються до неї, радяться з нею. Особливо людей цікавить якою буде погода? Відповісти на це питання їх допомагає спостережливість. Люди спостерігають за сонцем,небом,зірками, птахами, тваринами і складають прикмети. Послухайте деякі :
-
Місяць на небі яскравий – до ясної погоди, блідий – на сніг.
-
Якщо вдень падав сніг, але під вечір припинився – погода буде кращою.
-
Яким видався перший день грудня, такою буде вся зима.
-
Синиці зранку пищать – буде мороз, а ховаються під дах – на хуртовину.
-
Ворони каркають на мороз.
-
Зима морозна, з великим снігом – буде гарний врожай хліба.
-
- Чи може змокріння солі в сільниці бути прикметою дощу?
-
Якщо сіль стає вологою в добре вентильованому приміщенні,куди вільно проходить зовнішнє повітря, то резонно сподіватися на дощ.
-
Чи правильною така прикмета ? Якщо ластівки літають низько – чекай дощу?
-
Зниження висоти польоту ластівок виникає переміщенням комах у надземному шарі, які є кормом для птахів. Існує думка, що ті комахи на яких полюють ластівки чутливі на зміну тиску. Тобто, коли падає тиск, вони знижуються, а слідом за ними і ластівки.
-
- Чому на землі під час перших морозів утворюються крижані квіти?
-
Візерунки на землі з кристалів льоду у вигляді листя або квітів утворюються на теплому, злегка вологому грунті під час різкого похолодання. Волога, що є в повітрі, швидко охолоджується і замерзає, кристали льоду при цьому розміщуються групами, утворюючи чудернацькі візерунки, що нагадують квіти.
-
Прикмети записують в “Народні календарі” (Показую.)
-
Сторінка “Веселинка”.
-
Ігри “Батько”, “Ліс восени”, “Які професії має осінь”
-
– Сторінка називається “Веселинка”, давайте разом посміхнемось.(Діти розказують смішинки - веселинки).
-
Відгадування кросворду.
По горизонтали:
1. Голодна мукає, сита жує, всім молоко дає.(Корова)
2. Не кравець , а все життя з ножицями.
(Рак)
3.Місце проживання багатьох диких тварин (Ліс)
-
По полю гасає, овечок хапає і нас лякає (Вовк).
-
Живе в лісі хижа, дика. Душить кури та індики.(Лисиця)
-
За лісом, за пралисом жива палиця лежить. (Змія)
По вертикалі:
-
Брат зайця (Кріль)
-
Ходить по городу кожух та свитина (Вівця)
-
Сторінка “Цікавинки”.
-
Насіння пролісків пахне олією.Цей запах приваблюе мурах,які його переносять. Так проліски”їздять на мурахах”.
-
Ведмідь любить подласувати мурахами, розкриє мурашник, покладе туди лапу,мурахи налізуть на лапу, він тут їх і з”їсть.
-
Глибокі сніги допомагають лосям та оленям зігрітися.
-
У качки більш ніж 12тисяч пір”їнок, у голуба – 2500, а у лебедя – близько 20 тисяч.
-
Справжній гйгант серед птахів – страус африканський. Його вага 50-90 кг, хоч він і не літає, та під час бігу розвиває швидкість 70 км/год.
-
Найменший представник птахів – колібрі. Вага пташки 1.5 – 2 грами. Ці птахи трохи більші за джмелів, живляться вони переважно нектаром квітів.
-
У нашій країні найменші птахи – королики (королькі)
-
Робочих мурах називають фуражирами. Їх у мурашнику 13 %.У мурашнику є самка – королева, мурахи – воїни, домогосподарки і скотарі, котрі пасуть та доять попелиць.
-
Сторінка “Загадки”.
-
Сам меленький, а шубка дерев”яна (горіх).
-
Червоненька дівчинка – біле дитячко.(вишня і кісточка).
-
Під землею птиця гніздо звила і яєць нанесла (Картопля).
-
Стооїть дівка на погорбі в червоній спідниці, хто йде, той поклонеться(СУНИЦЯ)
-
Хвіст гачком, ніс п”ятачком, ще й два ряди гудзиків(свиня).
-
Ходить по городу кожух та свитина (вівця).
-
Хто на собі ліс носить (олень).
-
Повзун повзе – на базар голки везе.(Їжак).
-
Прийшла кума з довгим віником на бесіду з нашим півником(Лисиця).
-
Хто влітку гуляє, а зимою спочиває (Ведмідь).
-
Хто його вб”є – свою кров прол”є (Комар).
-
За лісом, за пралісом каша кипить (Мурашник).
-
Комаха – трудівник (Мураха).
-
Сіренька кума в грунті дірку зробила (Миша).
-
Два братьи у воду дивляться, а повік не зійдутьсЯ (Ріка й береги).
-
Сторінка “Вірш”.
Конкурс віршів.
-
Сторінка “Художник”.
-
Наш журнал не буде цікавим, якщо у ньому не будке малюнків. Зараз ми розглянемо малюнки на тему “Дивовижне поруч” , які ви підготували вдома.
-
-
Підсумок заняття.
-
Ми перегорнули останню сторінку нашого журналу “Довкілля”. Ми побачили, як багато цікавого є у нашої Матінки – Природи, ближче познайомилися з красою нашої рідної землі – України. Всі ми переконалися у тому, що повинні оберігати природу рідного краю.
-
А що вам запам”яталося?
Вірш хором :
Вмійте природу любити,
Кожній стеблині радіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева та трави…
Оберігайте ж повсюди
Кожну травиночку в гаї,
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
Заспіваємо пісню “Не дразните собак”.