Цей матеріал допоможе при проведенні заходів з природознавства чи занять екологічного гуртка, де дітям потрібно розповісти про орієнтування на місцевості .
Усний журнал з елементами вікторини « Сходинки до пізнання навколишнього»
Мета Збагачувати знання дітей про природу через виконання різноманітних завдань; розвивати прагнення оберігати природу; виховувати любов та бережне ставлення до природи.
- Добрий день, діти!
- А чи всі ви знаєте, як знайти стежину в лісі?
- Для початку послухайте казкову розповідь: « Пішли якось діти до дідуся Лісовика і ….. Заблукали! Бачать стрибає Зайчик. Діти до нього:
« Зайчик, зайчик розкажи,
Зайчик, зайчик покажи,
Як знайти стежину до дідуся в хатину?
- До хатинки Лісовика?- перепитав Зайчик.
- Дуже просто: спочатку запахне грибами, потім – заячою капустою. А як відчуєте запах лисячої нори, обійдіть це місце зліва чи справа. Коли воно залишиться позаду, принюхайтесь – і вловіть запах диму. Стрибайте прямо на нього, нікуди не звертаючи. Це дідусь Лісовик самовар ставить.
- Спасибі Зайчику. Шкода, що носи в нас не такі чутливі, як у тебе. Доведеться розпитати ще когось.
- А й справді, як бути, коли в лісі ви втратили орієнтацію, заблукали?
- Якщо поблизу немає стежок, а компаса ви не захопили,а сонце за хмарами – не панікуйте!Передусім, виберіть для себе якийсь помітний орієнтир ( скажімо, сухе дерево) і йдіть на нього. Дійшли – оберіть новий,потім ще інший. Так ви обов’язково вийдете на просіку ( очищену від дерев смугу), а вона приведе вас до потрібного місця.
Просіки, то своєрідні дорожні компаси, вони ділять ліс на квартали.
- Що означає орієнтуватися на місцевості?
- Це на незнайомій місцевості визначати сторони горизонту і діставатися у намічений пункт.
У давнину. Коли ще не було компаса, люди знаходили шлях за сонцем і зірками. Коли опівдні стати спиною до нашого світила і випростати руки в різні боки на рівні плечей, то перед очима буде північ, позаду південь, справа – схід, зліва – захід.
У місячну ніч сторони горизонту можна визначити й за місяцем. Коли він повний , то о сьомій вечора знаходиться на сході, о першій годині ночі на півдні, о сьомій ранку на заході.
Безхмарного вечора північ шукайте там , де полярна зоря; ліворуч – захід, праворуч – схід.
На південь від дерева – мурашник: йому вітер і холод не страшний.
Великі пеньки, камені,скелі з боку , спрямованого на північ, звичайно вкриті мохом.
Лишайники також полюбляють переважно північний бік стовбура дерев.
Уміння орієнтуватися на місцевості дуже важливе для всіх людей.
- Подумайте, чому?
- А, тепер, пізнавальні завдання , які допоможуть з’ясувати деякі « таємниці» цієї не такої вже й легкої справи.
1. Побутує приказка : « Пішов туди,не знати куди». Щоб з вами не сталося цього з кимось із вас, не забувайте: кожна із сторін світу має свою назву. Де сходить сонце – схід, де заходить – захід. Коли стати обличчям на захід, то по ліву руку буде південь, а по праву – північ.
2. Що в лісі може замінити компас?
3. уявіть собі, що ви заблукали. За якими ознаками шукатимете дорогу додому?
4. Як ви розумієте українське прислів’я: « Новою дорогою іди, але і старої не забувай», « Дорога на кінці язика»
5. Чотири учні стали поруч, а потім розійшлися : один рушив на північ, другий на південь, третій на захід, четвертий на схід. Зобразіть їхній рух на аркуші паперу.
6. Коли на відкритій місцевості виникла потреба відзначити відстань до того чи іншого об’єкта, пам’ятай те,що людина з нормальним зором може розгледіти:
Обличчя людини – 160 м
Окремі дерева – за 2 км
Димарі на дахах – за 3 км
Окремий будинок – за 5 км
У нічній тиші можна почути:
Розмову – за 50 м
Постріл з рушниці – за 1 км
Рух автомобіля – за 2 км.
7. Складіть таку таблицю відповідно до свого зору і предметів, які найчастіше зустрічаються.
- Ось і все , що ми хотіли вам повідомити. Я сподіваюсь, ніхто з вас ніколи не заблукає.
- До нових зустрічей!