ГЕОГРАФІЯ
6 клас
Тема: Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок з теми
«АТМОСЕРА».
Мета:
- в ігровій формі корегувати й поглиблювати знання, уміння й навички
учнів з теми «Атмосфера»;
- навчати застосовувати набуті знання в нових ситуаціях;
- розвивати вміння оцінювати стан природи і визначати вплив на неї господарської діяльності людини;
- підвищувати інтерес до предмета;
- виховувати бережливе ставлення до природи;
- виховувати в учнів уміння працювати в колективі, відповідальність, працелюбність.
Обладнання: фізична карта України, атласи, дидактичні матеріали,
комп’ютерна презентація.
Тип уроку: урок повторення, узагальнення та перевірки знань, вмінь і навичок.
Форма уроку: Урок - мандрівка
Девіз уроку: Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилина не втратилась марно.
Епіграф уроку: Повітря нікому не належить і водночас воно надбання кожного.
(Платон)
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Учитель. Доброго дня, шановні гості та учні!
Стали діти всі рівненько,
Посміхнулися гарненько
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
Сьогодні у нас урок незвичайний. Все, що ми будемо робити на уроці, нехай запам’ятається і стане в пригоді в повсякденному житті.
Урок ми проведемо у формі уявної подорожі на повітряному судні – літаку «АНТОНОВ»–українського виробництва, країною «Атмосфера».
На борту літака перебуває два екіпажі на чолі з командирами:
1 екіпаж «Краплинки»
2 екіпаж «Сніжинки»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Земля – унікальна планета Сонячної системи. Унікальність її полягає насамперед у тому, що на ній існує життя. Чому можливе життя на Землі? Наша планета має особливу оболонку – скафандр, який захищає її від небезпечних космічних явищ.
В уявній мандрівці повітряною оболонкою Землі вашими супутниками мають стати взаємодопомога, уважність, спостережливість. На кожному етапі уроку кожен з вас покаже свій рівень знань з теми і отримає бали. Оскільки, урок у нас незвичайний, оцінювання теж буде нетрадиційне, у вигляді сніжинок і краплинок. Кожен екіпаж отримає певну їх кількість за правильні відповіді.
ІІІ. Робота над темою уроку.
Учитель. Для того, щоб наш політ пройшов успішно потрібно, щоб було безхмарним небо, тому виконаємо вправу «Безхмарне небо».
На дошці прикріплені хмаринки з термінами до теми. Пояснюючи кожен термін ви зможете зробити небо ясним, безхмарним. Але спочатку давайте повторимо:
Терміни на хмаринках:
Атмосфера
Тропосфера
Погода
Клімат
Учитель:Отже, небо безхмарне. Відлітаємо! Бажаю вам приємного польоту і попутного вітру!
Коли літак піднімається в повітря і набирає висоту, тоді всі його пасажири плещуть в долоні – це означає, що літак піднявся в повітря без пригод, тому розпочинаємо нашу мандрівку оплесками.
І зупинка – аеропорт «Метеорологічна станція».
Учитель. Сучасні літаки вирушають в черговий рейс майже забудь-якої погоди, але пілоти повітряного судна повинні знати стан атмосфери на багато тисяч кілометрів і на кілька годин вперед. Це необхідно для безпеки польоту.
Є в нас служба в Україні – вона добре знає:
Коли сонце, коли дощ іти з неба має,
Бо ця служба для нас погоду передбачає.
ЇЇ роль, ну просто незвична, називається вона…
(Метеорологічна)
Учитель: Вітер налетів і зовсім розсипав слова – терміни, що є показниками погоди та чинниками формування клімату. Тож упорядкуйте ці терміни записані на стікерах і доповніть дані схеми та дайте визначення цих понять. Який екіпаж швидше виконає.
Кліматотвірні чинники
сонячна енергія рух повітря характер земної поверхні.
Температура повітря Хмарність
Вологість повітря Показники погоди Атмосферний тиск
Вітер Атмосферні опади
Показники погоди можна визначити на метеорологічних станціях за приладами. На слайді зображені метеоприлади. Вам потрібно назвати їх і вказати, який погодний показник вимірюють цим приладом:
І екіпаж ІІ екіпаж
Флюгер Термометр
Гігрометр Барометр
Опадомір Снігомірна рейка
Учитель. Один з пасажирів нашого літака випадково впустив конверти, а те що містилося в середині розсипалось. Давайте допоможемо йому зібрати конверти (Конверти з написами: «Температура», «Вітер», «Опади», «Тиск»)
і картки з географічними поняттями, які необхідно вкласти в певний конверт не помилившись адресою та зачитати їх.
І екіпаж
кут падіння сонячних променів,
«Температура» амплітуда коливання температур,
Полюс холоду, термометр, ізотерми.
мусони, бриз, штиль, хамсин, рух повітря,
«Вітер» флюгер, роза вітрів,
ІІ екіпаж
«Тиск» високий тиск, низький тиск барометр, 760 мм. рт. ст., ізобари
«Опади» град, опадомір, снігомірна рейка, роса, іній
ІІ зупинка – аеропорт «Цікавинок»
Відгадайте за оплесками, тобто якщо ви знаєте про що йдеться плещете вдолоні:
Дійсно – це дощ!
Мультфільм «Звідки з’являється дощ»
Учитель. Але дощ може бути і кольоровим.
Повідомлення учнів про кривавий, білий, дощ із раків, павуків,жаб та комах. (повідомляє група «Краплинки»).
Група «Сніжинки» повідомляє про утворення сніжинок( в той час на екрані відео про утворення сніжинок з музикою)
Вправа «Кольорові хмаринки»
Ми подорожуємо літаком і через ілюмінатор спостерігаємо за кольоровими хмаринками. Виберіть ту, яка вам буде до вподоби.
На одній хмаринці записано:
(Дощ несе живильну вологу рослинам, людині в спеку. Сніг - вкриває посіви та коріння рослин від згубних морозів)
На другій хмаринці записано:
(Дощ - джерело руйнівних повеней, підтоплення. Сніг – може стати причиною аварій на дорогах, ламати дерева, обривати лінії електропередач)
Учитель: дійсно дії атмосферних опадів досить суперечливі.
Учитель. Він багатоликий, як великий актор: сьогодні він ганяє папірець тротуаром, ласкаво тріпає листя дерев, а завтра перевтілюється в могутнього богатиря, який легко може вирвати дерево з корінням, зруйнувати будинок. Він то ласкавий, то підступний, то сердитий, то добрий, він і руйнівник і творець і жартівник і трудівник. Та хто ж це?
Так - це вітер! А вимірюють його напрям і швидкість яким приладом?( ще раз повторимо - дійсно флюгером).
ІІІ зупинка - аеропорт «Фізкультхвилинка».
Гра «Флюгер»
(повторення розташування сторін горизонту)
Учитель. Коли я буду називати напрям вітру ви повинні повернутись до нього обличчям. Отже, всі встали і уважно слухаємо.
Всі сідають. (Ще виконаємо)
Дихальна вправа «Вітерець»
Вправа « Відважні командири»
Учитель: Наш літак починає трусити – це означає, що ми потрапили в зону турбулентності.Вона виникає при проходженні деяких видів хмар, наприклад, купчастих і грозових, а також із-за великих поривів вітру, адже в атмосфері постійно змінюється температура, тиск, швидкість і напрям вітру, але з цим явищем ви більше познайомитесь на уроках фізики у старших класах. А сьогодні нашим командирам-пілотам прийдеться прикласти зусиль, щоб вивести літак з небезпечної зони. Для цього вони повинні розв’язати задачі:
Задача 1. Визначити на якій висоті перебуває літак, якщо за його бортом атмосферний тиск 360 мм.рт.ст., а на рівні моря нормальний атмосферний тиск.
Задача 2. Визначити якою буде температура повітря за бортом літака, який летить на висоті 10000 м, якщо біля земної поверхні вона становить 20
ІV зупинка-аеропорт «Скарбів»
Учитель: діти вам потрібно відгадати, які ж скарби знаходяться в цих золотистих скринях, що допоможуть краще пізнати атмосферу?
1скриня
В цій скрині знаходиться незвична річ, яка дуже чутлива до вологості повітря. Про яку річ йдеться? В якому приладі її використовують?
2 скриня
В цій скрині знаходиться річ, яку ми використовуємо в побуті, але вона має назву співзвучну з назвою одного з вітрів, що панують у горах.
V зупинка – аеропорт « Охорона атмосфери»
Учитель: стародавній мудрець Платон говорив: « Повітря нікому не належить, водночас – воно надбання кожного» - це епіграф нашого уроку.Як ви розумієте ці слова? (Відповідати за долю повітряного океану – всім людям, кожному з нас!)
Учитель: Повітря нам потрібне всім!
І дорослим і малим
Мені, тобі, звірятку, пташці,
Листочку, квіточці, комашці.
Чи під воду ми пірнаєм,
Все ж повітря споживаєм.
Але ж атмосферне повітря все більше забруднюється і тому воно потребує допомоги.
Проблемне запитання: Давайте з’ясуємо чи добрі ми господарі своєї оселі, країни? Уважно подивіться навколо себе і скажіть хто ж винен у забрудненні повітря? ( людина).А тепер визначте причини забруднення атмосфери і доповніть схему.(один екіпаж)
Лісові пожежі, спалювання трав |
Викиди промисловості |
Викиди від роботи теплових електростанцій |
Причини забруднення повітря |
Викиди радіації на атомних електростанціях |
Вихлопні гази транспорту |
Сірчаний газ під час спалювання вугілля |
Запропонуйте пропозиції, щодо охорони атмосфери і доповніть схему. (другий екіпаж)
Створення безвідходних виробництв
|
Створення нових видів палива для транспорту
|
Запровадження у використання електромобілів |
Пропозиції щодо охорони атмосфери |
Встановлення очисних споруд на підприємствах |
Заміна теплових, атомних електростанцій на вітрові та сонячні |
Охорона природних комплексів від пожеж |
Учитель: Отож, бути захисником природи під силу кожному з нас. Якщо людство буде дотримуватись всіх цих пропозицій, то зможе захистити довкілля від забруднення і своє здоров’я.
Як ви гадаєте, людям яких професій особливо потрібні знання про стан атмосфери, тобто, про погоду та її зміни?(льотчикам, шоферам, працівникам сільського господарства, капітанам суден)
Підсумок уроку.
VІ зупинка –аеропорт « Ерудит»
Розв’язати кросворди
Контрольно – оціночний етап.
VІІ зупинка – аеропорт «Вражень»
Учитель: Ось і закінчується наша мандрівка. Ми так нею захопились і не помітили, що наш літак здійснив вдале приземлення в аеропорту « Вражень». Тому давайте привітаємо один одного оплесками.
Користуючись початками фрази, поділіться своїми враженнями від уроку:
Оцінювання
Учитель: На сьогоднішньому уроці ви були всі дуже активними та чудово підготувались. Молодці! Тому всі хто працював отримає оцінки після того як капітани підрахують кількість сніжинок та краплинок отриманих членами екіпажів.
Домашнє завдання: Підготувати плакат, малюнок, колаж, вірш, казку, презентацію,( на що вистачить фантазії) на тему « Я і атмосфера».