Узагальнення та систематизація знань

Про матеріал
Мета: перевірити та узагальнити, систематизувати теоретичні знання й практичні навички дітей, їх уміння порівнювати за визначеними ознаками будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій); називати ознаки основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій); розпізнавати і називати представників основних груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом; узагальнити отриманні знання з зоології.
Перегляд файлу

Урок №70

Тема. Узагальнення  та систематизація знань

Мета: перевірити та узагальнити, систематизувати теоретичні знання й практичні навички дітей, їх уміння порівнювати за визначеними ознаками будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій); називати ознаки основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій); розпізнавати і називати представників основних груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом; узагальнити отриманні знання з зоології.

Обладнання: підручник, малюнки, таблиці, презентації

Поняття: усі поняття курсу зоології.

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.

Хід уроку.

 

І. Організаційний етап

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ.Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

IУ. Узагальнення й систематизація навчальних досягнень учнів

Тест (може бути виконане усно з обґрунтуванням обраної учнем відповіді)

Опорно-рухова система

  1. Назвіть функції ОРС:
  1. Опора, обмін речовин, рух
  2. Рух, захист, терморегуляція
  3. Опора, захист, рух
  4. Опора, рух, терморегуляція
  1. Тварини, які мають найпримітивнішу опорну структуру:
  1. Ракоподібні
  2. Комахи
  3. Плоскі черви
  4. Інфузорії
  1. Недоліком зовнішнього скелета є:
  1. Спосіб пересування
  2. Нездатність до росту разом із твариною
  3. Швидкість пересування
  4. Можливість швидко розселятися
  1. Хребет риб складається з відділів:
  1. Тулубового і хвостового
  2. Шийного, тулубового і хвостового
  3. Шийного й тулубового
  4. Грудного, поперекового і хвостового
  1. Ознакою пристосованості земноводних до наземного способу життя є:
  1. Внутрішній скелет
  2. Осьовий скелет – хребет
  3. Шийний відділ, що складається з одного хребця
  4. Наявність хребців

Органи дихання й газообмін

  1. До тварин, що мають спеціальні органи дихання, належать:
  1. Кишковопорожнинні
  2. Круглі черви
  3. Плоскі черви
  4. Комахи
  1. Уперше органи дихання з’явилися в:
  1. Морських кільчастих червів
  2. Ракоподібних
  3. Молюсків
  4. Риб
  1. Органами дихання членистоногих НЕ є:
  1. Трахеї
  2. Зябра
  3. Покриви тіла
  4. Листоподібні легені
  1. Ознака пристосованості птахів до повітряного середовища існу­вання:
  1. Наявність легенів
  2. Наявність трахей
  3. Наявність бронхів
  4. Подвійне дихання
  1. Найбільша дихальна поверхня легенів у:
  1. Земноводних
  2. Плазунів
  3. Птахів
  4. Ссавців

 

Органи травлення

 

  1. Травлення поєднує в собі такі процеси:
  1. Надходження, подрібнення й розщеплення їжі 
  2. Подрібнення, розщеплення й усмоктування їжі
  3. Розщеплення, усмоктування й видалення неперетравлених залиш­ків їжі
  4. Надходження, розщеплення й усмоктування їжі
  1. Зовнішнє травлення характерне для:
  1. Павуків і комах
  2. Плоских і круглих червів
  3. Кільчастих червів і морських їжаків
  4. Павуків і морських зірок
  1. Слинні залози вперше з’явилися у
  1. Риб
  2. Плазунів
  3. Земноводних
  4. Ссавців
  1. Особливістю травної системи ссавців є:
  1. Наявність травних залоз
  2. Диференціація зубів
  3. Поділ кишечника на відділи
  4. Поява язика

 

 

  1. М’язовий шлунок більше розвинений у птахів:
  1. Зерноїдних
  2. Комахоїдних
  3. Хижих

Г. Рибоїдних

 

Кровоносна система

  1. У кільчастих червів кровоносна система:
  1. Замкнена, є серце
  2. Незамкнена, є серце
  3. Замкнена, немає серця
  1. У незамкненій кровоносній системі кров циркулює:
  1. У порожнині тіла
  2. Судинами
  3. Судинами і в порожнині тіла
  1. У риб серце:
  1. Трикамерне
  2. Двокамерне
  3. Чотирикамерне
  1. Два кола кровообігу мають:
  1. Птахи, ссавці, земноводні
  2. Риби, земноводні, птахи
  3. Молюски, плазуни, земноводні
  1. Найдрібніші кровоносні судини – це:
  1. Артерії
  2. Капіляри
  3. Вени

 

Кров

 

  1. У венах тече кров:
  1. Венозна
  2. Артеріальна
  3. Венозна й артеріальна
  1. Артеріальна кров більше насичена:
  1. Вуглекислим газом
  2. Киснем
  3. Вуглекислим газом і киснем
  1. До складу плазми крові входять:
  1. Вода, клітини крові, солі
  2. Вода, солі, поживні речовини
  3. Вода, поживні речовини, клітини крові

 

 

 

  1. Лейкоцити – це:
  1. Кров’яні пластинки
  2. Червоні клітини
  3. Безбарвні клітини крові
  1. Еритроцити виконують функцію:
  1. Захисну
  2. Транспортну
  3. Регуляторну

 

Органи виділення

 

  1. Органи виділення служать для видалення з організму:
  1. Газоподібних речовин
  2. Неперетравлених залишків їжі
  3. Речовин, що утворилися в результаті життєдіяльності
  1. Крізь поверхню тіла видаляють продукти обміну:
  1. Найпростіші й кільчасті черви
  2. Губки й кишковопорожнинні
  3. Кишковопорожнинні й молюски
  1. Видільна система вперше з’явилася у:
  1. Плоских червів
  2. Кишковопорожнинних
  3. Голкошкірих
  1. Спеціальні органи виділення — нирки мають:
  1. Деякі хребетні
  2. Усі хребетні
  3. Хребетні й безхребетні
  1. Сечового міхура у видільній системі НЕ мають:
  1. Плазуни
  2. Земноводні
  3. Птахи

 

Нервова система. Органи чуття

 

  1. Нервові клітини виконують такі функції:
  1. Захист, приймання та передача імпульсів
  2. Синтез, збудження, проведення імпульсів
  3. Приймання, збудження, проведення імпульсів
  1. Нервова система хребетних тварин складається з:
  1. Головного мозку, спинного мозку, нервів
  2. Нервових вузлів, спинного й головного мозку
  3. Головного мозку, спинно-мозкових нервів, нервових вузлів

 

 

 

  1. Головний мозок хребетних складається з:
  1. Трьох відділів
  2. Чотирьох відділів
  3. П’яти відділів
  1. Фасетковий зір і складні очі мають:
  1. Молюски
  2. Членистоногі
  3. Хордові
  1. Пристосуванням до наземного способу життя є:
  1. Наявність бічної лінії
  2. Третя повіка
  3. Світлочутливі клітини

 

Розмноження й розвиток тварин

 

  1. Зовнішнє запліднення характерне для:
  1. Комах і риб
  2. Риб і плазунів
  3. Риб і земноводних
  1. До органів розмноження самки тварини належать:
  1. Яєчники, сім’япровід, матка
  2. Сім’яники, сім’япровід, яйцепровід
  3. Яєчники, яйцепровід, матка
  1. Метаморфоз характерний для:
  1. Комах і птахів
  2. Земноводних і плазунів
  3. Комах і земноводних
  1. Личинки не схожі на дорослих особин при:
  1. Прямому розвитку
  2. Непрямому розвитку
  3. Розвитку без перетворення
  1. Онтогенез це:
  1. Індивідуальний розвиток організму
  2. Ембріональний період
  3. Період статевої зрілості

 

 

V. Контроль знань (в зошитах для контрольних робіт)

Тест. Характеристика класів хребетних тварин

Для кожного з класів хребетних тварин оберіть відповідні харак­теристики. Оберіть відомості, що належать до класу, і випишіть літери, що позначають правильну відповідь (зразок бланка для виконання тесту наведений нижче).

  1. Особливості будови шкіри:
  1. Шкіра тонка, позбавлена залоз
  2. Шкіра тонка, розвинена лише одна залоза, що виробляє масля­нисту рідину
  3. Шкіра тонка, багата залозами, що виділяють слиз Г. Шкіра складної будови, має кілька видів залоз
  1. Шкірні покриви:
  1. Шкіра гола
  2. Шкіра має кісткову луску
  3. Шкіра має пір’я
  4. Шкіра має рогову луску або рогову луску й рогові щитки
  5. Шкіра в переважній більшості видів має волосся
  1. Загальні відомості про скелет:
  1. Скелет кістковий
  2. Скелет в одних тварин хрящовий, в інших кістково-хрящовий, у третіх кістковий
  1. Відділи скелета:
  1. Є череп, хребет, скелет кінцівок, грудна клітка, утворена ребра­ми, грудною кісткою та грудною частиною хребта
  2. Є череп, хребет, скелет кінцівок, грудної клітки немає. Ребра в одних тварин відсутні, в інших перебувають у зародковому стані
  3. Є череп, хребет, скелет кінцівок; грудна клітка є не у всіх видів у зв’язку з тим, що через відсутність грудини в цих тварин ребра закінчуються вільно
  4. Є череп, хребет, скелет кінцівок. Ребра закінчуються вільно
  1. Скелет пояса передніх кінцівок:
  1. Складається з парних ключиць, лопаток, воронячих кісток
  2. Не має розвинених ключиць, лопаток і воронячих кісток
  3. Складається з парних ключиць і лопаток. Воронячі кістки зберег­лися лише в деяких представників. Ключиці можуть бути відсутні
  1. Особливості будови травного тракту:
  1. Є клоака
  2. Клоака відсутня
  3. Клоака є в незначної кількості видів
  1. Органи дихання:
  1. Легені щільні, губчасті, малорозтяжні тіла
  2. Легені дрібнокоміркуваті, з великою дихальною поверхнею
  3. Легені, внутрішня поверхня яких має складки й перетинки, що збільшує дихальну площу
  4. Зябра. Поряд із ними функцію дихання виконує шкіра, що за­безпечує майже 1/3 потреби організму в кисні
  5. Легені (у деяких видів — легені й зябра). Легені – тонкі, елас­тичні мішки з невеликою внутрішньою поверхнею. Нарівні з ле­генями функцію дихання виконує шкіра
  1. Особливості будови серця:
  1. Серце складається з двох камер: шлуночка й передсердя
  2. Серце складається з трьох камер: двох передсердь та одного шлу­ночка
  3. Серце складається з чотирьох камер: двох передсердь і двох шлу­ночків

 

  1. Число кіл кровообігу
  1. Два кола
  2. Одне коло
  1. Склад крові в шлуночках серця:
  1. У шлуночку кров змішана
  2. У шлуночку кров венозна
  3. У правому шлуночку кров венозна, у лівому артеріальна
  1. Видільна система
  1. Утворена в нирках сеча через два сечоводи надходить у клоаку, потім у сечовий міхур. Після наповнення сечового міхура сеча надходить у клоаку, а з неї назовні
  2. Утворена в нирках сеча через два сечоводи надходить у клоаку, потім у сечовий міхур. Після наповнення сечового міхура сеча виводиться в клоаку, а з неї назовні. У деяких представників сечового міхура немає, й сечоводи відкриваються безпосередньо в клоаку
  3. Сечового міхура немає. Утворена в нирках сеча надходить у кло­аку, а з неї назовні
  4. Утворена в нирках сеча через два сечоводи, які зливаються в один канал, надходить у сечовий міхур, що відкривається самостійно назовні за анальним отвором
  5. Утворена в нирках сеча через два сечоводи надходить у сечовий міхур, а з нього назовні (періодично по сечівнику)
  1. Нервова система: ,
  1. У головному мозку всі відділи розвинені приблизно однаково
  2. У головному мозку слабко розвинений мозочок. У передньому від­ділі мозку добре помітні великі півкулі
  3. У головному мозку добре розвинені великі півкулі й мозочок
  4. У головному мозку розвинена кора великих півкуль. У багатьох видів вона утворює складки-звивини. Мозочок теж має звивини
  1. Органи розмноження:
  1. Органи розмноження парні сім’яники та яєчники
  2. Сім’яники парні органи, яєчник один (другий перебуває в ру­диментарному стані)
  1. Запліднення
  1. Запліднення в більшості видів тварин зовнішнє
  2. Запліднення внутрішнє
  1. Розвиток
  1. Розвиток прямий, відбувається без перетворення (метаморфозу)
  2. Розвиток непрямий, відбувається із перетворенням (метаморфозом

 

 

Завдання № 2. Заповніть таблицю.

 

Класи хребетних тварин

 

Завдання № 3. Перелічіть особливості будови скелета птахів у зв’язку з їхньою пристосованістю до польоту.

Завдання № 4. Які особливості життєдіяльності, зовнішньої та вну­трішньої будови ссавців забезпечують їм постійну температуру тіла?

 

 

VI. Підсумок уроку

 

 

doc
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
964
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку