Урок № 9
Тема: Узагальнення та систематизація знань по темах «Вступ. Різноманітність тварин: Кишковопорожнинні та Черви»
Мета: узагальнення й тематичне оцінювання навчальних досягнень учнів по темах «Вступ. Різноманітність тварин: Кишковопорожнинні та Черви»; формування навичок само- та взаємоконтролю, адекватної самооцінки; виявлення рівнів навчальних досягнень учнів для внесення необхідних коректив у процес навчання; одержання інформації про характер пізнавальної діяльності, про рівень самостійності й активності учнів у навчальному процесі, визначення ефективності методів, форм та способів їхнього навчання.
Матеріали та обладнання: дидактичний матеріал (картки із завданнями), робочий зошит, підручник.
Тип уроку: контрольно-узагальнювальний. ( На цьому уроці можна організувати рейтингове оцінювання навчальних досягнень учнів. Учитель пропонує завдання на вибір з урахуванням рівня навчальних можливостей учнів класу.)
Хід уроку
І. Організаційний етап
Необхідно створити спокійну, ділову обстановку. Діти не повинні боятися перевірочних завдань і надмірно хвилюватися, тому що контроль виконує кілька функцій: контролюючу, навчальну, розвивальну, діагностичну, виховну, а вчитель ще й перевіряє готовність дітей до подальшого вивчення матеріалу.
ІІ. Повідомлення теми уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні ми узагальнимо, систематизуємо й виявимо ваші навчальні досягнення за темою «Вступ. Кишковопорожнинні.Тип Плоскі, тип Круглі, тип Кільчасті черви»; розвиватимемо навички самостійної роботи, формуватимемо навички самооцінки при розв’язанні й перевірці біологічних задач, тестових завдань, радітимемо вашим глибоким знанням, дістанемо зі схованок пам’яті дещо цінне, а потім проведемо маленьке письмове (усне) опитування.
ІУ. Узагальнення, систематизація та контроль знань, навичок, умінь учнів
Учні виконують індивідуально, у парах, групах або фронтально різного роду й рівня завдання (усні та письмові) узагальнюючого й систематизуючого характеру, що виробляють узагальнені поняттєві знання на основі узагальнення фактів, явищ.
Виберіть правильний варіант відповіді.
Завдання виконують усі учні, перевірку проводять у парах (взаємоконтроль) із наступною фронтальною перевіркою та корекцією.
Правильно виконане завдання учні можуть оцінити в 3 бали.
А. Кіт
Б. Корова
В. Собака
Г. Курка
Д. Кінь
Е. Коза
А. Здатні до руху
Б. Здатні до розмноження
В. їхні клітини не мають щільної оболонки
Г. Здатні до фотосинтезу
Д. Будують своє тіло за рахунок чужих органічних сполук
Е. Складаються із клітин
А. Здатністю до активних рухів
Б. Здатністю до розмноження
В. Здатністю до фотосинтезу
Г. Тілом, що складається з клітин
А. 20000
Б. 200000
В. 2000000
Г. 2000000000
А. Ряд
Б. Клас
В. Рід
Г. Вид
Д. Родина
Е. Царство
Є. Тип
А. Рід
Б. Вид
В. Родина
Г. Ряд
Це завдання учні виконують за варіантами, перевірку проводять у парах (взаємоконтроль) із наступною фронтальною перевіркою та корекцією.
Правильно виконане завдання учні можуть оцінити в 3 бали (1 бал за кожну правильно складену характеристику).
Зразок:
ЦАРСТВО: Тварини
ПІДЦАРСТВО: Багатоклітинні
ТИП: Хордові
КЛАС: Птахи
РЯД: Горобцеподібні (горобині)
РОДИНА: Синицеві
РІД: Синиця
ВИД: Блакитна синиця
І варіант
А) Пацюк сірий
Б) Ворона чорна
В) Лисиця звичайна
ІІ варіант
А) Пацюк сірий
Б) Ворона чорна
В) Лисиця звичайна
Запишіть у стовпчик (або у два стовпчики) всі цифри тесту (від 1 до 10). Прочитайте речення та з’ясуйте, які твердження правильні, а які ні. Поставте біля кожної цифри «+» або «—» згідно з твердженнями.
4.Письмова перевірка знань. Допишіть відсутні слова (терміни).
Виберіть правильну відповідь:
А. Медуза В. Біла планарія
Б. Актинія Г. Гідра
Г. Рот, глотка, кишечник
Б. Присоски
Г. Розвинені органи чуття
А. Дощовий черв’як В. Печінковий сисун
Б. Бичачий ціп’як Г. Людська аскарида
Б. Сплощене тіло
Г. Немає травної системи
А. Паразити В.Мають шкірно-м’язовий мішок
Б. Гермафродити Г. Не мають нервової системи
Б. Не можна працювати із землею
Г. Потрібно менше їсти овочів і фруктів '
А. Біла планарія В. Аскарида
Б. Дощовий черв’як Г. Бичачий ціп’як
Б. Захищає черв’яка від хижаків
Г. Дозволяє згинати тіло
Б. Перетравлювання їжі
Г. Взаємозв’язок із навколишнім середовищем
А. Відкладанням яєць В. Брунькуванням
Б. Спорами Г. Вегетативно
Б. Подрібнюють рослинні залишки, перемішують ґрунт
Г. Ущільнюють ґрунт
6.Дати відповідь на запитання.
І варіант
Яке значення кільчастих червів в збільшенні родючості грунту, на прикладі дощового черв’яка.
ІІ варіант
Які заходи потрібно проводити, щоб зменшити ураження людського організму паразитичними червами?
7. Розв’яжіть задачу.*
Задача 1 (І варіант)
Важливий продукт харчування людини — м’ясо, однак уживають його тільки після спеціальної кулінарної обробки. Чому необхідна така обробка м’яса?
Відповідь: при кулінарній обробці поліпшується смак м’яса, воно легше перетравлюється, гинуть личинки та яйця паразитичних червів, які можуть
перебувати в ньому, наприклад фіни бичачого та свинячого ціп’яків. Задача 2
Задача 2 (ІІ варіант)
Учені встановили, що існує зв’язок між чисельністю деяких видів молюсків у водоймах біля пасовищ та глистними захворюваннями великої рогатої худоби, яку там випасають. Поясніть цю залежність.
Відповідь: цикл розвитку ряду паразитичних червів, зокрема печінкового сисуна, пов’язаний із молюсками, тому існує зв’язок між чисельністю молюсків у водоймах біля пасовищ і частотою захворювань великої рогатої худоби.
(Завдання із зірочкою виконують учні високого рівня знань або за бажанням)
У. Підсумок уроку.
УІ. Завдання додому
Повторити матеріал підручника, основні терміни і поняття
Підготувати повідомлення про Членистоногих
1