Урок № 11
Тема: Павукоподібні. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини.
Мета: сформувати поняття учнів про клас Павукоподібні, познайомитися з особливостями будови і життєдіяльності павукоподібних; виявити риси ускладнення організації у зв'язку з виходом на сушу; продовжити розвивати вміння складати таблиці, вирішувати проблемні питання, узагальнювати; розкрити значення павукоподібних в природі і ролі в житті людини, виховувати самостійність при роботі з підручником, любов до природи рідної землі.
Державні вимоги щодо рівня
загальноосвітньої підготовки учнів:
називає:
- середовища існування тварин;
- визначальні ознаки будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших;
- рідкісні види України та свого краю;
наводить приклади:
-тварин, які належать до зазначених груп;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;
- видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб;
- видів тварин, що завдають шкоди сільському господарству;
розпізнає:
- тварин на зображеннях, у колекціях;
характеризує:
- визначальні особливості способу життя, розмноження і розвитку тварин зазначених груп;
- різноманітність тварин;
- особливості будови тварин, зумовлені пристосуванням до життя на суходолі;
- роль тварин у екосистемах та значення в житті людини;
визначає:
- риси пристосованості тварин до середовища існування;
Робить висновок:
- особливості будови організму тварин - результат пристосування до умов середовища існування.
Обладнання і матеріали: таблиці «Тип Членистоногі. Клас Павукоподібні», підручник, зошит робочий, зошит з друкованою основою, малюнки, фотографії представників класу Павукоподібні, презентація на тему «Загальна характеристика Павукоподібних»
Базові поняття і терміни: павуки, скорпіони, кліщі, кутикула, хеліцери, ногощупальця, ловча сітка, голово груди, павутинні залози, поза кишкове травлення, турбота про потомство, каракурт, коростяний свербун, кліщовий енцефаліт.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класу до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Розминка (усно)
1. Що собою являє планктон?
2. Які представники ракоподібних є основним джерелом їжі для найбільших тварин на Землі? Яких?
3. Яких ракоподібних людина вживає у їжу?
4. Які ряди належать до класу Ракоподібні?
Вправа «Так чи ні»
(Учитель зачитує твердження, а учні письмово записують відповіді: так чи ні)
- Тіло ракоподібних складається з голово грудей і черевця (так).
- У ракоподібних 5 пар ходильних ніг (так).
- Кровоносна система річкового рака замкненого типу (ні).
- Міцності кутикулі надає хітин (так).
- Порожнина тіла ракоподібних – міксоцель і заповнена водою (ні).
- Зелені залози – це органи виділення ракоподібних (так).
- Відділ Членистоногі називається так тому, що їх тіло поділене на сегменти (ні).
- За типом живлення річкові раки – хижаки (ні).
- На голово грудях є дві пари вусиків, органи чуття, ногощелепи, складні очі (так).
- Очі розміщені нерухому (ні).
- На перших 3-х парах ходильних ніг є клешні (так).
- Якщо рак втрачає клешню, то на її місці виростає нова (так).
Метод «Взаємоперевірка». Учні обмінюються зошитами і оцінюють один одного.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Біологія – наука про живу природу, чим більше людина її вивчає, тим більше робить для себе відкриттів. А давньокитайська мудрість говорить «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте разом вирушимо до країни знань.
Сьогодні ми з вами розпочнемо вивчення тварин, які в одних людей викликають страх, огиду, а в інших – захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, раніше їм поклонялися, будували храми, інші бачать їх підступними і злими. Існує багато міфів і легенд про цих тварин. Належать вони до класу Павукоподібні.
Повідомлення теми і мети уроку .
Про що ви б хотіли дізнатися сьогодні на уроці? (Учні висловлюють свої очікування).
ІV. Вивчення нового матеріалу
Відомо близько 63 тис. видів павукоподібних. Це переважно наземні форми, що живуть у грунті і на рослинах. Серед них є повторноводні види, а також паразити тварин і рослин. Найбільш часто зустрічаються павукоподібні: скорпіони, сольпуги, павуки, косарики і різноманітні кліщі.
Для багатьох павукоподібних характерно виділення павутинних ниток з особливих павутинних залоз. Павутина грає істотну роль в житті павукоподібних: у видобутку їжі, захисту від ворогів, розселенні молоді і т. п.
Латинська назва павукоподібних Arachnida дана по імені героїні міфів Стародавній Греції - рукодільниці Арахни, перетвореної Афіною в павука.
Мал.. Ловильна сітка павука
Зовнішня будова
Павукоподібні надзвичайно різноманітні за формою і розмірами тіла, сегментації, будовою кінцівок. Від первинноводних хеліцерових вони відрізняються пристосуваннями до життя на суші. У них більш тонкі хітинові покриви, це полегшує вагу їхнього тіла, що важливо для сухопутних тварин. Крім того, у складі хітинової кутикули у них з'явився особливий зовнішній шар - епікутикула, захищає тіло від висихання. У павукоподібних зникли зяброві ніжки на черевці, а натомість з'явилися органи повітряного дихання, легені або трахеї. Рудименти черевних ніг у них виконують статеву, дихальну функції або перетворилися на павутинні бородавки. Ходильні ноги павукоподібних довші, ніж у водних хелицерових, і пристосовані до пересування на суші.
Мал.. Зовнішня будова павука-хрестовика
Внутрішня будова
Живлення.
Рідина, яку виділяють отруйні залози, не лише вбиває здобич, а й діє на неї як травний сік. Приблизно через годину павук повертається і висмоктує вже частково перетравлений рідкий вміст здобичі, від якої залишається тільки хітиновий покрив. Тверді частинки він їсти не може. Таким чином, їжа в павуків заздалегідь перетравлюється поза їхнім організмом.
Дихання.
У передній частині черевця є пара легеневих мішків, які сполучаються із зовнішнім середовищем. Їх стінки утворюють численні листоподібні складки, усередині яких циркулює кров. Вона збагачується киснем з повітря, яке міститься між складками. Крім легеневих мішків, у черевці павука є два пучки дихальних трубочок — трахей, що відкриваються назовні спільним дихальним отвором.
Кровоносна система в павука така сама, як і в рака.
Розмноження.
Самка павука-хрестовика більша від самця. Восени вона відкладає яйця в кокон, сплетений із тонкої шовковистої павутини. Кокон плете в різних затишних місцях: під корою пнів, під камінням. До зими самка вмирає, а яйця зимують у теплому коконі. Навесні з них вилуплюються маленькі павучки.
Мал.. Внутрішня будова павука-хрестовика
Різноманітність павуків.
Відомо понад 30 000 видів павуків. Характерними для всіх павуків є ті самі ознаки, що й для павука-хрестовика. Велике значення в їхньому житті має павутина. Павуки використовують її для побудови житла й ловильних сіток. Самка плете з неї особливий мішок — кокон, який захищає відкладені нею яйця від висихання та ворогів. У павутині ховаються молоді павучки, які згодом на ній розносяться вітром.
Усі павуки — хижаки. Вони перетравлюють їжу поза кишечником і виділяють у жертву травний секрет для розчинення її вмісту.
Мал.. Різноманітність Павукоподібних
V. Узагальнення і систематизація знань
Бесіда
1. Назвіть спільні та відмінні риси Ракоподібних та Павукоподібних тварин.
2. З яких відділів складається тіло Павукоподібних тварин, які особливості зовнішньої будови мають ці тварини.
3. Який тип скелету мають Павукоподібні? Яких пристосувань набули у зв’язку з життям у наземно-повітряному середовищі?
4. Які кінцівки мають Павукоподібні тварини? Скільки з них ходильних?
5. Яка спільна риса всіх Павукоподібних тварин?
6. Які особливості будови нервової системи та органів чуттів мають Павукоподібні?
7. Назвіть переваги та недоліки позакишкового травлення?
8. Які ознаки будови Павукоподібних дають змогу вченим віднести їх до типу Членистоногі.
Вправа «Ланцюжок»
Учні продовжують думку одне одного про головні риси класу Павукоподібні.
VІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника
2. Підібрати цікаву інформацію про різних представників класу Павукоподібні.