Історія України 7 клас
Тема: Узагальнення знань з теми «КОРОЛІВСТВО РУСЬКЕ (ГАЛИЦЬКО –ВОЛИНСЬКА ДЕРЖАВА)».
Мета уроку : узагальнити й систематизувати знання учнів з вивченої теми ;розвивати вміння працювати з історичними джерелами і аналізувати історичні факти й події, робити висновки, давати характеристику історичних діячів, розкривати їх місце та значення в історичному процесі; закріпити розуміння того, що Галицько-Волинська держава – правонаступниця Київської Русі; виховувати повагу до історії України та її історичних діячів.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку:урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання:ілюстрації (портрети князів), репродукції ікон, фотографії храмів, роздатковий матеріал (індивідуальні картки).
Форма проведення :урок-гра.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель.
« … або як найсхідніший форпост католицького заходу, абож як найзахідніший- православного сходу» ? (Про Галицько–Волинське)
Так, це Галицько–Волинська держава - правонаступниця Київської Русі. На сьогоднішньому уроці ми завершуємо вивчати тему «Королівство Руське (Галицько–Волинська держава)» і узагальнимо та систематизуємо знання з вивченої теми. Урок буде проходити у вигляді гри між двома командами. В кінці уроку капітани команд мають виставити бали всім членам своєї команди за роботу на уроці, а роботу капітана – оцінить команда.
Оголошення умов гри, правил оцінювання, представлення капітанів.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок
Робота в групах
Завдання 1.« Мовознавці»
Написати список слів, які починаються з букви «Я», «К», «Л» і тісно пов’язані з темою «Королівство Руське ( Галицько–Волинська держава)». За кожне правильне слово команда отримує по 1 балу.
Час на обдумування – 3 хвилини.
Завдання 2. «Кращий знавець карти»
Написати назви країн з якими межувала Галицько – Волинська держава.
За правильну відповідь команда отримує 2 бали.Час на обдумування – 2 хвилини. За правильну відповідь команда отримує 3 бали.
Завдання 3. «Знавці історичних джерел »
Із якого історичного джерела взято цю тезу,про яку подію і про кого йде мова? За правильну відповідь команда отримує 6 балів.Час на обдумування – 5 хвилин.
«І поклонився він за обичаєм їх, і ввійшов у вежу його. Він, [Батий], сказав: «…! Чому ти єси давно не прийшов? Але якщо нині ти прийшов єси, – то й се добре. Чи п’єш ти чорне молоко, наше пиття, кобилячий кумиз?» І він сказав: «Досі я не пив. А нині ти велиш – я п’ю». Він тоді сказав: «Ти вже наш-таки, татарин. Пий наше пиття!» І він, […], випивши, поклонився за обичаєм їх, [і], промовивши свої слова [подяки], сказав: «Я іду поклонитися великій княгині Баракчиновій».[Батий] сказав: «Іди». Пішовши, він поклонився їй за обичаєм. І прислав [Батий] вина дзбан, і сказав: «Не звикли ви пити молока, пий вино!»
(Галицько-Волинський літопис, про поїздку Данила Галицького в Золоту Орду)
«Тим часом Опізо, [посол папський], прийшов, несучи вінець [і] обіцяючи: «Ти матимеш поміч од папи». Але він, […], все одно не хотів, та умовила його мати його [Анна], і [князі лядські] Болеслав [Стидливий] та Сомовит, [син Кондрата], і бояри лядські, кажучи: «Прийняв би ти вінець, а ми [готові] єсмо на підмогу проти поганих».
(Галицько-Волинський літопис,про коронацію Данила Галицького у 1253 р.)
Завдання 4. «Вгадай князя»
Визначити ім’я князя і встановити відповідність між іменем князя та його портретом. За правильну відповідь команда отримує 4 бали. Час на обдумування – 4 хвилини.
1.«Князь розумний і хоробрий на раті, немало показав мужності своєї в багатьох битвах.»
А. Б.
В. Г.
( 1В,2А,3Б,4Г)
Завдання 5. «Спробуй пояснити»
Командам пропонуються висловлювання історичних осіб. Їм треба визначити:
-Кому належить висловлювання.
-У зв’язку з якою подією воно було виголошене.
- Прокоментувати який зміст було вкладено в це висловлювання.
Час на обдумування – 1 хвилина.Час навідповіді – 6 хвилин. За правильну відповідь команда отримує 3 бали.
1 команда.«Не можна безпечно їсти меду, не винищивши рою, не буде пахнути коріння, поки його не потовчеш.»
2 команда. «Поки маю меч, не буду купувати володінь іншою ціною, тільки кров'ю, як батьки і діди наші розмножили руську землю.
(Роману Мстиславович)»
Завдання 6. «Установити відповідності»
Установити відповідності між іменами князів та датами їхнього правління.Час на обдумування – 2хвилини. За правильну відповідь команда отримує 2 бали.
1)Роман Мстиславович А 1152- 1187рр.;
2)Данило Романович Б 1199- 1205рр.;
3)Володимир Василькович В 1238- 1264рр.;
4)Ярослав Осмомисл Г 1301- 1308рр.
5)Юрій І Львович.
(1Б, 2В, 4А, 5Г.)
Завдання 7. «Характеристика історичного діяча»
Дати характеристику історичного діяча, розкрити його місце та значення в історичному процесі. Час на обдумування – 1 хвилина.Час на відповіді – 6 хвилин. За правильну відповідь команда отримує 3 бали.
1команда - Лева Даниловича
2команда - Юрія Левовича
Завдання 8. «Культурна спадщина»
Розпізнати за фотографіями пам’ятки образотворчого мистецтва та архітектури. Час на обдумування – 2 хвилини. За правильну відповідь команда отримує 2бали.
А. Б.
В.
Г
( А – Дорогобузька ікона Богородиці, Б – ікона Богородиці з Покровської церви Луцька (« Волинська Богоматір»), В – Успенський собор у Галичі, Г- церква святого Пантелеймона)
Завдання 9. «Бейн-ринг»
Час на проведення брейн-рингу – 6 хвилин.
11. Місто,у якому правив Мстислав Данилович. (Луцьк)
12.Перша згадка про місто Львів датована (1256 роком) .
13. Який галицько-волинський князь домігся утворення окремої Галицької митрополії? (Юрій І).
14.Мав королівський титул, іменував себе королем Русі і князем Володимирії і переніс столицю до Володимира. (Юрій І Львович)
18. У якому році Галицько-Волинська держава припинила своє існування? (1387 р.).
ІV. Підсумок уроку
Підбивається підсумок гри, визначається команда-переможець, учні отримують оцінки.
V. Домашнє завдання
Повторити відповідні параграфи підручника, дати та поняття теми, підготуватися до тематичного оцінювання.