Турнір знавців 7 клас
Тема: Африка.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань
Мета: перевірити, як учні засвоїли матеріал про особливості природи материка; розвивати уміння працювати з картою, додатковою літературою, застосовувати свої знання на практиці; виховувати увагу.
Обладнання: карти Африки, малюнки природних зон.
Хід уроку
І Організаційний класу до уроку
Учні діляться на дві команди, по чотири чоловіки у кожній. Решта учнів – група підтримки. Команди обирають капітана. Оголошуються правила гри. Оцінювання проводиться жетонами. За правильну відповідь команда отримує червоний жетон, жовтий – є незначні помилки, зелений – відповідь на половину правильна.
II Проведення турніру
І тур. “Розминка”
Командам ставиться 5 запитань, на які вони відповідають у швидкому темпі без попередньої підготовки.
1. Найповноводніша річка материка.
2. Найбільший острів.
3. Найвища вершина.
4. Найбільший півострів.
5. У якому морі ловлять рибу жителі трьох частин світу?
1. Найглибше озеро материка.
2. Озеро, що може значно змінювати свої розміри.
3. Найдовша річка світу.
4. Найбільша пустеля світу.
5. Яка річка материка двічі перетинає екватор?
II тур. «Капітанський»
Капітанам кожної команди потрібно відмітити фішками на карті всі географічні об’єкти, які зустрічались у відповідях його команди. На відповідь дається 30 секунд.
ІІІ тур. «Географічні координати»
За даними координатами встановити географічні об’єкти і визначити географічні координати об’єктів.
І команда |
II команда |
1. 37°пн.ш.; 10°сх.д. |
1. 35°пд.ш.; 20°сх.д. |
2. 5°пн.ш.; 18°зх.д. |
2. 51опн.ш.; 51°сх.д. |
3. м. Тріполі |
3. м. Преторія |
4. м. Кіншаса |
4. м. Луанда |
Запитання групі підтримки
Вчитель зачитує визначення раси, а учні повинні назвати народи і раси, до яких вони належать. Правильна відповідь – 2 бали.
1. Для них характерні смаглява шкіра, темне забарвлення волосся і очей, подовжений череп, вузький ніс, овальне обличчя. (Араби)
2. Найвищі народи, які живуть у саванах північної частини материка, їхній середній зріст 180-200 см. Вони напрочуд стрункі і граціозні. (Тутсі)
З. Вони живуть у напівпустелях і пустелях Південної Африки. Для них характерні жовто-коричневий колір шкіри, широке плоске обличчя. Вони низькорослі. (Бушмени)
4. Низькорослі, нижче 150 см. Колір темний, губи тонкі, широкий ніс, кремезні. Жителі лісів. Ліс для них – дім і джерело всього необхідного для існування. Це одна з найменш чисельних народностей Африки, кількість якої неухильно зменшується. (Пігмеї)
IV тур. «Досягни вершини»
На дошці намальовано гору, на якій зображено п’ять зупинок. На кожній зупинці завдання, яке повинні виконати учасники команд. Завдання – найшвидше досягнути вершини. Якщо команда не може справитись із завданням, звертається за допомогою до класу.
Завдання для першої команди
1. Яка найбільша затока врізається в материк? Покажіть її на карті.
2. Яка найвища точка гір Атлас? Покажіть її карті.
3. На які дві частини за рельєфом можна поділити Африку? Які висоти там переважають?
4. Яке з озер глибше: озеро Вікторія чи Ньяса? Поясніть, чому?
5. Покажіть на карті річку Ніл і поясніть, чому ця річка повноводна, хоча протікає через пустелю?
Завдання для другої команди
1. Який найбільший півострів Африки? Покажіть його на карті.
2. Назвіть і покажіть найвищу точку Африки.
3. Які з гір вищі і чому: Атлас чи Капські? Покажіть їх на карті.
4. Покажіть озеро Чад на карті і поясніть, чому береги позначені пунктиром?
5. Покажіть на карті річку Конго і поясніть, чому вона повноводна цілий рік?
V тур. «Пляшкова пошта»
Кожна команда отримує лист, пошкоджений водою. Командам необхідно встановити текст листа.
"Ми зазнали аварії біля південно-західних берегів … . Незважаючи на близькість Атлантичного океану, тут склалися умови безводної пустелі з високими температурами.
Нас винесло на берег потужною … холодною течією, а корабель було розбито на друзки. Тут ми побачили дивну рослину … . Це дерево має короткий і товстий стовбур, від якого відходять два шкірястих листки завдовжки 3 метри. Наші координати 23° … ш., 16° … д.
Завдання для групи підтримки
На дошці малюнки природних зон Африки. Учасникам гри необхідно назвати тварин і рослини цих природних зон.
VI тур. «Далі, далі…»
За 1 хвилину учасники повинні дати якомога більше відповідей на запитання.
1. Ґрунти екваторіальних лісів.
2. Столиця ПАР.
3. Кількість опадів в пустелі.
4. Чи є колонії в Африці?
5. Кам’яниста пустеля.
6. Особливість клімату Африки.
7. В якій зоні випадає найбільше опадів?
8. Гори на півночі.
9. Море, що омиває Африку на півночі.
10. Крайня західна точка материка.
11. Найбільша тварина Африки.
12. Зона, в якій живуть слони.
13. Протока, що відділяє Африку від Європи.
14. Найбільш густозаселена частина Африки.
15. Найбільша за площею країна материка.
1. Ґрунти саван.
2. Русла річок, що пересихають.
3. Кількість опадів в гілеях.
4. Африка – найжаркіший материк.
5. Столиця Єгипту.
6. В цій зоні мало опадів.
7. Гори на півдні.
8. Океан, що омиває Африку на сході.
9. Крайня східна точка материка.
10. Піщані пустелі.
11. Основний вид живлення річок.
12. Яку протоку араби називають „ворота сліз”?
13. Найменш густозаселена частина Африки.
14. Високорозвинена країна материка.
III Підсумок уроку. Домашнє завдання
Визначається переможець гри. Команда нагороджується солодкими призами. Визначається найактивніший учасник групи підтримки.
Домашнє завдання. Скласти кросворд на тему “Африка”.