Узагальнюючий урок по темі «Членистоногі»

Про матеріал
- узагальнити, розширити, закріпити знання учнів по темі «Членистоногі»; - розвивати вміння порівнювати представників різних класів цього типу, визначити значення представників типу Членистоногі в природі і житті людини; - виховувати цікавість до предмету, любов до тварин.
Перегляд файлу

Узагальнюючий урок по темі «Членистоногі»

 

Мета:

  • узагальнити, розширити, закріпити знання учнів по темі «Членистоногі»;
  • розвивати вміння порівнювати представників різних класів цього типу, визначити значення представників типу Членистоногі в природі і житті людини;
  • виховувати цікавість до предмету, любов до тварин.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Форма уроку: КВК

Методи і методичні прийоми: словесний, практичний, робота в групах, методи контролю і самоконтролю.

Обладнання: таблиці представників типу Членистоногих.

Використана література:

  1. Базанова Т.І. Біологія: Підр. Для 8 кл. загал. Навч. закл./ Т.І. Базанова, Ю. В. Павіченко, О.Г. Шатровський – Х.: Гімназія, 2008. – 320 С.
  2. Буяло Т.Є. Уроки біології. 8 клас/ Т.Є. Буяло, Т.М. Васютіна. – Т.: навч.книга. – Богдан, 2008 – 416 С.

 

Хід уроку:

 

 

I.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

За підказку і порушення дисципліни знімаються бали команді.

Відмінна відповідь - 3 бали, добра – 2, задовільна -1.

Конкурс капітанів – 6 балів. Загальна кількість – 30 балів.

II. ПРОВЕДЕННЯ БІОЛОГІЧНОГО КВК.

   1.ПРЕДСТАВЛЕННЯ КОМАНДИ:

Капітани представляють назву команди і емблему.

   2. КОНКУРС  “ЩО? ЧОМУ? ЯК? ЯКИЙ”.

(учні по черзі відповідають на запитання)

Що:

 Що станеться з бджолою, коли вона вжалить людину? (Гине, тому що виривається жало з внутрішніми органами).

 Що таке кокон? (оболонка для лялечки з шовкових ниток – зі слинних залоз).

Чому:

 Чому павук-косарик так називається? (Рух ноги – як рух коси).

 Чому річковий рак линяє протягом всього життя? (Щоб мати змогу рости, бо панцир-твердий).

Як:

 Як самці павуки стараються сподобатись самці? (Дарують комаху, обплутану павутинням).

 Як називається ротовий апарат комара? (Колючо-сисного типу). 

Який:

 Яких отруйних павуків ви знаєте? (Каракурт, тарантул).

 Яких свійських комах ви знаєте? (Бджоли, шовкопряди).

 

   3. КОНКУРС «ДИКТАНТ».

      На дошці записані терміни – кожний під своїм номером. Вчитель читає визначення, а учні на листочках повинні вказати номер відповідного терміну – в тій послідовності, в якій вони були продиктовані.

Терміни на дошці

1. Зелені залози.

2. Симбіоз.

3. Трахеї.

4. Регенерація.

5. Карапакс.

6. Органи виділення.

Визначення до термінів:

 

  • Мережа галужень, що транспортує кисень до органів, а з них вуглекислий газ.
  • Органи виділення продуктів життєдіяльності ракоподібних.
  • Як називається процес відновлення втраченого органу?
  • Взаємовигідне співіснування різних організмів.
  • Що таке коксальні залози?
  • Що захищає головогруди рака з боків і зі спини?

          (для наведеного прикладу відповідь виглядає так:  3-1-4-2-6-5)

 

   4. КОНКУРС «ХТО ШВИДШЕ» (розгадування загадок)


Вміє гарно він пірнати
І в воді не потопати.
Дім його зоветься “дзвін”,
Хоч ніяк не дзвонить він. (Павук-сріблянка)

 

У живого гвинтокрила

 На спині прозорі крила.

 Кольорові шати,

 Любить мандрувати. (Бабка)

 

 Цей бандит десятиногий
Дім чужий забрать схотів,
Вбив хазяїна і його
На обід тихенько з’їв.
Сам в хатині поселився
Та й живе одинаком, 
Не дверима зачинився,
А ... ногою – плескачем. (Рак-самітник)

 

 

В нього восьмеро очей,

Ніжки від самих плечей.

З павутинки робить сітку:

Восени, зимою, влітку.... (Павук)

 

 

На дні річному проживаю,

 Я небезпечні клешні маю,

 Довгі вуса, чорні очі,

 А вперед іти не хочу! (Рак)

 

Заповзята трудівниця,

 Вона праці не боїться.

 Дуже сильна ця комаха

 Називається …..(Мураха)

 

В мене довгий хоботок,

 З квіт збираю я пилок.

 Ще яскраві крильця маю,

 Безтурботно я літаю. (Метелик)

 

 Ні рак, ні риба, ні звір, ні птиця,

 Голос тоненький, а ніс довгенький;

 Хто його уб’є, той свою кров проллє.(Комар)

 

  Маю ніжки, маю крила,

  У медок свій ніс вмочила...

  Хто побачить – той турне.

  А чому женуть мене? (Муха)

 

Не мотор, а шумить,

Не пілот, а летить,

Не гадюка, а жалить.(Бджола)

 


    5.  КОНКУРС ЕРУДИТІВ.

  • тарган
  • мурашка
  • воша                                      Комахи з повним перетворенням
  • коник
  • цвіркун
  • бабка
  • сарана
  • ґедзь
  • комар                                   Комахи з неповним перетворенням
  • оса
  • білан капустяний
  • хрущ

 

   6. КОНКУРС «ГОЛОВОЛОМКА»
(за 5 хвилин виписати найбільшу кількість слів)

вдо

цик

хі

ен

кле

во

лі

лім

гія

хе

ге

даф

со

та

тин

то

ва

це

мік

мо

пе

чін

мо

нія

лоп

ри

фа

шня

ло

ран

ву

ло

цель

сик

тул

ка

Відповідь: вдова, циклоп, ентомологія, клешня, воло, гемолімфа, дафнія, хітин, печінка, міксоцель, тарантул, хеліцери, вусик.

 

   7. Відгадування кросвордів командами.

 

КРОСВОРД «ЧЛЕНИСТОНОГІ»

 

 

1

 

 

 

 

 

2

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

5

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

7

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

1. Наука, яка вивчає комахи.

5. Речовина, яка придає міцності панциру членистоногих.

7. Складне око комах.

9. Перша пара ногощупалець у павуків.

По вертикалі:

2. Процес вивільнення від панциру.

3. Рідина в серединці тіла комахи.

4. Органи дихання.

6. Утвори на черевці, завдяки яким проходить газообмін.

8. Орган кровообігу у комах.

10. Представник класу ракоподібних.

 

ВІДПОВІДІ: По горизонталі: 1.Ентомологія  5.Хітин  7.Фасетка 9.Хеліцери.

По вертикалі: 2.Линяння  3.Гемолімфа  4.Трахея  6.Дихальця  8.Серце  10.Рак.

 

    8. КОНКУРС «ЗМАГАННЯ МІЖ КОМАНДАМИ»

(учні задають один одному по 10 запитань, які заздалегідь підготували)

 

   9. КОНКУРС КАПІТАНІВ.

 Учні описують одного з представників типу Членистоногі за планом (картка з назвами тварин, перевернуті догори чистою частиною, учні беруть на столі вчителя):

1) повна назва, ряд, клас;

2) особливості зовнішньої і внутрішньої будови;

3) де зустрічаються;

4) особливості поведінки;

5) значення;

6) власне ставлення до цього представника і до членистоногих взагалі.

 

III. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ТУРНІРУ, ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК.

 

 

1

 

docx
Додано
9 лютого 2022
Переглядів
531
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку