Урок узагальнення «Статеве розмноження рослин»

Про матеріал
Розробка уроку допоможе в ігровій формі узагальнити та скоригувати знання учнів. Завдання різного рівня складності дають можливість задіяти всіх дітей та застосувати отримані знання на практиці.
Перегляд файлу

    Тема:    Урок узагальнення  «Статеве розмноження  рослин»

    Мета:   узагальнити вивчений матеріал; показати взаємозв’язок органів в організмі;  розвивати логічне мислення;  виховувати вміння працювати в колективі.

    Обладнання:  картки з назвами «зупинок», роздатковий матеріал, емблеми команд кожному учневі для поділу на три групи, по можливості насіння та плоди рослин.

    Тип уроку: нестандартний, урок – мандрівка  на закріплення вивченого матеріалу

      Девіз уроку:  Зібратися разом – це початок,

                                             Триматися разом – це прогрес.

                                                      Працювати разом – це успіх.

 

Хід уроку

    І. Організаційний момент

 Вчитель. Діти, у нас сьогодні урок – мандрівка, по країні «Репродукції» де відбувається розмноження і розвиток рослин.  А мандруватимемо ми групами,  щоб сформувати групи ми використали наші емблеми.  Щоб нам було комфортно мандрувати, ми будемо дотримуватися певних правил.

                              Правила мандрівника:

- забороняється відволікатися і галасувати;

- потрібно бути активним в роботі і допомагати один одному;

- поважати думку один одного;

- обов’язкова умова – гарний настрій.

  Зверніть увагу, що під час мандрівки будуть певні зупинки. На кожній  зупинці ви отримаєте завдання, за розв’язання яких зможете одержати бали, а в кінці, підсумувавши їх, оцінити результати свої подорожі. Перед вами лежать бланки, в які керівники ваших груп будуть заносити результати кожного завдання.  Бали отримуватимете у вигляді зображень органів рослин. Брунька – 0,5 бали, квітка – 1 бал, плід – 2 бали. Кожен учень може отримати  додатковий особистий бал під час розгадування кросворду. Уважність під час подорожі допоможе вам розгадати деякі питання кросворду.

 

    ІІ. Мотивація навчально-виховної діяльності

     Вчитель. Я хочу звернути вашу увагу на вислів:  «Природа – єдина  книга, кожна сторінка

                                                                                          Якої  наповнена   глибоким змістом»     Гете

  Ми з вами вже прочитали деякі сторінки цієї цікавої книги.  Знання,  які ви  здобули, читаючи її, ми і перевіримо протягом нашої мандрівки.     Отже, в дорогу…  

 

    ІІІ. Хід мандрівки.

     Вчитель.  Чи знаєте ви, що в світі є такі рослини, які не мають ні коренів, ні листків, ні стебла у звичному для нас вигляді ? Вони називаються рафлезії  і  виділяються своїми гігантськими квітами, деякі сягають діаметра понад 1 м і маси більше 10 кг.  Рослини цього  роду ростуть на півострові  Малакка, островах Суматра, Ява,  а також Філіппіни. Ось і наша перша зупинка.

        Перша зупинка «Квіткова»

Вправа №1 «Тестування»

(Вкажіть правильну відповідь. За кожну правильну відповідь 0,5 бали. Всього 1,5 бали)

І група

  1.          Квітка – це……
  1.          вегетативний орган;
  2.          генеративний орган;
  3.          вегетативний і генеративний орган.
  1.   Спермії формуються у:
  1.   зав’язі;
  2.   пилку;
  3.   приймочці.
  1.          Жіночі квітки мають:
  1.          лише тичинки;
  2.          лише маточки;
  3.          маточки і тичинки.

 

ІІ група

  1.          Суцвіття – це……
  1.          одна велика квітка;
  2.          сукупність квіток;
  3.           сукупність пелюсток і чашолистиків.
  1.                     Найголовніші частини квітки:
  1.                     пелюстки і чашолистики;
  2.                     квітконіжка і квітколоже;
  3.                      маточка і тичинки.
  1.          Яйцеклітина формується у:

     а)  зародковому мішку;

     б) приймочці маточки;

     в) пиляку.

 

ІІІ група

  1.          Подвійна оцвітина – це……
  1.          сукупність пелюсток і тичинок;
  2.          чашолистики і маточка;
  3.           пелюстки і чашолистики.
  1.         До складу маточки входить:
  1.         квітконіжка;
  2.         тичинкова нитка;
  3.           стовпчик.
  1.          Квітка через яку не можна провести жодної осі симетрії називається:

     а) правильні;

     б) неправильні;

     в) асиметричні.

 

     Вчитель.  Чи знаєте ви, що найбільше суцвіття розвивається на східноіндійській таліпотовій пальмі ?  Таліпотова пальма квітне всього 1 раз в житті і після цього гине. При цьому на  вершині утвориться величезне, сильно розгалужене суцвіття, що досягає 14 м в висоту 12 м в діаметрі. Це і є найбільше суцвіття на Землі.

       Вправа №2 «Встановлення відповідності»

(З’єднайте стрілками суцвіття і рослину. Кожне правильне з’єднання 0,5 бали. Всього 2бали)

          І група

Китиця                                                - Хризантема

Сережка                                              - Смородина

Складний колос                                - Береза

Кошик                                                 - Жито

          ІІ група

Зонтик                                                - Виноград

Початок                                              - Вишня

Складний щиток                                - Кала

Волоть                                                - Горобина

         ІІІ група

Колос                                                   - Груша

Головка                                               - Подорожник

Складний зонтик                              - Конюшина

Щиток                                                 - Морква

 

   Друга  зупинка «Інтелектуальна»

   Вчитель. Зверніть увагу на вислів:      «Скажи мені – і я  забуду.  

                                                                               Покажи мені – і я запам’ятаю.

                                                                   Дай можливість діяти самому – і я навчуся.      Конфуцій

    Тож дійте…

Вправа №3 «Експерементальна»

(За кожну правильну відповідь з поясненням 2 бали)

 Вчитель ставить на стіл, перед кожною групою, склянки з насінням і ставить запитання.

     -Чи проросте насіння в склянках?

  1.          Склянка в якій насіння сухе.
  2.          Склянка в якій насіння повністю у воді.
  3.          Склянка в якій трішки води, але її тримали в холодильнику.

Вправа №4 «Пошукова»

  (З наукової точки зору пояснити запитання вчителя. Всього 1 бал)

Вчитель ставить перед групами склянки з пошкодженим насінням і запитує.

      - Чи проросте насіння? Поясніть.

 

   Вчитель.   Чи знаєте ви, що  сейшельська пальма, яка росте  тільки на Сейшельських островах у західній частині Індійського океану,  має  дивовижні плоди — найбільші в світі горіхи з найбільшим на нашій планеті насінням. Один такий «горішок» може мати в окружності понад 1 м і важити від 13 до 18 кг, а деякі навіть 25 кг.  На одній пальмі виростає до 70 таких велетенських горіхів. Особливо цікаво те, що окремий горіх дозріває протягом 6—7 років. У віці 10—12 місяців горіхи досягають максимального розміру. В цей час місцеве населення вживає їх в їжу. Желеподібний ендосперм горіхів у цій фазі свого розвитку вважається делікатесом на всіх Сейшелах.  Пізніше, в міру достигання ендосперм поступово твердіє й перетворюється у тверду, наче слонова кістка, масу. Оболонка стиглих горіхів також дуже тверда й стійка. Місцеве населення виготовляє з неї чудовий посуд.  Горіхи важчі від води і не мають волокнистої оболонки, як кокосові, тому спочатку тонуть, але коли внутрішня частина підгниє, спливають і розносяться течією. Перебуваючи в морській воді, горіхи втрачають схожість, і тому за межі Сейшельських островів природним способом пальма не поширилась.

   «Морські горіхи» стали відомі в Європі в Середні століття, ще до відкриття Сейшельських островів.   Морські течії виносили на береги Індійського океану величезні, від 10 до 25 кг горішки.  Їх походження було невідомо, а горіхам приписувалася магічна сила. Тому за один горіх платили стільки золота, скільки поміститься в його шкаралупі.   І в наш час ці горіхи є коштовним сувеніром  Сейшельських островів, кожен плід нумерують і оберігають.  Вивезти їх можна звідти тільки при наявності спеціального сертифікату.  Ось ми і підійшли до наступної зупинки. 

 

 

   Третя   зупинка «Плідна»

Вправа №5 «Знайдіть зайвий термін»

(За правильно виконане завдання – 0,5 бали. Всього 1,5 бали)

І група

  1.          Вишня, абрикос, гарбуз, кокос.
  2.          Огірок, кавун, диня, квасоля.
  3.          В’яз, граб,  горобина, щавель.

ІІ група

  1.         Капуста, яблуко, гірчиця, редька.
  2.         Соя, горох, груша, зернівка.
  3.         Помідор, аґрус, соняшник, виноград.

ІІІ група

  1.          Жито, суниці, пшениця, рис.
  2.          Шовковиця, інжир, ананас, волоський горіх.
  3.          Лимон, мак, апельсин, мандарин.

 

   Вправа №6 «Обірвіть зайві пелюстки»

(Групам роздаються паперові квіти на пелюстках яких записані певні ознаки. Які ознаки не підходять, то відірвіть пелюстку. За правильно виконане завдання – 0,5 бали. Всього 1 бал)

  1.          Ознаки  квітів,  які  запилюються  комахами:

1.  Мають нектарники;

  1. Утворюють багато пилку;
  2.   яскраве забарвлення;
  3.   оцвітини немає, або вона проста;
  4.   великі за розмірами або зібрані у суцвіття;
  5.   мають аромат.
    1.          Які  ознаки  плодів, що поширюються  вітром:
  1. плоди легкі;
  2. плоди мають волоски, парашутики;
  3. невеликі розміри;
  4. плоди соковиті і красиві;
  5. плоди мають гачечки та причепки;
  6. легко перекочуються вітром.
    1.          До способів вегетативного розмноження відноситься:
  1. бульбами;
  2.   спорами;
  3.   насінням;
  4.   живцями;
  5.   цибулинами;
  6.   вусами.

 

Четверта  зупинка «Кінцева»

  Вчитель.     Зверніть увагу на вислів:  «Недостатньо тільки отримувати знання,

                         треба знати  їх застосування.

                                                                        Не достатньо тільки бажати,  треба діяти.» Й-В. Гете.

          Вправа №7 «Опис за планом»

(Команда- 1 бал,  виступаючий ще 1 бал, за розповідь про рослину-символ  команди за планом)

  1.          Особливості квітки (суцвіття).
  2.          Спосіб запилення.
  3.          Тип плоду.
  4.          Використання плодів чи насіння цієї рослини.

                                     (рослини - символи команд на емблемах: ячмінь, яблуко, абрикос)

Вправа №8 «Кросворд»

(Кожен учень може покращити свій особистий результат.  За правильну відповідь 1 бал)

 

р

а

ф

л

е

з

і

я

 

р

і

с

т

 

г

а

м

е

т

и

м

а

т

о

ч

к

а

 

 

р

е

г

е

н

е

р

а

ц

і

я

е

н

д

о

с

п

е

р

м

 

 

г

о

р

і

х

 

п

а

л

ь

м

и

в

і

т

р

о

м

н

а

в

а

ш

и

н

 

о

ц

в

і

т

и

н

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Назвіть рослину, яка має найбільшу у світі квітку?  (Рафлезія)
  2.   Кількісне  збільшення розмірів, об’єму та маси рослин?  (Ріст)
  3.   Статеві клітини? (Гамети)
  4.   Частина квітки в якій утворюються насінні зачатки? (Маточка)
  5.   Відновлення цілого організму з його частин? (Регенерація)
  6.   Запас поживних речовин у злакових? (Ендосперм)
  7.   В таких рослин як ліщина, гречка, бук плід сухий і називається…….? (Горіх)
  8.   Суцвіття якої рослини має найбільшу кількість квіток? (Пальми)
  9.   Яким способом поширюється кульбаба? (Вітром)
  10. Український вчений, який відкрив подвійне запліднення? (Навашин)
  11. Покрив квітки, утворений чашечкою і віночком (Оцвітина)

                  П/п -? А що таке фітогормони? ( правильна відповідь 1 бал)

 

    ІV.  Оцінювання учнів.

  Вчитель. Ось і завершується наша подорож. Тож я прошу керівників груп підрахувати ваші результати.  (Учні підраховують загальну кількість балів у команді та свій  індивідуальний результат,  вчитель виставляє оцінки.)

 

   V. Домашнє  завдання:

  1. Напишіть невелике оповідання чи казку  на тему «Подорож однієї насінини»;
  2.                     Підшукати цікавий матеріал про поширення насіння рослин.

 

   VI.  Підсумок уроку.

На закінчення вправа  «Два журналістські запитання»

  1.          Що найбільше запам’яталося вам на уроці, яка вправа була найцікавішою?
  2.          Які плоди і насіння ви найбільше любите?

 

 

           

doc
Додав(-ла)
Ротар Ірина
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
343
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку