Тема: Урок узагальнення «Статеве розмноження рослин»
Мета: узагальнити вивчений матеріал; показати взаємозв’язок органів в організмі; розвивати логічне мислення; виховувати вміння працювати в колективі.
Обладнання: картки з назвами «зупинок», роздатковий матеріал, емблеми команд кожному учневі для поділу на три групи, по можливості насіння та плоди рослин.
Тип уроку: нестандартний, урок – мандрівка на закріплення вивченого матеріалу
Девіз уроку: Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес.
Працювати разом – це успіх.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель. Діти, у нас сьогодні урок – мандрівка, по країні «Репродукції» де відбувається розмноження і розвиток рослин. А мандруватимемо ми групами, щоб сформувати групи ми використали наші емблеми. Щоб нам було комфортно мандрувати, ми будемо дотримуватися певних правил.
Правила мандрівника:
- забороняється відволікатися і галасувати;
- потрібно бути активним в роботі і допомагати один одному;
- поважати думку один одного;
- обов’язкова умова – гарний настрій.
Зверніть увагу, що під час мандрівки будуть певні зупинки. На кожній зупинці ви отримаєте завдання, за розв’язання яких зможете одержати бали, а в кінці, підсумувавши їх, оцінити результати свої подорожі. Перед вами лежать бланки, в які керівники ваших груп будуть заносити результати кожного завдання. Бали отримуватимете у вигляді зображень органів рослин. Брунька – 0,5 бали, квітка – 1 бал, плід – 2 бали. Кожен учень може отримати додатковий особистий бал під час розгадування кросворду. Уважність під час подорожі допоможе вам розгадати деякі питання кросворду.
ІІ. Мотивація навчально-виховної діяльності
Вчитель. Я хочу звернути вашу увагу на вислів: «Природа – єдина книга, кожна сторінка
Якої наповнена глибоким змістом» Гете
Ми з вами вже прочитали деякі сторінки цієї цікавої книги. Знання, які ви здобули, читаючи її, ми і перевіримо протягом нашої мандрівки. Отже, в дорогу…
ІІІ. Хід мандрівки.
Вчитель. Чи знаєте ви, що в світі є такі рослини, які не мають ні коренів, ні листків, ні стебла у звичному для нас вигляді ? Вони називаються рафлезії і виділяються своїми гігантськими квітами, деякі сягають діаметра понад 1 м і маси більше 10 кг. Рослини цього роду ростуть на півострові Малакка, островах Суматра, Ява, а також Філіппіни. Ось і наша перша зупинка.
Перша зупинка «Квіткова»
Вправа №1 «Тестування»
(Вкажіть правильну відповідь. За кожну правильну відповідь 0,5 бали. Всього 1,5 бали)
І група
ІІ група
а) зародковому мішку;
б) приймочці маточки;
в) пиляку.
ІІІ група
а) правильні;
б) неправильні;
в) асиметричні.
Вчитель. Чи знаєте ви, що найбільше суцвіття розвивається на східноіндійській таліпотовій пальмі ? Таліпотова пальма квітне всього 1 раз в житті і після цього гине. При цьому на вершині утвориться величезне, сильно розгалужене суцвіття, що досягає 14 м в висоту 12 м в діаметрі. Це і є найбільше суцвіття на Землі.
Вправа №2 «Встановлення відповідності»
(З’єднайте стрілками суцвіття і рослину. Кожне правильне з’єднання 0,5 бали. Всього 2бали)
І група
Китиця - Хризантема
Сережка - Смородина
Складний колос - Береза
Кошик - Жито
ІІ група
Зонтик - Виноград
Початок - Вишня
Складний щиток - Кала
Волоть - Горобина
ІІІ група
Колос - Груша
Головка - Подорожник
Складний зонтик - Конюшина
Щиток - Морква
Друга зупинка «Інтелектуальна»
Вчитель. Зверніть увагу на вислів: «Скажи мені – і я забуду.
Покажи мені – і я запам’ятаю.
Дай можливість діяти самому – і я навчуся. Конфуцій
Тож дійте…
Вправа №3 «Експерементальна»
(За кожну правильну відповідь з поясненням 2 бали)
Вчитель ставить на стіл, перед кожною групою, склянки з насінням і ставить запитання.
-Чи проросте насіння в склянках?
Вправа №4 «Пошукова»
(З наукової точки зору пояснити запитання вчителя. Всього 1 бал)
Вчитель ставить перед групами склянки з пошкодженим насінням і запитує.
- Чи проросте насіння? Поясніть.
Вчитель. Чи знаєте ви, що сейшельська пальма, яка росте тільки на Сейшельських островах у західній частині Індійського океану, має дивовижні плоди — найбільші в світі горіхи з найбільшим на нашій планеті насінням. Один такий «горішок» може мати в окружності понад 1 м і важити від 13 до 18 кг, а деякі навіть 25 кг. На одній пальмі виростає до 70 таких велетенських горіхів. Особливо цікаво те, що окремий горіх дозріває протягом 6—7 років. У віці 10—12 місяців горіхи досягають максимального розміру. В цей час місцеве населення вживає їх в їжу. Желеподібний ендосперм горіхів у цій фазі свого розвитку вважається делікатесом на всіх Сейшелах. Пізніше, в міру достигання ендосперм поступово твердіє й перетворюється у тверду, наче слонова кістка, масу. Оболонка стиглих горіхів також дуже тверда й стійка. Місцеве населення виготовляє з неї чудовий посуд. Горіхи важчі від води і не мають волокнистої оболонки, як кокосові, тому спочатку тонуть, але коли внутрішня частина підгниє, спливають і розносяться течією. Перебуваючи в морській воді, горіхи втрачають схожість, і тому за межі Сейшельських островів природним способом пальма не поширилась.
«Морські горіхи» стали відомі в Європі в Середні століття, ще до відкриття Сейшельських островів. Морські течії виносили на береги Індійського океану величезні, від 10 до 25 кг горішки. Їх походження було невідомо, а горіхам приписувалася магічна сила. Тому за один горіх платили стільки золота, скільки поміститься в його шкаралупі. І в наш час ці горіхи є коштовним сувеніром Сейшельських островів, кожен плід нумерують і оберігають. Вивезти їх можна звідти тільки при наявності спеціального сертифікату. Ось ми і підійшли до наступної зупинки.
Третя зупинка «Плідна»
Вправа №5 «Знайдіть зайвий термін»
(За правильно виконане завдання – 0,5 бали. Всього 1,5 бали)
І група
ІІ група
ІІІ група
Вправа №6 «Обірвіть зайві пелюстки»
(Групам роздаються паперові квіти на пелюстках яких записані певні ознаки. Які ознаки не підходять, то відірвіть пелюстку. За правильно виконане завдання – 0,5 бали. Всього 1 бал)
1. Мають нектарники;
Четверта зупинка «Кінцева»
Вчитель. Зверніть увагу на вислів: «Недостатньо тільки отримувати знання,
треба знати їх застосування.
Не достатньо тільки бажати, треба діяти.» Й-В. Гете.
Вправа №7 «Опис за планом»
(Команда- 1 бал, виступаючий ще 1 бал, за розповідь про рослину-символ команди за планом)
(рослини - символи команд на емблемах: ячмінь, яблуко, абрикос)
Вправа №8 «Кросворд»
(Кожен учень може покращити свій особистий результат. За правильну відповідь 1 бал)
|
р |
а |
ф |
л |
е |
з |
і |
я |
||||||||
|
р |
і |
с |
т |
||||||||||||
|
г |
а |
м |
е |
т |
и |
||||||||||
м |
а |
т |
о |
ч |
к |
а |
|
|||||||||
|
р |
е |
г |
е |
н |
е |
р |
а |
ц |
і |
я |
|||||
е |
н |
д |
о |
с |
п |
е |
р |
м |
|
|||||||
|
г |
о |
р |
і |
х |
|||||||||||
|
п |
а |
л |
ь |
м |
и |
||||||||||
в |
і |
т |
р |
о |
м |
|||||||||||
н |
а |
в |
а |
ш |
и |
н |
||||||||||
|
о |
ц |
в |
і |
т |
и |
н |
а |
||||||||
П/п -? А що таке фітогормони? ( правильна відповідь 1 бал)
ІV. Оцінювання учнів.
Вчитель. Ось і завершується наша подорож. Тож я прошу керівників груп підрахувати ваші результати. (Учні підраховують загальну кількість балів у команді та свій індивідуальний результат, вчитель виставляє оцінки.)
V. Домашнє завдання:
VI. Підсумок уроку.
На закінчення вправа «Два журналістські запитання»