Тема: Узагальнюючий урок по темі «Земноводні»
Мета: Узагальнити навчальний матеріал із вивченої теми,показати значення земноводних у природі і житті людини;розвивати вміння встановлювати взаємозв”язки у вивченому матеріалі;виховувати любов до природи,формувати екологічні знання,обґрунтувати необхідність охороняти земноводних.
Обладнання: табл. « Клас Земноводні».
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьгодні ми проведемо узагальнюючий урок по темі «Земновдні».На уроці повторимо вивчений матеріал з теми,з ясуємо значення земноводних у природі і житті людини, обґрунтуємо необхідність їх охороняти. Але сьогоднішній урок не зовсім звичайний тому,що ми сьогодні з вами вирушимо в подорож потягом,а щоб одержати квиток на потяг потрібно відповісти на деякі питання і,виконати поставлені завдання. Отже,уважно слухайте питання , і хто знає піднімайте руки і відповідайте на них.
ІІІ.Актуалізація опорних знань.
1.Розминка
а)Допишіть схему класифікація гостромордої жаби(на дошці)
б)Знайти помилку(записи на дошці)
Загальна характеристика земноводних
1.Відносяться до типу Хордові
2.Холоднокровні тварини
3.Відносяться до типу Членистоногі
4.Теплокровні тварини
5.Дихають за допомогою легень і через шкіру
6.Дихають за допомогою зябер
(Знайти неправильне твердження і викресліть його)
- Чому клас Земноводні дістав таку назву?
-Чим живляться жаби? Як вони ловлять свою здобич?
-Які існують ряди земноводних? Але ми знаємо,що в Україні трапляються представники лише двох рядів
-Чому клас Земноводні дістав таку назву?
-Чим живляться жаби? Як вони ловлять свою здобич?
-Які існують ряди земноводних? Але ми знаємо,що в Україні трапляються представники лише двох рядів.
- Які Скажіть яких саме.
-системи внутрішніх органів вказують на вдосконалення організації земноводних?
-Які сезонні зміни активності спостерігаються у земноводних?
г)Конкурс «Хто більше»
виходять 2 учні ,які по черзі називають 1 вид земноводної тварини
5 Отже,молодці,ви всі правильно відповіли,виконали завдання.І ви
Всі отримали квитки на потяг,і ми можемо вирушати в подорож.
6. Поділ учнів на групи: учні отримують смайлики різного кольору( червоні, жовті, сині, зелені) психологи доводять,що червоний колір означає оптимізм; жовтий колір – пізнання істини; синій колір- душевний підйом; зелений колір-зростання.
IV. Подорож ( Робота в групах)
1.Станція Географічна
Свою подорож ми розпочнемо з географічної станції.На цій зупинці
ми повинні будемо з‘ясувати деякі географічні питання.
- Скажіть,в яких місцях живуть земноводні?
- Чому амфібії тримаються місць,де висока вологість?
- Де зимують земноводні?
2.Станція Біологічна.
Наступна наша станція-Біологічна.
На цій зупинці ми повинні згадати яка зовнішня будова земноводних.
А які стадії розвитку земноводних ви знаєте?
Але ми знаємо, що не у всіх земноводних є такі стадії розвитку,є певні винятки . Скажіть які?
3. Станція Дослідницька
Наша зупинка на станції Дослідницькій.Як ви думаєте,яке завдання ми повинні виконати
На цій станції?
Правильно дослідити. А дослідити ми повинні яка основна відмінність кровоносної системи жаби від кровоносної системи риб?
- Чому доросла жаба ніколи не п’є воду?
- Як відрізнити ропуху від жаби?
4. Станція Історична
Ви добре справились з завданнями і наш потяг підходить до Історичної станції.
- Коли на Землі з“явилися перші земноводні?
- Чому предками земноводних вважають прісноводних кистеперих риб?
- Хто перший на Землі створив систематику тварин?
Правильно Арістотель. Він описав не так вже багато тварин-454 види,переважно таких які або були поблизу,або мали практичне значення .Але серед описаних Арістотелем «гадів»- так він назвав усіх гуртом земноводних і плазунів-майже не було ні тих,ні других. А проте він приділив їм увагу.
5 Станція Промислова.
Підходимо до наступної станції Промислової
- Де в промисловості використовують земноводних?
- Які види земноводних використовують в харчовій промисловості?
Здавна ряді країн широко популярні жаб’ячі окости,тобто задні жаб’ячі лапки, звичайно за величиною вони дуже відрізняються від свинячих. Тому навіть для однієї порції треба кілька жаб,а оскільки любителів цих страв на земній кулі дуже багато ,то щороку на кухнях готують мільйони жаб.
6 Станція Екологічна
- Що таке екологія?
Які види земноводних занесено до Червоної книги України?
Всього на Землі під загрозою зникнення 37 видів земноводних.
- Яких заходів вживаюсь для охорони земнодних?
Але розводити їх на спеціальних фермах не так і легко. Виявляється жаби істоти з характером,і причому дуже своєрідним:на певній території може мешкати стільки жаб,скільки вони самі собі визначать. Жаби, виявляється, власники-вони мають свої ділянки,які ретельно охороняють,виганяючи із них молодняк. Але не зважаючи на це створюються такі ферми,і розводять земноводних. І все ж таки усі разом розплідники і ферми не замінять амфібій у дикій природі.
- Яка роль земноводних у екосистемах?
7.Станція Наукова
- Як називається наука ,що вивчає амфібій?
- Подумайте і скажіть в яких галузях науки використовують земноводних?
- Чому земноводних використовують ,як лабораторних тварин?
Жаби досі лишаються основними лабораторними тваринами.За неповними даними з науковою метою щороку використовують понад мільйон жаб.
До недавна одним з головних постачальників була Індія,яка продавала щороку 20-30 мільйонів жаб. В Індії вилов жаб заборонили оскільки зменшення їх кількості призвело до збитків у сільському господарстві країни,що потерпає від комах-шкідників.
Розв’яжіть задачу:одна трав’яна жаба з їдає за добу приблизно 7 шкідливих комах. Скільки комах з їсть жаба протягом шести місяців активного життя?
8. Станція Знавців
На цій станції ми згадаєм про одну цікаву науку філософію.
- Чи знаєте ви як перекладається філософія?
Одного разу відомий філософ і проповідник Ходжа Насреддін зайшов до мечеті читати проповідь» О, миряни,запитав він,а чи знаєте ви,про що я буду розповідати.» «Не знаємо,-відповіли вони.»Якщо ви не знаєте,то про що мені з вами розмовляти»,- сказав Ходжа і пішов з мечеті. Другого дня ,коли він прийшов до мечеті і звернувся до людей з тим самим запитанням ,вони відповіли: «Знаємо». «Якщо ви знаєте ,то про що з мені з вами розмовляти ?»відповів Ходжа і знову пішов. На третій день миряни відповіли: «О,шановний,деякі знають про що ти розповідатимеш,інші-ні». «Тоді,- сказав Ходжа,-хай ті,хто знає, розповість тим,які не знають.»
-І ми зробимо так само .Учні, що знають цікаве про земноводних, розкажуть іншим.
9.Станція Догадливих
Ми з вами під’їхали до останньої на сьогоднішньому уроці-подорожі станції. Пригадали багато матеріалу по темі «Земноводні». Подумайте про що ми з вами не згадали?
Кожна група має дати запитання учням іншої групи про амфібій
Пам’ятники жабам(проекти)
- Ми завершили свою подорож але розмову на цю тему ми ще продовжимо. Ви вже знаєте, що в світі є пам’ятники жабам.
- Де вони знаходяться?
Вдома ви виконали проекти своїх пам’ятників жабам .Розглянемо їх-Чому ви намалювали такі проекти?
Народна творчість про жаб.
В народі складено багато казок повір’їв ,загадок про жаб. Розкажіть, що ви чули і знаєте про цих тварин
І на завершення ми трошки відпочинемо і проведемо конкурс «Відгадай амфібію».
IV. Підсумок уроку
Ви вже, напевно, зрозуміли, що земноводних треба не тільки вивчати, а й охороняти.
- Чому амфібій треба охороняти?
- Що ми можемо зробити для їх охорони?
V.Домашнє завдання:повтор.36-38.