Узагальнюючий урок з теми:
«Сили в механіці»
7 клас
механіці», показати міжпредметні звязки фізики з
математикою, народознавством, образотворчим мистецтвом;
розвивати швидкість і логіку розумового мислення учнів,
творчі здібності, колективізм та відповідальність при роботі
в групах;
виховувати культуру мовлення, інтерес до фізики.
Тип уроку: перевірки та корекції знань учнів
Обладнання до уроку: картки із завданням до 2 і 3 етапів уроку,
роздатковий матеріал ( позначення фізичних величин
і одиниць вимірювання) творчі роботи учнів,
динамометри, важки, дерев`яні бруски, годинник,
комп’ютерна презентація уроку, творчі роботи учнів
Я чую, бачу й обговорюю, я набуваю
знань і навичок
Я передаю знання іншим, я стаю
майстром
Проведення уроку
Учні об’єднуються у чотири групи. Оголошується тема, мета уроку та етапи його проведення.
Вимоги:
вирішили»;
консультантів (присутні вчителі)
Вчитель: Сьогодні до нас на урок завітала королева Сила із своїми доньками Силою Тертя, Силою Тяжіння, Силою Пружності. Давайте їх послухаємо.
Сила: Дорогі учні я завітала до вас, щоб ви допомогли помирити моїх доньок, уже півроку вони сваряться бо неможуть визначити яка із них найголовніша і тому немає ладу в нашому королівстві.
Сила Тертя: Що не кажіть я сама головна сила. Завдяки мені ви можете ходити, сидіти, працювати і не боятися, що книги і зошити впадуть на підлогу, що стіл буде ковзати, поки не упреться об стінку, а ручка вислизне із пальців. Без мене тарілки, ложки та чашки блискавично злітали б зі столу. А цвяхи вискакували б зі стін, жодної річі не можна б було утримувати в руках, ніякий вихор ніколи б не припинявся, а звук не замовкав би, а лунав нескінченою луною, неослабно відбиваючись, наприклад, від стінок кімнати. Земля представляла би кулю без нерівностей, подібно рідині.
Сила Тяжіння: Що ти кажеш, сестричко, я сама головна сила, бо я виникаю внаслідок притягання до Землі. Я існую одвічно. Я хоч проста але й одночасно велична. Щоб не підкинув завжди упаде. Сам Ісаак Ньютон про мене казав. Завдяки мені Земля не зіб`ється поміж планет у космічному просторі. Це лише завдяки мені в природі все збалансовано.
Сила Пружності: Тож мені, ще скажите, що головні, всім потрібні, я і лише я сама необхідна. Як би не я все б було настільки крихким, що б нідочого не доторкнутися рукою. І в класі не було б цілої парти, та то там парти, ви тільки уявіть, що було б з будинками. А одежа при незначному дотику розірвалася б на шматки. І взагалі всім силам, що приводять до деформації протидію я. Я сама пружня, пластична, міцна.
Всі сили разом: Я, Я, Я сама необхідна.
Сила: Та годі вже вам. Ось бачите діти, що робиться в нашому королівстві. Вам необхідно втрутитись і владнати суперечку між моїми доньками. Я роздам вам речі, а ви повинні роз’яснити їм, що скрізь – в дорозі, в небі, вдома – діють всі три сили: пружності, тяжіння і тертя.
Команди одержують такі речі: м`яч, книгу, гучку, гумку.
Всі Силі займають місця у групах і відповідно кожна група має назву: Сила, Сила Тертя, Сила Пружності, Сила Тяжіння.
Учитель: Приступаємо до 1 конкурсу «Владнай суперечку». На прикладі речі, що одержала кожна із команд, треба довести існування трьох сил (приклади речей: олівець, гумка, крейда, нитка та інші).
На обговорення відводиться 3 хв.
2 конкурс «Експериментатор»
Кожна команда одержує картки із завданням і обладнання.
На підготовку відводиться 5 хв.
№1
За допомогою динамометра визначити масу важків.
№2
Маючи тіла невідоиої маси, визначити силу тяжіння та вагу цих тіл.
№3
За допомогою динамометра визначити силу тяжіння, силу пружності та вагу тіла.
№4
За допомогою динамометра визначити силу тертя ковзання бруска по парті. Як залежить сила тертя від ваги тіла, що ковзає?
3 конкурс «Знайди рівнодійну»
Кожна команда одержує картки із завданням. На підготовку –5 хв.
Завдання. Знайти всі рівнодійні сил, що діють на тіло вдовж однієї прямої.
№1
1Н, 3Н, 5Н.
№2
4Н, 5Н, 1Н.
№3
2Н, 3Н, 2Н.
№4
3Н, 1Н, 2Н.
4 конкурс «Розкрий фізичну суть»
Кожній команді було дано домашнє завдання, пов`язане з відшуканням приказок і прислів`їв про явища, що вивчалися на уроках, а також потрібно було замалювати дані явища. Кожна команда читає своє прислів”я і показує малюнок командам - суперницям. Учні повинні розкрити фізичний зміст. Малюнки додаються. Тривалість конкуру 5 хв.
5 конкурс «Знайди зайве»
Кожній команді роздаються позначення фізичний величин та одиниць їх вимірювання. Учні за 3 хв. повинні знайти одне зайве позначення. Наприклад:(F, m, t, g, кг, Н, с, см, Н/кг
6 конкурс «Теоретик»
Кожній команді задаються по 3 запитання. Тривалість – 9 хв.
10.Чи можна “знищити” тертя, ідеально відшліфувавши по-
верхні?
11.Де вага одного і тогож тіла більша: на екваторі чи на по-
люсі?
12.Яка відмінність між вагою і силою тяжіння?
7 конкурс «Казка – неправда та в ній натяк»
Учням пропонується за 2 хв. підрахувати кількість сил, що діють на ріпку в казці «Ріпка».
Незалежні консультанти виставляють бали учням інших команд. Учитель дякує учням за урок.
4. Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи,
повторити § 14 - 21
8 клас
Вчитель фізики Щорської районної гімназії Грабовська Світлана Сергіївна