КЗ «Олександрівське НВО №1»
Лабораторна робота
Розробила вчитель фізики
Береза Н.А.
Розробила вчитель:
Береза Наталія Андріївна
УРОК ФІЗИКИ.
Тема: «УМОВА РІВНОВАГИ ВАЖЕЛЯ»
МЕТА: Формувати в учнів навички експериментальних досліджень. З’ясувати, за яких умов тіло, що має вісь обертання, перебуває у стані рівноваги;встановити співвідношення між моментами сил, прикладених до плечей важеля, при його рівновазі.
Формувати логічне мислення, культуру записів.
Виховувати почуття відповідальності за доручену справу
ОБЛАДНАННЯ:
Штатив з муфтою;лінійка-важіль;динамометр;набір тягарців;вимірювальна лінійка;плакати-схеми;інструкція з техніки безпеки.
ХІД ЗАНЯТТЯ:
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Продзвенів уже дзвінок,
Всі прийшли ми на урок.
Тому сіли всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Добрий настрій узяли,
Працювати почали!
Я пропоную вам картки, на яких записані формули. Ви повинні вибрати ті, які будуть вам необхідні на сьогоднішньому уроці(Учні обирають формули, пояснюють їх)
Чи всі згодні з поясненням формул?
(Вчитель закріплює обрані формули на дошці)
Щоб тіло перебувало у рівновазі, необхідно дві умови:
1)Векторна сума всіх сил, прикладених до тіла, має дорівнювати нулю:
F1+ F2+F3+…+ Fn=0
2)Алгебраїчна сума моментів усіх сил відносно будь-якої точки, що лежить у площині дії сил, має дорівнювати нулю:
M1+M2+M3+…+Mn=O
А зараз я пропоную гру «Третій зайвий».Я називаю вам прилади, які використовуються у нашій роботі . Один із них зайвий. Назвіть його.
1)Штатив, динамометр, візок.
2)Амперметр, тягарець, лінійка.
3)Важіль, кулька, муфта штатива.
(Вчитель називає необхідні прилади, учні перевіряють, чи все є)
ДЕВІЗ:
РОЗУМ ПОЛЯГАЄ НЕ ТІЛЬКИ В ЗНАННІ, АЛЕ Й В УМІННІ ЗАСТОСОВУВАТИ ЗНАННЯ НА ДІЛІ.
Аристотель.
НАБУВ ЗНАНЬ-ПРИСТОСУЙ ДО ДІЛА!
А тепер бліц – опитування по ходу роботи. Коротенько повторіть.
1) Врівноважити важіль.
2) Підвісити до одного з плечей важеля один або декілька тягарців.
3)Прикріпити до іншого плеча важеля динамометр і виміряти силу ,яку необхідно прикласти, щоб важіль був у рівновазі
4)Виміряти лінійкою довжини плечей, занести у таблицю.
5)Обчислити моменти сил, їх відношення, відносну похибку.
ІНСТРУКТАЖ З ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ.
Чи немає запитань по ходу роботи?
Вчитель виділяє групу експертів та групу практиків.
Експерти допомагають практикам у виконанні роботи, готуються оголосити висновки.
І РІВЕНЬ:М1=М2; М1=mgl1 M2=Fl2
№ |
mg, H |
F, H |
l1,м |
l2, м |
M1, H·м |
M2, H·м |
M1/M2 |
ε |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
ε=׀1-М1/М2׀·100%
ІІ РІВЕНЬ
Перевірити умову рівноваги важеля за рисунком
М1=m1gl1,
М2=m2gl2
М3=Fl3
М1+М2=М3
ЕКСПЕРТИ ТЕОРЕТИЧНО ОБГРУНТОВУЮТЬ УМОВУ РІВНОВАГИ ВАЖЕЛЯ. ПРАКТИКИ ЗДІЙСНЮЮТЬ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ПІДТВЕРДЖЕННЯ ДАНОЇ ФОРМУЛИ.
№ |
m1g,H |
m2g,H |
F,H |
l1,м |
l1,м |
l3,м |
М1,Н.м |
М2,Н.м |
М3,Н.м |
ε |
|
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(М1+М2)/М3
Результати вимірювань та обчислень занесіть в рядок 1 таблиці
ІІІ РІВЕНЬ
Перевірте умову рівноваги важеля для випадку, показаного на рисунку 2.Сформулюйте умову рівноваги для даного випадку. Результати вимірювань та обчислень занесіть в рядок 2 таблиці.
Практики звертаються за консультацією до експертів.
Слово експертам по висновках. Чи погоджуються практики?
Cформулюйте висновки для кожного випадку. Чи використали ви знання, здобуті на 1 етапі для виконання завдань другого та третього рівнів?
ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
Гра «Закінчити фразу»
1)Жорсткий стержень, який має вісь обертання називається…(важелем)
2)Добуток сили на її плече називають…(моментом сили)
3)Якщо векторна сума всіх сил прикладених до тіла дорівнює нулю, то…(тіло перебуває в рівновазі).
4)Щоб тіло перебувало в рівновазі, то алгебраїчна сума моментів усіх сил відносно будь-якої точки, що лежить у площині дії сили має…(дорівнювати нулю)