Узагальнюючий урок з біології по темі"Клас Павукоподібні"

Про матеріал

Узагальнюючий урок з теми «Клас Павукоподібні»

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про представників типу Членистоногі, продовжити формувати в учнів уміння аналізувати отримані знання, користуватися додатковою літературою, застосовувати одержані теоретичні знання на практиці;
розвивати навички самостійності, вміння працювати в групі, приймати спільні рішення, творчі здібності, кмітливість, мислення;
виховувати любов до природи, бережливе ставлення до живих організмів, інтерес до біології.
Обладнання: комп'ютер, малюнки, слайди презентації.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Перегляд файлу

                                 УРОК   БІОЛОГІЇ У 7 КЛАСІ
Тема уроку. Значення павукоподібних у природі та житті людини. Узагальнюючий урок  з теми «Клас Павукоподібні»       
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про представників типу Членистоногі, продовжити формувати в учнів уміння аналізувати отримані знання, користуватися додатковою літературою, застосовувати одержані теоретичні знання на практиці;
розвивати навички самостійності, вміння працювати в групі, приймати спільні рішення, творчі здібності, кмітливість, мислення;
виховувати любов до природи, бережливе ставлення до живих організмів, інтерес до біології.
Обладнання: комп’ютер, малюнки, слайди презентації.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
                                               

                                                  Хід уроку

І. Організаційна частина.

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він незвичний і цікавий,

Бо гостей багато завітало.

Аж світліше в класі стало.

Тож до гостей поверніться,

Їм ласкаво посміхніться,

І тепер часу не гаймо

Наш урок розпочинаймо.

         — Діти, до якого уроку ви приготувалися? (біологія)

         — А чи любите ви цей урок? Хочу відкрити вам таємницю: я теж дуже люблю цей предмет. Отже, в нас із вами багато спільного Сподіваюся, що наша співпраця буде плідною. Я прийшла до вас з хорошим настроєм і з добрими намірами.

         — А з яким настроєм прийшли ви на урок? Отже з хорошим настроєм, бажанням дізнатись чогось нового, пропоную перевірити, як ви засвоїли матеріал попереднього уроку.


ІІ. Мотивація навчальної діяльності. 
Народна мудрість стверджує, що «немає не талановитих людей, а є люди, які займаються не своєю справою». Наш урок допоможе кожному розкрити свої таланти. Адже ми вивчили тему, дізналися багато нового, а зараз ми узагальнимо і систематизуємо набуті знання. Мені дуже хочеться, щоб вам було цікаво і щоб цей урок надовго залишився у вашій пам’яті. Ми зібралися сьогодні щоб, поговорити про найчисленніших тварин нашої планети – гарних і не дуже, тих, що лякають і приваблюють, шкідливих, небезпечних і корисних для людини – про представників типу Членистоногі, а також про необхідність охороняти їх, незважаючи на величезну їх кількість. На уроці будуть працювати 3 групи. Кожна група продемонструє свої знання та вміння з вивченої теми. Але ви повинні себе емоційно налаштувати на роботу. Отож, читайте вислови на слайдах і запам’ятовуйте їх. 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

- Ну якщо ви так любите мандрувати, то сьогодні ми з вами вирушимо в подорож,але щоб нам потрапити до Цаства яким ми будемо подорожувати протягом цілого уроку, ми повинні пройти контроль(зробити систематичне положення) і лише тоді почнеться наша подорож. Правильно, це  Царство…( Тварини)  ;  Тип …..(Членистоногі)  ;  Клас….( Павукоподібні)   ;  Ряд…( павуки , кліщі,   скорпіони). А герої нашого Царства будуть тварини,які ми вже вивчили.Тож підкажіть мені…. Це наші знайомі. З ними ми помандруємо. Тож вирушаймо до ЦАРСТВА  АРАХНА(поясніть чому царство АРАХНА)

Перша зупинка

Відгадайте і на ряди погрупуйте Слайд (Номери завдань на листочках витягують учні)
1. Як із лісу я прийшов – подаруночка знайшов.

 Він до шкіри причепився, крові теплої напився,

Так роздувсь, що й не впізнати.

 Ви могли б його назвати?

2. В нього восьмеро очей, 
   Ніжки від самих плечей. 
   З павутинки робить сітку: 
   Восени, зимою, влітку...

3. Любить  їсти павучків,

Також мух, да і жуків,

В ніч полювати він іде,

Жало поверсі несе!

Відгадки: 1. Кліщ, Павук, Скорпіон.
 

Друга зупинка

3.Гра «Вірю – не вірю»

Слайд (групи витягують завдання і дають відповіді)
1. Серед павукоподібних є представники прісноводної та морської фауни.(Так)

2. Тіло павукоподібних поділяється на голову, груди і черевце.(Ні)

3. На черевці розташовано чотири пари ходильних кінцівок.(Ні)

4.Травлення у павуків позашлункове.(Так)

5. Поверх хітину в павуків формується тоненький шар воскоподібної речовини, яка запобігає випаровуванню.(Так)

6. На головогрудях розташовано восьмеро простих очей.(Так)

7. Хеліцери призначені для утримання здобичі.(Так)

8. Органами виділення павуків є мальпігієві судини.(Так)

9.Тіло кліщів поділяється на голову і черевце.(Ні)

10. Кліщі поширені в морях, прісних водоймах, у ґрунті, живуть на рослинах і тваринах.(Ні)

11. Кров’ю людини і тварин живляться іксодові кліщі.(Так)

12. Переносниками кліщового енцефаліту є свербуни.(Ні)
Відповідь: так 1, 4, 5, 6, 7, 8, 11            ні 2, 3, 9, 10, 12
 

Третя зупинка
  Знайти помилки. Хто більше?

Слайд

                                                    РАНОК ПАВУКА
Вранці, як тільки сонячне проміння торкнулося неба, павук відкрив очі. Вийшла чудова мозаїка. Озирнувшись, він став приводити себе до ладу. Насамперед він почистив вусики, бо він ними дуже пишався. Закінчивши, павучок пригадав, що кожного ранку слід робити зарядку, й почав розминатися. Це було не дуже просто, бо не кожен здатен по десять разів підвести п’ять пар ніжок.
Але раптом павук почув голосний лемент, що лунав з боку павутини. Він миттєво повернув голову, слід за якою ланцюжком потягнулися груди та черевце, й прожогом метнувся до ловчої сітки. Павук так швидко біг спіральною павутиною, що вже за секунду був біля жертви. Нею виявилася дебела муха. Вона звивалася та безпомічно голосила, але незважаючи на це, наш павук взявся до справи. Він відривав хітиновими зубами від мухи величезні шматки й пожадливо їх ковтав.
Заморивши черв’ячка, павук повернув назад. Цього разу він ішов неквапливо, перекочуючись з боку на бік. Потім він ліг на спину й довго дивився в небо, вдихаючи зябрами чисте, насичене ароматом весни повітря.
 

Четверта зупинка

Абетка народної мудрості. Слайд
«Прикметі вір, але й перевір». Закінчити  прикмети.
1. Якщо зранку з’явився павук і немає роси - то… (чекай зливи).
2. Павук швидко будує сітку - … (до сухої погоди).
3. Піднімається до стелі павучок - … (чекай гостей).
4. Спустився павук на руку зі стелі - …( до прибутку).

5. Білий павук гніздиться над постіллю – на (щастя); чорний – до..( нещастя)

6. Павук сидить забившись в павутину-на………………..

 

П’ята зупинка
Подумайте! Головоломка!

За 3 хвилини виписати найбільшу кількість слів.(Клас Павукоподібні)

 


о


вдо


хі


ка


кле


хрес


лі


ни


на


хе


тва


скор


со


та


тин


ра


ко


це


клі


ку


ко


рос


ри


піон


ва


ри


вик


шня


то


ран


пау


рт


щі


ти


тул


та



Відповідь: око, вдова, каракурт, клешня, хрестовик, тварини, хітин, короста, кліщі, тарантул, хеліцери, паутина.

 

Шоста зупинка
« Банк знань»  (Інформаційна картка)

Роль павукоподібних у природі та житті людини. Нині відомо близько 70 тисяч видів павуків. Їх можна знайти на рослинах, у грунті, на будівлях. У природі павуки регулюють чисельність видів комах – шкідників рослин. Отрута деяких видів павуків становить загрозу здоров’ю і навіть життю людини. Дуже небезпечні укуси павуків – птахоїдів і південно-американського павука мастофори.    З отрути павуків виготовляють різноманітні ліки. Для цього деякі види павуків розводять штучно.     Кліщі – паразити рослин – знижують урожайність бавовнику, зернових. Коморний кліщ викликає загибель насіння зернових, робить муку непридатною для ви користування в їжу. Коростяний кліщ поселяється в шкірі людини й викликає хворобу коросту. Попередити це захворювання можна утриманням у чистоті предметів домашнього побуту, дотримання гігієнічних правил. Важкі захворювання можуть передавати людині при кровоссанні тайгові та селищні кліщі. Це різні види енцефаліту, кліщові тифи. Щоб запобігти зараженню енцефалітом, людині роблять щеплення.

Сьома зупинка

Тестове опитування-Детектор брехні. Слайд
1. Залози виділяють слиз.

2. Двобічна симетрія тіла.

3. Зовнішній хітиновий скелет.

4. Ведуть прикріплений спосіб життя.

5. Відділи тіла: голова, нога, тулуб.

6. Тіло утворене із сегментів.

7. Сегменти неоднакові й утворюють відділи тіла. 

8. Кінцівки складаються із члеників.

9. Мають джгутики.

10. Первинна порожнина тіла.

11. Періодичне линяння.

12. Незамкнена кровоносна система.


Відповідь: 2, 3, 6, 7, 8, 11. 

 


ІV. Підбиття підсумків уроку. 

- Які враження від уроку?

- Що найбільше сподобалося?

-Що найбільше запам’яталось?

-Чи потрібні нам знання про тип Членистоногі?

-Якщо потрібні, то чому? 

     
Оцінювання навчальних досягнень уроку. Взаємооцінювання.
 

V. Домашнє завдання. 
           1.Підготувати повідомлення про членистоногих.(1-6 б.)

           2.Підготувати  реферат на тему: « Членистоногі».(7-9 б.)

          3.Скласти ребуси, кросворди з теми «Різноманітність членистоногих».(10-12 б.).

Ось  і  дзвоник  пролунав,

Час перерви вже настав.

За роботу по заслузі,

Щиро дякую вам, друзі.     Допобачення!

Картка самооцінки роботи учня на уроці

Прізвище, ім’я ___________________________________

Оціни свою роботу на уроці, виставивши  бали за кожним з критеріїв.

                   Тип завдання

Загальний бал

Бал учня

І.Зупинка 1.

  1

 

ІІ. Зупинка 2.

  2

 

ІІІ. Зупинка 3.

  2

 

ІV.Зупинка 4.

  2

 

V.Зупинка 5.

  2

 

VІ.Зупинка 6.

  1

 

VІ.Зупинка 7

  2

 

   Загальна кількість

  12

 

 

 

 

 

Картка самооцінки роботи учня на уроці

Прізвище, ім’я ___________________________________

Оціни свою роботу на уроці, виставивши  бали за кожним з критеріїв.

                   Тип завдання

Загальний бал

Бал учня

І.Зупинка 1.

 1

 

ІІ. Зупинка 2.

 2

 

ІІІ. Зупинка 3.

  2

 

ІV.Зупинка 4.

  2

 

V.Зупинка 5.

  2

 

VІ.Зупинка 6.

  1

 

VІ.Зупинка 7

  2

 

   Загальна кількість

  12

 

 

 

 

ДОДАТОК №1

 

1                                      2                                               3

 

ДОДАТОК №2

 

Гра «Вірю – не вірю» (ВІДПОВІДЬ «ТАК»чи «НІ»)

1. Серед павукоподібних є представники прісноводної та морської фауни.
2. Тіло павукоподібних поділяється на голову, груди і черевце.
3. На черевці розташовано чотири пари ходильних кінцівок.
4.Травлення у павуків позашлункове.
5. Поверх хітину в павуків формується тоненький шар воскоподібної речовини, яка запобігає випаровуванню.
6. На головогрудях розташовано восьмеро простих очей.
7. Хеліцери призначені для утримання здобичі.
8. Органами виділення павуків є мальпігієві судини.
9.Тіло кліщів поділяється на голову і черевце.
10. Кліщі поширені в морях, прісних водоймах, у ґрунті, живуть на рослинах і тваринах.
11. Кров’ю людини і тварин живляться іксодові кліщі.

12. Переносниками кліщового енцефаліту є свербуни.

 

ДОДАТОК №4

 

Абетка народної мудрості. 
«Прикметі вір, але й перевір».( Закінчити  прикмети).
1. Якщо зранку з’явився павук і немає роси - то… ……………….
2. Павук швидко будує сітку - … ……………………….
3. Піднімається до стелі павучок - ……………………….
4. Спустився павук на руку зі стелі - …………………………...

5. Білий павук гніздиться над постіллю – на…………….; чорний – до……………………

6. Павук сидить забившись в павутину-на………………..

 

 

ДОДАТОК №3

 

РАНОК ПАВУКА
Вранці, як тільки сонячне проміння торкнулося неба, павук відкрив очі. Вийшла чудова мозаїка. Озирнувшись, він став приводити себе до ладу. Насамперед він почистив вусики, бо він ними дуже пишався. Закінчивши, павучок пригадав, що кожного ранку слід робити зарядку, й почав розминатися. Це було не дуже просто, бо не кожен здатен по десять разів підвести п’ять пар ніжок.
Але раптом павук почув голосний лемент, що лунав з боку павутини. Він миттєво повернув голову, слід за якою ланцюжком потягнулися груди та черевце, й прожогом метнувся до ловчої сітки. Павук так швидко біг спіральною павутиною, що вже за секунду був біля жертви. Нею виявилася дебела муха. Вона звивалася та безпомічно голосила, але незважаючи на це, наш павук взявся до справи. Він відривав хітиновими зубами від мухи величезні шматки й пожадливо їх ковтав.
Заморивши черв’ячка, павук повернув назад. Цього разу він ішов неквапливо, перекочуючись з боку на бік. Потім він ліг на спину й довго дивився в небо, вдихаючи зябрами чисте, насичене ароматом весни повітря.

 

 

 

 

ДОДАТОК №5

 

Подумайте! Головоломка!


о


вдо


хі


ка


кле


хрес


лі


ни


на


хе


тва


скор


со


та


тин


ра


ко


це


клі


ку


ко


рос


ри


піон


ва


ри


вик


шня


то


ран


пау


рт


щі


ти


тул


та

 

 

За 3 хвилини виписати найбільшу кількість слів.(Клас Павукоподібні)

 


 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК №6

 

Тестове опитування-Детектор брехні. 
1. Залози виділяють слиз.
2. Двобічна симетрія тіла.
3. Зовнішній хітиновий скелет.
4. Ведуть прикріплений спосіб життя.
5. Відділи тіла: голова, нога, тулуб.
6. Тіло утворене із сегментів.
7. Сегменти неоднакові й утворюють відділи тіла. 
8. Кінцівки складаються із члеників.
9. Мають джгутики.
10. Первинна порожнина тіла.
11. Періодичне линяння.
12. Незамкнена кровоносна система

 

 

ДОДАТОК №7

 

                                        Інформаційна картка.

Роль павукоподібних у природі та житті людини. Нині відомо близько 70 тисяч видів павуків. Їх можна знайти на рослинах, у грунті, на будівлях. У природі павуки регулюють чисельність видів комах – шкідників рослин. Отрута деяких видів павуків становить загрозу здоров’ю і навіть життю людини. Дуже небезпечні укуси павуків – птахоїдів і південно-американського павука мастофори.    З отрути павуків виготовляють різноманітні ліки. Для цього деякі види павуків розводять штучно.     Кліщі – паразити рослин – знижують урожайність бавовнику, зернових. Коморний кліщ викликає загибель насіння зернових, робить муку непридатною для ви користування в їжу. Коростяний кліщ поселяється в шкірі людини й викликає хворобу коросту. Попередити це захворювання можна утриманням у чистоті предметів домашнього побуту, дотримання гігієнічних правил. Важкі захворювання можуть передавати людині при кровоссанні тайгові та селищні кліщі. Це різні види енцефаліту, кліщові тифи. Щоб запобігти зараженню енцефалітом, людині роблять щеплення.

 

 

 

Вчитель: розповідає міф про павука. Слово павук походить від грецького енкос. –гачок. Латинська назва класу Павукоподібні.  Арахніди. Існує грецький міф який розповідає про те, що в епоху Античності в Древній  Греції жила собі дівчина Арахна – донька ремісника. Вона навчилася у богині Афіни дуже гарно ткати. І настільки добре оволоділа цим мистецтвом, що навіть наважилася викликати Афіну на змагання : « Хай приходить сама воячка й умілиця Афіна Паллада змагатися зі мною! Не перемогти їй мене!» Проте розгнівана богиня перетворила майстриню Арахну на павука. Довгий час павутину та плетіння асоціювали з майстринями – мереживницями, які ткали ажурні узори, що нагадують павутину павука. Сьогодні з павутиною також асоціюється всесвітня мережа Інтернет.

Вчитель. Молодці. А чи знаєте ви, що павуки одні з найкращих мисливців. Щоб переконатися в цьому послухайте розповідь про підступність і спритність павукоподібних. Учень: дійсно, саме павуки одні з найкращих мисливців. Хрестовики   захоплюють здобич за допомогою ловильної сітки. Дуже цікаво спостерігати процес полювання павуків. Вони є непередбачуваними – можуть сидіти без жодного руху тиждень або два. Це на перший погляд може здатися , що павук помер. Але якщо з’явиться жертва, то реакція  хижака буде просто блискавичною.  Покривні тканини жертви стануть зручним посудом із якого їстиме хижак. Ось такими підступними можуть бути павукоподібні.

 Вчитель. На столі у кожного з вас лежить інформаційна картка : « Банк знань»  яка містить відомості про значення павукоподібних у природі та житті людини.  Прочитайте її і складіть самостійно  схему «Значення павукоподібних» Діти працюють над складанням схеми. Вчитель: давайте перевіримо чи вірно ви склали схему. На екрані появляється схема.( Слайд) 1.Природа. 2. Медицина. 3.Людина.

 Вчитель: молодці. А зараз я вам зачитаю про павукоподібних Запорізької області. В області трапляються два види отруйних павуків. Це Тарантул та Каракут.  Павуки забарвлені у чорний або темно –сірий колір. Тарантули хоч і належать до отруйних видів павуків але серйозної загрози для людини не становлять. Каракурт – один із найнебезпечніших видів павуків. Укус каракурта викликає психічну неврівноваженість у людини, пекучий біль, який через 10 -30 хвилин розповсюджуються по всьому тілу. Тож пам’ятайте. Якщо вас укусив павук то ретельно промийте ділянку укусу  водою з милом та додайте до нього холодний компрес. Пийте багато чаю, молока.  Потрібно показатися лікарю. Якщо важкий випадок і ви не показалися лікарю то може наступити смерть. Будьте дуже обережними в літку. Пам’ятайте , що ваше здоров’я в ваших  руках.

Вчитель: екологічна зупинка. Ми з вами пам’ятаємо, що люди – це частинка природи. Тому жителі країни павукоподібних звернулися до нас по допомогу через лист звернення, який надійшов до нашої школи.

Вчитель достає листа з конверта та зачитує його. Лист звернення до учнів . Любі діти. Ми всі у великій біді, тому і звертаємося до вас за допомогою. Адже людська діяльність настільки змінює природу, що сьогоднішній стан довкілля не може не викликати тривогу. Ми не покоїмося за майбутнє нашої планети. Байдужість та діяльність людини призводить до зменшення чисельності тварин, у тому числі й павукоподібних. Природа в якій вам молодим доведеться жити, забруднюється, руйнується. Отож любі діти ми звертаємося до вас. Не будьте байдужими. Пам’ятайте – що ви – частина природи, тому від її стану залежить і життя людства.

Вчитель. Діти . Чому представники павукоподібних звернулися саме до вас. Відповіді учнів.

Сріблянка, або водяний павук , є єдиним представником павуків , що живуть під водою.

Водяний павук більшу частину часу проводить під водою, він і павутину плете під водою, і будинок собі будує під водою. Споруда підводного оселі дуже цікава. Будівельним матеріалом для будиночка є, звичайно ж , павутина . Виділяється з павутинних бородавок , розташованих на кінці черевця, павутинна речовина застигає однаково добре і на повітрі , і у воді. Спочатку сріблянка робить під водою рідкісну плетінку з павутини, яку прикріплює до рослин або корчів . Потім павук натаскує під неї повітря, який піднімає плетінку, утворюючи купол. Після цього павук обплітає отримане спорудження більш щільним шаром павутини. Виходить досить міцний прозорий дзвін, наповнений повітрям. Цей будиночок служить павуку надійним притулком, де він відпочиває і поїдає свою здобич.

Краб-павук включає в себе більше 3000 видів краба павука. Як краби вони можуть рухатися в бік і назад. Зазвичай павуки краби знаходяться в Північній Америці, а іноді і в південній частині Європи і Азії. Вони не тчуть павутиння, вони зазвичай полюють на землі, ховаючись серед рослинності, наприклад, квітів.

Павук-Тарантул - рід великих отруйних павуків з сімейства павуків-вовків. Довжина тіла великих представників досягає 3,5 см. Тарантули мешкають в посушливих районах: степах, пустелях. Днем Павук -Тарантул вкривається у вертикальних нірках, глибина яких досягає до 60 см. Вночі павуки вибираються на поверхню і активно полюють на комах. Павуки-Тарантули не плетуть ловчих мереж і використовують павутину тільки як покриття стін норки і при будівництві яйцевого кокона.

 

 

 

Каракурт — один з найнебезпечніших видів павуків. Укус його у 50 разів отруйніший, ніж укус тарантула. Смертність від його укусу за підрахунками вчених становить приблизно 4%, а отрута у 15 разів сильніша за отруту гримучої змії.

Найбільші павуки - птахоїди. Впер-ше їх виявили та описали в 1804 році. В Ве-несуелі в 1965 році був знайдений найбільший павук-птахоїд. Розмах його волохатих лап досягав 28 сантиметрів. Спочатку вчені вважали птахоїдів дуже отруйними, але пізніше встановили, що їхній укус не небезпечніше оси. Назву «птахо-їд» павуки цього сімейства зовсім не виправдо-вують. Через свої великі та страхітливі розміри, а також основне місце прожи-вання - на деревах, люди думають, що цей павук харчується птахами. Але кормом найбільшим павукам є жаби, дрібні гризуни, неоперені пташенята, ящірки, а також невеликі змії. 

Найбільший відомий павук - це птахоїд-голіаф, з розмахом лап 28 см, саме він потрапив до книги рекордів Гіннеса. Але, як, виявилося, виявили і досліджували ще більший екземпляр. 

Коростяний свербун, коростяний кліщ  шкірний паразит, що викликає у людини коросту. Кліщ білого або жовтувато-білого кольору, самець до 0,23 мм завдовжки і 0,19 мм завширшки, самка до 0,45 мм завдовжки і 0,35 мм завширшки; яйце 0,14 мм. У самця присоски на 1, 2 і 4, у самки на 1 і 2 парі ніг; на решті щетинки. Риють ходи в шкірі хазяїна, де і розмножуються; живляться кров'ю.

Сольпуга (фаланги) - досить великі павукоподібні. Середньоазіат-ська фаланга досягає в довжину 5-7 см. Їх тіло і кінцівки покриті довгими волосками. Щупальця - педипальпи, розташовані попереду, дуже схожі на кінцівки і виконують їх функцію. Всі фаланги дуже рухливі і майже всі вони - нічні хижаки. Фаланги м'ясоїдні або всеїдні, харчуються термітами, жуками-чернотіл-ками, та іншими дрібними членистоногими, але також можуть вживати в їжу більш великих тварин, наприклад, ящірок.

При нападі фаланги видають пронизливий писк або стрекотіння тертям хелицер один про одного. Фаланги характерні для пустельних областей.

Дрібні фаланги не можуть прокусити шкіру людини, але великі в змозі це зробити. Укуси фаланг дуже болючі. Часто вони проходять без жодних наслідків, але іноді можуть мати і важкі запалення. Справа в тому, що у цих павукоподібних немає отруйних залоз, однак на їх хелицерах досить часто зберігаються гниючі залишки попередньої жертви, які при укусі можуть потрапити в рану і викликати зараження

Скорпіони – найдавніші мешканці нашої планети. Вони відомі з Силурійсько-го періоду: існують вже 400 мільйонів років, коли їх предки виповзли на берег Пер-винного океану. Їх головогруди захищена, як кольчугою, сегментованим панциром з парою очей посередині і кількома очима (до 5 пар) по боках. Вся кольчуга покрита шаром кристалічного воску, що зменшує втрату води. Деякі елементи «броні» явля-ють собою не що інше, як СаСОз. Такий захист дозволила скорпіонам виживати в спекотних пустелях. У багатьох членистоногих шар воску має критичну температуру – приблизно +35 +40 °, при якій він стає пористим. Але у пустельних скорпіонів критична температура ще на 20-25 ° С вище, так що при більш низьких температурах їх зовнішній покрив абсолютно непроникний.

Імператорський скорпіон, один з найбільших, досягає розмірів 20 см. Однак помітити його в природі досить складно, так як він темного, практично чорного, кольору і живе в норах, які вириває в лісовій підстилці. Як і всі скор-піони, імператорський скорпіон хижак. Він полює вночі, воліє пожирати ще живу здобич. Жало пускається в хід в рідкісних випадках, частіше в якості захисту. Часто скорпіони цього виду живуть разом по кілька штук в одній норі, канібалізм (поїдання собі подібних) у них рідкісний.

Хоча скорпіони обзавелися дієвою зброєю, ворогів у них достатньо. Канібалізм скорпіонів – явище природне, і при невигідних умовах вони «без докорів совісті» поїдають слабких. В число ворогів потрапляє «віддалена рідня» скорпіонів – павуки і сольпуги. Далі, їх поїдають деякі змії і ящірки, причому є і такі, які вважають за краще скорпіонів. Їх охоче їдять нічні птахи, особливо сови, а також ссавці – їжаки, землерийки, кажани і мангусти. Деякі мавпи, зокрема павіани, висмикують отруйне жало і з’їдають скорпіона цілком. 

На території України відомо лише два види: карпатський та кримський скорпіон. Кримський скорпіон занесений до Червоної книги України.

Будинковий павук винищує кімнатних мух та інших комах-шкідників. Існує повір'я, що цей павук приносить удачу, якщо його проковтнути. Також домовий павук чуйно реагують на зміну вологості повітря та атмосферного тиску.

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
27 березня 2018
Переглядів
3170
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку