Підсумковий урок по темі "Прямі на площині"
Тема: Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми;
закріпити вміння застосовувати отримані знання під час розв’язування задач;
розвивати логічне мислення, комунікативні навички;
виховувати наполегливість у досягненні мети, самостійність, інтерес до математики.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.
Обладнання: набір креслярських інструментів, проектор, презентація, тести по темі: «Взаємне розміщення прямих на площині», складені у програмі TEST W2, роздатковий матеріал.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Учитель:
Доброго дня, діти. Сьогодні у нас на уроці присутні гості, привітайтесь і до них, будь-ласка. Всі присутні? Сідайте.
Сьогодні у нас з вами останній урок перед контрольною роботою по темі: «Взаємне розміщення прямих на площині».
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Для початку приступимо до перевірки домашнього завдання . Додому вам було два номери: № 20 та № 17 (3) з параграфа 9. Запитання до домашнього завдання є? Перевіримо детально № 20. Хто бажає на оцінку пояснити хід розв’язання даної задачі?
№ 20.
Розв’язання:
Оскільки прямі паралельні, то α = 360 (внутрішні різносторонні кути рівні при паралельних прямих).
(внутрішні різносторонні кути рівні при паралельних прямих).
β = 1800 – 720 – 360 =720
Відповідь: α = 360, β = 720,
За допомогою тестів на комп’ютері перевіримо, як ти знаєш теоретичний матеріал.(слайд № 1)
У № 17 (3) яку відповідь ви отримали? (Всі кути по 900)
ІІІ. Формулювання теми та мети уроку. (слайд № 2 – 3)
Діти. Відкрийте, будь-ліска зошити, запишіть сьогоднішнє число: 25 листопада. Класна робота, та тему нашого уроку: «Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу».
Мета нашого уроку: повторити теоретичний матеріал: означення та властивості суміжних кутів, вертикальних кутів, перпендикулярних прямих. Означення, властивості та ознаки паралельних прямих, а також навчитися творчо використовувати дані знання у нестандартних ситуаціях під час розв’язування задач.
ІV. Узагальнення знань.
Учитель:
Діти! Сьогодні у нас з вами незвичайний урок. Ми вирушаємо в подорож країною Геометрія, по Планіметричній області, де відвідаємо місто Прямих. Як відомо, будь-яка подорож потребує від мандрівників певної підготовленості та загартувань. Тож впевнимося, що до подорожі ви готові, а для цього проведемо експрес - розминку: (слайд № 6 – 14)
V. Удосконалення вмінь.
Учитель:
Бачу, що ви готові до мандрівки. Молодці!
Дане місто нічим не відрізняється від інших міст. Як і інші міста, воно має вулиці, проспекти, площі. Їхні назви сховані за даними геометричними об’єктами: (слайд №16). Тож давайте їх назвемо і складемо маршрут даної подорожі.
Саме цим маршрутом і продовжимо нашу подорож.
Доречі, мешканці міста, діти, дуже схожі на Вас. Вони, як і ви, не уявляють свого життя без комп’ютера і тому, ті учні, які будуть розв’язувати задачі біля дошки, повинні будуть пройти тест з даної теми, складений у програмі TEST W2,яка перевірить рівень ваших знань теоретичного матеріалу.
Повісити назву вулиці.
(Разом з учнем)
Отож, продовжимо. Дорогою по вулиці «Суміжних кутів» нам зустрілися перехожі — мешканці міста Прямих, які захотіли дізнатися, що ми знаємо про їхнє місто, і запропонували такі завдання. Але спочатку давайте ще раз пригадаємо:
Задача № 1. Логічна задача ( слайд № 17)
Троє учнів живуть у різних напрямках від школи, що знаходиться в точці А. Один з них живе точно на північ від школи, другий – точно на південь, а дорога третього утворює з прямою північ-південь кут 1200. Назвіть найменший кут, який утворює ця дорога з прямою північ-південь. Обґрунтуйте.
Спробуйте намалювати малюнок до задачі спочатку самостійно, без моєї підказки.
Розв’язання:
Діти проведемо запис розв’язання даної задачі за скороченим варіантом.
— суміжні, тоді
Отже, найменший кут, який утворює ця дорога з прямою північ-південь 600.
Відповідь: 600.
Учень, який розв’язав задачу, працює за комп’ютером.
Задача № 2. (слайд № 19)
Кути DОС і КОС — суміжні, промінь ОА — бісектриса кута DОС. Кут КОС на 330 менший за кут АОС. Знайти кути DОС і КОС.
Діти, давайте проаналізуємо умову даної задачі:
Розв’язання:
Нехай
Отже,
Відповідь: 1420, 380.
Учень, який розв’язав задачу, працює за комп’ютером.
Учитель:
«Далі рухайтесь в напрямі прямої DK. Вона виведе вас на вулицю вертикальних кутів» - зазначили жителі міста. Отже, ми з вами мандруємо вулицею вертикальних кутів.
Повісити назву вулиці.
(Разом з учнем)
Потрібно ще раз пригадати:
По дорозі нам трапляється дороговказ із задачею, правильна відповідь до якої вкаже нам на проспект перпендикулярних прямих:
Задача № 3. За готовим рисунком: (слайд № 20). Розв’язання даної задачі теж проведемо за скороченим варіантом.
Відповідь: 400
Учень, який розв’язав задачу, працює за комп’ютером.
Молодці! Із цим завданням всі успішно впоралися. Тепер нам відомо, як потрапити на проспект перпендикулярних прямих.
Повісити назву вулиці.
(Разом з учнем)
Як вчасно ми сюди потрапили. Саме зараз в кінотеатрі, який знаходиться на проспекті Перпендикулярних прямих транслюють фільм про почесного жителя міста Прямих – давньогрецького, математика, фізика, батька геометрії — Евкліда.
Перегляд відеоролика.
Трішки перепочили в кінотеатрі, набралися сил і знову готові до мандрівки. Ми з вами прямуємо до площі паралельних прямих.
Повісити назву вулиці.
(Разом з учнем)
На головній площі міста Прямих жителі сьогодні проводять аукціон. Нам з вами випадає честь прийняти участь в даному заході, та придбати кілька задач.
Задача № 4. (слайд № 23)
Лот № 1.
Продаються прямі a і b, с — січні. Хто зможе довести, що прямі a і b паралельні, тому дістанеться цей лот та висока оцінка.
Учень, який розв’язав задачу, працює за комп’ютером.
Задача № 5. (Слайд № 25)
Продається Лот № 2. Знайдіть кути х та y.
Учень, який розв’язав задачу, працює за комп’ютером.
VI. Підведення підсумків. (Слайд № 26 – 28)
Учитель:
Ну от і все, на цьому наша подорож добігає кінця. Чи вдалою вона для вас була? Оцініть свої знання, подумайте, що вдалося добре, а на що слід звернути увагу, над чим ще попрацювати.
Збираючись назад, у зворотну путь, перевірте, чи ви нічого не забули? Проконтролюйте одне одного, попрацюйте в парах:
Завдання на встановлення відповідності.
Учні діляться на пари. Кожна пара отримує завдання на встановлення відповідності. На кожному із чотирьох рисунків потрібно знайти невідомий кут х та встановити відповідність із запропонованими варіантами відповіді (А – Д).
4.
Числове значення кута х:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
× |
|
|
2 |
× |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
× |
4 |
|
|
|
× |
|
І пара, яка впоралася із завдання – тести за комп’ютером.
Учитель:
Діти! Сьогодні на уроці ми з вами ще раз повторили означення та властивість суміжних та вертикальних кутів. Означення перпендикулярних прямих. Означення, ознаки та властивості паралельних прямих.
VІI. Домашнє завдання. (Слайд № 29)
Повторити § 4 – 9. ст. 71 Тестові завдання № 1(1,2), № 2 (1,3).
Мені було приємно з вами працювати. Дякую за урок! Бажаю вам всього найкращого, ну і звичайно, успішно написати контрольну роботу.
1