В. Дрозд. «Білий кінь Шептало». Тема людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії. Алегоричний образ коня Шептало.

Про матеріал
продовжити знайомити з творчістю письменника, розкрити порушенні проблеми у творі , розкрити зміст алегоричного образу коня Шептало; удосконалювати вміння учнів визначати тему та ідею твору; розвивати вміння висловлювати своє ставлення до прочитаного; виховувати морально-етичне та естетичне почуття, вміння поводити себе у несприятливих умовах залишатися самим собою.
Перегляд файлу

Тема. В. Дрозд. «Білий кінь Шептало». Тема людини в суспільстві, її знеособлення,               свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії. Алегоричний образ               коня Шептало.

Мета:      продовжити знайомити  з творчістю письменника, розкрити порушенні проблеми  у творі , розкрити зміст алегоричного образу коня Шептало;

                 удосконалювати вміння учнів визначати тему та ідею  твору;

                розвивати вміння висловлювати своє ставлення до прочитаного;

                виховувати морально-етичне та естетичне почуття, вміння  поводити себе у несприятливих умовах залишатися самим собою.

 

Тип уроку:  комбінований

 

Обладнання: портрет В. Дрозда; ілюстрації до твору, фото коней різних мастей;  аркуші: білий та сірий,скрайбінг до твору.Роздатковий  матеріал,

                шаблон хребта риби,смайлики,експрес-зошити,шаблон  до      прийому»Фідбек-бургер»,роздруковані чорно-білі фігурки коней.Відеоролік (В.Симоненка»Т и знаєш ,що ти –людина?»

 

                          Епіграф:»Ти знаєш,що ти –людина?»

                                                                                                         В.Симоненко

                                                     Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності.

1. З'ясування емоційної готовності до уроку («учні обирають смайлик з відповідним  кольором»).

- З добрим ранком вас вітаю!  Що у відповідь побачу я? (учні не говорять, а лише показують) 

- Як настрій? Покажіть. (не говорять, а лише показують)

- А як самопочуття? (не говорять, а лише показують) 

 - Як вам погода сьогодні? (не говорять, а лише показують)

- Як сьогодні  має пройти день? (учні не говорять, а лише показують) 

    Слово вчителя.Кожна  людина неповторна.Звичайно,цікавіще жити серед неординарних людей,вони дивують,заспокоюють,надихають,навчають.Тому я   раджу,не розгубіть  свої найкращі риси характеру.Ніколи  не засмучуйтесь ,якщо щось не вдалося досягнути беріть приклад  з пташок,взлітайте вище і вище.Проявіть на уроці своє »Я».

ІІ. Перевірка домашнього завдання.Учні презентують створенні   власні   каліграми  до  зображення                коня.(PADLET дошка)             

ІІІ. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку

 -Що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?

ІV . Вивчення нового матеріалу.

    1.Асоціативний   кущ

(Учні  з наданих слів обирають  слова, що асоціюються із поняттям «свобода» і «неволя»). ( на дошці прикріплено два аркуші: білого і сірого кольорів, учні називають  враження та прикріплюють)

Рівність                                                                Відвага                                                  

Буденність                                                           Сила

Примітивність                                                     Гідність

Одноманітність                                                   Винятковість

(сірий)                                                                  Елітність (білий)

 

2. Прийом «Дивуй».(учні презентують власні презентації )

      Володимир Григорович Дрозд читати вчився із книжок  старших сестер. До школи ходив у сусіднє село, долаючи 8 км в один бік. Писав на  газетному папері, читав ночами книги, які після війни були рідкістю. Коли йому минуло 8 років, померла мати. батько одружився вдруге, і Володимир повністю залежав від батьківської сім'ї, оскільки за школу треба було платити. Хлопчина вирішив заробляти на хліб самому. Почав писати вірші. Коли надрукували один із них про берізку, то замість гонорару Володимир отримав неприємності — голова сільради неправильно зрозумів вірш.

Атестат про середню школу не отримав, бо  не сплатив за навчання.

 Щасливий збіг обставин допоміг Володимиру стати журналістом під псевдонімом  Семирозум — прізвисько одного із предків. За роман «Листя землі» в 1992 році йому було присуджено Шевченківську премію; за активну громадську діяльність — орден Ярослава Мудрого V ступеня.

Помер В. Дрозд 23 жовтня 2003 р. Написав заповіт: «Я не люблю і не хочу пишних похорон. Калинове урочище, де я був щасливим і духовно наповненим, нехай буде моєю могилою. Читайте книги В. Дрозда, смійтеся і плачте з прекрасності, недолугості і короткочасності життя земного. А мене шукайте на Витачевській дорозі або в небесах над Калиновим гаєм»).

 

 3.Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми поведемо мову про коня, якому В. Дрозд дав ім'я Шептало. Так, ім'я, а не кличку, оскільки надав своєму героєві багато людських рис. Ми розглянемо алегоричний образ коня Шептала, з'ясуємо, який інший образ вгадується під образом головного героя оповідання.

Словникова  робота

Батіг, стайня, підкова, білий кінь, вішки, недогнуздок.

 

4.Відеоскрайбінг до поняття алегорія

 Я.Головацький описав білого коня, що був при храмі Святовита — бога зелених плодів і воєнної здобичі. Цей кінь належав божеству, тільки жрець міг його годувати і сідати на нього. Кінь слугував для пророцтв перед початком великої справи.

Поняття людської індивідуальності конденсується у словосполученні «білий кінь». Наші предки вірили в те, що колісницю Сонця возять білі коні. При арконському храмі пошановували білого коня, присвяченого Світовиду. Кельтську богиню творення Епону часто зображували верхи на білому коні. Отже, образ білого коня асоціюється з благородством, вищістю, обраністю.

— Що ж відбувається з головним героєм оповідання?

 

 

5.Прийом «Скрайбукінг « за оповіданням  «Білий кінь Шептало»(з поданих зображень оберіть ті які стосуються оповідання та наклейте їх на аркуші

 

6. Бесіда за змістом твору:

— Чим відрізнявся кінь Шептало від гурту коней?

— Як Шептало поводився на пасовищі, під час водопою, в конюшні?

— Про що свідчить той факт, що Шептало завжди виправдовув вчинки  конюха

     Степана?

— Що вважає кінь Шептало причиною своєї передчасної старості?

— Чи можна назвати повернення коня до конюшні особистим вибором? Доведіть свою

     думку.

— Яким постає перед читачами хлопчик-підліток Степан?

— Пригадайте, що таке екскурс в минуле? Чи є такий екскурс у цьому художньому

     творі? Доведіть свою думку. ( Родовід Шептала )

 

7. Дидактична гра «Кола на воді»

 

К- красиві йшли на пасовисько         

О- організовані

Н- неймовірні тварини                                

І-  індивідуальні

 

8.Робота в групах.

    Учні об’днуються у групи, кожна з яких добирає цитати відповідно до поставленого перед нею завдання.

 

І група. Розкрити «соціалізацію душі» (виправдання для будь-якого стану) головного героя оповідання «Білий кінь Шептало».

 

 

 

Виправдання  конем свого становища

Цитати

— Внутрішнє голос Шептала -  позитивна характеристика Степана.

 

 

— Сліпа відданість тому, на чиєму боці сила.

 

 

 

— Роздуми Шептала про Степана, які є носіями лінії виправдання.

 

 

 

— Духовна деградація.

«Степанова добрість, Степан ніколи не б'є його, ніколи не посилає на важку роботу, Степан терпить».

 

«Білому коневі бувало по-справжньому гірко, коли його зневажали та били, але незабаром у Шептала прокидалася винувата довірливість до кривдника».

 

«Степан справді буває дуже злий. Немов щось находить на нього, але з ким цього не трапляється, та ще при такій службі. Скільки нас на одні плечі...»

 

«Він не мститиметься Степанові за ті випадкові удари, без цього не можна, без цього ніякого порядку не було б серед коней».

 

II група. Розкрити розбіжність між високою самооцінкою людини, гідної поваги, і її низькою соціальною роллю ( роллю у суспільстві ).

Орієнтовна відповідь.

(— Протиставлення. 

«Вони, люди, знають: на Шептала можна покластися. Такий покірний і роботящий, тільки віжок торкнись, уже чує, вже розуміє, підганяти не доводиться».

— Негативний досвід існування в соціумі спричинює духовне спустошення, неспроможність, травмованість вольової сфери.             

«Степан озирається і, ніби вперше помітивши Шепталову сваволю, люто блимає з-під рудих брів:— «Ах ти ж, ледаче зілля!»

 

«Робоча худобина, яку вільно запрягати, поганяти, стьобати батогом кожному Степанові».

— Поділяємо ті погляди, котрі диктує наша «роль». 

«Протягом усього життя в конюшні обманював себе: він давно не був білим конем».

— Пристосування до того, що є. 

«Хай завтра у привід відправить чи до міста, а згодом вони з конюхом порозуміються. Недаремно ж білим коням дано розум»).

 

III група.

Розкрити соціальне становище через «батіг», «Степанову руку».

 

— Ідея покарання за

     непослух.

 

 

  • Маніпулювання людиною, її волею.

 

 

 

 

— Інстинкт залежності

     від можновладців.

 

 

— Вторгнення у світ

     почуттів і відчуттів

     людини зумовлює

     несправжність її

     суспільної поведінки.

«Свистів батіг, і вибухав лайкою Степанів голос»: «Батіг гострий, наче коса, — з чіпкої білої сириці, він (кінь) біжить по стерні, а батіг жалить, жалить».

 

«Шепталові подумалося, що весь сьогоднішній вечір — і коли біг, вирвавшись із хлопчачих рук, і коли вигулювався серед високих трав та в річці — він відчував владну Степанову руку».

 

 

«Так застоялий жеребець змагається з вітром у прудкім бігу по колу, напнувши довгі віжки, один кінець яких тримають сильні руки».

 

«Він тільки прикидався покірним і рвав голоблі з останніх сил».

 

4. Звіти представників груп.

 

Слово вчителя.

— Потреби окремої істоти нівелюються, колективне бажання не дорівнює  індивідуальним прагненням: «Вже багато років, відколи його забрано од матері, ніхто не питав Шептала, хоче він пити чи ні, а тільки відчиняли загорожу, хльоскали батогом і гнали вузенькими провулками, де од густої куряви було так само тісно і задушно, як і од пітних, гарячих кінських боків». Таким чином, можна стверджувати, що В. Дрозд підкреслює знищення людського, принесеного культурою, у ході колективного співіснування.

5. Аналіз епіграфа до оповідання.

  «…Сутеніє; раптом

  На галявині – кінь – самотній».

      Р. М. Рільке

 

6. Визначення теми, ідеї та проблем твору.

Темою твору є  ( боротьба в людській істоті особистісного і соціального, елітарного і колективного; протиставлення особистості й натовпу).

 

Ідея оповідання — ( людина повинна залишатися собою у  будь-яких соціальних обставинах, оскільки під впливом соціуму зникає «самобуття» особистості ).

 

Порушені проблеми:

— втрата внутрішньої свободи, власного Я;

— свідома відмова від боротьби за самоствердження;

— духовне каліцтво і рабство;

— ілюзорне сприйняття світу;

— самотності.

 

7. Художнє осмислення оповідання.

 

а) робота з дієсловами:

— На що вказують дані дієслова?

 

І колонка.  Бунтувати       Ненавидіти          Шкодувати            Тішитися   

 Соромитися      Виправдовувати    Насолоджуватися     Прикидатися

(Внутрішні порухи людини, що відображають динаміку її емоційно-вольової сфери).

 

ІІ колонка. Хльоскати   Ганяти  Бити   Підстьобувати  Сідлати    Запрягати

(Дії над свійськими тваринами, спрямовані на примус).

 

— Який контраст створюється на основі двох колонок слів?

(Контраст між особистістю і не відповідним їй призначенням — бути частиною безликої маси, якою маніпулює влада).

 

8. Метод  “Даймонд”

 

Кінь.

Світлий,нескорений.

Тішить,зачаровує,хвилює.

Кінь чистий,кінь брудний.

Тужить,підбадьорує,надихає,

Похмурий,ображений.

Кінь.

 

 

 

 

 

V. Закріплення вивченого Метод  «Фішбоун»

 

-Як ви вважаєте,чи важливо мати власну думку?

-Для чого треба бути індивідуальним?

 

 

Учні презентують свої роботи

 

1. «Зачитайте цитату».

Учням пропонується знайти і зачитати цитату:

 

а) в якій показано, що перемагає особистісне позитивне начало коня;

(«Тільки тепер, викупавшись у річці, знову став сліпучого-білим красенем, схожим на древніх предків, що царювали на циркових аренах»).

 

б) що означає намагання розчинитися в натовпі.

(«Шептало ступив кілька кроків, гепнувсь у грязюку і покотився по дорожній хлюпавці. Коли звівся на ноги, вже не був білим конем; до ранку земля підсохне, обсиплеться, і він стане таким же сірим, яким був досі»).

 

2. Проблемне питання.

— Чому автор дає коневі кличку Шептало. Пов'яжіть ланцюжок слів.

              Шептати— Шептало—Притишений—Приглушений

(Автор ніби озвучує те, що начебто мислить і почуває його герой. Це озвучення пригнічених міркування, почуттів, емоцій, бажань: «Змалку ненавидів табун, гурт і в загорожі, і на пасовиську волів бути сам».)На партах у вас лежать макети коней ,дайте їм прізвисько,та оберіть колір.

 

3.Прийом «Збираємо валізу»

- що ви зберете у  свою імітовану  валізу?

 

4.Виконання інтерактивної вправи Learningapps.

 

VI. Підбиття підсумків.

   Самооцінювання

 1.Прийом «Фідбек-бургер»


     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні зачитують та коментують рядки поезії Марії Терези.

Життя — це можливість, скористайся нею.

Життя — це краса, милуйся нею.

Життя — це мрія, здійсни її.

Життя — це виклик, прийми його.

Життя — це повинність твоя насущна, виконай її.

Життя — король лиха, побори все.

Життя — це пісня, доспівай її до кінця.

Життя — це боротьба, стань борцем.

Життя — це прірва невідомого, ступи в неї не боячись.

Життя — це фортуна, шукай цю мить.

Життя таке чудове, не згуби його.

 

 

VII Домашнє завдання.

Підготуйте відповіді на запитання в підручнику;

складіть своє закінчення оповідання «Білий кінь Шептало».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 березня 2023
Переглядів
1091
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку