Василь Королів-Старий "Хуха-Моховинка". Добро і зло: світлий, життєствердний погляд на світ та гуманізм твору.

Про матеріал
Урок позакласного читання, НУШ, 5 клас Визначення з тлумачного словника значення слів добро- зло. Кубик "Блума".Жанр, тема, сюжет казки.Асоціативний ряд.Інформаційне ґроно «Аналіз портрета Хухи-Моховинки».Кросворд В. Королів-Старий «Хуха-Моховинка».Рольова гра «Я – головний герой. Чому я зробив саме так?». Метод "Займи позицію" Оцінити вчинки персонажів з позиції гуманізму
Перегляд файлу

Тема.  Урок позакласного читання                       Василь Королів Старий                             «Хуха-Моховинка». Добро і зло в казці

                                                        НУШ    5 клас

 

Мета: допомогти учням усвідомити головну думку казки, дати поняття про літературний портрет; розвивати вміння оцінювати вчинки казкових героїв, розрізняти добро і зло як у казках, так і в житті; виховувати в учнів доброту і милосердя.                                                                                                        

.                                                   Хід уроку

 

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо.

Роботу швидше починаймо.

 

 Споконвіку триває протистояння добра і зла – двох категорій, таких само протилежних, як життя і смерть, кохання і ненависть, світло і темрява. Здавалося б, ці поняття несумісні і можуть існувати лише як протиставлення одне іншому. Але це не так. І добро, і зло співіснують у людській душі, розриваючи її на шматки.

 

Живуть в душі у кожної людини
Дві протилежні половини:
Одна з них - добра, світла, чудотворна,
А друга - чорна, зла, потворна.
Та перша сум нам проганяє,
Надію й віру в нас вселяє!
А друга в морок погружає,
Нічними жахами лякає.
Ти світло ангельске впусти –
З душі диявола жени!
Нехай зникають сумнів, сум і зло!
Нехай живе в тобі добро!
 

Бесіда.

1) Чи сподобався вам вірш? Чим?

2) Чи погоджуєтеся ви зі словами автора?                                                                                                         

  • Як ви розумієте поняття добра?
  • Скажіть, будь ласка, що ж є протилежністю добра?

 

Зачитайте з тлумачного словника значення слів  добро- зло

Добро — усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям; благо.

  • Які ще поняття є близькими до поняття „добро“?

Гуманізм — ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності; людяність.

Милосердя — щиросердність, співчуття, готовність робити добро всякому, любов на ділі, здатність відгукнутися на чужий біль. Людям милосердним притаманне співчуття щодо сироти, інваліда, тяжко хворої людини, людини похилого віку, людини, що потрапила в біду.

  • А які ви знаєте прислів'я та приказки про добро?

- Світ не без добрих людей.

- Поживеш серед добрих сам подобрішаєш.

- З добрим дружись, а злого й лихого стережись.

- Не сподівайся за добро дяки.

- Добро перемагає зло.

· А що є протилежністю добра?

 

Зло — що-небудь погане, недобре. Нещастя, лихо, горе. Почуття роздратування, гніву, досади; розлюченість.

 

Ще дуже-дуже давно мудреці говорили: «Для того, щоб зрозуміти, що таке добро, треба відчути на собі зло». ( розповідь про сучасне життя)

 

 

            

 

 

 

А в якому з жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло? 

Василь Сухомлинський казав: «Казки, прочитані в дитинстві, назавжди відкладають у серці зернятка людяності, з яких складається совість».

 

Сьогодні у нас незвичайний урок;                                                                                                                                                                        У казку ми з вами зробимо крок.

  Із казкою ви зустрічались не раз.                                                                                      І знову вона завітає до нас

        В казках є зажди перешкоди, та знаю:                                                                                                  Для творчих дітей їх ніколи немає.

 

Сьогодні на уроці  позакласного читання ми з вами проаналізуємо казку вже відомого вам автора

                                            ( КУБИК БЛУМА)

- Справжнє ім’я Василь Королів

- Народився на Полтавщині у 1879 році у сім’ї священика

- Навчався у Полтавській духовній семінарії , а потім у Харківському ветеринарному інституті

- У 1919 році переїхав до Чехословаччини, жив в Австрії

- У 1943 році помер

 

Ми уже перегорнули чимало казкових сторінок, які відкрили нам світ фантазії й мудрості нашого народу. Героями цих казок були звірі, люди і «нечиста сила».

  • Що таке демологія ? Демони?
  • Як ви розумієте значення слів «нечиста сила»?
  •  Готуючи до видання  збірку казок «Нечиста сила» В.Королів –Старий писав: «Я – не педагог і, можливо, помиляюся.   Отож, як результат моєї помилки, з’явиться оця книжка казок, в яких дозволю собі боронити перед дітьми насамперед нашу, українську «нечисту  силу», що, на мою думку, часто буває далеко менш небезпечною, ніж деякі інші «сили», яких на жаль, не зовуть «нечистими».
  •  

Назвіть назви казок, які ввійшли до збірки « Нечиста сила»

(«Нечиста сила», «Потерчата», «Дідько», «Мара», «Перелесник», «Мавка Вербинка», «Злидні», «Хуха Моховинка»)

 

  1. Казка «Хуха Моховинка».

Жанр. Тема. Сюжет казки

 

 

Жанр –

Тема – зображення життя добрих фантастичних істот у тісному взаємозв’язку з жорстоким світом людей

 

 

 

 

 

 

                                                

Утворах письменники змальовують людей, предмети, явища та події, тобто створюють художні образи. Зображуючи персонажів, автори часто вдаються до опису їх зовнішності- обличчя, волосся, статури, одягу, міміки, жестів. Цей опис у літературі називається портретом.

Портрет- опис зовнішності персонажа в художньому творі.

Заходить Хуха-Моховинка, одягнута у відповідний костюм, і веде з дітьми розмову

-Добрий день, любі діти! Я дуже рада, що завітала сьогодні до таких чудових  людей. Сьогодні перший день зими, 1 грудня. Шубка у мене біленька і у руках сніжинки з запитаннями.                                                                                                                     –Мені відомо , що ви вже прочитали казочку про мене, тому зараз я хочу перевірити, чи добре ви запам’ятали усі пригоди, які зі мною трапились

 

М      1. Скажіть, де і коли я народилась?  (Не  ранньою весною, як інші Хухи)                                                                                                                                                             О       2. За що мене любили в родині? ( Була добра, лагідна,плоха,звичайненька, слухняна , роботяща)                                                                                                                                                                                                                    Х       3. Чому я залишилась без домівки взимку? Де я собі знайшла притулок?        Чому я не боялась  кіз?  Дід зрубав їй хатинку ( сосну)   , притулок у козячому хліві, тому і стала хухою хлівною. Улітку гралася з деяким козенятами, то тепер не злякалася тих, що були 

О       4. З ким іще я познайомилася, крім кізочок , живучи в хліві?                                                                                                                     Чому все ж таки я сумувала, адже я мала теплу домівку, їжу, друзів?  Познайомилася    з господарями , з дітьми. Не було поблизу жодної іншої хухи                                                                                                                                                                                                                          В       5. Яке нещастя трапилося одного разу в хліві, як я допомогла?      Уночі в сітку заплуталася старша коза Лиска. Моховинка кинулася кликати дітей                                                                                                                                                                                              И       6. Якого лиха завдав мені дід? Чому він не любив хух?  Гостряк сокири влучив їй по ніжці. Називав «Нечиста сила»                                                                                                                            Н       7. Яка пригода трапилася зі злим дідом через рік? Сосна завалила діда і дід лежав заметений снігом                                                                                                                                             К       8. Яким було моє ставлення до діда? Чому? Стало шкода діда, хухи мають добре серце                                                                                                                      А      9. Яку віддяку я попросила від діда за свою добру справу?                                          

                                                  Асоціативний ряд

 

Запишіть по одній асоціації з Хухою, використовуючи кожну літеру слова «Моховинка», крім и. Прочитайте свої асоціації.  

  М аленька, мудра, мрійлива

  О бережна, оригінальна

  Х ороша

  О хайна

  В іддана, вірна

  И

  Н аполеглива

  К ультурна, красива

  А ктивна, акуратна

 

 

Віднайдіть у тексті :

 

ЗРІСТ :                  «манісінька, як кошенятко»

СИЛА :                  легенька, як пушинка, а м’якесенька , як вата “

ОДЯГ :                   «пухка як мох», бо «мала довгу вовночку»

КОЛІР :       мала мінливу вовночку», а найчастіше була зеленою»

ЛАПКИ:                голенькі, зісподу рожеві лапки»

МОРДОЧКА :     була голенька й нагадувала садову жовто-фіолетову квітчку-«братки»

 

 

 

УЧНІ працюють у двох варіантах                                                      Інформаційне ґроно «Аналіз портрета Хухи-Моховинки».

 

Знайдіть у тексті описи Хухи-Моховинки та розподіліть інформацію з них за схемами:
І варіант — характеристики, що описують зовнішність Хухи;

II варіант — характеристки, що описують характер Моховинки.

 

І варіант

найменша в родині

мізинчик

манісінька, як кошенятко

дуже гарна

лісова

боровикова

пухка, як мох

тільце - вкрите довгою вовночкою, що змінювала колір

мордочка - голенька й нагадувала садову фіолетову квіточку братки

лапки - голенькі зісподу, рожеві

мордочка, мов квіточка

голосок - як у мишки

тоненький голосочок, як струна

поранена

ІІ варіант

добра

лагідна

звичайненька

слухняна

роботяща

не примхлива

не пам'ятає лихого

допомагає тим, хто цього потребує

не потребує подяки

робить добро з повинності

 

 

 

КРОСВОРД

В. Королів-Старий «Хуха-Моховинка»

 

1    Х

О

 

2Б

У

Р’

Я

Н

К

И

 

3    Х

Л

І

В

 

4   Х

А

Т

И

Н

К

А

 

 

5   М

І

З

И

Н

Ч

И

К

 

6 С

О

С

Н

А

 

7 М

О

Х

 

 

8 Д

О

Б

Р

О

 

9 В

О

В

Н

О

Ч

К

А

 

 

10С

И

Л

А

 

11Л

І

С

Н

И

К

12Л

И

С

К

А

 

 

13Л

А

П

К

И

 

  1. Старий, мудрий та всіма поважаний …-Суковик.
  2. Хухи, які живуть у траві та бур’янах.
  3. Приміщення, де жила Моховинка після втрати домівки.
  4. У кожної дорослої Хухи вона повинна бути своя, окрема.
  5. Так звали Хуху через те, що вона була найменшою.
  6. Дерево, між корінням якого Моховинка зробила собі хатку.
  7. Ним Хуха утеплила своє житло.
  8. Хухи роблять його з повинності.
  9. У Моховинки, як і в усіх хух, вона була мінлива.
  10.                    Назва збірки казок В. Королева-Старого «Нечиста…».
  11.                    Людина, яка стежила за порядком у лісі.
  12.                    Кличка кози.
  13.                    Вони були у Моховинки голенькі, рожеві зісподу.

 

 

Відповіді

     1. Хо. 2. Бур'янки. 3. Хлів. 4. Хатинка. 5. Мізинчик. 6. Сосна. 7. Мох. 8. Добро. 9. Вовночка. 10. Сила. 11. Лісник. 12. Лиска. 13. Лапки.

 

 

Рольова гра «Я – головний герой. Чому я зробив саме так?»

  •                   Чому ви  із злого перетворилися в доброго?
  •                   Хто вам допоміг переродитися?

Однак, незважаючи на те, що дід завдав стільки лиха цим маленьким міфічним істотам і, зокрема, нашій героїні, вони прийшли на допомогу дідові, коли тому загрожувала небезпека. Допомогли відразу, ні на хвильку не завагавшись. Чому?

  •                    Поясніть слова: «Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності».
  •                     Скажіть, а люди, зображені у казці, готові допомогти?

 

 

                           Метод «Займи позицію»

 

Порівняйте вчинки діда і Хухи. Хто вам більше симпатизує?  Завдання до учнів:

        Оцінити вчинки персонажів з позиції гуманізму

 

Хуха- Моховинка разом з іншими Хухами кличе лісника , коли дід рубає дерево;

Кличе на допомогу людей, коли кізка потрапила в сітку;

Разом з іншими Хухами допомагає дідові, коли той потрапив у біду 

Дід спочатку робив погані вчинки: зрубав дерево, зруйнував хатку Хухи-Моховинки, кинув сокирою, щоб убити Хуху, та тільки поранив їй ніжку. Але після того як Хухи врятували йому життя, дід змінив свою думку про цих істот і віднині розповідав людям про них тільки гарне.

Діти, запам'ятайте, будь ласка, давно відомий вислів:
«Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставились до тебе». Саме це, на мою думку, є відповіддю на запитання, як вибирати між добром і злом. Думаю ви зрозуміли і переконалися в тому, що основною моральною проблемою казки є проблема добра і зла.

Кожна людина повинна пам’ятати, що, які б перешкоди не ставали на життєвому шляху, звинувачувати обставини та інших людей у своїх проблемах — це не вихід. Потрібно, перш за все, розібратися у собі і визначити, якою дорогою йти — дорогою добра чи дорогою зла.

Робити добро для людини любити людей - це гуманізм

Вибір завжди за людиною

 

                                   КОДЕКС ЦІННОСТЕЙ

Добро

Совість

Правда

Віра

Надія

Любов

Доброта

Чесність

Справедливість

Милосердя

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 березня 2023
Переглядів
222
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку