Василь Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична). Казкова історія та сучасне життя

Про матеріал
Різні способи життя й поведінки дійових осіб, життєві позиції царя Плаксія та Лоскотна (песимістична та оптимістична); проведення паралелі між літературним словом, живописом і музикою; акторські здібності; оптимістичний погляд на світ.
Перегляд файлу

Василь Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон».

Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична).  Казкова історія та сучасне життя .

 

Мета: простежити різні способи життя й поведінки дійових осіб, життєві                          

позиції царя Плаксія та Лоскотна (песимістичну та оптимістичну); розвивати культуру зв’язного мовлення учнів, уміння виразно й осмислено читати казку; розвивати аналітичне мислення  при аналізі характеристики персонажів; розвивати навички проведення паралелі між літературним словом,  живописом і музикою; розвивати акторські здібності; висловлювати особисте ставлення до зображуваного; формувати світогляд, оптимістичний погляд на світ; виховувати почуття пошани до українських письменників.

 

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Засоби навчання: підручник, портрет письменника, учнівські малюнки до змісту казки,  роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.

 

Краще терпіти нужду і бути веселим, ніж

жити в розкошах, не знаючи почуття радості.

Епіктет, давньогрецький філософ

Зміст уроку

 

I Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

1.Вступне слово вчителя. (слайд 1)

Кілька уроків поспіль ми мандруємо стежками літературних казок. Як ви гадаєте, навіщо нам потрібно вивчати казки?

(слайд 2)

 

 

 

 

       

Минулого уроку ми з вами відкрили для себе творчість ще одного талановитого письменника, справжнього патріота й істинного громадянина, Василя Андрійовича Симоненка,  познайомились зі змістом казки  «Цар Плаксій та Лоскотон».  Сьогодні спробуємо глибше зануритись у казковий світ чарівної країни, охарактеризувати її дійових осіб, проаналізувати їхні вчинки та вирішити для себе, кого б із них ми  підтримали.

     Мабуть, багатство та розкіш не завжди приносять радість. Можна бути багатим, мати всього вдосталь, але бути самотнім і жити сірим одноманітним життям, не відчувати радості. А людина з малим достатком має багато друзів, життєрадісна, весела – вона живе повноцінним щасливим життям. Такі люди - оптимісти. Про це ми сьогодні поговоримо. Тема нашого уроку  (слайд 3), а епіграфом стануть слова Епіктета.

–Чи згодні ви з моїм вибором?

Щоб досягти  успіху, нам потрібно пройти 11  кроків - сходинок, кожна з яких має свою назву й певну перешкоду, що ви маєте подолати, використовуючи свої знання й уміння. (слайд 4) Тому впродовж уроку  вам треба активно працювати.

 

А зараз перевіримо, як ви підготувалися до сьогоднішнього уроку.

 Тож  до роботи. Я бажаю вам успіху.

 

 

 

II   Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя.

Кажуть, перший крок найскладніший. Давайте спробуємо стати на першу, «Ілюстративну»   сходинку. Для цього нам потрібно пригадати життєвий і творчий шлях Василя Симоненка за допомогою ілюстративного диктанту.

1.ІЛЮСТРАТИВНА  СХОДИНКА(слайд 5,6,7,8,9,10)

  1. Ілюстративний диктант (озвуч ілюстрацію)

№1— хата у с. Біївці, де народився В.Симоненко

№2—Мати та дідусь В.Симоненка

№3—Університет Т.Шевченка, де навчався Симоненко після закінчення школи

№4— редакція газети «Черкаський край», де відкрито меморіальний музей

В. Симоненка та пам’ятник Симоненку напроти редакції газети

    №5— Творчість В.Симоненка перша і єдина збірка «Тиша і грім» та казка «Цар   

    Плаксій та Лоскотон»

 

     Висновок… Отже, В. Симоненко — це український письменник, поет, він став справжнім літописцем свого народу.

 Молодці, ви добре впоралися із завданням, тому впевнено рухаємося до наступної сходинки.

2.ТЕОРЕТИЧНА СХОДИНКА

Дати визначення термінів  (слайд 11 )

    Наступний крок  ми  зробимо  на сходинку, яка називається  «Теоретична»

   На минулому уроці ми розпочали вивчення казки В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон». Чим відрізняється вона від тих казок, які ми вивчали? (віршована форма). Які ознаки віршованої форми вам відомі? Дати визначення термінів…

Висновок: Отже, казка написана віршованою мовою, що й відрізняє її від казок, вивчених раніше.

 

3.ПРАКТИЧНА СХОДИНКА (слайд 12 )

Гра «Відшукай риму»

З перешкодою третьої сходинки ви теж легко впораєтесь. Одним із основних елементів віршованої мови, як ми вже знаємо, є рима. Спробуйте відшукати риму в запропонованих рядках.

Висновок:  Молодці! Дякую за активну роботу.

 

 

 

4.ЗМІСТОВА СХОДИНКА (слайд 13, 14, 15, 16,17, 18 )

      Вибіркове читання

  • Наступний крок приведе нас у саму казку. Відшукайте уривок із казки, що відповідає даній ілюстрації та визначте  елемент композиції твору.
  • Яким елементом побудови казки є дана ілюстрація?
  • Ми можемо стверджувати, що даний твір – це казка?

Висновок: Отже, ми відновили послідовність подій казки,  визначили елементи композиції та будови казки й довели, що даний твір є казкою.

Дякую вам за роботу. Ви добре впоралися з цим завданням і піднялися ще  на одну сходинку ближче до успіху.

 

 

III  Опрацювання навчального матеріалу.

Слово вчителя:

 Повернемося до теми уроку. Наступне завдання дуже важливе. Ми маємо вирішити таке питання: яку позицію нам слід обирати при розв’язанні будь-яких проблем: оптимістичну чи песимістичну.

      ... Оптимісти й песимісти…Хто вони? (Слайд 19 )

–Хто з головних героїв, на вашу думку, є оптимістом, а хто  песимістом?

 (Відповіді дітей).

 

 

5.АНАЛІТИЧНА СХОДИНКА  (слайд 20 )

 

Слово вчителя

  Героями казки є люди, які все життя плачуть і стогнуть, самостійно створюючи собі проблеми, та люди, які всі життєві негаразди сприймають із посмішкою, тим самим рятуючи себе і своїх близьких. Тож, ступаючи на наступну сходинку, ми будемо аналізувати героїв та їхні вчинки .

       Бесіда:

      -Які риси характеру Плаксія переконують нас у тому, що він песиміст?

      -Чи  вплинуло це на його життя?

      -Чому ж так важливо було для царя, щоб день при дні плакали в країні діти?

      –То чи думав він про них?

      –А чи є в наш час такі люди, які думають тільки про себе?

      –Що відчуває автор до цього героя?

      –Які вчинки стверджують, що  Лоскотон оптиміст?

      –Назвіть риси характеру Лоскотона?

      –Що сталося з ним?

      –Чи можемо підтвердити, що Лоскотона любили?

      –Як зображує автор прихильників Лоскотона?

      –А чи прийшли б вони на допомогу цареві? Чому?

      –Чи справедливо вчинив Лоскотон із Плаксієм?

      –Який висновок можна зробити? (Добро перемагає зло)

Висновок: Отже, дійсно, як і в багатьох казках, у казці «Цар Плаксій і Лоскотон» Симоненко втілив   народну віру в перемогу добра над  злом. Молодці. Ідемо далі. Наступною сходинкою буде порівняльна сходинка.

6.ПОРІВНЯЛЬНА СХОДИНКА  (слайд 21)

Слово вчителя.

       (Цар Плаксій і Лосктон – головні герої твору, їх образи протиставляються)

  • Порівняймо їх портрети. Якими засобами змальовує автор зовнішність кожного з них?

Відшукайте у тексті казки опис зовнішності персонажів.

—Як характеризує автор кожного з героїв?

—Чи проявляється авторське ставлення в портретній характеристиці?

 

 

 

Плаксій

Лоскотон

Засіб

Портрет

 

«голова його мов бочка, очі ніби   

кавуни»,

«лоскотливі мав він вуса

І м'якенькі, наче пух»

І м’яке волосся русе

Розсипалося до вух.

порівняння

 

 

 

 

 

 

 Складіть асоціативне гроно до образів головних героїв (слайд 22, 23, 24) 

Висновок. Автор характеризує Плаксія як жорстокого, безкомпромісного тирана, якому подобається мучити дітей та підлеглих. Він нещадно бореться з кожним, хто хоче змін. Йому віддані тільки рідні  та армія, але серед звичайних людей популярністю він не користується. Лоскотону ж автор симпатизує, зображує його більш детально та позитивно, тому що для цього героя сміх – це шлях до щастя й добробуту. Він робить усе, щоб люди сміялись.

–Молодці. Впорались із завданням шостої сходинки. Тож рухаємося далі.

 

7. ПРОБЛЕМНА  СХОДИНКА(слайд 24 )

     – Чи є у житті поряд із вами люди, схожі на цих двох персонажів? (Хто вони?)

 

  • А яку  життєву позицію радить  обрати нам автор – оптимістичну чи песимістичну?

 

Відповідь: Цар Плаксій у казці є втіленням песимістичного погляду на життя. На   противагу Плаксію Лоскотон є втіленням оптимістичного погляду на життя. Автор засуджує жорстокість, зло, песимістичний світогляд і схвалює, підносить добро та оптимістичний погляд на життя.

 

Висновок: Оповідач захищає оптимізм. Перше враження про життєву позицію персонажів створюється за їхніми іменами. До того ж оповідач прихильно ставиться до оптиміста Лоскотна, а непривітно відгукується про песиміста Плаксія. І в казці сміх переміг сльози, де веселий Лоскотон розвалив трон тирана Плаксія. Можна зробити такий висновок: краще сміятися, ніж плакати. 

 

  • Діти! Яку зброю використовував Лоскотон, щоб визволити людей  із неволі? (сміх)
  • Кажуть, що сміх продовжує життя. А яка ваша думка?
  • А що ви знаєте про  роль сміху в житті людини?

Давайте дізнаємося, що говорять медичні працівники з цього приводу.

(слайд  25)

допомагає краще працювати легеням;

—підвищує імунітет;

—зберігає молодість шкіри;

—продовжує життя.

«Здоровий сміх зміцнює здоров’я і продовжує життя».

 

8. МУЗИЧНА СХОДИНКА.

Фізкультхвилинка. (слайд 25,26)

– Хочу додати, що всього одна хвилина здорового сміху замінює склянку фруктового соку. А одна година щирого сміху замінює путівку до найпрестижнішого курорту. То що ж, поїдемо на одну хвилину на відпочинок?

  • А  наступною сходинкою буде «Музична» сходинка.

–Діти, а які асоціації виникають у вас щодо оптимізму й песимізму в музиці. Яку музику можна віднести до оптимістичної, а яку – до песимістичної? (мажор і мінор — два музичних лади; мажор — веселий, урочистий; мінор —тьмяний, сумний).

  • А як у живописі відображається  оптимістичний та песимістичний настрій?

Висновок: Отже, ми скористалися порадами нашого лікаря й спробували продовжити собі життя не лише сміхом, а й фізичними вправами під веселу мажорну музику.  

   Молодці!  Пам’ятайте, що сміх – це життя й здоров’я. Нехай ваша усмішка завжди буде у вас  не тільки в кишені,  а й на обличчі .

 

9. АКТОРСЬКА СХОДИНКА. (слайд 27)

Сьогодні ви показали себе як чудові читачі, аналітики, медики, хореографи, вокалісти. Давайте перевіримо, чи є серед вас справжні актори.

Наступна сходинка називається «Акторська». Оскільки ми говоримо про песимістів і оптимістів, то  зараз я запрошую до виконання наступного завдання двох бажаючих (Один – оптиміст, другий – песиміст).

Потрібно прочитати уривок із казки  в образі песиміста та оптиміста.

 

 Уривок  (Звільнення Лоскотона)

Та поки гуло весілля,
То п'яниці вартові
Напились якогось зілля
Та й поснули у траві.
А вночі йшли до в'язниці
Батраки й робітники,
Щоб звільнити із темниці
Лоскотона на віки.
Рознесли всі перепони,
Гнули грати, мов прути:
— Гей, веселий Лоскотоне,
Це прийшли твої брати!
Йди до нас, веселий брате,
В нашу здружену сім'ю!
Підем разом догравати
Ми весілля Плаксію...

 

Висновок. Молодці. Я дякую нашим молодим акторам-аматорам.

 

IV Підсумок уроку.

10. ПІДСУМКОВАСХОДИНКА. (слайд 28)

– Сьогодні на уроці ми активно працювали. Проаналізували дві життєві позиції  головних героїв казки  Плаксія та Лоскотона.  Давайте підіб’ємо підсумки уроку й ступимо на десяту, «ПІДСУМКОВУ» сходинку.

 

  • Чого вчить нас ця казка?
  • Цей твір навчає мудрості й розсудливості, сміливості й власного світосприймання,  випромінює життєрадісне світобачення.

Ця казка має глибокий  повчальний зміст. Її головні герої — Лоскотон і цар Плаксій — абсолютно протилежні герої. Це неначе Добро та Зло, які постійно сперечаються між собою за владу над людськими душами. Показовий фінал казки. «Цар Плаксій помер від сміху», а Лоскотон «живе й понині!» Так автор висловлює свою віру в перемогу Добра над Злом. Особливо мені сподобалось, що Плаксій помер саме від сміху, оскільки сила сміху, добра переможна. Там, де сльози, — там страх, поневолення, злидні. Там, де сміх,  свобода, радість, надія. А їх неможливо знищити так же точно, як саме життя.
            Казка В.Симоненка у віршованій гумористичній формі утверджує оптимістичний, життєрадісний світогляд, силу дружби та взаємодопомоги.

"Плачем горю не поможеш", — говорить народна мудрість. Тому треба навчитися керувати своїми емоціями, завжди сподіватися на краще.

Чи схожа історія, про яку розповідається в казці, на сучасне життя? Чим саме?

  • Країну Плаксоград можна порівняти з нашою Україною сьогодні. Адже досить часто люди, які керують країною, так само як і цар Плаксій, думають тільки про себе, а не про людей. Автор, мабуть, хотів показати в образі країни Сльозолий нашу Україну, яка постійно страждає  й плаче.

 

(Слайд 31 )

11. ПОБАЖАЛЬНА СХОДИНКА. (слайд 29, 30)

 

      Ми знаходимося всього за одну сходинку до успіху. Одинадцята сходинка найцікавіша.

            Як і в будь-якій казці, злий цар боїться за трон і свою владу, тому він відчуває себе безпорадним перед силами добра, уособленням яких є, як було уже сказано, Лоскотон.
      Дядько Лоскотон становить загрозу для царювання Плаксія, і, як виявилося в кінці казки, навіть для його життя.
     Давайте спробуємо врятувати Плаксія й запропонуємо йому шляхи для збереження трону й життя.

Якби ви могли подарувати Плаксію квітку - семиквітку з пропозиціями, які допоможуть йому змінити його характер, поведінку, що б ви йому побажали?

 

 

–Якби у вас була можливість зустрітися з головними героями казки, з ким би ви хотіли поспілкуватись?( ???) 

 Стук у двері. Прихід царя Плаксія.

Доброго дня. А хто це завітав до нас зрання?

Я прийшов з країв далеких

Із країни Сльозолий.

Ви мене усі впізнали?

Мене звати цар Плаксій.

Я ходив по всьому світу

І вивчав ваше буття.

Лише ваш урок сьогодні

Геть змінив моє життя.

Ваша критика й поради,

Що звучали повсякчас,

Мене враз переконали—

Виправлюсь я водночас.

Зникнуть усі негаразди,

Стану добрим, чесним я.

І в моєму Сміхограді

Стане радісним життя.

Вас запрошую на свято –

Будем весело сміятись.

-Дякую Плаксію, що завітали до нас. Дуже приємно, що наш урок не пройшов марно, а допоміг вам зрозуміти  й виправити свої помилки.

 

12. УСПІШНА СХОДИНКА .  

     Наш урок добігає кінця.

  • Позицію якого героя ми підтримуємо?
  • Чи навчила вас ця казка чогось корисного?

 

  • Діти, чи досягли ми успіху?

 

По-перше, казка навчає нас робити добро, бути сміливими, людяними, щирими, поважати й любити ближніх, бути оптимістами та  не піддаватися тиранії 

По-друге, у ході уроку ми з’ясували, що казкова країна, про яку розповідає Симоненко, – це люба письменнику Україна. Він хоче бачити її щасливою, радісною, з мудрим і добрим керівником, який щиро любить людей, піклується про їхнє життя, добробут та благополуччя. Отже, у казці «Цар Плаксій та Лоскотон»  утілилася мрія поета про щасливу Україну.

По-третє, ми переконали царя Плаксія в тому, що силою сміху можна викоренити зло, яке стоїть на шляху добра й справедливості.

.

V Домашнє завдання. (слайд 33, 34)

  1. Продовжити казку.
  2. Написати твір-роздум «Чому потрібно бути оптимістом?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Іваненко Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Іваненко Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 березня 2019
Переглядів
4981
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку