Бальковецький НВК
ДОЛИНА
«ПРАВ І ЗАКОНІВ»
Гра – подорож, 2клас
підготувала і провела
вчитель початкових класів
Кочаток Юлія Анатоліївна
Технологія підготовки та проведення гри – подорожі
Долина «Прав і законів»
Тема: Великі права та обов’язки маленької дитини
Мета: закріпити знання про права, свободи та обов’язки визначені Конституцією України, Загальною Декларацією прав людини, Конвенцію ООН про права дитини; формувати правові знання школярів, почуття власної гідності, впевненості в собі; розвивати навички творчого підходу до власного життя, навички співпраці та взаємодопомоги; виховувати повагу до класу, школи, патріотичне ставлення до Батьківщини.
Обладнання: телевізор, ноутбук, презентація «Великі права та обов’язки маленької дитини», відеоролик «Права дитини в Україні», відеоролик «Судове засідання «Свої права ти добре знай, їх шануй і захищай», картинки з правами, скринька, дзеркальце, плакат «Очікувані результати», плакат «У світі…», плакат «Обов’язки дитини», кросворд, мікрофон, 2 м’ячика, плакат «Висновки», написи-висновки, листки-пам’ятки з правами, пам’ятка прав та обов’язків, малюнок Феміди., картинки з назвами зупинок.
Основні поняття: Закон, Конституція, Декларація, Конвенція, право, обов’язок, дитина
Очікувані результати. Учні поновлять свої знання про права та обов’язки дитини; навчаться застосовувати знання при вирішенні реальних життєвих ситуацій; взнають, куди звертатися, коли виникнуть проблеми порушення прав; взнають щось нове.
Форма проведення. Гра - подорож
УЧАСНИКИ ГРИ
ПІДГОТОВЧА РОБОТА
Форма проведення
Гра - подорож
ЗУПИНКИ ГРИ - ПОДОРОЖІ
І. Вступна частина |
ІІ. Основна частина |
ІІІ. Заключна частина |
ІV. Домашнє завдання |
Список використаної літератури |
||
- Вступне слово вчителя - Гра «Передай по колу посмішку» - Перевірка домашнього завдання - Таємничо-чарівна хвилинка - Тема і мета подорожі
|
2.1. Історико-інформаційна частина 1. Зупинка «Історичний музей Права»
|
2. 2. Практична частина 2. Зупинка «Правові кросворди» (Кросворд від Феміди) 3. Зупинка «Правила і закон - єдині» (Гра – розминка) 4. Зупинка «Зала суду» (Судове засідання, визначення порушення прав дитини) 5. Зупинка «Комендантська година» (Мозковий штурм) 6. Зупинка «Небезпечна ситуація» (вироблення рекомендацій) 7. Зупинка «Служба допомоги підліткам»
|
- Огляд виставки літератури «Правовий світ дитини»
|
8.Зупинка «Кінцева зупинка» - Рефлексія - Технологія «Мікрофон» |
1 варіант. Намалювати символами права дітей 2 варіант. Прочитати казку, в якій є порушення прав, та намалювати до неї ілюстрацію
|
Хід гри-подорожі
І.Вступна частина
1.1. Організаційний момент.
Вчитель. Діти, сьогодні ми відправимось в подорож по Країні Добра в Долину «Прав і законів». А хазяйкою Долини є Богиня правосуддя – Феміда. Наша подорож буде проходити під гаслом: (діти читають напис) (Слайд 1)
Сприймаю все нове
І мислю логічно.
Вчителя слово
Здійсню я практично.
Гра «Передай по колу посмішку» (Слайд 2)
Вчитель. А для того, щоб наша подорож була дружньою, згуртованою, ми мали позитивний настрій - поверніться обличчям один до одного і передайте посмішку.
1.2. Перевірка домашнього завдання
Вчитель. Діти, вам було домашнє завдання – повторити права, обов’язки дітей, в яких документах вони зазначені.
- Також в нас працювало 2 групи: історики і консультанти, які підготували інформацію та повідомлення на правову тематику.
- Всі ці знання, діти, вам знадобляться для подорожі Долиною «Прав і законів»
1.3. Актуалізація опорних знань.
Таємничо - чарівна хвилинка.
Вчитель.
- Діти, в Долині «Прав і законів» є одне дуже важливий закон. Зараз ви скажете який. У мене в руках чарівна скринька, у якій знаходиться найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити? Але поки що не розповідайте, що ви там побачили. ( діти заглядають у скриньку із дзеркалом, відкривається чарівна скринька, діти посміхаються. Потім вчитель показує всім дітям).
- Ви бачили в чарівній скриньці себе. Людина – найголовніший закон Долини, найцінніший скарб, кожен з вас особистість і саме такої людини, як ви, більше не буде на цій Землі. (ВІДКРИВАЄМО ФОТОГРАФІЮ ЛЮДИНИ НА ДОШЦІ)
1.4. Повідомлення теми і мети заходу.
Вчитель. - Щастя дітей залежить не тільки від сім’ї, батьків, родини. Але й від того, як піклується про дітей держава.
- Діти, а що означає – бути громадянином України? (любити рідну мову, поважати український народ, шанувати традиції країни, поважати права інших людей, сумлінно виконувати обов’язки).
- Сьогодні ми йдемо в подорож по Долині «Прав і законів» для того, щоб обговорити, пригадати, закріпити права і обов’язки дітей. Як кожний справжній громадянин, ви повинні знати свої права і обов’язки .
- Дуже важливо, щоб ви не тільки знали свої права і обов’язки, але й уміли ними користуватись. У світі існує окремий день, присвячений правам людини – 10 грудня.
- Отже, наша подорож присвячена правам та обов’ язкам дитини.
- Давайте прочитаємо тему подорожі всі разом «Великі права і обов’язки маленької дитини». (Слайд 3)
- Що ви очікуєте від подорожі? (очікувані результати записуються на дошку на плакаті «Очікувані результати»)
ІІ. Основна частина
2.1. Історико – інформаційна частина
1 зупинка «Історичний музей Права» (відкриваємо на дошці)
Розповідь про Декларацію прав дитини.
Вчитель. Ми говоримо: права дитини. А хто така дитина? (відповіді дітей)
Дитина – це людська істота до досягнення нею 18-річного віку. (слайд 4)
Дитина – це людина, яка зростає.
- Пройшло не одне тисячоліття, поки людство зрозуміло цю істину, пройшло не одне тисячоліття, поки людство нарешті прийняло закони, які оберігають дитину – найбільше наше багатство.
- В музеї працюють історики. Зараз послухайте інформацію, яку вони підготували для вас.
Історики
Іст.1. У різні епохи неоднаково дивились на виховання та догляд за дітьми. Аж у 15 – 16 ст. на дітей починають звертати увагу, шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книжки, дитячі пісні та музику.
А хіба раніше діти не мали іграшок, запитаєте ви? Так не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала – одяг, як у дорослих.
У середньовічній Німеччині слово «дитина» було синонімом слова «дурень». Знаємо, що дітям було не легко, не було законів, які оберігали б їхнє життя.
Іст.1. Але і сьогодні не всім дітям живеться легко. Багато дітей недоїдають, 250 млн. дітей живе за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань. 30 млн. дітей у світі не можуть навчатися. Кожен рік від хвороб помирає 5 млн. дітей. Поширюється торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовились батьки, для пересадки органів.
Іст.1. В Україні три четверті дітей з хронічними хворобами. З’явився новий тип дітей – «діти вулиці». Це діти, які залишили рідні домівки і живуть та харчуються як заманеться. Основна маса з них має освіту 3 – 4 класи. Більшість з них малолітні злочинці, наркомани, торговці наркотиками.
У СВІТІ (слайд 5)
100 млн. дітей у всьому світі жебракують
50 млн. дітей працюють в небезпечних умовах
120 млн. дітей не відвідують школу
3.5 млн. дітей помирають від тяжких хвороб, які можна вилікувати.
(на дошці)
Вчитель. Дякую історикам за цікаву і корисну інформацію.
- А хто може дати нам закони, які будуть нас захищати? (держава)
- Діти, кожна держава повинна піклуватись про своїх громадян: про чоловіків і жінок, багатих і бідних. Про людей усіх національностей. Будь – якого кольору шкіри. В тому числі про маленьких громадян. У кожній демократичній державі є Конституція, яка захищає людину, гарантує її права.
- А що таке Конституція? (відповіді дітей)
- Також в музеї працюють консультанти. Надаю їм слово.
Консультанти:
Конс.1. Конституція – Основний Закон будь – якої держави. У ній записані усі правила цієї країни. І правила ці ні в якому разі не можна порушувати! За допомогою Конституції держава піклується про своїх громадян. Конституція встановлює певні порядки в суспільстві. (слайд 6)
Конс.2. Але в усіх малих громадян є ще своя Конституція. Вона називається «Декларація прав дитини». Декларація прав дитини дуже важливий документ, в якому визначені права дитини. Вона була проголошена 20 листопада 1959 року Генеральною Асамблеєю ООН. (слайд 6)
Вчитель
- Як називається документ, який захищає права своїх маленьких громадян?
- Коли була прийнята Декларація прав дитини?
- Як називається Основний Закон нашої держави?
Конс.3. Право – система обов’язкових дій для всіх, формально зазначених правил поведінки.
Конс.4. 20 листопада 1989 року прийнята Генеральною Асамблеєю ООН «Конвенція про права дитини». Це найдосконаліший міжнародний документ, що захищає права дітей. 24 серпня 1991 року Україна проголосила свою незалежність, а 27 вересня 1991 року «Конвенція про права дитини» набула чинності в Україні. Отже, КОНВЕНЦІЯ – це угода, міжнародний договір із певних питань. КОНВЕНЦІЯ допоможе отримати відповіді на багато питань, які цікавлять і можуть цікавити дітей. (слайд 8)
Вчитель.
Завдання: ті, в кого на парті лежить картинка з формулюванням права, яке ви побачили на екрані, вивішують картинку на дошку.
- Подивіться на дошку, як багато прав дала держава кожному з вас.
– Діти, кожна людина має не тільки права, але й обов’язки перед суспільством. Вона повинна поводитися так, щоб не заважати правам та свободам інших людей. До того ж треба пам’ятати, що права нерозривно пов’язані з обов’язками.
- Діти, а що ж таке обов’язок?
Конс.5. ОБОВ’ЯЗОК – це те, що ми повинні виконувати, щоб бути корисними собі та оточуючим. (слайд 9)
Вчитель.- Як ви вважаєте, які ваші основні обов’язки? (Навчатися в школі, допомагати старшим та доглядати менших, слухати батьків, піклуватися про своє здоров’я.)
- Отже, давайте ще раз повторимо обов’язки (на дошці)
Обов’язки:
1. Поважати і любити близьких та друзів.
2. Бути толерантним до людей
3. Дотримуватись режиму харчування
4. Сумлінно навчатись;
5. Активно працювати на уроках;
6. Старанно виконувати домашні завдання.
7. Дотримуватись норм і правил поведінки
8. Цінувати і дбати про своє здоров'я.
9. Дотримуватись правил етикету
10.З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.
11. Не ображати і не принижувати оточуючих.
Вчитель. Ви всі молодці, гарно виконуєте завдання та даєте правильні відповіді. А чи досконало ви знаєте свої права та обов’язки та вмієте застосовувати їх в життєвих ситуаціях, давайте перевіримо, виконавши наступні завдання.
2.2. Практична частина (на дошці плакат для висновків)
2 зупинка «Правові кросворди» (відкриваємо на дошці)
Вчитель. Зараз ми попрацюємо в групах та розгадаємо кросворд.
1. Кросворд від Феміди (слайд 10) (робота в групах)
обов’язки людини ….(Конституція)
Ключове слово Особа до 18 років …..(дитина) (перевірка на екрані) (напис вивішуємо на дошку)
Вчитель. Дякую групам з активну роботу. І ми рухаємось далі, переходимо до наступної зупинки.
3 зупинка «Правила і закон - єдині» (відкриваємо на дошці)
Вчитель. Діти, зараз ми пограємо в гру.
2. Гра-розминка
Учасники об’єднуються на дві команди з різною кількістю гравців і вишиковуються у дві колони. Перший гравець команди одержує предмет і йому пропонується почати гру. Група розгублена через відсутність вказівок. Через деякий час пропонується предмет передати в кінець колони, а потім повернути його назад. Виграє команда, яка закінчує передачу предмета першою. Команди починають, але їх зупиняю, сказавши, що вони не дотримуються правил. Предмет слід передавати через ліве плече. Учні, звичайно, почнуть обурюватись, що їм нічого не сказали про те. Після чергового старту гра зупиняється і додається нове правило – перший учасник стає на останнє місце. Коли „переможці” оголошені, більшість учнів обурені перебігом гри.
Вчитель. Запитання для обговорення.
- Що в цій вправі було несправедливим?
- Що – справедливим?
- Що може зробити гру справедливою?
- Де потрібні правила?
- Що є спільного між правилами і законами? (І одні і другі визначають поведінку людей у суспільстві).
- В чому відмінність правил і законів? (Правила люди встановлюють самі, а закон – це документ, прийнятий вищим органом державної влади.)
Вчитель. Отже, ми з вами можемо зробити висновок, що правила і закони необхідні не тільки у грі, але й у житті людини, її взаємовідносинах із державними органами. (вивішуємо на дошку)
Вчитель. Дякую всім за чудові відповіді. Наступна наша зупинка… (діти читають на дошці)
4 зупинка «Зала суду» (відкриваємо на дошці)
2. СУДОВЕ ЗАСІДАННЯ
Вчитель. Ось ми потрапили до зали суду, де всюди розвішані права дітей. А хто порушує ці права, той має відповідати по закону через суд. Ось і сьогодні ми побуваємо на судовому засіданні, де буде розглядатись декілька судових справ з питань порушення прав дітей на прикладі казкових героїв. (відеоролик «Судове засідання «Свої права ти добре знай, їх шануй і захищай»)
1. Дюймовочка (порушено право дитини на збереження індивідуальності, включаючи ім’я та сімейні зв’язки)
2. Червона шапочка (порушено право дитини на життя, незаконно ввірвався до чужої оселі)
3. Попелюшка (порушено право дитини на відпочинок і розваги)
4. Білосніжка (порушено право дитини на життя)
5. Зайчикова хатка (порушено право дитини на недоторканість житла)
Висновок: хто порушує права, той має відповідати по закону через суд.
Вчитель. Ви гарно знаєте права. А зараз ми потрапимо до комендантської години.
5 зупинка «Комендантська година» (відкриваємо на дошці)
3. Мозковий штурм „Комендантська година” (робота в групах)
Вчитель. У багатьох країнах світу (наприклад, у Великій Британії, США, та ін.) для зниження рівня злочинності серед неповнолітніх і кількості підлітків, які стали жертвами злочинів, вводили комендантську годину для дітей. Знаходження неповнолітніх віком до 16 років на вулиці у вечірній та нічний без дорослих обмежувалося. Найчастіше це обмеження починалося з 23 годин у весняно-літній період та 22 год в осінньо-зимовий період і тривало до 6 години ранку. Богиня Феміда теж хоче ввести в Долині «Комендантську годину», але їй потрібно обдумати всі плюси і мінуси .
Діти діляться на дві групи
За Проти
Зниження рівня злочинності. 1. Обмеження прав.
Спокійне життя. 2. Менше спілкування з друзями.
Менше будуть сваритися 3. Менша можливість
батьки. перебування на свіжому повітрі.
Більше часу на навчання.
Більше часу на відпочинок.
Менша ймовірність нападу.
Вчитель. Запитання для обговорення
- Отже, обговоривши це питання, ми прийшли до висновку, що деякі обмеження, які застосовують до вас батьки приносять для вас більше користі, ніж шкоди. (вивішуємо на дошку)
Вчитель. Я вам вдячна за розуміння того, що обмеження можуть бути корисними. Рухаємось далі. Кожен із нас може потрапити в небезпечну ситуацію. Як же себе захистити ми взнаємо зупинившись на наступній зупинці.
6 зупинка «Небезпечна ситуація» (відкриваємо на дошці)
4. Рекомендації « Не зашкодь собі» (робота в групах)
Вчитель. В Долині «Прав і законів» з’явився злочинець, який нападає на підлітків з метою грабежу та насильства. Богиня Феміда просить допомогти в цій ситуації. Нам з вами необхідно виробити рекомендації, які давали б можливість дітям уникнути небезпечних ситуацій і звести ризик нападу до мінімуму. Для цього необхідно нам розділитися на три групи, які будуть розробляти рекомендації від імені: батьків; правоохоронних органів та засобів масової інформації.
Батьки Правоохоронні органи
Куплять мобільний телефон. 1. Встановлення комендантської
Зустрічатимуть зі школи. години.
Не пустять пізно гуляти. 2. Проводитимуть чергування.
Постійний контроль. 3. Проведення роз’яснювальної
Бесіди. роботи.
Віддадуть дитину в спортивну 4. Розроблення рекомендації секцію. вчителям і батькам. 5. Скласти фоторобот.
Не носити провокуючий одяг. 6. Розроблення пам’ятки дітям.
Засоби масової інформації
Вчитель
- Отже, при користуванні цими порадами, кожен підліток буде фактично убережений від небезпечної ситуації. Але з другої сторони багато з рекомендацій обмежують ваші права. Тому ми ще раз зможемо переконатися, що обмеження в багатьох випадках приносять більше користі, ніж шкоди.
(вивішуємо на дошку)
Вчитель. Дякую за слушні поради. Наступна зупинка розповість нам про служби до яких ми можемо звернутись в разі небезпеки.
7 зупинка «Служба допомоги підліткам» (відкриваємо на дошці)
Вчитель. – Богиня Феміда, хоче знати, чи ви знаєте до кого можна звернутись, якщо ваші права порушено? (відповіді дітей)
5. Якщо ваші права порушено (узагальнення): (слайд 11)
- Звернення до батьків, до педагогів, директора.
- Звернення у міліцію – 102.
- Звернення у службу довіри.
- Звернення до прокуратури, як спеціального державного органу, до повноважень якого належить нагляд за додержанням прав і свобод людини й громадянина.
- Звернення до судових органів. Звернення до уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
- Якщо вичерпано всі національні засоби захисту прав людини, громадянин має право звернутися за захистом своїх прав до міжнародних органів, організацій, зокрема, до Європейського Суду з прав людини, який знаходиться у Страсбурзі(Франція)
Огляд виставки літератури «Правовий світ дитини»
Вчитель. А зараз я хочу надати слово бібліотекарю (бібліотекар презентує виставку літератури).
Вчитель. Дякуємо бібліотекарю за цікаву презентацію літератури.
ІІІ. Заключна частина
8 зупинка «Кінцева зупинка» (відкриваємо на дошці)
3.1. Рефлексія (робота в парах)
Вчитель. Наша подорож по Долині «Прав і законів» добігає кінця. Але Богиня Феміда хоче бути впевнена, що ви засвоїли права та обов'язки, які мають громадяни України і пропонує скласти разом свою пам'ятку «Прав та обов'язків». - На аркушах, які у вас лежать на партах записати в колонку напроти права обов’язки . (По черзі вчитель визиває деяких учнів до дошки вони називають свої права та обовязки).(на дошку вивішуємо пам'ятку прав та обов'язків)
Вчитель. Ось і вихід (на дошці), ворота Долини «Прав і законів» зачиняються і ми повертаємось до нашого классу.
3.2. Технологія «Мікрофон».
Вчитель. – Діти, давайте підведемо підсумок нашої подорожі і дізнаємось, чи справдились ваші очікування. А допоможе нам в цьому «чарівний» мікрофон.
– Розкажіть про свої враження від сьогоднішньої теми уроку?
– Що нового дізналися ви сьогодні на уроці?
–Які нові слова, терміни, означення запам’ятали?
Вчитель. - У кожного з нас є права, і ми повинні добре знати їх та вміти ними користуватися. Але слід знати не лише свої права, а й обов’язки. Прагнучи відстояти свої права, не порушуйте права інших!!!
З часом у вас збільшиться обов'язків і відповідальності. Пам’ятайте! Незнання закону не звільняє вас від відповідальності за ваші вчинки, дії або бездіяльність.
Хочу, щоб ви зрозуміли, що людина повинна жити прекрасним, повним надій і сподівань життям. Де б ви не були, ким би ви не стали, ви повинні знати свої права та пам’ятати про свої обов'язки і саме головне - бути Людиною.
Вчитель. Я хочу подякувати всім учням за активну роботу, за гарні та правильні відповіді.
Домашнє завдання
1 варіант. Намалювати символами права дітей.
2 варіант. Прочитати казку, в якій є порушення прав, та намалювати до неї ілюстрацію.
Використана література
ІСТОРИЧНИЙ МУЗЕЙ ПРАВА
ПРАВИЛА І ЗАКОН –
ЄДИНІ
ПРАВОВІ КРОСВОРДИ
ЗАЛА СУДУ
КОМЕН-
ДАНТСЬКА
ГОДИНА
НЕБЕЗПЕЧНА
СИТУАЦІЯ
СЛУЖБА
ДОПОМОГИ
ПІДЛІТКАМ
КІНЦЕВА ЗУПИНКА
Права та обов’язки дітей
|
Кросворд від Феміди
1.У 1948 році була прийнята ……прав людини
2.Чого прагнуть люди у всьому світі? ……
3.Що є найціннішим для людини? …..
4.Основний ваш обов’язок сьогодні ….
5.Основний документ України, в якому закріплені права,свободи і обов’язки людини ….
6. Навчальний заклад. ……
Ключове слово Особа до 18 років …..
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
2 |
|
|
|
|
|||||||||
|
3 |
|
|
|
|
||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
6 |
|
|
|
|
|||||||||
Кросворд від Феміди
1.У 1948 році була прийнята ……прав людини
2.Чого прагнуть люди у всьому світі? ……
3.Що є найціннішим для людини? …..
4.Основний ваш обов’язок сьогодні ….
5.Основний документ України, в якому закріплені права,свободи і обов’язки людини ….
6. Навчальний заклад. ……
Ключове слово Особа до 18 років …..
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
2 |
|
|
|
|
|||||||||
|
3 |
|
|
|
|
||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
6 |
|
|
|
|
|||||||||
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Поновити свої знання про права та обов’язки дитини
Навчитись застосовувати знання при вирішенні реальних життєвих ситуацій
Взнати, куди звертатися, коли виникнуть проблеми порушення прав
Дізнатись щось нове
МОЇ ОБОВ’ЯЗКИ
1. Поважати і любити близьких та друзів.
2. Бути толерантним до людей
3.. Дотримуватись режиму харчування
4.. Сумлінно навчатись;
5. Активно працювати на уроках;
6. Старанно виконувати домашні завдання.
7. Дотримуватись норм і правил поведінки
8. Цінувати і дбати про своє здоров'я.
9. Дотримуватись правил етикету
10.. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.
11. Не ображати і не
принижувати оточуючих.
ДИТИНА
Висновок: правила і закони необхідні не тільки у грі, але й у житті людини, її взаємовідносинах із державними
органами.
Висновок: хто порушує права, той має відповідати по закону через суд
Висновок: деякі обмеження, які застосовують до вас батьки приносять
для вас більше користі, ніж шкоди.
Висновок: при користуванні порадами,щодо дій в небезпечних ситуаціях, кожен підліток буде фактично убережений від небезпечної ситуації. Але з другої сторони багато з рекомендацій обмежують ваші права. Тому ми ще раз зможемо переконатися, що обмеження в багатьох випадках приносять більше користі, ніж шкоди.
Висновок: якщо вичерпано всі національні засоби захисту прав людини, громадянин має право звернутися за захистом своїх прав до міжнародних органів, організацій, зокрема, до Європейського Суду з прав людини, який знаходиться у Страсбурзі(Франція)
Права |
Обов’язки |
1 . Усі діти мають право на любов і турботу 2. Всі діти рівні у своїх правах 3.Особлива турбота — дітям-інвалідам 4. Усі діти мають право на повноцінне харчування 5. Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля 6. Усі діти мають право на освіту 7. Особлива турбота — дітям, які перебувають у конфлікті з законом 8. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди 9. Всі діти мають право на медичну допомогу 10. Всі діти мають право на вільне спілкування 11 . Особлива турбота — дітям без сімей 12. Жодну дитину не можна примусово залучати до праці 13. Всі діти мають право на інформацію 14. Жодну дитину не можна ображати або принижувати 15. Всі діти мають право на життя |
|
Права |
Обов’язки |
1 . Усі діти мають право на любов і турботу 2. Всі діти рівні у своїх правах
3.Особлива турбота — дітям-інвалідам
4. Усі діти мають право на повноцінне харчування 5. Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля 6. Усі діти мають право на освіту
7. Особлива турбота — дітям, які перебувають у конфлікті з законом
8. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди 9. Всі діти мають право на медичну допомогу 10. Всі діти мають право на вільне спілкування
11 . Особлива турбота — дітям без сімей 12. Жодну дитину не можна примусово залучати до праці 13. Всі діти мають право на інформацію 14. Жодну дитину не можна ображати або принижувати 15. Всі діти мають право на життя |
1 . Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас 2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини 3. Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм 4. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів 5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим 6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання 7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону 8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав’язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні 9. Цінувати і дбати про своє здоров’я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби 10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету 11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас
12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров’ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці 13. Самостійно знаходити інформацію в різноманітних джерелах 14. Не ображати і не принижувати оточуючих 15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки |