«Входження в картину» В. М. Васнєцова «Альонушка»

Про матеріал

«Входження в картину» одразу дає змогу відчути дух картини. В основі методу — американська програма «Стратегія візуального мислення», адаптована до українських реалій. Дітям пропонується розглянути картину як подію та відчути її як те, що відбувається тут і зараз. Немовби зробити крок за раму картини та одночасно — за рамки стереотипів, завчених від дорослих, — до особистого переживання. Саме через це учням не повідомляють до самого кінця уроку автора картини та її назву, щоб розбурхати уяву.

Перегляд файлу

 «Входження в картину» одразу дає змогу відчути дух картини. В основі методу — американська програма «Стратегія візуального мислення», адаптована до українських реалій. Дітям пропонується розглянути картину як подію та відчути її як те, що відбувається тут і зараз. Немовби зробити крок за раму картини та одночасно — за рамки стереотипів, завчених від дорослих, — до особистого переживання. Саме через це учням не повідомляють до самого кінця уроку автора картини та її назву, щоб розбурхати уяву.

«Входження в картину» В. М. Васнєцова «Альонушка»

     На роботу з картиною в початковій школі приділяється, на жаль, мало уваги. Дітям нецікаво просто розглядати картину і описувати те, що на ній зображено. Вчителю треба докласти багато зусиль, щоб досягти поставленої мети. Як зробити так, щоб ця робота стала цікавою, веселою, продуктивною і для дітей, і для вчителя.

     Пропоную кілька прийомів, що сприяють розвитку пізнавальної активності учнів, образного і творчого мислення на прикладі роботи над репродукцією

В. М. Васнєцова «Альонушка»

https://www.msk-guide.ru/img/146/143173big.jpg

Мовчазний розгляд картини.

Розгляньте полотно, зверніть увагу, що зобразив художник на передньому плані, на задньому, у що вдягнена дівчинка, як змальовані картини природи, який колорит полотна.

.Аналіз художнього полотна.

—Чи здогадались ви, як називається ця картина? Чому ви вирішили, що «Альонушка»?

— Де сидить Альонушка?

Розгляньте уважно дівчинку і скажіть, якою її зобразив Васнєцов? (Вона сумна, задумана). Як одягнена дівчинка? Зверніть увагу на ноги, які вони? (Змучені, пальці оббиті в придорожнє каміння). Що ще привертає увагу в образі Альонушки? (Гарне, але незаплетене волосся, стомлені великі руки, що знають тяжку фізичну працю).

— Що можна прочитати в очах дівчинки? (Жаль, страждання, відчай; вони великі і блискучі, здається з них от-от поллються сльози).

— Чи співчуває природа героїні? Подивіться на ялинки. Вони тремтять. Їм жаль бідну сироту. А жовті листочки осики дивляться на дівчинку, ось-ось вони зірвуться з дерев і ляжуть їй на плечі.

— Зверніть увагу на небо. Що можна сказати про нього? (Похмуре, важке, свинцеве). А чи не здається вам, що невдовзі на опущені плечі дівчинки поллються дощові сльозинки?

— З чим гармонує важке небо? (З водою ставка). Як виглядає в ньому вода? (Вона темна, непорушна, застигла).

— А чи є щось світле, те, що вселяє надію, на полотні? Зверніть увагу на осикову гілочку. Хто на ній сидить? (Ластівки). Яку пісню вони співають? (Може, сумну, прощальну, а може, вони заспокоюють дівчинку).

— Які почуття викликає у вас образ Альонушки?

— Які кольори допомогли створити настрій суму? (Темні: темно-зелений, свинцево-сірий, коричневий). А що б змінилось, якби художник підібрав світлі фарби? Якби пронизав ліс сонячним промінням, ялинки намалював світло-зеленими, а воду — блакитною і прозорою?

— Коли б вам довелось зустріти таку дівчинку, як би ви вчинили?

Змалювання тяжкої долі дівчини-сироти на картині «Альонушка».

1) Змалювання внутрішнього стану героїні за допомогою зовнішніх ознак:

а) очі;

б) руки; 


в) ноги;

г) одяг; 


д) волосся;

є) вираз обличчя.

2) Природа, що оточує дівчинку, гармонує з її настроєм:

а) ялини;

б) осика;

в) небо; 


г) вода в ставку.

3) Кольорова гама полотна.

. Як хочеться їй допомогти!

 

Гра «Хто? Що?»

- Хто зображений на картині?

- Що зображене?

- А хто сховався? Кого ми не бачимо, але точно знаємо, що вони тут є?  (Діти ніби заглядають у шпаринки, під листочки, за дерева і дають повну відповідь на запитання)

Гра «Віднови події».

(Вчитель пропонує повернутися в минуле)

- Чи завжди дівчинка була такою сумною?

- Що могло трапитись? Розкажіть.

(Діти складають розповідь )

Творче завдання. Робота в групах

Отже переходимо до наступного етапу - це «Вибір чарівника» і назва команди, які допоможуть вам увійти в картину і відчути кожен об’єкт певним органом чуття. Зараз відповідальні в групах вийдуть до дошки і оберуть собі чарівника і придумайте собі назву команди

Давайте згадаємо, які об’єкти є на картині?

В кожного чарівника є свої допоміжні слова: на картині можна понюхати; можна почути; відчути на дотик; відчути на смак; можна побачити.

Запишіть свої міркування на аркуші паперу.

І група «Я бачу» - «Гострий зір»

ІІ група «Я нюхаю» - «Королівський нюх»

ІІІ група «Я слухаю» - «Супер слух»

ІV група «Я відчуваю на дотик» - «Шкіряні дослідники»

V група «Я відчуваю на смак» - «Смаколики»

Виступ груп

 

Гра «Пензлики».

(Дітям пропонуються пензлики і чорно-білий варіант картини.)

Завдання: Розмалювати один об’єкт картини, озвучивши свої дії. Важливо використовувати прикметники.

Наприклад: «Я розфарбовую небо. Воно ранкове, прозоре, чисте, блакитне, тому використовую голубий колір»

http://zadocs.ru/pars_docs/refs/49/48398/48398_html_2a6cb3fd.jpg

Гра «Зміна подій»

(Вчитель пропонує уявити, що події, зображені на картині, раптом змінилися).

Наприклад:

  • пішов дощ;
  • настала ніч;
  • налетіли бджоли.

(Діти мають розповісти, як зміняться дії об’єктів, зображених на картині).

Гра «Буває – Не буває»

(Вчитель показує предмет, учні визначають, чи міг би художник додати його до своєї картини. Обґрунтувати свою відповідь).

Наприклад: корова, метелик, комп’ютер, їжак, машина, дятел, пінгвін.

Методичний прийом «Прослуховуючий пристрій»

(Вчитель пропонує уявити, що всі предмети, зображені на картині, можуть розмовляти. За допомогою  пристрою прослухаємо, про що розмовляють між собою трава і камінь; вода і вітер; небо і земля).

Для учнів, у яких словниковий запас обмежений, можна пропонувати опорні слова: сумна, задумана, глибокі очі, наповнені слізьми, стомлені, великі; ноги босі, посиніли від холоду, оббиті в придорожнє каміння; волосся русяве, сплутане, незаплетене; одяг благенький, акуратно зашитий, світла блузка і кольорова спідничка; ялини темно-зелені, похмурі; тремтливі осики; важке небо, непрозора чорна вода.

 Як би ви заспокоїли Альонушку , коли б опинилися зараз поруч із нею?

Гра « На що схожий настрій?»

Діти по колу розповідають про те, на що схожий настрій Альонушки. Учасники гри по колу, використовуючи порівняння , промовляють, на яку пору року, природне явище, погоду схожий їхній настрій.

Вчитель.- Мій настрій схожий на білу пухнасту хмаринку на спокійному блакитному небі.
А Альонушки? А твій? 
Вчитель узагальнює- який настрій: смутний,веселий,смішний,злий тощо.

Складання радісного закінчення історії про Альонушку за зразком дорослого.

Сидить Альонушка,журиться. Думає, як їй жити.І раптом із-за дерева вийшов юнак: гарний, сміливий і добрий. Наблизився він до дівчинки та й каже « Як тебе звати? Чому ти така сумна?Розкажи мені про своє горе. Може, я тобі допоможу?» Дівчинка сказала, як її звати, й розповіла свою сумну історію. Юнак же назвався Іваном-Царевичем, вийняв з кишені чарівну паличку й…
Після цього дорослий дає комусь із дітей чарівну паличку, і діти по черзі розповідають про те, що було далі.

Гра «Перетворення»

Перетворені діти розповідають від особи свого об'єкта:

- «Ядівчинка...»

- «Я камінь...»

- «Ятрава...»

- «Я дерево...»

- «Явода...»

- «Я небо...»

- «Я вітер...»

 Підсумок

Батько Віктора Михайловича Васнєцова був священиком і хотів, щоб син пішов тим же шляхом. Але Віктор Михайлович закінчив Академію мистецтв. Часто влітку він гостював у селі Абрамцево під Москвою у свого друга Сави Івановича Мамонтова. Навколишні ліси були дуже гарними. І Віктору Михайловичу захотілося написати декілька картин на сюжети народних казок. Так з'явилась ця картина.

 

docx
Додано
27 червня 2018
Переглядів
2193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку