Види коренів та їх видозміни, типи кореневих систем.

Про матеріал
Вивчення особливостей будови кореня, типи кореневих систем з використанням різних методів і прийомів навчання.
Перегляд файлу

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ

З БІОЛОГІЇ У 6 КЛАСІ

 

 

Тема: Види коренів та їх видозміни, типи кореневих систем.

 

Цілі:

-        розглянути різні  види коренів, видозміни коренів.

-                     навчити визначати та відрізняти різні типи кореневих систем;

-                     закріпити знання про будову і функції кореня;

-                     розвивати практичні вміння і навички дослідництва;

-                     розвивати різні компетентності;

-                     виховувати любов до своєї родини, до української мови, до українського фольклору та рідної землі.

 

Обладнання і матеріали: комп`ютер, гербарні зразки, таблиця «Видозміни кореня», коренеплоди буряка, моркви,  кореневі бульби жоржин, присоски омели, причіпки плюща, цибулини  з пророщеними корінцями, проросле насіння квасолі.

 

Методи та прийоми навчання: словесні, наочні, практичні, інтерактивні вправи, лабораторне дослідження.

 

Впровадження наскрізних змістовних ліній:

Громадянська відповідальність: бережливо ставитись до особистості дитини, заохочувати  за допомогою гри, розвивати в учнів жагу пізнання, виховувати пізнавальну самостійність, вчити насолоджуватись процесом навчання  і життя.

 

 «Екологічна безпека та сталий розвиток»: орієнтувати дітей на усвідомлення ролі рослин в екосистемах  і правильного  і бережного використання природних ресурсів (грунту, води), розуміння деградації землі, що є загрозою продовольчій безпеці.

 

«Здоров`я і безпека»: сприяти глибокому усвідомленню значення насаджень для створення сприятливого середовища життя, звертати увагу на раціональне харчування: cпоживати екологічно чисті і вітамінізовані овочі (буряк,моркву, редьку, редис, селеру).

 

«Підприємливість і фінансова грамотність » - сприяти забезпеченню кращого розуміння учнями практичних аспектів фінансових питань (овочівництво).

 

Тип уроку: Оволодіння новими знаннями  з відпрацюванням практично – лабораторних вмінь та навичок.

 

Форма проведення: урок практикум-дослідження.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

Підготовка учнів до уроку, привітання.

 

Завдання: Заплющіть очі і згадайти три справи, які ви зробили, що привели до вашого зростання і три загадайте на наступний рік (учні за бажанням діляться думками).

Які очікування у вас на сьогоднішній урок? (Час: 2-3 хвилини.)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

На  слайді схема будови кореня [1], завдання:

  1. підписати зони кореня;

https://gblobscdn.gitbook.com/assets%2F-LWNQxQcC03K2QpOHtO7%2F-LWNR3nctEnCmHgoxAnT%2F-LWNRDJKynp5upQ3JwnI%2Fzony.png?alt=media

 2 . скласти  схему «Функції кореня» [2]:Учням подано тільки стрілки.

Корінь. Види коренів. Типи кореневих систем. Видозміни коренів

Час виконання самостійної роботи

 (4хвилин) 

 

 


 

Завжди є учні в класі, які не дуже люблять писати, їм за бажанням, завдання усно.

Робота для 2 учнів-пошуковців: Як довести, що рослина не може існувати без кореня? Запропонуте домашній експеримент. (Тихенько обговорюють, а потім пояснюють)  (2хв)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Громадянська відповідальність

 

Епіграф до нашого уроку:

Моя прекрасна Україна-

квіток і сонця сторона

Люблю всім серцем і душею я

землю прадідів своїх.

(В Сосюра)

 

Поясніть вислів і скажіть будь ласка, чи  можна продавати  українську землю?

А чи знаєте  ви, що у нас прийнято закон про продаж землі.  Яка ваша думка? Обов’язково спитайте  думку батьків і ми обговоримо це на наступному уроці.

А якщо б квіти   не мали кореня,вислів б  був  іншим? (Відповіді учнів)

 Так, учні, земля - це неоціненне багатство України, так як життя для кожного з нас, так як  ми дбаємо про своє здоров’я, займаємось спортом, їмо корисну вітамінізовану їжу, так ми маємо дбати про свою рідну землю і країну. (2хв)

 

 

IV. Вивчення нового матеріалу

В зошиті пропускаємо місце для запису теми уроку. (не озвучую, що це для теми)

Сьогодні вивчення матеріалу дуже залежить від вашої уважності і працьовитості, успіху Вам.

Враховуючи сьогоднішню ситуацію в школі,учні працюють не в групі,

А в парі.

 

Дослідженння № 1

 

Мета: - дослідити будову кореня, навчитися розрізняти головний, бічні та додаткові корені, кореневі системи.

          -  дати можливість у групі висловлювати свою точку зору, чути однокласника, вчитись досліджувати, порівнювати, працювати з підручником.

 

Хід роботи

  На партах у вас дві рослини з різними коренями і гербарії з різними кореневими системами.

Завдання:

1. Розгляньте корені запропонованих вам рослин. Знайдіть головний корінь, бічні і додаткові корені, кореневі системи.

2.  Знайдіть ознаки подібності і відмінності між виданими рослинами.

3. Порівняйте  живі екземпляри рослин і   гербарні зразки.

4. Сформулюйте своїми словами визначення поняття коренева система, і чому корені різні  у різних рослин?

5. Розгляньте рослини, що мають стрижневу  і мичкувату кореневу систему і замалюйте.

 6. Правильність відповідей порівнюємо з правилом і  мал.77 в підручнику [3, ст. 108].

Учні роблять запис у зошиті:

Головний - осьовий (розвивається з зародка).

Додаткові - від стебла, листя.

Бічні - від головного та додаткових.

 

Я підсумовую і рухаємось далі. ( Час на роботу і обговорення  8 -10хвилини)

 

Здоров`я і безпека»

Хвилинка мрій.

Зручно сядьте, голову опустіть на складені на парті руки, закриваємо очі, згадуємо саму чудову подію цього року, посилаємо  позитивну енергію людям, яких ви найбільше любите і загадуєм бажання, а ще, щоб ми прийшли додому а там смачнюший борщ з бурячком, морквою, петрушечкою і грибочками.

А бурячки , картопля,  морква, вирощені вашими батьками, і я думаю з вашою допомогою, без надлишку мінеральних добрив і ясна річ не генномодифіковані.  Відкрили очі, глянули  на своє праве вухо, тепер на ліве. (2 хв)

 

Проблемне питання

Поясніть який вигляд  буде мати змішана коренева система?

Обговорення розгляд слайду.(2 хв)

Презентація " Типи коренів. Кореневі системи. Видозміни коренів"

Здоров`я і безпека»

Фізкультхвилинка (1 хв.)

 

   Еврестична бесіда.

 

    Пояснення вчителя на дошці і мал. 84 [3, ст. 111].

    Я тримаю  в руці  чорну ріпку   і ставлю запитання,  по-англійськи:  Here is a turnip that the mouse helped to pull out. Why is it in my hands?

    ( Ось ріпка, яку допомогла витягнути мишка. Для чого вона в мене в руках?)

Це корінь, це плід, чи коренеплід? Чим він відрізняється від кореня, який ми часто бачимо,  коли викопуємо рослину,  яка причина такої видозміни?

Обгрунтуйте свою думку? Для чого людина здавна використовувала коренеплоди буряка, моркви, петрушки, селери, редиски?

(Обговорення 5 хвилин )

 

Дослідження №2

Мета: Ознайомитись з основними ВИДОЗМІНАМИ КОРЕНЯ

 

Розгляньте ВИДОЗМІНИ І визначте: коренеплоди моркви, буряка, редьки  кореневі бульби жоржини, присоски омели і причіпки плюща.

 

  1.               Які  ВИДОЗМІНИ утворені головним  коренем?
  2.               Які ВИДОЗМІНИ утворені бічними коренями?
  3.               Згрупуйте ВИДОЗМІНИ на 4 групи: коренеплоди, кореневі бульби, присоски і причіпки.

4.  Чому в одних рослин на ваш погляд, зазнали ВИДОЗМІН головний корінь, а в інших додаткові і бічні?  В чому причина цих ВИДОЗМІН?

5. Роздивіться причіпки плюща і присоски повитиці , знайдіть риси подібності і відмінності.

        6. Замалюйте кілька ВИДОЗМІН і підпишіть

Р.S(слово «ВИДОЗМІНИ»  у тексті записано великим шрифтом)

 (8 хв.).

 

На основі  дослідження і підручника [3, ст. 109-110], записуємо  таблицю, яку заповнимо дома:

 

Назва  ВИДОЗМІНИ

Особливості видозмін

Функції

Приклади рослин

 

V. Закріплення знань, умінь та навичок. Рефлексія.

 

Для чого ми пропустили місце для запису на початку уроку ?

Ваші підручники закриті зошити відкриті, проаналізуйте роботу на уроці і сформулюйте тему уроку  і запишіть. (Відповіді учнів,запис у зошиті.)

 

Дайте відповіді на питання  за кубиком Блума  вашого лабораторного дослідження ( усно).

-         Чому?

-         Для чого?

-         Зробіть висновок.

-         Як пояснити?

-         Чим відрізняються?

-         Які бувають?

 

Тестовий контроль:

Виберіть одну правильну відповідь

1. Позначте рослину, у якої стрижнева коренева система: а)  жито;

 б) пшениця; в) цибуля; г) кульбаба.

2. Позначте видозміну кореня в петрушки, моркви, селери: а) бульбо-

корені; б) коренеплоди; в) опорні корені; г) дихальні корені.

3. Позначте видозміну кореня в плюща : а) опорні корені; б) повітряні корені; в) коренеплоди; г)  причіпки

4. За 30 секунд зобразіть себе у вигляді видозміни і  подумайте чому  ви так себе уявляєте?

Фінансова грамотність.

Розвязати задачу:  Сашко викопав 60 буряків за 1 годину,  Євген  60 буряків за 2 години. В кого продуктивність праці більша?

Чи можна стверджувати,  що Євген погано працює?

 

Громадянська відповідальність

 

Ми розглянули видозміни кореня,  ви  вивчили яких змін зазнав корінь у процесі еволюції.

 

А ви хочете  змінити світ!!!  А ви можете змінити світ  ?

Учні мають  продовжити вислів  після обговорення. (Почніть  з себе, Людина творець себе)

VІ.  Усне поціновування роботи  учнів на уроці

 

VІІ. Домашнє завдання

 

Вивчити § 25, Виконати завдання ст. 112 №  4 [3]

 

 

 

Додаткові завдання за бажанням додому.

«Підприємливість і фінансова грамотність »

  1.            Скласти математичну задачу по видозмінах на обчислення з відсотками.

2. Зняти відеоінтерв’ю  з участю батьків (1-2хв) як правильно садити буряки або моркву.

  3. Намалювати  одну  рослину на якій всі видозміни кореня.

            4.Прийом «Взаємоопитування»: 4 запитання учні ставлять запитання одне одному з теми.

5. Прийом «Словничок». Учні з допомогою Інтернету зясовують слова пікірування і підгортання.

Чи  може людина впливати на формування кореневої системи?

Для чого пікірують рослин?

Для чого рослини підгортають? 

 

 

Список використаної літератури:

  1. Зони кореня. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://biology.ed-era.com/organi_roslin/korin/zoni_korenya
  2. Корінь. Види коренів. Типи кореневих систем. Видозміни коренів. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/1847
  3. Костіков І.Ю.. Біологія: підручник для 6 класу. Біологія 6 клас Костіков І.Ю. Видавництво: Київ, «Освіта», 2014 рік.
  4. Презентація " Типи коренів. Кореневі системи. Видозміни коренів". [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://naurok.com.ua/prezentaciya-tipi-koreniv-korenevi-sistemi-vidozmini-koreniv-133890.html

 

docx
Додано
3 грудня 2023
Переглядів
139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку