11 клас
УРОК ВИДИ ЗАБРУДНЕННЯ ТА ЇХНІ НАСЛІДКИ ДЛЯ ПРИРОДНИХ І ШТУЧНИХ ЕКОСИСТЕМ ТА ЛЮДИНИ. ЯКІСТЬ ДОВКІЛЛЯ ТА КРИТЕРІЇ ЗАБРУДНЕННЯ
Мета уроку:
навчальна: ознайомити учнів із видами забруднень; охарактеризувати наслідки забруднень для біосфери; дати поняття про якість довкілля та критерії його забруднення;
розвивальна: розвивати критичне мислення учні; застосовувати екологічні знання в повсякденній діяльності; вміння аналізувати та узагальнювати матеріал;
виховна: виховувати розуміння відповідальності за наслідки своєї діяльності, уміння піклуватися про своє здоров’я, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання й матеріали: ноутбук, проектор, мультимедійна презентація, підручник, зображення піщаного годинника, капелюх, картки із завданнями, яблуко, ніж, рюкзак.
Тип уроку: комбінований.
Нові терміни і поняття: забруднення, механічне, фізичне, біологічне, хімічне, теплове, світлове, електромагнітне, радіоактивне і шумове забруднення, токсиканти, токсини, ксенобіотики, інвазійні та карантинні види.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
Міжпредметні зв’язки: хімія, географія.
ХІД УРОКУ
Доброго дня всім! Я рада вітати вас на уроці. І думаю, що сьогодні завдяки своїй праці ви досягнете бажаного успіху. Я переконана, що ми завжди можемо більше, ніж уявляємо. Щоб проілюструвати це твердження, пропоную виконати вправу.
Встаньте, будь ласка, і зосередьтеся, поверніть тулуб максимально вправо, не відриваючи ніг від підлоги. Зафіксуйте поглядом крайній об’єкт, який ви можете побачити.
Поверніться назад, заплющте очі та пригадайте, що ви зафіксували. А тепер поверніться ще раз, і ви побачите, що ваш погляд сягнув далі, ніж попередній раз.
Так і в житті, ми можемо набагато більше, ніж уявляємо.
І я впевнена, що й на сьогоднішньому уроці ви досягнете кращих результатів, ніж сподіваєтесь.
ІІ. Повторення домашнього завдання і актуалізація опорних знань учнів.
Учні по-черзі дістають з капелюха запитання по темі минулого уроку («Сучасні екологічні проблеми в Україні та світі») і дають на них відповідь. Напр.:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Уявіть, що яблуко – це Земля. Давайте поділимо його на чотири частини. ¾ яблука – це води Світового океану, відкладемо їх. ¼ - це суходіл. Розріжемо її навпіл. Одна половина – територія, пустелі. Розріжемо 1/8 частину яблука ще на 4 частини. Три частини – це землі, не придатні для господарювання. Що ж залишилося? 1/32 грунт. Обережно знімемо шкірку з частини яблука, яка залишилася у нас. Вона символізує тоненький шар на поверхні земної кори, який дає всьому людству їжу. Він забезпечує обмежену кількість продуктів харчування і, ми повинні раціонально його використовувати.
«Коли ми спостерігаємо захід сонця крізь смог над забрудненими водами нашої рідної землі, або сміттєзвалища на родючих територіях ми мусимо серйозно запитати себе, чи справді бажаємо, щоб в майбутньому якийсь історик з іншої планети сказав про нас: «За усієї їхньої геніальності та вмінь вони вичерпали дар передбачення, чисте повітря, воду, їжу та ідеї», – так говорив у своїй доповіді Генеральний секретар ООН У Тан (Маха Тхрай Сітху У Тхант, або У Тан).
А що спричиняє забруднення довкілля і чи можна передбачити наслідки забруднення? Саме в цьому ми і спробуємо розібратися на сьогоднішньому уроці.
IV. Повідомлення теми і мети уроку
І сьогоднішня наша тема.
Тема уроку: ВИДИ ЗАБРУДНЕННЯ ТА ЇХНІ НАСЛІДКИ ДЛЯ ПРИРОДНИХ І ШТУЧНИХ ЕКОСИСТЕМ ТА ЛЮДИНИ. ЯКІСТЬ ДОВКІЛЛЯ ТА КРИТЕРІЇ ЗАБРУДНЕННЯ
Завданням нашого уроку буде дати відповіді на запитання:
Питання на дошці:
Цікаво, а що ви очікуєте від цього уроку? Свої очікування запишіть на «піщинках», озвучте та розмістіть на піщаному годиннику у верхній частині.
На який бал ви сподіваєтеся? У кожного з вас на парті лежить аркуш оцінювання «Мої успіхи на уроці», запишіть цей бал у нього. А я в кінці уроку доповню своїми балами.
Епіграфом нашого уроку будуть слова В.І. Вернадського: «Ми не успадкували Землю в наших батьків – ми взяли її в борг у наших дітей». Запис на дошці.
V. Вивчення нового матеріалу
Здається термін забруднення не потребує пояснення і так все зрозуміло: це все, що перебуває не в тому місці і не в той час. Багнюка – болото – не забруднення, а в тарілці вона геть недоречна.
Які асоціації у вас викликає слово «забруднення»? ( відповіді учнів записуються на дошці у вигляді асоціативного куща)
І так, давайте із сказаного сформулюємо визначення.
СКЛАДАННЯ МЕНТАЛЬНОЇ КАРТИ
Забруднення - внесення в навколишнє середовище або виникнення в ньому нових не характерних фізичних чинників, хімічних і біологічних речовин, які шкодять природним екосистемам та людині.
Забруднювач – будь-який фізичний чинник, хімічна речовина або біологічний вид, який потрапляє в навколишнє середовище або виникає в ньому в кількості, більшій за звичайну, і викликає забруднення середовища.
За тривалістю дії:
За впливом на біоту:
За характером походження:
Основними антропогенними забруднювачами є:
• хімічна промисловість,
• металургія (чорна та кольорова),
• сільське господарство,
• енергетика (нафтопереробні заводи, ТЕС, ТЕЦ, ГЕС, АЕС),
• транспорт (передусім автомобільний),
• стихійні сміттєзвалища,
• урбанізація,
• видобуток корисних копалин,
• військовий вплив.
За природою забруднювачів розрізняють такі види забруднення:
Засмічення довкілля стійкими продуктами діяльності:
Вчені підрахували, що близько 1 700 000 км2 океану засмічені пластиком = а це територія Іспанія+Португалія разом.
Компанії-виробники+споживачі =переробка
Стосовно міського середовища теплове забруднення поки що носить локальний характер. «Острови тепла» з підвищеною температурою на кілька градусів — це великі міста, виробничі комплекси тощо. Так, відповідно до температурного режиму, Париж має бути розташований на 170 км південніше від свого дійсного місця розташування;
(міста освітлення - збій біоритмів; істоти денні, нічні, сутінкові-ми денні-епіфіз-мелатонін –вдень активні, вночі відпочив, орієнтація дня і ночі- поруш життєдіяльності епіфіза – захвор.);
(органи чуття його не сприймають, хочете збільшити радіаційний фон в приміщенні- не провітрюйте його; в природі газ радон, виділ і материнських порід – похідні граніту і базальту його містять-бетон, пісок, цегла, асфальт – важкий газ в повітрі. 25% раку легень у людей, які жили в погано провітрюваних приміщеннях.
Підвищити радіоактивний фон можуть: УФ-промені, солярії,мед.обстеження);
Привнесення в довкілля ксенобіотиків або великої кількості речовин, що є найзначнішою формою забруднення:
Ксенобіо́тики — чужорідні для біосфери хімічні речовини, що природно не синтезуються, не можуть асимілюватись організмами внаслідок чого не беруть участі у кругообігу речовин у природі, а тому накопичуються у зовнішньому середовищі (наприклад пластмаси, ліки, добрива, мийні засоби…).
Забруднення пестицидами у сільському господарстві
Назва хімічного засобу |
Об’єкт дії |
Гербіциди |
для знищення небажаної трав'яної рослинності (бур'янів); |
Інсектициди |
— для знищення шкідливих комах |
Фунгіциди |
для знищення збудників грибних захворювань |
Бактерициди |
для знищення збудників бактеріальних хвороб |
дефоліанти |
— речовини, що зумовлюють опадання листя; |
десиканти — |
— речовини, що зумовлюють висихання рослин на корені |
ретарданти |
речовини, що стримують ріст рослин і призводять до вкорочення стебел і пагонів; |
репеленти |
речовини, запах і смак яких відлякують комах і тварин |
Акарициди |
для знищення рослиноїдних кліщів |
Нематоциди |
для знищення фітопатогенних нематод |
Інсектоакарициди |
для одночасного знищення шкідливих комах і рослиноїдних кліщів |
Афіциди |
— для знищення попелиць |
лімациди |
для знищення слимаків |
родентициди |
для знищення гризунів |
арборициди |
для знищення небажаної деревної та чагарникової рослинності |
альгіциди |
для знищення водоростей |
стерилянти |
хімічні сполуки різного походження, які при потраплянні в організм комах позбавляють їх здатності до розмноження; |
– привнесення й масове розмноження в довкіллі організмів(не містять конкурентів-кролики в Австралії, борщівник-для харчув. Тварин, витісняє види, опіки на сонці-лікування кілька років, амброзія полинолиста-пилок-алерген, елодея канадська-в акваріумах, в природі зарості, сонячний окунь Пн.Америка-в аквар красиві, в природі – хижак виїдає малькіа, ікру, молюск рапана-штучно з далекого сходу-хижак їсть молюсків мідій, реброплав мнеміопсіс-хижак їсть дрібні об’єкти-базу наших мешканців. Ондатра-Пн.Америки, нутрія-Пд.Америка, єнотовидний собака, норка американська-завезли для полювань, виявилася сильнішою-витісняє нашу європейську норку – ЧКУ і Європи.):
За масштабами забруднення поділяють на:
Глобальні (планетарні) – кислотний дощ, підвищення рівня радіації,забруднення Світового океану);озонові дірки. Парниковий ефект
Регіональні – забруднення окремих частин країни ( басейну окремої річки, моря);
Локальні – це невеликих масштабів від локальних джерел забруднення (вихлопна труба конкретного автомобіля, відходи окремого підприємства).
В даний час загальна потужність джерел антропогенного забруднення в багатьох випадках перевищує потужність природних.
Отже, забруднення довкілля відбувається внаслідок надходження нехарактерних механічних, хімічних, фізичних або біологічних забруднювачів.
Екологічними наслідками забруднення є негативні зміни стану й функціонування біосфери, природних і штучних екосистем, популяційних механізмів саморегуляції та процесів життєдіяльності організмів.
Серед екологічних наслідків:
На рівні екосистем
На популяційно-видовому рівні у більшості видів рослин спостерігаються:
У природних популяціях тварин
Найбільший негативний вплив відчувають живі організми, чия життєдіяльність пов'язана з ґрунтом (едафобіонти) та дном водойм (бентос), оскільки саме в цих ділянках накопичуються забруднювачі.
На рівні організмів найвразливішими до забруднення є тканини, у яких відбуваються активні процеси поділу. Через те меристеми зелених рослин, ретикулярні тканини червоного кісткового мозку хребетних тварин і людини зазнають найбільшої шкоди. Результатом такого впливу є онкологічні захворювання.
Отже, наслідки забруднення ведуть до змін стану довкілля, порушень екологічних процесів і зв'язків на усіх рівнях організації життя.
Вплив деяких хімічних забруднювачів на здоров'я людини
Карбон(ІІ) оксид (чадний газ) |
Унаслідок взаємодії з гемоглобіном крові утворює карбоксигемоглобін, що може призвести до погіршення гостроти зору, роботи серця та легень, порушення дихання і навіть смерті |
Вуглеводні (бензин, метан) |
Мають наркотичну дію, викликають головний біль, запаморочення |
Плюмбум |
Викликає головний біль, анемію, нервові розлади, пологові дефекти, затримку фізичного та психічного розвитку |
Пестициди |
Мають канцерогенний вплив, спричинюють ушкодження печінки, порушення ембріонального розвитку |
Нітрати |
Викликають утруднення дихання, підвищують дитячу смертність, унаслідок хімічних перетворень утворюються канцерогенні сполуки |
Радіонукліди |
Мають канцерогенний вплив, призводять до мутацій |
Кадмій |
Здатний вбивати статеві клітини у людини |
Які висновки можемо зробити згідно поданої в таблиці інформації
Забруднення, особливо антропогенного походження, спричиняє гостру екологічну кризу, зумовлену деградацією об'єктів навколишнього середовища. Для оптимізації взаємодії людини з природою важливо проаналізувати стан навколишнього природного середовища, оцінити потенційні можливості біосфери до самовідновлення, визначити різні типи впливів на природні екосистеми. У зв'язку з цим важливим є означення поняття якості довкілля.
ЯКІСТЬ ДОВКІЛЛЯ – міра відповідності навколишнього середовища і природних умов потребам людей та інших організмів.
Організаційні засади оцінювання впливу на довкілля, спрямованого на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екобезпеки, охорони довкілля, раціонального природокористування, регулюються Законом України «Про оцінку впливу на довкілля» від 2017 р. Для визначення, обмеження, передбачування змін й якості довкілля застосовують певні механізми. Це екологічна експертиза, екологічні нормування, прогнозування, сертифікація, стандартизація, ліцензування, екологічний аудит.
Екологічне нормування - це закріплення на законодавчому рівні певних правил, вимог, стандартів щодо охорони довкілля, використання природних ресурсів і забезпечення екологічної безпеки.
Критерії кількісної оцінки рівня забруднення навколишнього середовища
-технологічні нормативи
-ліміти на викиди і скиди
Отже, однією з обов'язкових умов організації охорони довкілля є створення системи критеріїв визначення якості довкілля.
V. Узагальнення і закріплення знань
1. Робота з підручником
Завдання 1
Заповнити таблицю «Види забруднювачів» (с. 182–183)
Визначте належність наведених забруднювачів: 1) ВІЛ; 2) чадний газ від неповного згоряння; 3) електромагнітні поля високовольтних ліній; 4) штучні ізотопи Цезію, Стронцію; 5) теплі води електростанцій; 6) шум транспорту; 7) оксиди Нітрогену металургійних заводів; 8) Кадмій у золі під час спалювання сміття на звалищах; 9) пестициди; 10) поліетиленові пакети, пластмасові пляшки; 11) стічні води цукрового заводу, м'ясокомбінату; 12) сполуки Хлору з цементного заводу. Обґрунтуйте твердження про комплексний вплив та взаємодію основних видів забруднювачів.
Хімічні |
Біологічні |
Фізичні |
Механічні |
|
|
|
|
Завдання 2
Виберіть із запропонованих термінів зайвий та обґрунтуйте свій вибір: битий посуд, забруднення антропогенне, забруднення природне, побутове сміття, тепла вода із системи охолодження ТЕС, шум автотранспорту.
Завдання 3
До якого рівня (локального, регіонального чи глобального) належить кожна з проблем?
А Теплове забруднення атмосфери…………………
Б Побудова каскаду гідроелектростанцій на Дніпрі…………………..
В Заболочення поля як результат невдалої меліорації…………………..
Г Порушення лісових екосистем як результат незаконного видобування бурштину на Поліссі……………………………………………….
Д Викиди парникових газів підприємствами………………………
Е Розлив нафти вздовж дороги в результаті аварії автоцистерни……………
Завдання 4
Укажіть ознаки забруднень, зображених на світлинах. Для кожного забруднення виберіть по одному варіанту відповідей із кожного стовпчика.
А Б
Розлив нафти Викид вулканічних газів
Походження забруднення |
Вид забруднення |
Джерело забруднення |
1 антропогенне 2 природне абіотичне 3 природне біотичне |
1 фізичне 2 хімічне 3 біологічне |
1 живі організми 2 транспорт 3 геологічний об’єкт |
А
|
|
|
Б
|
|
|
VІ. Рефлексія
Я рада, що ваші сподівання здійснилися, тому всі піщинки з верхньої частини піщаного годинника перемістилися вниз.
Відомий німецький філософ та еколог Е.Калленбах пропонує низку етичних правил поводження людини на Землі.
Вчитель тримає маленький рюкзак. Пропонує учням прочитати слова філософа і, запам’ятати та покласти їх до рюкзака як знак того, що учні понесуть цей багаж знань у подальше життя.
Запам’ятаймо їх.
Висновок: Як бачимо у світі існує величезна кількість різноманітних способів забруднення навколишнього середовища. Вирішити проблему можна тільки на державному і міжнародному рівні. Проте це не зніма відповідальності з кожного з нас. Фактично проблему глобального потепління, проблему захоронення радіоактивних відходів громадяни не вирішать самотужки. Для цього необхідне втручання міжнародних організацій. Проте зменшити кількість механічного забруднення, випадків біологічного забруднення-це зможе зробити кожен із нас.
VІІ. Домашнє завдання:
А на згадку про наш урок хочу подарувати вам ось такі вітаміни радості у вигляді цукерок-смайликів.
Чистого, мирного неба вам, рідної землі під ногами і успіхів у ваших починаннях.
Дякую вам за урок!
Аркуш оцінювання «Мої успіхи на уроці»
На який бал сподіваюся
|
Оцінка вчителя |
|
|