ВИДИ ЗАБРУДНЕННЯ ТА ЇХНІ НАСЛІДКИ ДЛЯ ПРИРОДНИХ І ШТУЧНИХ ЕКОСИСТЕМ ТА ЛЮДИНИ. ЯКІСТЬ ДОВКІЛЛЯ ТА КРИТЕРІЇ ЗАБРУДНЕННЯ

Про матеріал
Конспект уроку в 11 класі на тему: "ВИДИ ЗАБРУДНЕННЯ ТА ЇХНІ НАСЛІДКИ ДЛЯ ПРИРОДНИХ І ШТУЧНИХ ЕКОСИСТЕМ ТА ЛЮДИНИ. ЯКІСТЬ ДОВКІЛЛЯ ТА КРИТЕРІЇ ЗАБРУДНЕННЯ"
Перегляд файлу

11 клас

УРОК  ВИДИ ЗАБРУДНЕННЯ ТА ЇХНІ НАСЛІДКИ ДЛЯ ПРИРОДНИХ І ШТУЧНИХ ЕКОСИСТЕМ ТА ЛЮДИНИ. ЯКІСТЬ ДОВКІЛЛЯ ТА КРИТЕРІЇ ЗАБРУДНЕННЯ

Мета уроку:

навчальна: ознайомити учнів  із видами забруднень; охарактеризувати наслідки забруднень для біосфери; дати поняття про якість довкілля та критерії його забруднення;

розвивальна: розвивати критичне мислення учні; застосовувати екологічні знання в повсякденній діяльності; вміння аналізувати та узагальнювати матеріал;

 

виховна: ви­ховувати розуміння відповідальності за наслідки своєї діяльності, уміння піклуватися про своє здоров’я, дбайливе ставлення до природи.

 

Обладнання й матеріали: ноутбук, проектор, мультимедійна презентація, підручник, зображення піщаного годинника, капелюх, картки із завданнями, яблуко, ніж, рюкзак.

 

Тип уроку: комбінований.

Нові терміни і поняття: забруднення, механічне, фізичне, біологічне, хімічне, теплове, світлове, електромагнітне, радіоактивне і шумове забруднення, токсиканти, токсини, ксенобіотики, інвазійні та карантинні види.

 

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.

 

Міжпредметні зв’язки: хімія, географія.

 

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап

Доброго дня всім! Я рада вітати вас на уроці. І думаю, що сьогодні завдяки своїй праці ви досягнете бажаного успіху. Я переконана, що ми завжди можемо більше, ніж уявляємо. Щоб проілюструвати це твердження, пропоную виконати вправу.

Встаньте, будь ласка, і зосередьтеся, поверніть тулуб максимально вправо, не відриваючи ніг від підлоги. Зафіксуйте поглядом крайній об’єкт, який ви можете побачити.

Поверніться назад, заплющте очі та пригадайте, що ви зафіксували. А тепер поверніться ще раз, і ви побачите, що ваш погляд сягнув далі, ніж попередній раз.

Так і в житті, ми можемо набагато більше, ніж уявляємо.

І я впевнена, що й на сьогоднішньому уроці ви досягнете кращих результатів, ніж сподіваєтесь.

 

 ІІ. Повторення домашнього завдання і актуалізація опорних знань учнів.

  1. Робота по підготовці до ЗНО: тестування на сайті на урок +QRкод.

C:\Users\Natali\Desktop\код екологічні проблеми України і світу.png

  1. Інтерактивна вправа «Капелюх»

Учні по-черзі дістають з капелюха запитання по темі минулого уроку («Сучасні екологічні проблеми в Україні та світі») і дають на них відповідь.  Напр.:

  • Що таке інвайронментологія?
  • Що таке довкілля?
  • Назвіть основні глобальні екологічні проблеми.
  • Що таке глобальні екологічні проблеми?
  • Наведіть приклад найактуальніших екологічних проблем України.
  • Чому господарська діяльність людини часто призводить до екологічних катастроф?
  • Чи може людина відмовитись від ведення господарської діяльності?
  • Що таке антропогенний фактор?
  • Що таке біосфера?
  • Об'єкт та завдання науки про стан довкілля.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Творча лабораторія «Яблуко – модель Землі»

Уявіть, що яблуко – це Земля. Давайте поділимо його на чотири частини. ¾ яблука – це води Світового океану, відкладемо їх. ¼ - це суходіл. Розріжемо її навпіл. Одна половина – територія, пустелі. Розріжемо 1/8 частину яблука ще на 4 частини. Три частини – це землі, не придатні для господарювання. Що ж залишилося? 1/32  грунт. Обережно знімемо шкірку з частини яблука, яка залишилася у нас. Вона символізує тоненький шар на поверхні земної кори, який дає всьому людству їжу. Він забезпечує обмежену кількість продуктів харчування і, ми повинні раціонально його використовувати.

  1.  «Поміркуйте»

«Коли ми спостерігаємо захід сонця крізь смог над забрудненими водами нашої рідної землі, або сміттєзвалища на родючих територіях ми мусимо серйозно запитати себе, чи справді бажаємо, щоб в майбутньому якийсь історик з іншої планети сказав про нас: «За усієї їхньої геніальності та вмінь вони вичерпали дар передбачення, чисте повітря, воду, їжу та ідеї», – так говорив у своїй доповіді Генеральний секретар ООН У Тан (Маха Тхрай Сітху У Тхант, або У Тан).

А що спричиняє забруднення довкілля і чи можна передбачити наслідки забруднення?  Саме в цьому ми і спробуємо розібратися на сьогоднішньому уроці.

 

IV. Повідомлення теми і мети уроку

 І сьогоднішня наша тема.

 

Тема уроку: ВИДИ ЗАБРУДНЕННЯ ТА ЇХНІ НАСЛІДКИ ДЛЯ ПРИРОДНИХ І ШТУЧНИХ ЕКОСИСТЕМ ТА ЛЮДИНИ. ЯКІСТЬ ДОВКІЛЛЯ ТА КРИТЕРІЇ ЗАБРУДНЕННЯ

Завданням нашого уроку буде дати відповіді на запитання:

Питання на дошці:

  1. Що таке забруднення і забруднювач?
  2. Які види забруднень існують?
  3. Які наслідки забруднень?
  4. Що таке якість довкілля?
  5. Які критерії забруднення довкілля існують?

 

Цікаво, а що ви очікуєте від цього уроку? Свої очікування запишіть на «піщинках», озвучте та розмістіть на піщаному годиннику у верхній частині.

 

На який бал ви сподіваєтеся? У кожного з вас на парті лежить аркуш оцінювання «Мої успіхи на уроці», запишіть цей бал у нього. А я в кінці уроку доповню своїми балами.

 

Епіграфом нашого уроку будуть слова В.І. Вернадського: «Ми не успадкували Землю в наших батьків – ми взяли її в борг у наших дітей». Запис на дошці.

 

V. Вивчення нового матеріалу

  1. Що таке забруднення і забруднювач?

Здається термін забруднення не потребує пояснення і так все зрозуміло: це все, що перебуває не в тому місці і не в той час. Багнюка – болото – не забруднення, а в тарілці вона геть недоречна.

Які асоціації у вас викликає слово «забруднення»? ( відповіді учнів записуються на дошці у вигляді асоціативного куща)

І так, давайте із сказаного сформулюємо визначення.

СКЛАДАННЯ МЕНТАЛЬНОЇ КАРТИ

 

Забруднення - внесення в навколишнє середовище або виникнення в ньому нових не характерних фізичних чинників, хімічних і біологічних речовин, які шкодять природним екосистемам та людині.

 

Забруднювач – будь-який фізичний чинник, хімічна речовина або біологічний вид, який потрапляє в навколишнє середовище або виникає в ньому в кількості, більшій за звичайну, і викликає забруднення середовища.

 

  1. Які види забруднень існують?

За тривалістю дії:

  • Стійкі – довго не утилізуються природним шляхом (поліетилен)
  • Нестійкі – знищуються в екосистемах (побутові стічні води)

За впливом на біоту:

  • Прямої дії (знищення лісів)
  • Непрямої дії (антропогенна діяльність – кислотні дощі)

За характером походження:

  • Природні – виникає в результаті природних причин(землетруси, пожежі,виверження вулканів, зсуви);
  • штучні (антропогенні) – виникають в результаті діяльності людини (забруднення атмосферного повітря, водойм, ґрунту, екосистем).

Основними антропогенними забруднювачами є:

 хімічна промисловість,

 металургія (чорна та кольорова),

 сільське господарство,

 енергетика (нафтопереробні заводи, ТЕС, ТЕЦ, ГЕС, АЕС),

 транспорт (передусім автомобільний),

 стихійні сміттєзвалища,

 урбанізація,

 видобуток корисних копалин,

 військовий вплив.

 

За природою забруднювачів розрізняють такі види забруднення:

 

  • механічнеце забруднення навколишнього середовища механічними відходами без хіміко-фізичних наслідків.

 

Засмічення довкілля стійкими продуктами діяльності:

Вчені підрахували, що близько 1 700 000 км2 океану засмічені пластиком = а це територія Іспанія+Португалія разом.

 

  • (пластмасові вироби, скло, цегла),
  • відходами гірничодобувної промисловості (так, з 1 т видобутої корисної копалини лише 1–3 % перетворюються на корисну продукцію, а 98 % йдуть у відходи);

 

Компанії-виробники+споживачі =переробка

 

  • фізичне – забруднення, пов’язане зі змінами фізичних параметрів середовища:
  1.           теплове (температурно-енергетичне) — це вид фізичного за бруднення, пов'язаний з підвищенням температури середовища під впли­вом антропогенних факторів.

Стосовно міського середовища теплове забруд­нення поки що носить локальний характер. «Острови тепла» з підвищеною температурою на кілька градусів — це великі міста, виробничі комплекси тощо. Так, відповідно до температурного режиму, Париж має бути розташо­ваний на 170 км південніше від свого дійсного місця розташування;

 

  1.              світлове — це вид фізичного забруднення, пов'язаний з порушенням при­родної освітленості в результаті дії штучних джерел світла (яскравий спа­лах світла, спалах під час ядерного вибуху, включені на близькій відстані вогні далекого світла в зустрічного автомобіля); - Порушення добових ритмів.

(міста освітлення - збій біоритмів; істоти денні, нічні, сутінкові-ми денні-епіфіз-мелатонін –вдень активні, вночі відпочив, орієнтація дня і ночі- поруш життєдіяльності епіфіза – захвор.);

 

  1.              електромагнітне— зміна електромагнітних властивостей середовища. Воно негативно позначаєть­ся на живих організмах через порушення роботи клітинних і молекулярних біологічних структур. Є дані про вірогідність появи катаракти кришталика ока під впливом цього виду забруднення (пов'язане з роботою високовольтних ліній електропередачі, електростанцій, телерадіостанцій, а також мікрохвильових печей, комп'ютерів, мобільних телефонів);

 

  1.              радіаційне — це забруднення, пов'язане з перевищенням природного рівня радіації над природним фоном;

(органи чуття його не сприймають, хочете збільшити радіаційний фон в приміщенні- не провітрюйте його; в природі газ радон, виділ і материнських порід – похідні граніту і базальту його містять-бетон, пісок, цегла, асфальт – важкий газ в повітрі. 25% раку легень у людей, які жили в погано провітрюваних приміщеннях.

Підвищити радіоактивний фон можуть: УФ-промені, солярії,мед.обстеження);

 

  1.              шумове це перевищення природного рівня шуму, виклика­ного механічними коливаннями пружних тіл. (нервова сист, ШКТ, серце);
  • хімічне це зміна хімічних властивостей середовища, що негативно впли­ває на екосистеми й техногенні системи.

Привнесення в довкілля ксенобіотиків або великої кількості речовин, що є найзначнішою формою забруднення:

  • забруднення сполуками важких металів,
  • нафтове забруднення,
  • фармакологічне забруднення (так, 70–80 % антибіотиків, антипаразитарних препаратів потрапляють у річки);
  • у глобальному масштабі переважають шість забруднювачів: Плюмбум, Кадмій, Хром, ртуть, пестициди та радіонукліди;

Ксенобіо́тики — чужорідні для біосфери хімічні речовини, що природно не синтезуються, не можуть асимілюватись організмами внаслідок чого не беруть участі у кругообігу речовин у природі, а тому накопичуються у зовнішньому середовищі (наприклад пластмаси, ліки, добрива, мийні засоби…).

 

  • Промислові відходи (фарба, розчинник, мастило, акумулятор важкі метали)
  • Пестициди

Забруднення пестицидами у сільському господарстві

Назва хімічного засобу

Об’єкт дії

Гербіциди

для знищення небажаної трав'яної рослинності (бур'янів);

Інсектициди

— для знищення шкідливих комах

Фунгіциди

для знищення збудників грибних захворювань

Бактерициди

для знищення збудників бактеріальних хвороб

дефоліанти

— речовини, що зумовлюють опадання листя;

десиканти —

— речовини, що зумовлюють висихання рослин на корені

ретарданти

речовини, що стримують ріст рослин і призводять до вкорочення стебел і пагонів;

репеленти

речовини, запах і смак яких відлякують комах і тварин

Акарициди

для знищення рослиноїдних кліщів

Нематоциди

для знищення фітопатогенних нематод

Інсектоакарициди

для одночасного знищення шкідливих комах і рослиноїдних кліщів

Афіциди

— для знищення попелиць

лімациди

для знищення слимаків

родентициди

для знищення гризунів

арборициди

для знищення небажаної деревної та чагарникової рослинності

альгіциди

для знищення водоростей

стерилянти

хімічні сполуки різного походження, які при потраплянні в організм комах позбавляють їх здатності до розмноження;

 

  • біологічне це проникнення в екосистеми чи техногенні системи живих іс­тот, ворожих певним співтовариствам.

– привнесення й масове розмноження в довкіллі організмів(не містять конкурентів-кролики в Австралії, борщівник-для харчув. Тварин, витісняє види, опіки на сонці-лікування кілька років, амброзія полинолиста-пилок-алерген, елодея канадська-в акваріумах, в природі зарості, сонячний окунь Пн.Америка-в аквар красиві, в природі – хижак виїдає малькіа, ікру, молюск рапана-штучно з далекого сходу-хижак їсть молюсків мідій, реброплав мнеміопсіс-хижак їсть дрібні об’єкти-базу наших мешканців. Ондатра-Пн.Америки, нутрія-Пд.Америка, єнотовидний собака, норка американська-завезли для полювань, виявилася сильнішою-витісняє нашу європейську норку – ЧКУ і Європи.):

  • зоогенне (вселення колорадського жука);
  • фітогенне (поширення опунції);
  • мікробіогенне (масове розмноження ціанобактерій);
  • генетичне (пов’язане з розвитком генної інженерії).

 

За масштабами  забруднення поділяють на:

Глобальні (планетарні) – кислотний дощ, підвищення рівня радіації,забруднення Світового океану);озонові дірки. Парниковий ефект

Регіональні – забруднення окремих частин країни ( басейну окремої річки, моря);

Локальні – це невеликих масштабів від локальних джерел забруднення (вихлопна труба конкретного автомобіля, відходи окремого підприємства).

 

В  даний час загальна потужність джерел антропогенного забруднення в багатьох випадках перевищує потужність природних.

 

 Отже, забруднення довкілля відбувається внаслідок надходження нехарактерних механічних, хімічних, фізичних або біологічних забруднювачів.

 

  1. Які наслідки забруднень?

 

Екологічними наслідками забруднення є негативні зміни стану й функціонування біосфери, природних і штучних екосистем, популяційних механізмів саморегуляції та процесів життєдіяльності організмів.

 Серед екологічних наслідків:

 На рівні екосистем

  • збільшення або зменшення видового різноманіття екосистеми,
  • зниження первинної продуктивності екосистеми, що впливає на видовий склад редуцентів і консументів, її стійкість і стабільність та ін.

 На популяційно-видовому рівні у більшості видів рослин спостерігаються:

  • зниження енергії проростання насінин,
  • гальмування процесів росту й розвитку,
  • морфологічні порушення кореневої системи та пагонів.

У природних популяціях тварин

  • змінюються вікова, генетична, просторова й статева структура,
  • інтенсивність розмноження, вік досягнення статевої зрілості та ін.

Найбільший негативний вплив відчувають живі організми, чия життєдіяльність пов'язана з ґрунтом (едафобіонти) та дном водойм (бентос), оскільки саме в цих ділянках накопичуються забруднювачі.

 На рівні організмів найвразливішими до забруднення є тканини, у яких відбуваються активні процеси поділу. Через те меристеми зелених рослин, ретикулярні тканини червоного кісткового мозку хребетних тварин і людини зазнають найбільшої шкоди. Результатом такого впливу є онкологічні захворювання.

 Отже, наслідки забруднення ведуть до змін стану довкілля, порушень екологічних процесів і зв'язків на усіх рівнях організації життя.

 

Вплив деяких хімічних забруднювачів на здоров'я людини

Карбон(ІІ) оксид (чадний газ)

Унаслідок взаємодії з гемоглобіном крові утворює карбоксигемоглобін, що може призвести до погіршення гостроти зору, роботи серця та легень, порушення дихання і навіть смерті

Вуглеводні (бензин, метан)

Мають наркотичну дію, викликають головний біль, запаморочення

Плюмбум

Викликає головний біль, анемію, нервові розлади, пологові дефекти, затримку фізичного та психічного розвитку

Пестициди

Мають канцерогенний вплив, спричинюють ушкодження печінки, порушення ембріонального розвитку

Нітрати

Викликають утруднення дихання, підвищують дитячу смертність, унаслідок хімічних перетворень утворюються канцерогенні сполуки

Радіонукліди

Мають канцерогенний вплив, призводять до мутацій

Кадмій

Здатний вбивати статеві клітини у людини

Які висновки можемо зробити згідно поданої в таблиці інформації

  1. Що таке якість довкілля?

Забруднення, особливо антропогенного походження, спричиняє гостру екологічну кризу, зумовлену деградацією об'єктів навколишнього середовища. Для оптимізації взаємодії людини з природою важливо проаналізувати стан навколишнього природного середовища, оцінити потенційні можливості біосфери до самовідновлення, визначити різні типи впливів на природні екосистеми. У зв'язку з цим важливим є означення поняття якості довкілля.

ЯКІСТЬ ДОВКІЛЛЯ – міра відповідності навколишнього середовища і природних умов потребам людей та інших організмів.

 

Організаційні засади оцінювання впливу на довкілля, спрямованого на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екобезпеки, охорони довкілля, раціонального природокористування, регулюються Законом України «Про оцінку впливу на довкілля» від 2017 р. Для визначення, обмеження, передбачування змін й якості довкілля застосовують певні механізми. Це екологічна експертиза, екологічні нормування, прогнозування, сертифікація, стандартизація, ліцензування, екологічний аудит.

 Екологічне нормування - це закріплення на законодавчому рівні певних правил, вимог, стандартів щодо охорони довкілля, використання природних ресурсів і забезпечення екологічної безпеки.

 

  1. Які критерії забруднення довкілля існують?

 

Критерії кількісної оцінки рівня забруднення навколишнього середовища

  • Індекс забруднення (ІЗ)- показник, якісно і кількісно відображає присутність у довкіллі речовини – забруднювача і ступінь її впливу на живі організми.
  • Гранично-допустима концентраці (ГДК) – максимальний рівень забруднення, що його людина витримує без шкоди своєму здоров'ю.

-технологічні нормативи

-ліміти на викиди і скиди

  • Фонова концентрація
  • Токсична концентрація – кількість забруднення, що вбиватиме людину.

Отже, однією з обов'язкових умов організації охорони довкілля є створення системи критеріїв визначення якості довкілля.

V. Узагальнення і закріплення знань

1. Робота з підручником

Завдання 1

Заповнити таблицю «Види забруднювачів»  (с. 182–183)

 Визначте належність наведених забруднювачів: 1) ВІЛ; 2) чадний газ від неповного згоряння; 3) електромагнітні поля високовольтних ліній; 4) штучні ізотопи Цезію, Стронцію; 5) теплі води електростанцій; 6) шум транспорту; 7) оксиди Нітрогену металургійних заводів; 8) Кадмій у золі під час спалювання сміття на звалищах; 9) пестициди; 10) поліетиленові пакети, пластмасові пляшки; 11) стічні води цукрового заводу, м'ясокомбінату; 12) сполуки Хлору з цементного заводу. Обґрунтуйте твердження про комплексний вплив та взаємодію основних видів забруднювачів.

Хімічні

Біологічні

Фізичні

Механічні

 

 

 


 

 

Завдання 2

Виберіть із запропонованих термінів зайвий та обґрунтуйте свій вибір: битий посуд, забруднення антропогенне, забруднення природне, побутове сміття, тепла вода із системи охолодження ТЕС, шум автотранспорту.

 

Завдання 3

До якого рівня (локального, регіонального чи глобального) належить кожна з проблем?

А Теплове забруднення атмосфери…………………

Б Побудова каскаду гідроелектростанцій на Дніпрі…………………..

В Заболочення поля як результат невдалої меліорації…………………..

Г Порушення лісових екосистем як результат незаконного видобування бурштину на Поліссі……………………………………………….

Д Викиди парникових газів підприємствами………………………

Е Розлив нафти вздовж дороги в результаті аварії автоцистерни……………

 

Завдання 4

Укажіть ознаки забруднень, зображених на світлинах. Для кожного забруднення виберіть по одному варіанту відповідей із кожного стовпчика.

 

Аpreview_w698zc0.jpg    Б dde03a0a6dd498ea9b29e27301cbd36a.jpg

                 Розлив нафти                      Викид вулканічних газів

 

Походження забруднення

Вид забруднення

Джерело забруднення

1 антропогенне

2 природне абіотичне

3 природне біотичне

1 фізичне

2 хімічне

3 біологічне

1 живі організми

2 транспорт

3 геологічний об’єкт

А

 

 

 

Б

 

 

 

 

VІ. Рефлексія

 

  1.                   Здайте мені аркуші оцінювання, а я їх доповню своїми балами.

 

  1.                   Чи справдилися ваші очікування від уроку? Якщо справдилися, то перенесіть «піщинки» з верхньої частини піщаного годинника в нижню.

 

Я рада, що ваші сподівання здійснилися, тому всі піщинки з верхньої частини піщаного годинника перемістилися вниз.

 

  1. Прийом «Рюкзак»

Відомий німецький філософ та еколог Е.Калленбах пропонує низку етичних правил поводження людини на Землі.

Вчитель тримає маленький рюкзак. Пропонує учням прочитати слова філософа і, запам’ятати  та покласти їх до рюкзака як знак того, що учні понесуть цей багаж знань у подальше життя.

Запам’ятаймо їх.

  • Люби й шануй Землю, яка благословляє життя й управляє ним.
  • Вважай кожний твій день на Землі священним і святкуй зміну пір року.
  • Не вважай себе вищим за інші живі істоти й не поводься так, щоб вони зникали.
  • Будь вдячним тваринам і рослинам за їжу, яку вони  тобі дають.
  • Не занапащай і не забруднюй багатств Землі зброєю війни.
  • Не ганяйся за прибутками від багатств Землі, а намагайся відновлювати її виснажені сили.
  • Не приховуй від себе й від інших наслідків твоєї діяльності на Землі.
  • Не обкрадай майбутнє покоління, виснажуючи й забруднюючи Землю.
  • Споживай дари Землі помірно, бо всі її мешканці мають однакове право на її багатства.

Висновок: Як бачимо у світі існує величезна кількість різноманітних способів забруднення навколишнього середовища. Вирішити проблему можна тільки на державному і міжнародному рівні. Проте це не зніма відповідальності з кожного з нас. Фактично проблему глобального потепління, проблему захоронення радіоактивних відходів громадяни не вирішать самотужки. Для цього необхідне втручання міжнародних організацій. Проте зменшити кількість механічного забруднення, випадків біологічного забруднення-це зможе зробити кожен із нас.

 

VІІ. Домашнє завдання:

  1. Опрацювати параграфи 47 підручника
  2. Усно відповідати на запитання с.183
  3. Написати есе на тему «Що ми охороняємо – природу чи власне життя?»

 

А на згадку про наш урок хочу подарувати вам ось такі вітаміни радості у вигляді цукерок-смайликів.

 

Чистого, мирного неба вам, рідної землі під ногами і успіхів у ваших починаннях.

Дякую вам за урок!

 

Аркуш оцінювання «Мої успіхи на уроці»

На який бал сподіваюся

 

Оцінка вчителя

 

 

 

 

docx
Додано
5 травня 2021
Переглядів
20132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку