Тема: «Озера, походженням озерних улоговин. Найбільші і найглибші озера земної кулі.».
Мета: поглибити систему знань про водні ресурси України; удосконалити вміння пошуку закономірностей розміщення водних ресурсів на території України; виявити залежність поширення озер від кліматичних умов; розглянути проблему доцільності створення водосховищ; розвивати вміння роботи з картою та електронними засобами навчання; сприяти розширенню світогляду учнів; показати значення озер для українців; сприяти розвитку самоосвітньої, навчально-пізнавальної, інформаційної і комунікативної компетентності, виховувати бережливе відношення до природних багатств рідної країни та свого краю.
Обладнання: фізична карта України, тематичні карти в атласі, підручник, методичні комп’ютерні посібники, додаткова література, мультимедійна презентація, фото та відеоресурси з мережі Інтернет, власні відеоролики дітей.
Тип уроку: комбінований
Форми роботи: фронтальна, вивчення нового матеріалу, робота групова, індивідуальна.
Хід уроку
Кросворд «Річки» (робота на картках)
|
|
О |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
З |
|
|
|
|
|
|
|
|
Е |
|
|
||
|
|
|
|
Р |
|
|||
|
|
|
|
А |
|
Кросворд підказав тему нашого уроку «Озера»
Учні записують тему уроку
III.Мотивація пізнавальної та навчальної учнів
Поверхневі води , які ми вивчаємо, окрім річок включають і такий подарунок від природи людині як озера. Голубі очі, перлини Землі, блакитні краплини, намисто планети…. Такі поетичні назви цих унікальних природних творінь. Вони надихають художників, поетів та письменників. Українські поети посвятили їм свої вірші, а краса та загадковість легендарного озера Нечимне спонукало нашу Лесю Українку на написання своєї «Лісової пісні».
У Білому озері я знову купаюсь,
Прилетівши сюди на крилі самоти.
І сумую, коли назад повертаюсь,-
У будденім житті тих красот не знайти!
О, Біле озерце поліського краю,
Що несеш, наче птах,мене в небеса.
В світлих хвилях твоїх я купаюсь,
І чарує мене твоя дивна краса!
Користь від них як від джерел води, лікувальних грязей. Теперішні мешканці України полюбляють відпочивати, купатися в спекотні дні та ловити рибу на березі цих водойм..А чим ще корисні озера і що робимо ми, щоб зберегти їх для майбутніх поколінь?
VI. Вивчення нового матеріалу
В Україні близько 20 тис. Озер. Розташовані озера по території України нерівномірно, мають різне походження озерної улоговини та різняться водним режимом. Сьогодні нам потрібно охартеризувати усі типи озер.
Типи озер |
Назви |
Особливість |
Карстові |
Шацькі (Світязь, Пулемецьке, ) |
|
Льодовикові |
Бребенескул, Ладозьке Несамовите |
|
Загатні |
Синевир, Тана |
|
Вулканічні |
Синє, Липовецьке |
|
Заплавні (озера-стариці) |
Ялпуг, Вінніпег, Кагул |
|
Тектонічні |
Байкал, Вікторія |
|
Лиманні |
Дністровський, молочний |
|
Реліктові |
Каспійське, Чад |
|
Фотовернісаж: «Озера України» (перед характеристикою кожного з озер на екрані з’являється його фотографія )
2. Вчитель: Також озера поділяються:
о.Байкал, о.Вікторія Каспійське озеро, о.Ейр
о.Танганьїка, о.Байкал Мертве море-озеро
Проблемне питання: Чому о.Балхаш наполовину затушоване розовим, наполовину блакитним?
3. Озера «Рекордсмени»
1. Найбільше прісне озеро України ( Ялпуг ).
2. Найвисокогірніше озеро України ( Бребенескул).
3. Найглибше озеро України (Світязь).
4. Найсолоніше озеро України (Сиваш –Херсон)
5. Найбільше озеро Рівненської області ( Нобель)
6. Найвисокогірніше озеро світу ( Тітікака)
7. Найсолоніше озеро світу (Мертве море)
8. Найпрісніше озеро світу ( Верхнє)
9. Найглибше озеро світу (Байкал)
10. Найбільше озеро світу ( Каспійське)
4. Фізкульт - хвилинка
5. Відеозал «Вікно в світ» Озеро Синевир (особливості та легенда)
Інтернет-ресурс – https://www.youtube.com/watch?v=3WL-aXB9STE
6. Значення озер.
5. «Творча лабораторія»
Вчитель: Озера допомагають людям, а от люди не зовсім чемно втручаються в життя озер. (Перегляд презентації «Людина в житті Озера»)
https://youtu.be/vM6u1HZTl20
V. Закріплення нового матеріал.
2. З поданого « озера слів» вибрати в два окремі стовпчики назви озер та річок.
Озера |
Річки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Знайди пару « Озеро - його географічні координати» (на картках)
Озеро |
Материк |
Координати |
Вікторія |
Африка |
3ºпд.ш, 35ºсх. д. |
Ейр |
Австралія |
30ºпд.ш., 136ºсх.д. |
Верхнє |
Пн.Америка |
50º пн..ш., 88º зх.д. |
Байкал |
Євразія |
51ºпн.ш., 108ºсх.д. |
4. «Хто я?» – за коротким описом знайти та показати на карті розгадане озеро
5. Гра-кубик. Розказати за зображеннями на кубику про озеро.
VI. Підсумок уроку ( заповнення карток самооцінки)
Рефлексія
- Сьогодні на уроці я дізнався…..
Відео-цікавинка « Найромантичніші озера світу»
https://youtube.com/shorts/HWsuzt6rbu4
VI. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф у підручнику.
Нанести на контурну карту озера.
Земна поверхня має багато улоговин, заглиблень і знижень. Проте не всі вони стають озерами. Поміркуйте чому?