Дата: Клас 7 Вчитель: Янчишена О.С
Тема. Узагальнення знань з тем "Членистоногі. Моллюски"
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів з "Членистоногі. Моллюски"; закріпити знання про різноманітність та значення членистоногих та молюсків; визначити індивідуальний рівень засвоєння матеріалу теми для кожного з учнів; формувати вміння порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; розвивати системність та логічне мислення, уяву, спостережливість, вміння виділяти головне; продовжити формувати пізнавальні й творчі здібності, пам'ять і увагу; вдосконалювати практичні вміння та навички визначення систематичне положення (ряд) та тип розвитку комах.
Обладнання: фотокартки, електронні посилання на вправи, роздаткові матеріали.
Базові поняття і терміни: членистоногі, молюски, відділи тіла, сегменти, черепашки, хітин, ротовий апарат, вторинна порожнина тіла, змішана порожнина тіла.
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Чи можна уявити життя на нашій планеті без членистоногих і молюсків? І сьогодні на уроці ми систематизуємо і узагальнимо знання про цих тварин і докажемо, що ці тварини по праву займають одне з ведучих місць серед живих організмів нашої планети.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. |
Скільки видів комах налічується на Землі? |
1,5 млн |
2. |
Скільки видів об’єднує тип Молюски? |
130 тис |
3. |
Видільна система ракоподібних. |
Зелені залози |
4. |
Передня ходильна кінцівка у ракоподібна. |
Клешня |
5. |
Система дихальних трубочок у павукоподібних. |
Трахеї |
6. |
Група паразитичних павукоподібних. |
Кліщі |
7. |
Стадія розвитку комахи під час якої відбувається перетворення в будові. |
Лялечка |
8. |
Глибоке перетворення організму, що проявляється в різкій зміні будови й способу життя |
Метаморфоз |
9. |
Орган за допомогою якого самка комах відкладає яйця в грунт. |
Яйцеклад |
10. |
Складка шкіри ставковика, що оточує передню частину тулуба. |
Мантія |
11. |
Чим представлений зовнішній скелет молюсків. |
Черепашка або мушля |
12. |
Який орган тіла відсутній у двостулкових молюсків. |
Голова |
ІІІ. Узагальнення та систематизація навчального матеріалу
Учасники команди слухають твердження та піднімають руки: ліву-якщо твердження вірне, праву-якщо невірне ( за кожну відповідь отримуємо 1 бал. Всього за конкурс 6 балів)
|
Перша команда |
|
1. |
У членистоногих двостороння симетрія тіла. |
Так |
2. |
Ракоподібні – членистоногі які ведуть переважно сухопутний спосіб життя. |
Ні |
3. |
Тіло рака річкового вкрите вапняковим панцирем. |
Ні |
4. |
Ловча сітка павука – павутина. |
Так |
5. |
Орган дотику павука – ногощупальця. |
Так |
6. |
Тіло жука складається з голово грудей і черевця. |
Ні |
|
Друга команда |
|
7. |
Передня пара крил жука призначена для польоту. |
Ні |
8. |
У комах чотири пари ніг. |
Ні |
9. |
Перша стадія розвитку комахи – яйце. |
Так |
10. |
У молюсків – двобічна симетрія тіла. |
Так |
11. |
Ставковики – різностатеві тварини. |
Ні |
12. |
Головоногі молюски найбільш розвинуті безхребетні тварини |
Так |
2) Вправа « Біологічний детектив»
Учасникам команд надано по 4 картки з описом ситуації або зображенням тварини, одна команда задає ситуацію другій, задача команди-ведучого заплутати суперника і змусити задавати додаткові питання для встановлення істини. ( за кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Всього -4 бали)
3) Групова робота. « Я уважний» ( за завдання дається 2 б, якщо не знайшли помилку бал лише 1.)
Гра на швидкість на сайті Learning Apps- перейти за посиланням наданим кожній команді в гугл класі виконати вправу і знайти у ній помилку .
І команда « Молюски» : https://learningapps.org/25938169
ІІ команда « Членистоногі» : https://learningapps.org/display?v=pb2wgjsic23
4). Конкурс капітанів « Хто я» ( 3 бали за вгадану комаху)
Капітан виходить до дошки обирає 1 з 4 варіантів істот ( листки роздруковані і перевернуті вниз картинкою). Ставлячи питання до своєї команди, він має вгадати що він за тварина. Команда може відповідати тільки так чи ні. Час на конкурс 1 хвилина для кожного учасника.
5) Конкурс « Ким я був раніше» ( 5 балів за правильно виконане завдання+ робота команди з гербом 2б)
Учасникам запропоновано картки з зображеннями істот та їх личинок, за 1 хвилину один учасник від команди має розставити картки попарно ( дорослий та його личинка).
І команда: |
Бабка-Людка |
ІІ команда: |
сарана перелітна |
|
короладський жук |
|
жук-скакун |
|
дзюрчалка |
|
жук-м’ягкотілка |
|
золотоочка |
|
жук-сонечко |
|
хрущ травневий |
|
білан капустяний |
Поки учасник від команди працює біля дошки учасники команди працюють з гербом міста:
-Перед вами представлено герб: Якому району чи місту він належить? ( Білгород-Дністровський район) - Які рослини на ньому зображені? ( виноградна лоза та сніп пшениці) |
|
І команда: Дайте опис комахи, що дуже любить солодкі ягоди винограду, та боляче жалить. ( оса) |
ІІ команда: Дайте опис комахи, що є шкідником злакових культур, поселяється всередині зерна, виїдають його з середини. ( Хлібний жук=кузька) |
ІV. Підведення підсумків уроку
1. Підрахунки результатів змагань, нагородження команд. Виставлення оцінок
2. Зворотній зв’язок:
Що сподобалось в цьому уроці?
Що запам’яталось найбільше?
V. Домашнє завдання
Повторити §§9-12. На контрольну роботу