Відкритий урок узагальнення знань «Процеси життєдіяльності тварин»

Про матеріал
При вивченні теми: «Процеси життєдіяльності тварин «важливо вказати науку, яка вивчає роботу організму тварин (фізіологія). Довести важливість кожного рівня організму: клітинного, тканинного, органного, організмового. Організм тварини - складна, динамічна, рухлива, різнорівнева система,яка об'єднує всі частини в єдине ціле,забезпечуючи узгоджену роботу. Кожен орган в складі системи виконує важливі , притаманні йому функції. За допомогою презентації, де вказані важливі процеси організму тварин,учні згадують вивчені попередні теми та знайомляться з новими. Вправи на відповідність, тести, біологічні диктанти, біологічні вікторини роблять урок насиченим,цікавим; підібрані малюнки опису кожної системи сприяють кращому запам'ятовуванню. Урок проведено у формі змагання. Такий урок сприяє формуванню в учнів уміння аналізувати й узагальнювати матеріал в нестандартних умовах.
Перегляд файлу

                  Урок-  узагальнення з теми:

 

              «Процеси життєдіяльності тварин»

 

Мета: Узагальнити та систематизувати знання по даній темі. З’ясувати рівень навчальних досягнень учнів. Розвивати логічне мислення, пам'ять, уміння аналізувати та систематизувати.

Формувати вміння застосовувати набуті знання на практиці. Виховувати розуміння єдності,бережливе ставлення до природи.

 

Обладнання: Схеми, малюнки, чорна скринька, роздатковий  матеріал, комп’ютер, презентація.

 

Тип уроку:  Узагальнення та систематизація знань.

 

Форма уроку: Змагання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

 1.Організаційний момент

 

 Добрий день. Я рада зустрічі із вами.

 Ми з вами закінчили вивчати тему: «Процеси життєдіяльності тварин».Сьогодні у нас узагальнюючий урок по даній темі. Сьогодні ми перевіримо ваші знання на міцність,з’ясуємо рівень навчальних досягнень. Урок ми проведемо у вигляді гри у формі змагання. Сьогодні кожний із вас  буде презентувати свої знання і боротися за звання «Кращого знавця біології». Працювати ми будемо під девізом:

                                                             «Розкажи і я забуду, 

                                                              Покажи і я згадаю

  А пограй –запам’ятаю»

І тому я вам бажаю: Думати колективно,

                                   Діяти оперативно,

      Сперечатись доказово,

                                   Це для всіх обов’язково!

 

 II. Мотивація навчальної діяльності

 

 Для кожної людини, яка любить рідну землю,  її природа найчарівніша у світі. Та мені здається, що немає нічого прекраснішого за українські краєвиди. Світ живої природи дивує і захоплює нас. Людина поділила живі організми на царства.

 

 III.Узагальнення та повторення знань

 

1.Класифікація типу Хордових.

Сьогодні до нас у гості завітали  різні представники т. Хордові. По дорозі до школи, вони весь час сперечалися, хто до якого класу відноситься? Так і не дійшли згоди. Давайте їм допоможемо розв’язати їхню суперечку.

Робота в парі. Завдання: Розподілити по класах представників різних груп за рівнем розвитку (малюнки тварин).

Правильна відповідь: Класи: риби, амфібії, плазуни, птахи, ссавці

 

2. Процеси життєдіяльності тварин.

А зараз давайте пригадаємо з якими процесами життєдіяльності тварин ми познайомилися під час вивчення уроку.

Опорна схема: «Процеси життєдіяльності тварин»

(учні називають процеси і записують опорну схему на дошці, формулюють висновок)

Опорна схема.

 3.Тестовий контроль знань(Вибираємо одну відповідь)

1. Вкажіть автотрофні організми:

А- рослини, Б- тварини, В- гриби.

2.Вкажіть тварину, яка не належить до фітофагів:

А-рись звичайна, Б- дощовий черв’як, В- заєць сірий.

3.Вкажіть в утворенні чого беруть участь тварини сапротрофи:

А- кисню, Б- води, В- ґрунту.

4.Під час дихання до організму тварин надходить вуглекислий газ

А- так , Б- ні, В- не знаю.

5.Вкажіть, які органи дихання мають більшість мешканці водойм:

А-зябра, Б  -легені , В- трахеї.

6.Вкажіть тварин, які мають  замкнену кровоносну систему

А- раки, Б- молюски,  В- птахи.

7.Вкажіть найдрібніші судини:

А- капіляри, Б- вени, В- артерії.

8.З скількох хребців  складається шийний відділ  хребта у ссавців:

А – 1, Б- 2, В- 7.

9.Вкажіть, який найповільніший вид пересування на суходолі:

А-галоп, Б-ходіння, В- повзання.

10. Назвіть групу тварин, що містять в шкірі  різні види залоз :

А- плазуни, Б-земноводні, В- ссавці.

11.Вкажіть яка форма розмноження у тварин є найбільш поширеною:

А – не статева, Б- вегетативна, В – статева.

12. Виберіть клас тварин, для якого характерне зовнішнє запліднення:

А-птахи, Б-риби, В – ссавці.

 

  4.Сюрприз:  «Чорний ящик»

---У чорному ящику знаходиться предмет, який допомагає деяким тваринам у перетравленні їжі.(камінці)

---Тут знаходиться те,від чого у корови збільшуються надої молока.(продукти живлення рослинного походження  -сіно)

---Тут знаходиться те, що допомагає птахам у польоті.(пір’я)

---Тут  знаходиться те, що являється продовженням  тваринного роду . (яйце)

---Тут знаходиться рідина, без якої не можливе життя живих організмів. (вода)

 

 

 

5. Способи живлення тварин

Робота в групі. Завдання: скласти співвідношення між продуктами живлення і  способами живлення тварин. (продукти живлення подаються в спеціальному посуді)

1 – зерно                           а – мікрофаги

2 – мясо б – фітофаги

3 – гриби                          в – бактеріофаги

4 – земля г – зоофаги

 

 6.Біологія + математика  (презентація)

1) ротова порожнина + глотка + стравохід = ( травна система)

2)вени +  артерії + капіляри = (кровоносні судини)

3)легені + гортань +трахеї =(дихальна система)

4) ікринка + личинка +пуголовок = (індивідуальний розвиток амфібій)

5) амебоїдний + м’язовий +мерехтливий = (рух тварин)

 

7. Дихальна і кровоносна система тварин

Біологічний диктант

1.Членостоногі,що мешкають у водоймах, риби, дихають за допомогою…(зябр).

2. Органами дихання у комах є …(мальпігієві судини)

3.Органами дихання наземних молюсків є …(легені)

4.Амфібії у воді дихають ….(зябрами), а на суші …(легенями)

5.Птахи дихають…( легенями)

6.Кров належить до тканини…( сполучної)

7.Рух крові по організму забезпечується завдяки скороченню …(серця)

8.Якщо кров рухається судинамиі не потрапляє в порожнину тіла, то

       така кровоносна система називається…(замкненою)

9.Артеріальна кров рухається …(від серця)

10.Еретроцити беруть участь у …(перенесені газів)

11.Венами рухається кров ...(до серця)

12.Лейкоцити виконують функцію…(захисту)

 

8.Телеграма  а екрані)

Завдання виконується індивідуально на листках.

1.Встановити послідовність пересування живих організмів, за їх швидкістю починаючи з найповільнішого.

А- гепард,  Б-равлик виноградний,  В-людина розумна,  Г-черепаха болотяна, Д - кенгуру сірий. (1Б, 2Г, 3В, 4Д, 5А)

2.Встановити  послідовність руху повітря під час вдиху у ссавців.

А- гортань, Б- легені, В-  носова порожнина, Г - трахеї,  Д -  бронхи.

(В, А,  Г, Д.  Б)

9.Віртуальна прогулянка

А зараз я запрошую вас на віртуальну прогулянку,та це не просто прогулянка. Будьте уважні і запам’ятайте в яких місцях побували і що, побачили.(перегляд презентації  «Тваринний світ України»  і обговорення)

 

10.Біологічна вікторина

1.У кого більше ніг:у п’яти восьминогів чи у чотирьох кальмарів?

2.У цієї тварини дві праві ноги і дві ліві ноги,дві ноги з переду і стільки ж з заду. Скільки ніг у цієї тварини?

3. Чим відрізняється пташиний базар від пташиного ринку.

4.Назвіть тварин- альпіністів.

5.Прізвище цього відомого письменника- назва водоплавної птиці.

6.Уцього велетня ніс набагато довший ніж хвіст.

7.Ця нічна тварина спить,обмотавши голову хвостом.

8.Цей прудкий звір має голову зайця,тулуб і передні лапи миші,задні ноги птаха, а хвіст лева.

9.Коли європейці привезли цю тварину на Таїті,мешканці острова,які досі жодного разу не  бачили її, дали їй назву: «Свиня з зубами на голові» а як називаємо цю тварину ми?

10.Чим крокодил відрізняється від алігатора?

11.Встановіть відповідність між групою тварин та особливостями покровів тіла(робота на картках)

 

Група тварин

                         Особливості покривів тіла

1

молюски

А

Шкіра суха. Залози відсутні. З’являються рогові лусочки,щитки,пластинки.

2

плазуни

Б

Шкіра вкрита волосяним покривом,є залози(потові,сальні,молочні,пахучі).

3

птахи

В

Шкіра суха. Залози шкіри відсутні(крім куприкової),тіло вкрите пір’ям.

4

ссавці

Г

Одношаровий епітелій утворює мантію,що формує черепашку.

Д

Шкіра має слизові залози і вкрита лускою.

 

 

12. Значення тварин

 Про них сказано багато віршів,казок,оповідань,загадок. Вони оспівуються в піснях. Мають велике значення для людей тай для самої природи. З кожним роком чисельність тварин все більше скорочується, багато видів стає рідкісними,або зовсім зникає. Їх потрібно не тільки любити, ай оберігати. Так ми збережемо чистим наше навколишнє середовище і в цілому нашу Україну.

 Вірш:«НАШ РІДНИЙ КРАЙ»(читає учениця)

 Вчитель:  Природа споконвічно не жаліє нам нічого.

         Даруючи щедро всі свої дари

                           А від нас щоденно просить лиш одного

Щоб для неї люди добрими були.

Діти,оберігайте природу.

 

 IV. Підсумок уроку

 

 Наш час добігає кінця,настав вирішальний етап. Учасники гри підрахуйте свої бали. Сьогодні на уроці ви гарно попрацювали і отримаєте винагороду.

 Рефлексія.

(на дошці прикріплено дерево знань)

 1.Діти, якщо вам сподобався урок, прикріпіть будь-ласка на дерево листочки.

 2. Якщо ви засвоїли повністю матеріал по даній темі то прикріпіть до дерева дві квіточки, а якщо частково засвоїли матеріал – одну квіточку.

 Як чудово розцвіло наше ДЕРЕВО ЗНАНЬ.

 

 V. Домашнє завдання

1.Підготувати інформацію про поведінку тварин.

2.Прочитати параграф №47.

3.Закінчити роботу в зошитах з друкованою основою

 

Список використаної літератури

1.В. І. Соболь підручник для сьомого класу, видавництво Каменець-Подільський »Абетка»2015.

2.Г.А.Опаренюк Творча скарбничка вчителя біології. Видавництво «Нова українська школа» Вінниця  2017р.

3.С.В.Безручкова .Плани конспекти уроків для 7 класу ,ТОВ  видавництво «Ранок»2016р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 Анотація   до  уроку  біології в 7 класі на тему :           

                     «Процеси життєдіяльності тварин» 

                                                                                    

Урок відповідає навчальній програмі «Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Біологія  6-9 класи»

Тема уроку: «Процеси життєдіяльності тварин» відповідає розділу навчальної програми «Процеси життєдіяльності тварин»

Тип даного уроку: Узагальнення та систематизація знань.

Основна дидактична мета:

При вивченні теми: «Процеси життєдіяльності тварин «важливо вказати науку, яка вивчає роботу організму тварин (фізіологія). Довести важливість кожного рівня організму: клітинного, тканинного, органного, організмового. Організм тварини - складна, динамічна, рухлива, різнорівнева система,яка об'єднує всі частини в єдине ціле,забезпечуючи узгоджену роботу. Кожен орган в складі системи виконує важливі , притаманні йому функції. За допомогою презентації, де вказані важливі процеси організму тварин,учні згадують вивчені попередні теми та знайомляться з новими. Вправи на відповідність, тести, біологічні диктанти, біологічні вікторини роблять урок насиченим,цікавим; підібрані малюнки опису кожної системи сприяють кращому запам'ятовуванню. Урок проведено у формі змагання. Такий урок сприяє формуванню в учнів уміння аналізувати й узагальнювати матеріал в нестандартних умовах.

 

docx
Додав(-ла)
Франчук Олена
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
14 березня 2020
Переглядів
3732
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку