Відкритий ноосферний урок з алгебри в 7 класі на тему:
«МНОЖЕННЯ МНОГОЧЛЕНІВ»
Мета: удосконалити вміння виконувати множення многочленів, розв’язувати завдання, які передбачають множення многочленів.
Розвивальна мета: формувати вміння бачити закономірності; сприяти удосконаленню обчислювальних навичок, розвивати увагу.
Виховна мета: виховувати об’єктивність та чесність під час оцінювання власних знань, уважність, працьовитість.
Тип уроку: комбінований за біоадекватною методикою.
Наочність та обладнання: електронна презентація, ноутбук, проектор, екран, листочки, фрукти, вітамінний кошик, олівці, аркуші паперу.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
1.1. Гармонізація простору, рефлексія
Доброго здоров’я, діти, доброго вам дня!
Хай вам ясно сонце світить у віконечко щодня,
Хай сміється мирне небо і дивує світ,
А земля нехай дарує вам барвистий цвіт.
Діти, я рада бачити вас на уроці! Посміхніться один одному, привітайтеся до гостей. Тож часу не гаємо і урок розпочинаємо!
Подивіться у вікно, який спокійний осінній день. Деякі листочки зриваються з гілочок, і кружляючись в повітрі, заглядають до нас у віконце, бажають нам доброго дня, а найсміливіші завітали до класної кімнати і тихесенько опустились до кожного з вас на парту. Тож давайте візьмемо їх, напишемо на них свої очікування від уроку і повернемо їх на наше символічне осіннє дерево знань.
1.2. Коло єднання
Давайте з вами візьмемося за руки, створимо «коло єднання» потиснемо один одному руки і передамо один одному посмішку, гарний настрій, найщиріші побажання. Назвіть частинку природи, з якою ви себе асоціюєте, та скажіть, яке ваше призначення у світі природи. (Наприклад: Я – сонечко, грію всіх на цій Землі. Я – квітка, дарую всім красу. Я – краплинка дощику, несу всім чистоту. Я – вітер – наповнюю всіх енергією. Я – райдуга – дарую всім позитивні емоції. Я – Земля дарую всім життя)
Ми поєдналися для роботи й можемо відправлятися в путь за новими знаннями та перемогами.
Прошу, сідайте за парти, ми продовжуємо роботу.
Запис дати та теми уроку
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Графічний тренінг
Розпочинаючи урок, я повинна бути впевнена, що ви бадьорі і сповнені сил, пропоную вам знайти помилки в записах і якщо вираз записано правильно, то учні ставлять в зошиті «˄», а якщо не правильно, то «_»
Вправа «Знайди помилку»
(Правильний запис _˄˄_˄)
На що схожі ваші записи? (На кардіограму).
Отже, ваша кардіограма вказує на те, що ваше сердечка б’ються в ритмі з моїм, що настій у вас гарний і ми готові підкорювати нові вершини.
Гра «Дивись, не помились!»
На дошці записані завдання. Потрібно відновити записи – вставити пропущені символи.
Завдання. Відновіть записи:
Вправа на встановлення відповідності
Кожному завданню з лівої колонки поставити у відповідність відповіді з лівої колонки
1. (а+2)(b-3) А) аb-3а+2b-6
2. (2а-5)(b-4) Б) 2а2-а+6а-3
3. (2+4а)(2b-1) В) 2аb-8а-5b+20
4. (а+3)(2а-1) Г)а2b+5а-2аb-10
5. (а-2)(аb+5) Д) 4b-2+8аb-4а
Е) аb+3а-4b+6
(Відповідь: 1–А; 2–В; 3–Д; 4–Б; 5–Г)
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
а) Сенсорно-моторний
Релаксаційний текст (під спокійну музику)
А зараз сядьте зручненько, закрийте очі. Розслабте м’язи голови, шиї, рук, тулуба, ніг. Відчуйте, як теплі промені сонця торкаються та лоскочуть ваші щічки. Ми вирушаємо з вами на прогулянку до осіннього лісу.
Як прекрасно йти тоненькою стрічечкою стежинки і, забуваючи про все, розчинятися у величній красі лісу! Він начебто розкриває для тебе свої обійми, і ти завмираєш у німому подиві. Дерева вдягнені в святкове, барвисте вбрання. Вони неначе урочисто проводжають літо. Яскраво-жовтий, лимонний, багряний, вишневий – які тільки кольори не радують наше око.
Тиша захоплює тебе. Ти стоїш нерухомо, немов чекаєш на щось. З дерев повільно опадає листя, наче пофарбоване чарівним пензлем у жовтогарячий колір. Воно замріяно кружляє у повільному таночку, поки тихо долітає до землі, нашіптуючи: Щоб помножити многочлен на многочлен, треба кожний член першого многочлена помножити на кожний член другого многочлена і отримані добутки додати.
Вітерець, пустотливо граючись, розносить по всьому лісу приємні пахощі. Вдихніть запахи осіннього лісу: запах листя змішується із запахом грибів, відчуваємо пахощі яблук. Ось ми підходимо до яблуньки. Стиглі червонобокі яблука виблискують на сонці. Придивляємося уважніше і на самому великому з них бачимо ледь помітно проступає надпис: Щоб помножити многочлен на многочлен, треба кожний член першого многочлена помножити на кожний член другого многочлена і отримані добутки додати.
Розсікаючи небесну блакить, повагом летять і зажурливо курличуть журавлі. А високо в блакитному небі безперестанку пливуть темно-сині хмаринки, нагадуючи своїми обрисами різних тваринок.
Десь високо над нами з’явилася найбільша хмаринка. На ній видніється надпис: Щоб помножити многочлен на многочлен, треба кожний член першого многочлена помножити на кожний член другого многочлена і отримані добутки додати.
Ось і відбулася незвичайна зустріч двох світів: світу людини та світу природи. Сріблясті краплинки дощику наповнюють ліс неповторною свіжістю, щоб не потрапити під дощик нам слід повертатися.
Подякуйте осінньому лісові за відпочинок, пошліть йому свою любов!
Відчуйте прилив сил до рук і ніг. Відчуйте спину та плечі. Це нові сили наповнили вас!. Посміхніться і глибоко вдихніть повітря. Відкриваємо очі і повертаємось до класу.
б) Символьний етап
1) Бесіда «Вільний мікрофон»
- Як ви уявили місце прогулянки?
- Який настрій у вас був?
- Які кольори оточували вас?
Намалюйте той образон, який ви запам’ятали.
2) Створення образону
(діти малюють малюнок-образон, символічний малюнок – враження від віртуальної прогулянки, відповідають на запитання вчителя). Показують образони один одному, вчитель демонструє свій образон, звертається увага на ключові нові слова уроку.
Фізкультхвилинка
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
в) Логічний етап
1. Розглянути приклад на знаходження добутку двочлена і тричлена
№472(1) – 1 учень пояснює біля дошки
№472(2) – самостійно з подальшою перевіркою (1 учень за дошкою)
2. Розглянути приклад, якщо перед добутком многочлена стоїть знак «мінус»
Пояснення вчителя
Приклад. 9m2-(3m-2)(3m+7)= 9m2-(9m2+21m-6m-14)= 9m2-9m2-21m+6m+14=
=-15m+14
№473(4) – 1 учень пояснює біля дошки
№473(2) – самостійно з подальшою перевіркою (перевірка здійснюється по слайду)
Діти, знаючи матеріал даної теми, ми зможемо не тільки спрощувати вирази, а й доводити тотожності.
3. Довести тотожність №464(1)
4. Також зможемо розв’язувати складні рівняння №474(2)
Самостійна робота в парах
Наповнення кошика здоров'я Вітамінами
Як постукає зима
Холодом, морозом
Овочі і фрукти ми вживаєм,
Вітаміни запасаєм.
Діти, зараз я вам пропоную розв'язати самостійно завдання. Потім кожен з вас знайде відповідь, яку він отримав на фруктах і наповнить наш кошик здоров’я вітамінами.
1 група: №471(1), №473(3)
2 група: №471(2), №479(2)
3 група (дитина, якій немає пари): №479(1)
г) Лінгвістичний етап
вправа «Пальчики» учні проговорюють правила вголос, переставляючи пальці рук:
Щоб помножити многочлен на многочлен, треба кожний член першого многочлена помножити на кожний член другого многочлена і отримані добутки додати.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Розв’язати №480, №487
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Яблука з давніх-давен вважалися символом пізнання. На сьогоднішній день ви всі маєте певний багаж знань з даної теми. В кожного вони різні, оцініть свої знання і відобразьте їх на дереві знань відповідного кольору.
Якщо ви вважаєте, що даний матеріал засвоїли на відмінно – повісьте червоне яблуко, на достатньому рівні – жовте, а якщо ви вважаєте, що вам слід ще попрацювати - то яблуко зеленого кольору.
(учні вішають яблука на символічному дереві знань, аналіз самооцінки дітей)
Звучить спокійна ніжна мелодія,на екрані монітору анімація «Яблука», вчитель на фоні музики говорить:
Як пахнуть яблука в освітньому саду!
Налиті сонцем, росами умиті!
Вони знаннями пригощать нас,
Щоб тему цю ви добре пам’ятали!
Діти, я тримаю яблуко знань. Пропоную кожному з вас взяти його до рук і висловити свою думку, розпочинаючи словами «Сьогодні на уроці я… зрозуміла, що ви добре засвоїли даний матеріал і ці знання допоможуть вам при виконанні завдань контрольної роботи»
(Передаючи «яблуко знань» з рук в руки діти продовжують речення
«Сьогодні на уроці я…»)
Додатково: чи справдились ваші очікування від уроку?
Ось і пролунав дзвінок — закінчився наш урок.
За роботу — по заслузі! Щиро дякую вам, друзі!
1