Видозміни вегетативних органів, як результат пристосування до різних кліматичних умов та умов навколишнього середовища

Про матеріал
Урок може бути проведений для узагальнення знань. Дозволяє розвивати предметні та між предметні компетентності, закріпити поняття видозміни, повторити їхнє біологічне значення, встановити та пояснити зв’язок між видозміною та умовами зростання рослини, поглибити систему знань учнів про причинно-наслідкові зв’язки в природі, продовжувати формування умінь і навичок роботи з натуральними об'єктами, удосконалити практичні уміння учнів працювати з картами, робити відповідні висновки, розвивати пізнавальні інтереси, вміння логічно мислити, вміння виділяти головне, працювати в групах, виховувати товариськість, науковий світогляд.
Перегляд файлу

Плахотнюк Ліана Михайлівна

Вчитель І категорії Черкаської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 33 ім. В.Симоненка

6 клас. Інтегрований урок з біології та  географії на тему:

«Видозміни вегетативних органів, як результат пристосування до різних кліматичних умов та умов навколишнього середовища»

Тривалість уроку 45 хв

Мета: Розвивати предметні та між предметні компетентності, закріпити поняття видозміни, повторити їхнє біологічне значення, встановити та пояснити зв’язок між видозміною та умовами зростання рослини, поглибити систему знань учнів про причинно-наслідкові зв’язки в природі, продовжувати формування умінь і навичок роботи з натуральними об'єктами, удосконалити практичні уміння учнів працювати з картами, робити відповідні висновки, розвивати пізнавальні інтереси, вміння логічно мислити, вміння виділяти головне, працювати в групах, виховувати товариськість, науковий світогляд

Очікувані результати: учні називають видозміни різних вегетативних органів рослини,пояснюють чому вони виникли, показують на карті місця зростання таких рослин, роблять висновок про те, що поява різних видозмін є результатом пристосування до різних умов навколишнього середовища.

Обладнання: живі рослинні об’єкти: орхідея, рослини-хижаки (росичка, непентес, венерина мухоловка), алое, кактус; карта природних зон світу, карта рослинності світу; атласи, підручники, робочі зошити; ПК, проектор та мультимедійна дошка.

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.

Методи і методичні прийоми:

1.Словесний: бесіда, розповідь, пояснення.

2.Наочний: демонстрування зразків видозмін вегетативних органів; презентації до уроку, карти.

3. Практичний: складання узагальнюючої таблиці

Структура уроку:

1.Актуалізація опорних знань і умінь учнів……………...……4 хв.

2.Мотивація навчальної діяльності ............................................ 6 хв.

3.Вивчення нового матеріалу ..................................................... 27 хв.

4.Закріплення вивченого матеріалу………................................ 7 хв.

5.Домашнє завдання…………………………............................. 1 хв.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Вікторина  https://quizizz.com/admin/quiz/5c48512c752db2001a915683/-

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Вчитель біології. Легенда про баобаб Створив Бог чудове насіння. Посіяв його у вологий ґрунт біля річки. Проросло насіння в могутній велетень баобаб. Та не сподобалося дереву місце, де воно росло, і почало жалітися всім поспіль на свою важку долю. Почув це Всевишній і вирішив полегшити життя рослині, зменшити рівень вологості. Пересадив Бог дерево на більш високе місце, але й тут баобабу не подобалося: низько, майже нічого не видно навколо. Тоді Бог переніс дерево на високу гору. «Ой, що це за життя, — знову стогнав баобаб. — На такій височині, такі вітри, що, того й дивись, усе листя обірвуть. Куди ж мені його сховати?» Розгнівався Всевишній і скинув примхливу істоту з гори вниз. Упав баобаб у сухий ґрунт африканських саван, та так міцно вчепився за. землю, щоби не загинути, що й приріс догори коренями. Зрозумів, що Бог розгнівався. З того часу так і кажуть: і росте догори коренями, і листя по півроку немає на ньому.

Як ви думаєте, яке пристосування дозволяє баобабам виживати в умовах жаркого та сухого африканського клімату?

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

На екрані комп’ютера – шапка таблиці, яку учні переносять у зошит і заповнюють її, слідкуючи за розповіддю вчителя і користуючись підручником. Розповідь вчителя супроводжується показом слайдів, який характеризує видозміни органів у рослин та умови їх зростання.

Назва рослини

Видозміна

Кліматичні особливості та умови зростання

 

 

 

Вчитель географії (показує на карті де ростуть баобаби, розповідь)

Зона саван та рідколісь займає 40% Африки. Савана – це своєрідний тропічний лісостеп, де травяний покрів складає основу рослинності. Дерева зони (баобаб, акація, мімоза та інші) мають особливу форму крони – зонтиком. У дощовий період савана – це море соковитих трав, дерева тішать зеленою листвою; в сухий період трави повністю згоряють, листя опадає і савана стає жовто-бурою Крім рослин, що перелічені вище, зустрічаються ще пальми, деревоподібні молочаї.

Вчитель біології (розповідь)

 В молодих не ушкоджених деревах баобаба зберігається досить велика кількість води. Слони, знаючи про цю хитрість, валять дерева або сильно пошкоджують, щоб здобути цінне питво. Вологу і поживні речовини, які він вбирає в себе як величезна губка, йому допомагає зберігати широкий стовбур, який нерідко доходить до десяти метрів в діаметрі (цікавий факт: саме широке дерево, описане ботаніками, мало ширину 54,5 м - і свого часу було занесено в Книгу рекордів Гіннесса). Цікавим фактом є те, що в посушливий період, коли баобаб африканський починає витрачати свій водний запас, рослина трохи зменшується в розмірах і робить це до початку сезону дощів, після чого знову починає нарощувати об’єм.

https://www.youtube.com/watch?v=ZkfO5SFycsQ

Вчитель біології (бесіда та розповідь)

  • А які ще рослини можуть зберігати в собі воду? (кактуси, агави, алое).
  • А чим відрізняється запасання води у кактуса і у алое? (Кактус запасає в стеблі, а алоє в листках).

Рослини, що мають спеціальні тканини для запасу води  - називаються сукуленти.

Сукулентні рослини надзвичайно різноманітні. Одні запасають воду в стеблі, інші в листках. Стеблові сукуленти зберігають вологу в потовщеному, часто ребристому, стеблі. Листя, як правило, дрібне або редуковане в колючки. Прикладом можуть слугувати кактуси та деякі види молочаїв.

У деяких  рослин посушливих місць у листках під зеленими фотосинтезуючими клітинами розташована водоносна тканина.  Такі листки запасають воду в період дощів і економно витрачають її під час посухи. Листки таких рослин товсті та соковиті, наприклад, у алое й агави. 

 Листя алое можуть накопичувати велику кількість води, значно збільшуючись в розмірах. Листя закривають продихи, що попереджає випаровування води при недостатньому її надходженні ззовні. При тривалій посусі зменшується розмір листка із-за втрати вологи. Також в несприятливих умовах рослина скидає нижнє листя з метою зберегти життя.

 Вчитель географії (розповідь і демонстрація на карті)

 Такі рослини можна зустріти в зоні тропічних пустель та напівпустель, яка характеризується відсутністю стійких опадів, бувають лише нерегулярні епізодичні дощі, які ідуть раз у декілька років. Для зони характерна  надзвичайна сухість повітря, високі денні та порівняно низькі нічні температури, пилові та піщані бурі.

 Серед рослин пустель та напівпустель Африки можна спостерігати молочаї, алое, верблюжу колючку.

У Північній Америці напівпустелі і пустелі розташовані в помірному, субтропічному і тропічному поясах і не утворюють суцільної смуги. Одні виникли на узбережжі Тихого океану, інші – на внутрішніх плато і плоскогір’ях у так званій дощовій тіні Кордильєр. У пустельних районах Мексиканського нагір’я поширені кактуси, юки, агави.

У Південній Америці пустеля виникла вздовж тихоокеанського узбережжя. Це берегова пустеля Атакама, яка належить до найбезводніших у світі. Внаслідок охолоджуючого впливу океану там порівняно низькі температури повітря і майже відсутні дощі. Рослини там навчилися живитися вологою туманів.  Рослинний покрив бідний і сильно розріджений. Де-не-де на кам’янистих ґрунтах ростуть кактуси і подушкоподібні чагарники.

 Вчитель біології (бесіда та розповідь)

  • Кактус, крім соковитого стебла, має ще пристосування до життя в посушливому кліматі. Які? (листки видозмінені в голки-колючки)

 Колючки кактусів мають листове походження, тому що розвиваються з тих же морфологічних структур, що і листя у звичайних рослин. Це видозмінені зачаткові луски бруньки. Вчені пояснили призначення і походження колючок у родині кактусів. Вони виконують функцію збереження вологи, скорочуючи випаровування, а також можуть поглинати вологу з навколишнього середовища, і, наприклад, з ранкової роси. Для кактусів, чия коренева система погано розвинена це майже єдине джерело води. Крім того, це чудовий захист від поїдання соковитого пагона тваринами.

 Вчитель географії (розповідь і демонстрація на карті)

 Як вже було визначено, рослини пустельних та напівпустельних районів мають специфічні пристосування: листя або замінені колючками, або дуже маленькі, що скорочує випаровування; коріння поширюється як вшир, так і далеко у глиб грунту; деякі рослини можуть жити на засолених ділянках; інші мають недовгий цикл розвитку і  живуть тільки після дощів до висихання грунту. Якщо близько до поверхні підходять грунтові води, то рослинність стає дуже багатою.

https://www.youtube.com/watch?v=dczbLbh6-Y0

Вчитель біології (бесіда та розповідь)

  • Орхідея має видозміну кореня ? (повітряні корені).

Коріння орхідей виконують найважливішу функцію – вбирають вологу, забезпечують рослині життєдіяльність і здоров’я. У родини орхідних є одна особливість. Якщо у інших рослин коріння завжди знаходяться під землею, то у цих - існує ще і повітряна коренева система.

  • А де зростають орхідеї? (у вологих тропічних лісах)

Вчитель географії (розповідь і демонстрація на карті)

Треба відмітити, що рослини екваторіальних лісів мають  пристосування до існування в умовах надмірного зволоження. Тут багато рослин, які пристосовані до такого життя: рослини-крапельниці, які виводять залишки води у рідкому стані, рослини-епіфіти використовують стовбури, гілки та листя як опору, а вологу та корисні речовини добувають із повітря за допомогою повітряних коренів.

https://www.youtube.com/watch?v=Y-R-p1l2bSE

Вчитель біології (бесіда та розповідь)

Орхідея має повітряні корені для існування у вологому повітрі тропічних лісів.

-А які видозміни кореня з’являються коли рослини ростуть у болотистих ґрунтах або ґрунтах пересичених водою? (Дихальні корені або пневматофори).               Такі корені забезпечують кореневу систему рослин повітрям для дихання і  властиві дерев'янистим рослинам, що ростуть у заболочених місцях (болотяний кипарис) або в припливно-відпливній зоні (мангрові ліси).

Вчитель географії (розповідь і демонстрація на карті)

 Природа тропіків приховує безліч чудес, які здатні здивувати навіть людину XXI століття. Одним з таких природних чудес по праву можна назвати мангрові ліси, що тягнуться уздовж морського узбережжя тропічних та екваторіальних країн.

 Історичною батьківщиною мангри заведено вважати Південно-Східну Азію, однак їх можна зустріти також у Західній Америці й на африканському континенті. Не менш відомі мангрові ліси Австралії та Нової Зеландії.

 Флора мангрових лісів досить різноманітна: повсюдно зустрічаються як дерева висотою до тридцяти метрів, так і невисокі повзучі чагарники. Особливість цих рослин полягає в здатності пристосовуватися до зростання під водою, в місцях з підвищеною солоністю та браком кисню. У період відливу коріння рослин опиняються у повітрі і стає добре видно пневматофори – коріння що росте вгору.

https://www.youtube.com/watch?v=AjL8CGz9E7A

Вчитель біології (бесіда)

В болотах ґрунт не тільки вологий, а й бідний на мінеральні та поживні речовини. В таких умовах зростають рослини-хижаки.

  •                   Які видозмінені органи у таких рослин і які хижі рослини ви знаєте? (листки ловчі пастки, венерина мухоловка, росичка, непентес).

 До відомих 550 видів комахоїдних рослин добавляються нові знайдені види. Ці незвичайні рослини здатні до фотосинтезу,  але їм  не вистачає  таких важливих поживних речовин,  як азот. Комахи являються важливим доповненням до раціону цих рослин.

Рослини-хижаки живуть у воді прісних водоймищ, на заболочених лугах і болотах, в торфі, піску, тобто на субстратах, бідних з'єднаннями азоту. Неминуче в таких умовах азотисте голодування, а також нестача фосфору, калія та інших речовин хижі рослини компенсують за рахунок  перетравлювання  невеликих  тварин, в основному комах, яких ловлять за допомогою спеціальних органів — метаморфізованного листя. На поверхні такого листя є залозки, що виділяють травні ферменти типа  пепсину  і органічні кислоти (мурашину,  бензойну  тощо). Ферменти розщеплюють білки тіла тварини до простіших, засвоюваних рослинами з'єднань.

У флорі України наявні 4 роди комахоїдних рослин  росичка, альдрованда, товстянка, пухирник.

Вчитель географії (розповідь і демонстрація на карті)

 Болота переважно зосереджені в Північній півкулі Землі. Найбільші території, зайняті болотами, зосереджені в Білорусі,  Канаді,  Фінляндії,  США,  Росії.

 В Україні болота займають понад 1 200 тис. га . Найбільше боліт в Україні на Поліссі (900 тис. га), менше — в Лісостепу(близько 300 тис. га), ще менше — в Степу і гірських районах. В Україні проводилась велика робота з осушення боліт, внаслідок чого багато видів рослин були занесені до Червоної книги України.

 Практично всі комахоїдні рослини України є рідкісними видами її флори, адже це переважно мешканці боліт, заболочених лук, водойм. Основними регіонами їх зростання в Україні є Полісся, насамперед, Західне і Центральне, та Карпати.

https://www.youtube.com/watch?v=aDJssXNh0ck (0,43-3,28 хв)

 

V. Закріплення нових знань та умінь учнів

Вчитель біології

 Сьогодні на уроці ми докладніше вивчили чому у рослин виникають різні видозміни органів, в яких природних та кліматичних умовах виникають певні метаморфози.

 Вправа «Асоціативний кущ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Рефлексія

       Вчитель біології

На уроці я...

  • дізнався...
  •  зрозумів...
  •  навчився..
  • найбільший мій успіх — це...
  • найбільші труднощі я відчув...
  •  я змінив своє ставлення до...
  • на наступному уроці я хочу...

VII. Домашнє завдання. 

Повторити §§25, 30. Підготувати цікаву інформацію про різні видозміни рослин.

 

Джерела:

https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/2490

https://uk.wikipedia.org/wiki/Мангровий_ліс

https://ruslo.info/uk/roslini/mangrovi-lisi/

http://www.cactuz.ru/cacti-structure-and-way-of-life/Funkcii-kolyuchek.html

https://kaktus-world.ru/semejstvo-kaktusov/

http://osvitanet.com.ua/base_book/geography7/materiki.php#par23

http://metodportal.com/node/62668

https://awesomeworld.ru/zhivaya-priroda/mir-rastenij/baobab.html

https://www.youtube.com/watch?v=aDJssXNh0ck

http://www.200stran.ru/images/maps/1251317051_cdb56f.jpg

doc
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
1675
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку