Урок на тему "Вищі спорові рослини"

Про матеріал
Поглиблення знання про вищі спорові рослини, різноманітність і ускладнення рослин, зв’язок рослин з середовищем
Перегляд файлу

 

 

 

 

                                   Біологія,  6 клас

 

Тема: Вищі спорові  рослини

 

Мета: - поглибити знання про вищі спорові рослини, розглянути

             різноманітність і ускладнення рослин, зв’язок рослин з

             середовищем;

- розвивати пізнавальний інтерес, вміння узагальнювати,

  робити висновки;

                  - виховувати дбайливе ставлення до природи.

 

    Тип уроку: узагальнення знань

 

                                                                В природі все буденне і святкове,

                                                                І дивне, і звичайне, і просте.

                                                                Є зміст в листку,

                                                                Є зміст в пташиній мові,

                                                                В усьому, що зівяло і цвіте,

                                                                Все загадкове, потаємне, зриме

                                                                Нашіптує мені: люби, живи!

                                                                І грає вітер синіми очима

                                                                На променях зеленої трави.

 

                                           Хід  уроку:

 

 І. Організація  класу.

 

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

      Ми закінчили вивчення теми « Вищі спорові рослини». Сьогодні я пропоную

    вам  урок – мандрівку « Таємниці прадавніх рослин».

 

ІІІ. Узагальнення знань.

 

  1. Вправа « Мозковий штурм»

Спорові рослини – це….

  1. Словник термінів ( пояснити терміни):  ризоїди, спорофіт, гаметофіт, спори,

           спороносний колосок, антеридії, архегонії, спермії, яйцеклітина, зигота,

           заросток, стробіл, коробочка, соруси.

 

 

 

 

 

  1. Вправа  « Асоціаційний кущ»

Записати асоціації, які викликають вищі спорові рослини, пояснити їх:

 

Мохоподібні      Плауноподібні      Хвощеподібні     Папортеподібні

    * * *                     * * *                     * * *                        *  *   *

ризоїди                 додаткові                стробіл                вайї

коробочка            корені                   бульбочки            соруси

 

  1. « Таємниці прадавніх рослин»

        Уявіть, що ми спускаємось у великий лісовий яр, наповнений сирістю.

      Майже на кожному кроці трапляються візерунчасті листки папоротей,

      які подібні до великих зелених пірїн. У яру, біля самої води , можна

      побачити хвощі, що мають вигляд маленьких сосонок. А на поверхні

      вологого грунту чи на каменях – ніжні зелені килими мохів. Серед

      трави можна знайти рослини з повзучими пагонами й піднятими

      жовтуватими « колосками» - це плауни…

  1. Мохоподібні.

« Дно долини набухло від води, що просякла густий мох. Вона

цвіркала з – під мокасинів, і щоразу, коли він одривав ногу мокрий

мох чвакав, неохоче відпускаючи свою здобич»

                             Джек Лондон   « Любов до життя»

 

( Розповідь учня про мохоподібні)

 

Евристичні запитання:

  • У воєнні роки за відсутності вати для перевязування ран партизани 

використовували сухі сфагнові мохи. Чому?

  • М. Прішвін називав болота « коморою сонця». Чому?
  • Як на давній Землі відбувалось утворення торфу?
  • Чому мохи називають « земноводними» в світі рослин?
  • Чому в болотах знаходять тварин, рослини, човни, трупи людей, що добре

збереглися?

 

       Хвилинка релаксації:  відеоролик     «Подорож садом мохів»

  1. Плауноподібні разом з хвощеподібними і папоротеподібними утворювали

ліси з велетенських дерев. ( Повідомлення учня)

 

Евристичні запитання:

  • Чому тварини не вживають плаунів?
  • Чому спори плаунів використовують у піротехніці?

 

 

 

  • Який плаун використовують при лікуванні алкоголізму та тютюнозалежності?

 

  1. Хвощеподібні.

У перекладі з багатьох європейських мов назва хвоща звучить як

            « хвіст коня». Народні назви хвоща в Україні звучать по різному:

             сосонка польова, ялинка, земляні горіхи, свинячі горіхи.

              (Повідомлення учня)

           Евристичні запитання:

  • Чому стебла хвоща польового цупкі на дотик?
  • Спори хвощів мають пружинки, завдяки чому розкидаються групами.

До чого це є пристосуванням?

  • Що утворюється навесні з бульбочок або горіхів, що розміщені на кореневищах?
  • На якому материку не ростуть хвощі?

 

  1. Папоротеподібні.

Безліч легенд складено про « квітку папороті». Існував переказ, що

            цвіте папороть вогненною квіткою в ніч на Івана Купала. Папороть

            присвячували богу грози Перуну. Вважалось, що кому вдасться зірвати

            цю квітку, тому відкриються всі скарби й він почує голоси дерев і трав.

      

                              ( Повідомлення учня)

  

         Евристичні запитання:

  • Чому нікому не вдалося знайти квітку папороті?
  • Легенда має деяке підґрунтя. Спори достигають напередодні свята Івана

Купала, росте папороть у темному лісі, листки злегка світяться. Яке

значення має це явище для папороті?

  • Чому папороті не ростуть у степовій зоні?
  • Що утворилось на Землі з папоротеподібних рослин протягом багатьох

тисячоліть, коли дерева заповнювались мінеральними речовинами у воді,

а потім, під тиском і за високої температури?

 

 ІV.   Підсумок уроку. Рефлексія.

              Вищі спорові рослини відіграли важливу роль в історії Землі. І зараз

           вони прикрашають нашу природу. Наше завдання – зберегти їх для

           майбутніх поколінь.

                                              І чую я, як в серці зріє слово,

                                              І папороть надій моїх… цвіте.

                                              В природі все буденне і святкове,

                                              А може, просто кажучи, святе!

                             

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бурячковська Ольга Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
793
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку