Тема уроку: Виготовлення штучних квітів з гофрованого паперу «Підсніжники» (слайд № 1)
Обладнання: гофрований папір білого і зеленого кольору, ножиці, нитки котушкові № 10, клей ПВА, пензлики, дріт, олівець або фломастер жовтого і зеленого кольору, серветки для рук, олівець, гумка, готові підсніжники із гофрованого паперу, мультимедійне обладнання.
Тип уроку: комбінований.
Епіграф до уроку:
Лиш праця світ таким, як є, створила. Лиш в праці варто і для праці жить.
І. Франко (слайд № 2)
Очікуваний результат: вдосконалити вміння та навички роботи з папером, виготовити штучні квіти із гофрованого паперу за зразком, розвивати художній смак, творче мислення, дрібну моторику рук, виховувати естетичні почуття, бажання дотримуватися правил безпечної праці.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
- привітання; (слайд № 3)
Доброго здоров’я, діти, доброго вам дня!
Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня.
Хай сміється мирне небо і дивує світ,
А земля нехай дарує вам барвистий цвіт.
Бо здоров’я, любі діти, в світі – головне,
А здоровий і веселий – щастя не мине!
- перевірка готовності до уроку.
Нарешті прийшла весна! Вона починається із пахощів, розтанув сніг, сонечко пригріває, дихається легко, пташки починають співати, а також починають розквітати перші весняні квіти.
Послухайте, як гарно написав про весну у своїй поемі «Гайдамаки» Тарас Григорович Шевченко, 205 – ту річницю від дня народження якого, ми вшановували 9 березня.
Встала весна, чорну землю сонну розбудила,
Уквітчала її рястом, барвінком укрила.
А на полі жайворонок, соловейко в гаї –
Землю, убрану весною, вранці зустрічають.
Зараз попрошу вас, діти, правильно розмістити літери та відгадати назви квітів, які перші починають цвісти навесні. Учні працюють з картками. (слайди № 5 - 7)
2 4 6 3 7 5 1 Н Т Ь Ю А Л П (Тюльпан)
2 4 3 5 6 1 С Н Р А Ц И (Нарцис)
2 6 1 4 5 7 О К С К У Р С (Крокус)
5 7 6 4 1 2 9 8 3 О Ц Т В П Р Е І В (Первоцвіт)
5 7 1 8 2 6 4 3 О І К О П С Р Л (Пролісок)
3 1 5 2 4 9 8 10 6 7 І С П Н Д И К Ж І Н (Підсніжник)
На попередніх уроках ми з вами виготовляли штучні квіти із бісеру, паперу, тканини, шпону та шкіри. (слайди № 8 - 12).
III. Повідомлення теми й завдань уроку.
Тема нашого уроку «Виготовлення штучних квітів із гофрованого паперу «Підсніжники».
Стукіт у двері. До класу заходить дівчинка із корзиною в руках.
Дівчинка: Доброго дня!
Вчитель: Хто ти? І чому завітала до нас на урок?
Дівчинка: Мене звати Марушка. Зла мачуха відправила мене до лісу за підсніжниками, але я, мабуть, заблукала, що потрапила аж у вашу школу. Можливо, у вас скоро буде перерва і ви зможете піти зі мною та допомогти назбирати квітів у лісі?
Вчитель: Ну, що ж, діти, допоможемо дівчинці? (Учні погоджуються). Та спочатку, я пропоную послухати наших юних натуралістів.
Учень І: Тендітні і ніжні підсніжники з'являються ранньою весною з першими променями теплого сонечка, пробиваючись крізь сніжок, що тане на лісових галявинах. Підсніжники починають розквітати в той час, коли зима ще не закінчилася, а весна ще не почалася. Підсніжники з’являються щороку в різний час, залежно від того, коли починається відлига. Чим раніше закінчується зима, тим раніше можна милуватися цими ніжними квітами. Так, найчастіше підсніжники з’являються наприкінці лютого – на початку березня, радуючи своєю ніжною красою.
Учень ІІ: Прекрасні і ніжні квіти підсніжники страждають із-за людської підступності. Незакона торгівля квітами вже призвела до того, що деякі їх види знаходяться на межі зникнення і вже занесені до Червоної книги. Тому кожен раз, коли ви зважитеся купити на вулиці у торговців букетик білих квіточок, чи піти до лісу, який є неподалік нашого села, згадайте про те, що ви також будете причетні до загибелі прекрасної флори нашої планети.
Учитель: Ця квіточка вимагає нашої турботи та уваги, тому замість живих букетів краще виготовити квіти власноруч із паперу. Не дивно, що наукова назва ціїє квітки – галантус, він і справді дуже галантний, зворушливий, не залишає нікого байдужим своїм ніжним зовнішнім виглядом. Отже, ми виготовимо квіти підсніжники із гофрованого паперу і подаруємо їх нашій гості Марушці. І, таким чином, збережемо справжні квіти від зникнення.
IV. Розгляд зразка виробу.
Пропоную розглянути готовий виріб і проаналізувати його.
Якої форми виріб? ( об’ємної )
З яких матеріалів виготовлений? (дроту, гофрованого паперу)
Скільки пелюсток має квітка? (три)
Яким способом виготовлені пелюстки? (способом симетричного вирізування)
Папір якого кольору використаний для виготовлення квітки й листочків? (білого і зеленого)
Як з’єднані пелюстки? (нитками і клеєм)
Властивості гофрованого паперу (слайд № 13)
Гофрований папір — матеріал, який використовується для рукоділля, при створенні упаковок і у виробництві картону. Існують різні види гофрованого паперу, що розрізняються по товщині, за кольором, та фактурою. З’явився він не так давно, але зараз використовується дуже широко. Прийнято вважати, що цей папір був винайдений у Великобританії в 1856 році, там його застосовували як підкладку для капелюхів. Гофрований папір може бути будь-яких кольорів і фактур, так як паперова промисловість випускає величезний асортимент цього продукту.
Застосування гофрованого паперу (слайд № 14)
Гофрований папір використовується для створення: декоративних букетів, гірлянд, композицій; подарункового упакування; виробничого упакування; наповнювачів для коробок і сумок; декоративних елементів у приміщеннях; носіїв реклами різного характеру.
Види гофрованого паперу (слайд № 15)
Серед величезного числа різних видів гофрованого паперу, можна виділити основні:
1. За розміром гофри: гофрований та крепований
2. По висоті Флют (заглибин в папері)
3. За типом поставки: рулонний та листовий.
Переваги гофрованого паперу та картону (слайд №16)
Величезна перевага гофрованого паперу та картону — екологічна безпека. Він не забруднює навколишнє середовище, тому є чудовою альтернативою пухирчастій плівці та іншим виробам, які виробляються на основі пластмаси. Папір абсолютно безпечний для здоров’я людини, тварин. Він переробляється природним шляхом, але можна використовувати його і як вторинну сировину. Часто гофрований папір роблять з макулатури та інших відходів, що не просто дуже вигідно і економічно, а й допомагає позбутися сміття. Гофрований папір може бути найрізноманітніших форм.
V. Підбір матеріалів та інструментів (слайд № 17)
Отже, для виготовлення підсніжників нам необхідні такі інструменти та матеріали: гофрований папір білого і зеленого кольору, нитки котушкові №10, дріт, олівець або фломастер жовтого і зеленого кольору, ножиці, клей ПВА, пензлики, серветки для рук, олівець, гумка.
VI. Повторення правил техніки безпеки та гігієни праці.
Правила користування ножицями (слайд № 18)
1) Ножиці для ручної праці повинні мати заокруглені кінці.
Клади ножиці так, щоб вони не виступали за край робочого місця.
2) Не працюй тупими ножицями, а також ножицями зі слабким кріпленням.
У процесі різання уважно слідкуй за розміткою.
3) У процесі роботи тримай матеріал пасивною рукою так, щоб пальці були осторонь від гострого леза.
4) Не розмахуй ножицями, під час різання не ходи, а також не підходь занадто близько до того, хто ними працює.
5) Під час робочого процесу не відволікайся на сторонні справи, не розмовляй, будь зосередженим. У процесі роботи дотримуйся порядку на робочому місці, а після роботи акуратно прибери його.
Після роботи ножиці склади, бажано, в чохол.
Правила користування клеєм (слайд № 19)
1) Клей треба наносити пензликом від середини до країв.
2) При потраплянні клею на одяг його слід негайно змити водою або витерти вологою серветкою.
3) Для притискання елементів аплікації і витирання рук треба користуватися серветкою.
4) Закінчивши роботу, клей потрібно щільно закрити, пензлик і посуд помити.
VII. Практична робота. Поточний інструктаж.
Виготовлення підсніжника із гофрованого паперу
Практичну роботу учні виконують за інструкційною карткою самостійно. Учитель, за потреби, надає допомогу.
Послідовність виготовлення підсніжника: (слайди № 20 – 36)
(слайд № 22)
Вчитель: Перед тим, як з’єднувати деталі у готовий виріб, пропоную провести фізкультхвилинку (слайд № 33)
Руки в сторони та вгору — на носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо, добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо. Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно, все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись і сусіду усміхнулись.
Нумо, знову до роботи!
Поки ви виконуєте практичну роботу, послухайте кілька легенд про підсніжник.
Одного разу з коловерті морської піни з’явилась молода дівчина – Галатея. На березі на неї чекав стрункий і далекозорий юнак Ацис. Він був одягнений в сизо-зелені шати. Але замріяного юнака підстеріг горбатий циклоп Поліфем і розчавив його гранітною скелею. З-під скелі раптово задзюрчало джерельце, утворилась річка, на смарагдових берегах якої зарясніли білі квіти. Не дочекавшись коханого, Галатея пішла провідати названу матір. Посейдон, почувши, що в його царстві з’явилась невідома красуня, прийшов познайомитись з нею. Бог запропонував їй бути помічницею – володаркою кількох морів, проте Галатея відмовилась. Образився і розгнівався кучеряво-сивий Посейдон і вирішив помститися. На дівчину, яка купалась в морі, звалився страшний дев’ятий вал. Неначе кришталева ваза розбилась Галатея на дрібні частинки, які розлетілись в різні куточки світу. Ті, що полетіли догори, утворили Молочний Шлях і далекі Галактики, а ті, що впали на землю, проросли підсніжниками – рослинами з білосніжними, як тіло Галатеї, квітами та сизо-зеленими листочками, неначе одяг Ациса. Легенда стверджує, що ті, хто їх зриває, і ті, хто їх дарує, а також ті, хто їх продає і купує, ніколи не будуть щасливими в коханні. Правда це чи ні? Не відомо.
Коли Бог вигнав Єву з раю, падав сніг, було дуже холодно і вона, стривожена і засмучена, йшла гаєм. Чорний ворон над нею кряче, а вона ось-ось заплаче. Щоб Єву розвеселити і надію подати, вирішили декілька милосердних сніжинок її зігріти й красою зачарувати. Вони з легеньких сніжинок-пушинок у ніжні квіточки перетворилися. Єва на них дивилася, милувалася ними, і від того їй ставало тепло і затишно. Квіти-підсніжники нагадували, що скоро сонечко засяє, усіх теплом приласкає. Тільки треба сподіватися та чекати. Відтоді підсніжник - це символ надії, нового та неповторного.
Отже, красиві весняні квіти готові! Ви можете зробити кілька підсніжників, зібрати їх в букет та подарувати Марушці, їй буде дуже приємно!
VІІІ. Рефлексія.
Очікуваний результат: (слайд № 37 - 38)
Учитель: Дорогі діти! Ви закінчили виконувати практичну роботу. Дотримуючись послідовності виконання роботи, в результаті отримали гарні та неповторні підсніжники. Як бачите, зробити їх досить просто, а в результаті виходить дуже свіжа, ніжна і красива квітка, яка викликає найтепліші емоції.
Марушка: Я безмежно вдячна Вам, дорогі друзі за допомогу. Створюючи підсніжники з гофрованої паперу своїми руками, ви не тільки допомогли мені, а й отримали вміння виготовити гарну прикрасу для інтер'єру своєї кімнати, чи елемент подарункової упаковки, а головне - проявляєте турботу про рідкісних цибулинних рослин, які занесені до Червоної Книги.
VІІІ. Оцінювання за результатами виконаної практичної роботи
Я пропоную Марушці оцінити вашу роботу на уроці .
Марушка: Мені дуже сподобались ваші роботи, тому я думаю, що ви справились добре! А в моїй корзинці є для вас гостинці! (дівчинка пригощає усіх цукерками)
ІХ. Підсумок уроку.
Учитель:
То ж бажаю вам успіхів у праці, навчанні і, надіюсь, ви отримали втіху та задоволення від своєї роботи!
Дякую усім за увагу, взаємодопомогу та приємно проведений урок. (слайд № 39 )
Прибирання робочих місць.
Інструкційна картка: Послідовність виготовлення підсніжника
1.Почнемо з пелюсток. Приготуйте білий гофрований папір і відріжте прямокутний відрізок. (слайд № 20) 2.Тепер розтягніть цей прямокутник, потягнувши за різні сторони. (слайд № 21) 3.Складіть цей прямокутник гармошкою втроє, щоб вирізати однакові пелюстки. (слайд № 22)
1. 2. 3.
4.Виріжте пелюстки підсніжника. (слайд № 23) 5.Пелюстки підсніжника повинні бути округлої витягнутої форми, (слайд № 24) 6.Тепер вирізуємо з білого гофрованого паперу серцевину квітки. (слайд № 25)
4. 5. 6.
7.Витягуємо прямокутник, малюємо на ньому зелені цяточки олівцем або фломастером для більш натуралістичного вигляду підсніжника. (слайд № 26) 8.Звертаємо листочок в трубочку. (слайд № 27) 9.Нижню частину закручуємо в жгутик. (слайд № 28)
7. 8. 9.
10.Прикріплюємо пелюсточки до основи, тобто до дроту, і закріплюємо ниткою. (слайд № 29) 11.Тепер вирізуємо листочки підсніжника із зеленого гофрованого паперу (слайд № 30) 12.Трохи заокругліть верх листочка і трохи витягніть руками. (слайд № 31)
10. 11. 12.
13.Тепер для стебла виріжте довгу тонку смужку, розтягіть легенько руками. (слайд № 32) 14.Змастіть смужку паперу клеєм і акуратно обмотайте дріт. (слайд № 34) 15.Під час обмотування стебла, прикріпіть листочки, попередньо змастивши їх клеєм. (слайд № 35)
13. 14. 15.
16.Тепер надайте форму вашому підсніжнику. (слайд № 36)
16.