Виховання любові до рідної країни засобами навчальних предметів в початковій школі

Про матеріал
Виховання любові до рідної країни засобами навчальних предметів в початковій школі
Перегляд файлу

Виховання любові до рідної країни засобами навчальних предметів в початковій школі

Учитель будує Україну в дитині, в молодому поколінні.

                                                                                   Омелян Вишневський (2)

В   умовах  розбудови  України  як  суверенної  держави  перед  вчителями стоїть  складне  й  відповідальне  завдання – виховати  високоморальне,  національно  свідоме  підростаюче  покоління,  патріотів  своєї  Батьківщини, спадкоємців  і  продовжувачів прогресивних  національних традицій.

Враховуючи особливості поточного навчального року, суспільно-політичні умови, в яких перебуває наша держава, виховання свідомих громадян своєї країни, формування у них почуття національної гідності та патріотизму, відповідальності за майбутнє України, ознайомлення з прикладами відданого служіння своєму народу набуває першочергового значення для кожного вчителя.

 Відповідно до Листа Міністерства освіти й науки  України від 10 серпня 2022р.№ 1/9105-22 «Про деякі питання національно–патріотичного виховання в закладах освіти України», весь навчально-виховний процес має наскрізно пронизувати патріотичне виховання, органічно поєднуватись національне, громадянське, моральне, родинно-сімейне виховання, що сприятиме формуванню у дітей та їх батьків національних та загальнолюдських цінностей. Основою  духовного  життя  людини,  її  прагнення  до  волі  та  процвітання  України  є  патріотизм.  Він  становить  складову  частину  національного  світогляду  і  поведінки  людини  у  її  ставленні  до  рідного народу,  до  інших  націй  і  народностей.  Патріотизм  має  ґрунтуватись  на  історико-культурних  традиціях  народу,  знанні  героїчного  минулого та сьогоденні.

Василь Сухомлинський дає наступне визначення, що таке патріотизм: «Патріотизм – це осягнення святині – Батьківщини не тільки розумом, а й передусім серцем… Патріотизм починається з любові до дитини».

Вчителі початкових класів проблему виховання любові до рідної країни завжди вважали першочерговою і вагомою, але особливої актуальності набула саме зараз, коли почуття патріотизму кожного українця зазнає серйозних випробувань. Склалася така ситуація, коли країна у всіх одна, проте ставлення до неї різне. Як же допомогти сучасному школяреві закласти основи стійких громадянських якостей українського патріота, прищепити високі морально-етичні якості, сформувати глибоку національну свідомість і самовідданість?

 На процес патріотичного виховання молодших школярів в першу чергу впливає зміст навчальних предметів та виховних заходів. З перших років шкільного життя маленький школяр розуміє, що він живе в державі, яка зветься Україною, чує Гімн, а з часом і знає його напам’ять, вчиться спілкуватися українською мовою. Зазвичай, уроки та виховні заходи тематичного характеру про Україну сприяють вихованню почуття патріотизму, розвивають національну свідомість школярів, розширюють уявлення дітей про велич і красу рідної держави. Але ж дитина перш за все вчиться у школі. Аналіз навчальних програм нових підручників для учнів 1- 4 класів показує, що вони містять невичерпні можливості для здійснення виховання любові до рідної країни. А творчий вчитель, який і сам, насамперед, повинен бути патріотом, завжди зможе розширити, доповнити будь-який навчальний предмет цікавим матеріалом патріотичного спрямування.

Патріотичне  виховання  здійснюється, насамперед,  у  процесі  навчання,  де  в  учнів  закладається  фундамент  глибоких  знань,  формується  світогляд,  національна  самосвідомість. Для того, щоб ці знання переросли в любов до своєї країни, тобто для того, щоб у вихованців формувалися патріотичні почуття, потрібна кропітка систематична виховна робота як на уроках, так і в позаурочній виховній діяльності. Адже, безумовно, виховання підростаючого покоління - це запорука доброго майбутнього розвитку країни. Це складний процес, як за змістом, так і з методичного здійснення.

Патріотичне  виховання молодших школярів здійснюється  у  формі  бесід,  розповідей,  конкурсів віршів, прислів’їв та малюнків, переглядів фільмів,  тематичних презентацій, ігор-подорожей, екскурсій  до  музеїв, екскурсій рідним містом, спортивних змагань юних козачат, а також годин спілкування,  уроків пам’яті та уроків мужності, зустрічей  з відомими людьми рідного міста, ветеранами  війни,  праці  та  військової  служби, участі в акціях, читання та обговорення книг з патріотичної тематики, пошукової  роботи, тощо. Серед сучасних форм та методів – метод проектів, метод ситуацій, ігрові методики, віртуальні подорожі, пошукова  й краєзнавча робота, участь в добродійних, екологічних акціях, волонтерській роботі.

     Вже в  молодших  класах  учні  усвідомлюють  такі  поняття,  як  «Батьківщина», "нація", "народ", "держава" «подвиг», «патріот», навчаються  шанувати  землю  батьків,  вивчають  свій  родовід. Вчителі звертають  увагу учнів на багатство й милозвучність української мови, захоплюють  дітей її красою, пробуджують любов до рідного слова, прагнення вивчати українську мову,  пояснюють її значення для становлення незалежної самостійної держави України, роль української мови, як державної. Для формування патріотичного виховання молодших  учнів  кожен вчитель має дидактичні матеріали. Наприклад:

-  тексти про історичне минуле нашої країни та її відомих людей (письменників, художників, історичних постатей, спортсменів, акторів, артистів тощо);

-  добірки  малих фольклорних форм – загадок, лічилок, мирилок, приказок і прислів’їв, народних прикмет, уривків з казок, дитячих пісень, колискових, щедрівок, колядок, веснянок, закличок тощо;

- матеріали тематичних уроків, відеоматеріали.

 На уроках української мови та літературного читання вчителі проводять  виховні бесіди,  дають пізнавальну інформацію про Україну, її людей і події, пов’язані з ними,  вчать складати усні і письмові тексти  патріотичної тематики, готувати   презентації, проєкти патріотичного змісту (наприклад, написання творів про земляків, які прославили рідний край, листів підтримки своїм ровесникам, що перебувають в зоні бойових дій, вітальних листівок захисникам Вітчизни). Практикуються каліграфічні хвилинки патріотичного спрямування, вивчення віршів та пісень українських авторів, вікторини-бесіди «Україна – єдина країна», "Люби і знай свій рідний край", "Люди, які прославили мій край", "Сторінки історії мого міста".

На уроках літературного читання любов до рідної країни виховується вже з першої сторінки підручника (авт. О. Я. Савченко, 3 клас) , на якій зображено українську родину – основу держави. Зміст підручника дає широкі можливості для виховання справжнього маленького патріота. Наприклад, тема «Без слова немає мови, а без мови – книги…» вчить учнів цінити українське слово, рідну мову, вчить користуватися словниками, показує  цінність кожної літери в українському слові. Ознайомлення з українськими «чарівними» казками, українськими дитячими пісеньками, прислів’ями та скоромовками (розділ «Із джерел народної мудрості») допомагають виховувати у школярів інтерес  до навчання, прищеплюють шанобливе ставлення до культури, звичаїв,  традицій українців. Розділ «Як не любити свій край!» показує учням, що кожен куточок України – то є справжня родзинка нашої держави.

Невичерпним джерелом виховання духовної культури особистості являються твори Василя Сухомлинського, який сам являє собою чудову особистість для наслідування.

Вивчення творчості Тараса Шевченка, Лесі Українки, Ліни Костенко, Олександра Олеся вчителі початкових класів проводять не лише за підручниками, а й засобами застосування відеоматеріалів «Видатні українці». Діти із захопленням вивчають життєвий шлях письменників,  їх боротьбу за рідне слово, вчаться  самовідданості.

Велику можливість для виховання любові до рідної країни дають уроки позакласного читання, бібліотечні уроки. Саме на цих уроках діти, вчитель і бібліотекар презентують книги, журнали, вчать свідомо читати, робити висновки.  Цікавим для учнів є вивчення скоромовок, невеличких  віршів (з рухами),  чистомовок, застосування мовних ігор.

 Новий інтегрований курс «Я досліджую світ» не лише допоможе вивчити природні явища, але й навчить дитину любити той край, де народився і живеш, пишатися багатствами рідної держави. Робота з картою, на  якій позначено кордони, гори, моря, річки - все це формує національну свідомість, вчить любити рідну землю, виховує бажання працювати задля держави. Додаткові відомості про Україну викликають в учнів почуття патріотизму, гордості за свою країну, бажання берегти природу рідного краю. Під час знайомства з рослинним і тваринним світом України, вчитель демонструє додатковий відеоматеріал, який не лише захоплює цікавістю і красою, а й вчить берегти природу, пишатися своїм рідним краєм, економити воду, дбати про чистоту повітря, бути свідомим членом спільноти – український народ.

Проєктна діяльність учнів є невід'ємною частиною у патріотичному вихованні школяра.

Патріотичне виховання також можна  реалізувати на уроках математики шляхом використання цікавинок про рідний край, про державу. Вчитель може дібрати такий матеріал самостійно і використати під час усного рахунку або в задачах.


Цікаві відомості про грошову одиницю держави, природознавчий матеріал  також можна використовувати для патріотичного виховання школярів на уроках математики.

З арсеналу методів, прийомів та засобів патріотичного виховання педагоги обирають ті, які відповідають даній віковій категорії учнів та потребам сьогодення. Тому головна мета курсу  «Я досліджую світ» -  сформувати здатність дитини пізнавати себе як члена сім’ї; родини, дитячої спільноти; як учня, жителя нашого міста; виховувати у дітей любов до рідної  домівки, краю, вулиці, своєї країни, її природи, рідного слова, побуту, традицій.

 На  уроках мистецтва,  дизайну, починаючи з  1-го  класу,  введено  теми,  покликані  привернути  увагу  до  свого  рідного  краю,  до  його  найкращих  і  мальовничих  куточків.  Вчителі виховують  здатність  знаходити  прекрасне  у  повсякденних  речах,  явищах,  по-своєму  бачити  звичне,  порівнювати свій  край  з  іншими  регіонами та іншими країнами

На цих заняттях діти знайомляться з народним декоративно-ужитковим мистецтвом, петриківським  розписом,  яворівською  іграшкою,  рушниками,  народною  мудрістю,  що  передається  з  покоління  в  покоління

Кожен окремо взятий навчальний предмет володіє специфічни­ми засобами та можливостями, які вчитель використовує з метою патріотичного виховання школярів.

Таким чином, можна сказати, що програма початкових класів є підґрунтям для   втілення  мети: виховання любові до рідної країни з  усіх навчальних предметів. Для цього вчителю треба проявляти свою творчість, знання програмного матеріалу і самому бути справжнім патріотом України.

Під час позакласної роботи учні  знайомляться  з  національним  українським  колоритом,  народними  обрядами,  традиціями,  проводяться  святкові  заходи: «Козацькі розваги», «Різдво»,  «Свято Миколая», «Великдень»;  свята  на  патріотичну  тематику:  «Без  верби  й  калини  нема  України», «Наша Батьківщина – Україна», «Край, у якому я живу», «Із  бабусиної  скрині», «Державні  й  народні  символи  України». 

На годинах спілкування продовжується процес ознайомлення дітей з багатством націо­нальної культурної спадщини, народознавством та краєзнавством, родинними традиціями й обрядами, народними звичая­ми святкування релігійних, державних і родинних свят, професіями та захопленнями людей. Тематика бесід з патріотичного виховання молодших школярів:  "Та земля мила, де мати народила", "Моя рідна Україна", "Символи моєї держави", "Знай і поважай Герб, Прапор і Гімн своєї Батьківщини", "Мово рідна, слово рідне", "Славетні українці", "Моя мала Бать­ківщина", "Рід, родина, рідня", "Пам'ятаймо героїв", "Давній Київ -столиця України", "Година пам'яті і мужності",  "Всі народи України живуть в злагоді та мирі" , «Україна – це Європа», тощо.

Запропоновані  заходи  мають стати поштовхом до подальшої роботи з об'єднання учнів, педагогів, батьків довкола спільної справи – територіальної цілісності держави, згуртованості суспільства, розв'язання проблем шляхом діалогу, пошуку загальнонаціонального консенсусу. Будуть змінюватися часи, школа вирішуватиме нові завдання, проте актуальною є і буде одна проблема – виховання громадянина України, який знає і пам'ятає свій рід, мову материнську, цінує минуле, і буде гідно творити майбутнє.

 

 

 

 

docx
Додано
2 вересня 2023
Переглядів
472
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку