Життя в новій українській школі буде організовано за моделлю поваги до прав людини, демократії, підтримки добрих ідей. нова школа плекатиме українську ідентичність
На сьогодні суть реформи української освіти полягає в утвердженні та пропагуванні головних європейських цінностей – демократії, прав людини і верховенства права. Згадані цінності відображені в Хартії Ради Європи з освіти для демократичного громадянства та освіту з прав людини. Реформа спонукає школи відповідати на виклики сучасності, відійшовши від традиційної пріоритетності передавання знань, створюючи умови для набуття умінь і навичок, розвитку компетентностей, необхідних для життя в демократичному суспільстві.
Нова українська школа має формувати ціннісні ставлення і судження, які слугують базою для щасливого особистого життя та успішної взаємодії з суспільством. Ми пропонуємо вживати поняття «освіта», «освітній процес» в їх сучасному розумінні, що охоплює навчання, виховання і розвиток. Виховний процес є складовою всього освітнього процесу і орієнтується на загальнолюдські цінності, зокрема морально-етичні (гідність, чесність, справедливість, турбота, повага до життя, повага до себе та інших людей), соціально-політичні (свобода, демократія, культурне різноманіття, повага до рідної мови і культури, патріотизм, шанобливе ставлення до довкілля, повага до закону, солідарність, відповідальність). Нова школа має плекати українську ідентичність.
Виховання сильних рис характеру та чеснот має здійснюватися через наскрізний досвід. Нова українська школа організована за моделлю поваги до прав людини, демократії, підтримки добрих ідей. У формуванні виховного середовища має брати участь увесь колектив школи. У закладах має панувати атмосфера довіри, доброзичливості, взаємодопомоги і взаємної підтримки при виникненні труднощів у навчанні та повсякденному житті. Ключовим виховним елементом є приклад учителя, який покликаний зацікавити дитину. У Новій українській школі потрібно виявляти індивідуальні нахили та здібності кожної дитини для цілеспрямованого розвитку і профорієнтації. У цій справі Нова школа має тісно співпрацювати з позашкільними закладами освіти. Допомагати формувати оптимальну траєкторію розвитку кожної дитини повинні висококваліфіковані психологи та соціальні педагоги. Слід запроваджувати програми із запобігання дискримінації, насильства та знущанням у школі. Відносини між учнями, батьками, вчителями, керівництвом школи та іншими учасниками освітнього процесу мають бути побудовані на взаємній повазі та діалозі [2].
Провідну роль у житті кожної людини відіграють цінності та переконання – те, у що ми віримо і що вважаємо безумовно важливим у нашому житті. Персональний набір цінностей людини є своєрідним індивідуальним навігатором, який вказує напрям та впливає на її поведінку. Якщо цінності настільки важливі, то яка роль освіти у їх формуванні? Освіта – це не лише здобування знань, а й формування набору орієнтирів для щастя та самореалізації людини в суспільстві. Освітній заклад розвиває дитину в тому ціннісному полі, в якому існує суспільство. Школа – як дзеркало, вона відображає реальні цінності суспільства. Водночас школа має можливість вплинути на розвиток суспільних процесів, пропагуючи нові ціннісні орієнтири. Якими є цінності українського суспільства? Наскільки вони збігаються з демократичними цінностями?
Згідно зі світовим дослідженням цінностей, українське суспільство поки перебуває у площині, протилежній до демократичної. Це площина цінностей збереження і самоствердження, традиційності і виживання. Цікаво, що серед цінностей, які батьки вважають найважливішими для розвитку своїх дітей, найвищі позиції в нашій країні посідають слухняність/ дисципліна та важка праця.
Сучасна школа вимагає підготовки учнів до самостійного життя в непередбачуваних умовах у світі, що постійно змінюється, а це означає насамперед формування цінностей та ставлення, а не лише знань, умінь і навичок. Ціннісно орієнтована освіта – це освіта, в основу якої покладено такі підходи до навчання, які мають на меті формувати загальнолюдські цінності.
Концепція Нової української школи окреслює необхідність формувати ціннісні ставлення і судження, які слугують базою для щасливого особистого життя та успішної взаємодії з суспільством. «Освітній процес має орієнтуватися на загальнолюдські цінності, зокрема на морально-етичні (гідність, чесність, справедливість, турбота, повага до життя, повага до себе та інших людей), соціально-політичні (свобода, демократія, культурне різноманіття, повага до рідної мови і культури, патріотизм, шанобливе ставлення до довкілля, повага до закону, солідарність, відповідальність)» – зазначено у формулі НУШ [2].
Водночас цінностями демократії, на яких базується демократична школа, є: поцінування прав людини та людської гідності, повага до різноманіття, верховенство права, демократична участь, свобода, рівність, партнерство, відповідальність. Формування цінностей та їх «просування» – головна ідея культури школи. Адже чим більше людей стають носіями демократичних цінностей, тим краще ці цінності засвоює шкільна спільнота і, відповідно, продукує їх.
Ідея дитиноцентризму передбачає свободу педагогічної діяльності – учитель підбирає ті навчальні матеріали і методи, які цікавлять дитину, відповідають її віковим особливостям та освітнім потребам, спираються на її життєвий досвід. Звідси практична спрямованість навчальної діяльності, що сприяє активізації учнів в освітньому процесі. Навчаючи, учитель дбає про виховання незалежної особистості, яка цінує різноманіття, має право на вільне висловлювання своїх поглядів та власну стратегію розв’язання проблеми, а водночас шанує погляди інших. Для реалізації цих завдань потрібне демократичне освітнє середовище, що забезпечує морально-психологічний комфорт дитини, реалізацію її свобод і прав [3].
Концепцію дитиноцентризму та її відмінності від учителецентризму схематично представила тренерка Програми “Демократична школа” та переможниця Global Teacher Prize Ukraine Наталя Кідалова [1].
Отже, ціннісно орієнтована освіта ґрунтується на принципі дитиноцентризму, де права, досвід, потреби, інтереси і здібності кожної дитини визнаються стрижнем освітнього процесу, а учні почуваються безпечно, комфортно і спокійно.