Виховна година "Батьки і діти – серця одні…"

Про матеріал

Виховна година дає змогу обговорити з учнями проблеми стосунків батьків і дітей, допомагаєдітям зрозуміти, що родина є найвищою цінністю в житті дитини, пояснює роль батьків у дитячому житті, вчить продовжувати сімейні традиції, зберігати почуття родинності, відповідальності за своїх батьків; навчає підлітків шукати компроміс у спілкуванні з дорослими; розвиває вміння займати позицію і висловлювати свою думку, виховує любов та повагу до своєї родини.

Перегляд файлу

1

 

 

Тема. Батьки і діти – серця одні…
Мета: обговорити з учнями     проблеми стосунків батьків і дітей, допомогти дітям зрозуміти, що родина є найвищою цінністю в житті дитини, пояснити роль батьків у дитячому житті, вчити продовжувати сімейні традиції, розвивати почуття родинності, відповідальності за своїх батьків; навчати підлітків шукати компроміс у спілкуванні з дорослими; розвивати вміння займати позицію і висловлювати свою думку, виховувати любов та повагу до своєї родини. 

Обладнання: презентація до уроку,відеоролик «Батьки і діти – серця одні…» , соціальний ролик, тексти легенд

 Людина повинна знати, пам’ятати, 

звідки вона пішла у життя.
О. Довженко.

«Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько»

Народна мудрість

 

І.Привітання.

- Доброго дня. Сьогодні у нас відкрита година спілкування, на якій присутні наші гості, привітайтеся, будь ласка, з ними.

- Сьогодні, йдучи до школи, я відчула, що вже нарешті прийшла весна. Бажаю вам усім весняного настрою, натхнення, душевної гармонії і позитивних емоцій.

- Звернемо свою увагу на екран для перегляду соціального відеоролика. (https://www.youtube.com/watch?v=nUTeGm7zIjs)

ІІ. Мотивація виховної діяльності. Оголошення теми години спілкування.

  • Чи здогадалися ви , про що ми будемо говорити впродовж наступних 40 хвилин?
  • Так.Проблема батьків і дітей вічна, як вічні такі людські цінності, як вдячність, доброта та небайдужість.(слайд 1).

     Слайд 2


Батьки і діти! Діти і батьки! 
Нерозділиме і довічне коло; 
Ми засіваємо житейське поле, 
І не на день майбутній – на віки! 
Між нас не ляжуть вирвами роки, 
Бо наша кров пульсує в нашій долі. 
Батьки і діти! Діти і батьки… 
Нам нічого ділить на спільнім полі. 


  • Отже, сьогодні ми з вами будемо вести мову про одвічну тему всього людства – стосунки батьків і дітей, які бувають дуже непростими. Саме цій темі і був присвячений відеоролик. Все починалося так гарно: перша довгоочікувана дитина, перші кроки, перші враження та досягнення. А потім хлопчик підріс, став підлітком нестриманим, грубим, який «сам знає, як жити», а батьки , на жаль, спустошені, розгублені, безпорадні. (слайд 3-6)

Слайд 4.

  • Як часто ми забуваємо про тих, хто турбується про нас кожного дня? Чи завжди ми памятаємо про дні народження найдорожчих людей? Чи вміємо ми знайти бодай хвилинку, щоб зателефонувати рідним? Як знайти порозуміння у непростих стосунках батьків і дітей? На ці питання, гадаю, дасть відповідь ця година спілкування «Батьки і діти – серця одні…» можливо, це звучить трішки пафосно, але водночас вона є актуальною для будь-якої людської спільноти за будь-яких часів.

 

ІІІ. Основна частина.

  • Хвилинка мудрих думок 
    - Прислухаймось до мудрих думок. Видатний український педагог В. Сухомлинський написав багато притч і оповідань, у яких містяться поради й настанови дітям любити, шанувати й берегти своїх батьків (слайд 9-10):
    «Шануй і поважай матір та батька, які своєю працею і піклуванням несуть тобі радість. Пам’ятай, що вони також мають право на радість. Дорожи честю родини, оберігай її як святиню. Де б ти не був, не забувай про рідну домівку. Завжди пам’ятай про неї»; 
    «Бути добрими дітьми для своїх батьків означає приносити в родину тільки мир і спокій, радість і щастя. Не приносьте батькам тривоги, горя, прикрості, ганьби! Турбота про мир і спокій в родині, про радість і щастя батьків повинна стати головним бажанням вашого життя. Якщо в родині горе, нещастя, неприємність, то ваша відповідальність за благополуччя сім’ї зростає в сто раз». 
    - Чи завжди і в кожній родині панують мир, спокій і благополуччя?
  • Все може бути зовсім навпаки, наприклад, ось так.
  • Рольова гра «На прийомі у психолога»
  • Сьогодні на прийом до шкільного психолога Андрія Валерійовича прийшла мама з донькою - восьмикласницею Танею. Наодинці з психологом мама висловила наболіле.

Психолог. Доброго дня. Яка причина вашого візиту?

Мама. Допоможіть, я не знаю, що робити з дочкою.

Психолог. Я прошу Тетяну зачекати за дверима.

Мама. Вона нас з батьком зовсім не розуміє! Ну ладно: зачіска, голе пузо, куріння - це взагалі неприступна тема. Але в своїй кімнаті можна прибрати?! Там у неї - як після бомбардування. Скрізь все розкидано. У шафі на верхній полиці - підручники упереміш з колготками, під купою футболок можна знайти пачку сигарет і тюбик моєї найдорожчої помади! А на нижній полиці тарілки з залишками їжі, з'їденої тиждень тому. Вони так і будуть стояти, поки я не відчую запах! Сама не прибирає і мене не пускає - це, мовляв, її «територія дитинства». Про навчання вже не кажу - в школу соромно зайти. Іноді так і кортить взяти ремінь так добряче відшмагати! (Приречено.) Але я поки терплю, ковтаю образи.

Психолог. Я вас зрозумів. Зачекайте, будь ласка , за дверима і запросіть сюди вашу доньку.

Мама вийшла за двері. В кабінет увійшла Таня. Ось що вона розповіла.

Таня. Родаки конкретно дістали своїми наїздами: і те не так, і це не так. Їм взагалі начхати на мої справи: йду у ванну, а вони кажуть: «Винеси відро», тільки включу музику, одягну навушники: «Сходи за хлібом!». Тільки візьму телефон, щоб побазарити з друзями: «Мий посуд!». А головне - постійно хочуть керувати мною: туди не ходи, то не дивись, з тим не дружи, то не слухай. Якщо починаєш відриватися, відразу обзивають невдячною А я все одно буду все робити по-своєму. Інакше вони так і не зрозуміють, що я вже доросла.

  • Інтерактивна бесіда

Класний керівник. Ось такі клієнти виявилися сьогодні на прийомі у нашого психолога. Навіть не віриться, що вони живуть в одній родині. Адже сім'я дає людині захист, спокій, впевненість в собі. Як ви вважаєте:

- Добре всі відчувають себе в сім'ї у Тані?

- Чи можна назвати їх сім'ю щасливою?

- Що отруює відносини? Можна сказати, що між дочкою і батьками виник конфлікт?

  • А що таке конфлікт? Як ви розумієте це слово?

Так, конфлікт - це зіткнення ідей, поглядів, думок. Саме таке зіткнення ми і спостерігаємо. А яка причина конфлікту? Із-за чого вихлюпується стільки емоцій, згадується стільки образ?

Орієнтовні відповіді дітей:

- Важкий вік дочки.

- Невихованість, упертість, поганий характер дочки.

- Успішність, навчання.

- Лінь, неакуратність.

- Прискіпливість батьків.

- Батьки вважають її дитиною, а вона вже доросла людина.

 

Класний керівник. Таня конфліктує з батьками, відстоюючи своє право на дорослу поведінку: шкідливі звички, вибір друзів, пізні гуляння, викликаючу зовнішність і т. д. - Що значить, по-вашому, бути дорослою людиною?

Орієнтовні відповіді дітей:

- Бути самостійною, заробляти на шматок хліба.

- Отримати паспорт, брати участь у виборах президента.

- Робити, що тобі захочеться.

- Робити не те, що хочеш, а те, що повинен.

- Мати багато обов'язків.

- Жити за правилами, виконувати всі закони.

 

Класний керівник. Бути дорослим - значить мати не тільки права, але і обов'язки. Батьки виконують свої обов'язки по відношенню до вас. Якщо Таня хоче бути дорослою, вона повинна взяти на себе частину сімейних обов'язків: миття посуду, прибирання квартири, винесення сміття і т. п. Вчені стверджують, що дві третини підлітків конфліктують з батьками (слайд 11). І тільки кожен третій вміє ладити з близькими.

  • До якої частини дітей відноситеся ви?
  • А давайте зараз проведемо експеримент. У нас на уроці сьогодні є одна з ваших вам. Попросимо її взяти в ньому участь. Прошу її та її дитину (одного з учнів класу) відповісти на прості питання:

1. Як вас називає ваша дитина?

2. А як ви її називаєте?

3.Чи довіряє вам дитина свої таємниці і переживання?

4. Скільки часу за день ви спілкуєтесь з дитиною?

5. Якщо класний керівник висловив незадоволення з приводу успішності чи поведінки учня, що ви зробите?

6. Після сварки з дитиною хто першим починає миритися?

7. Чи намагаєтеся ви виконати всі бажання своєї дитини?

8. Як часто ви даєте дитині вказівки, поради, робите зауваження?

9. Якщо дитина без дозволу взяла гроші і потратила на свої витребеньки, що ви зробите?

10. Чи часто ви разом робите уроки?

11. Що найбільше ваша дитина полюбляє робити у вільний час?

12. Якщо ваша дитина відпросилася погуляти до друзів та не прийшла у потрібний час, якими будуть ваші дії?

- Дякуємо учасникам експерименту. З’ясуємо, у скількох питаннях їхні відповіді співпали або майже співпали. Результати експерименту показали, що мама та її дитина дуже добре (або не дуже добре) знають один одного, сімейні порядки та звички. Дуже важливо для членів родини розуміти один одного, що їх хвилює, які у них проблеми. Саме на грунті непорозуміння найчастіше і трапляються конфлікти.Наведіть приклади конфліктних ситуацій.

- Не допомагав по дому.(слайд 12)

- Навчання, поведінка. (слайд 13)

- Пізно приходив додому.(слайд 14)

- Шкідливі звички (паління).(слайд 15)

- З-за моєї компанії.(слайд 16)

- Зовнішній вигляд (зачіска, одяг).(слайд 17)

- Поганий характер батьків.(слайд 18)

- З-за грошей, покупки речей.(слайд 19)

Класний керівник. Як бачимо, причин для конфліктів може бути багато, але результат один: конфлікти ускладнюють наше життя, заважають навчанню, отруюють існування.

  • Хвилинка відвертості.

- Розкажіть, а як ви ставитеся до своїх батьків, у чому виражається ваша шана, повага до них і турбота про їхнє щастя. 
   Учні: 
- Любимо їх, не засмучуємо. 
- Не ображаємо грубими словами. 
- Завжди допомагаємо, працюємо разом з ними. 
- Намагаємося старанно виконувати їхні доручення. 

Учитель : А ви допомагаєте своїм батькам? 
Дуже хочеться, щоб ваші слова не розходилися з ділом. І щоб любов і турбота про батьків виявлялася у ваших добрих справах. 
- А зараз я пропоную послухати легенду «Сини». 

                                                                СИНИ 
Дві жінки брали з криниці воду. До них підійшла третя. Старенький дідусь сів на камінець біля криниці перепочити. Одна жінка й каже іншим: 
- Мій синок такий спритний і сильний. Ніхто його не подужає. 
- А мій співає, як соловейко. Ні в кого нема такого чудового голосу, - каже друга. 
А третя мовчить. 
- Чого ти про свого сина нічого не скажеш? – питають її жінки. 
- Що казати? Нічого особливого в ньому немає. 
Ось набрали жінки повні відра води й пішли. І старенький дідусь за ними. Ідуть жінки, зупиняються. Болять руки. Хлюпає з відер вода. Ломить спину. 
Раптом назустріч три хлопчики. Один через голову перекидається, колесом ходить. Милуються ним жінки. Другий соловейком заливається, пісню виспівує. Заслухалися жінки. А третій підбіг до матері, взяв у неї важкі відра й поніс додому. 
Питають жінки у дідуся: 
- Що скажете, дідусю? Як Вам наші сини? 
- А де ж вони, - питає старенький. – Я лише одного сина бачу. 
( О. Осєєва) 
 

  • Бесіда за змістом  
    - Як ви розумієте слова дідуся, чому він так відповів матерям? 
    - Хто з синів виконує свій обов’язок перед батьками? 
    - У чому повинна виражатися любов до мами, тата? 
    - З вашого боку потрібно трішечки уваги і ви свої х батьків зробите щасливими.
    - А чи повинна повага до батьків виражатися у словах, якими ви звертаєтеся до них? 
    - Чи є це, на вашу думку, проблемою сучасності? 

    - А тепер пропоную послухати, як бачить цю проблему один з українських письменників (Л.Орел)і висловити своє враження від почутого. 

                                                        ПОВАГА ЗМАЛКУ
      Коли я часом чую, як підлітки, а то й молоді люди звертаються до батьків: «батя», «папаша», «старик», «маманя», «мамаша» або за очі називають їх «мої предки», - мені робиться боляче й ніяково. Боляче за себе, ніби це стосується мене, і за тих батьків, до яких так звертаються. Чому сьогодні часто з’являється зневага дітей до батьків, відчуженість між ними? Чогось подібного, принаймні в наших селах, колись не чули. В Україні не лише до батька й матері, діда й баби, а навіть подружжя, сусіди між собою зверталися на « Ви». Любов і повагу до батьків, старших, як і працьовитість, гідність у наших родинах виховували змалку. ( Л. Орел) 

Учні  висловлюють своє ставлення до почутого, обґрунтовують обурення автора нешанобливими формами звертання до батьків. 
- Нас обурює таке зневажливе ставлення до батьків. 
- Такі діти не люблять і не поважають своїх батьків. 
- Шкода батьків, що мають таких дітей. 
 

  • Вправа «Мікрофон»  
    - У кожного з вас знайдуться, напевно, дорогі слова про найрідніших люде. Продовжіть речення 
    Тато – це… 
    …звичайна людина, яка робить все можливе і неможливе, аби стати для своєї дитини Суперменом. 
    . … джерело мудрих порад, хоч здебільшого вони не рятують становища. 
    . … людина, яка все знає і вважає за краще уважно спостерігати, щоб вчасно підстрахувати тебе. 
    … людина, яка має глибокі й зважені погляди на політику, спорт, захист навколишнього середовища. 
    … людина, у якої є скриньки, коробки й інші сховиська, наповнені цінними речами і технічними пристроями, і всяким мотлохом.) 

    Мама  - це перше слово, яке вимовляє дитина і, мабуть, на всіх мовах світу це слово звучить однаково ніжно. У мами найдобріші та ласкаві руки, найніжніша посмішка та найдобріші очі, що світяться любов’ю. У мами чутливе серце – в ньому ніколи не згасне любов до своєї дитини. І скільки б не було тобі років, тобі завжди потрібна мама. І чим більша твоя любов до матері, тим радіснішим і світлішим стає твоє життя. «. Найкращі дні для наших матерів – це дні, коли щасливі їхні діти» 
  • Психолого-педагогічний практикум… (продовжити речення) 

1. Моя мама завжди хвилюється за … 
2. Коли моя мама говорить зі мною, то … 
3. У характері моєї мами мені подобається те, що …. 
4. Для своєї мами я завжди стараюсь … 

5. Я не хочу, щоб моя мама …. 
6. Перед своїми батьками я зобов’язаний (а) … 

  • Вправа «Історія для душі» 
    - Слово «мама» росте разом з нами тихо, як ростуть дерева, сходить сонце, розцвітає квітка, як тихо світить веселка і гладить дитину по голівці рідна рука. Це – мить, і це – вічність, бо мама завжди з нами, вона живе в нас. Важко усвідомити все те, що вміщує в себе це звичне і водночас дороге слово – мати. Бо матір – це означає мати все. Мама ніколи не вимагає від нас ніяких жертв, а сама жертвує заради нас усім: і сном, і відпочинком. 
    Послухайте одну історію, а потім висловіть свою думку про почуте. 
          Одного вечора, коли мама готувала вечерю, син прийшов до кухні з карткою в руках. 
          З офіційним виглядом дитина подала картку мамі. Мама витерла об запаску руки і прочитала: 
    - прибирання у кімнаті – 2грн. 
    - догляд за сестричкою – 3грн. 
    - отримання відмінних оцінок – 5грн. 
           Мати зворушено подивилась синові у вічі. Потім взяла ручку і написала: 
    - за те, що носила тебе під серцем 9 місяців – 0грн. 
    - за ночі, проведені коло твого ліжечка, коли ти хворів – 0грн. 
    - за те, що втирала твої сльози – 0грн. 
    - за те, що всього тебе навчала – 0грн. 
    - за всі обіди, сніданки, канапки до школи – 0грн. 
    - за все, що даю тобі щоднини – 0грн. 
           Мати віддала картку синові. Він подивився і написав «Сплачено» і зі сльозами кинувся до матері на шию. (слайд 22) (обмін  думками)
  • Вправа «Поради дітям та дорослим». Звучить пісня «Батьки мої» (https://www.youtube.com/watch?v=WxbSuR9tynM)
    - Ви зараз в такому віці, коли здається, що батьки оточують вас надмірною увагою. Вони звикли вважати вас маленькими, постійно повчають, контролюють: «Піднімайся, спізнишся до школи... Лягай раніше, а то проспиш... Сідай за уроки... Не затримуйся після школи...». Вони радять, із ким дружити, що вдягати, яку музику слухати, стежать за кожним вашим кроком. 
    «Ну чому вони постійно втручаються у моє життя?». Мабуть, ця думка останнім часом тривожить багатьох із вас. Ви сердитесь, ображаєтесь, наполягаєте на своєму, а вони, відповідно, посилюють контроль, заборони стають іще жорсткішими, і ваші суперечки дедалі частіше закінчуються сварками.
  • Складіть, будь ласка, пропозиції для своїх батьків.
  • А наших гостей ( а вони всі є батьками) я прошу скласти поради для вас, дітей.
  • Розіграти  ситуації.

1.Ви  не  хочете  лягати  спати ввечері…

2.Ви  хочете  піти  гуляти ввечері, а мама  вас  не відпускає,бо  вважає,що вже пізня година для прогулянок.                          
- Хто перший йде на примирення? 
- Що вас більше влаштовує: сварки чи добрі стосунки в родині? 
ІУ. Підсумок години спілкування  
- Майже три з половиною тисячі років тому на кам’яних таблицях, які отримав пророк Мойсей на горі Сінай, були вирізьблені слова: « Шануй батька свого і матір свою, щоб добре тобі було та щоб довголітнім ти був на землі». 
Запам’ятайте і понесіть через усе життя своє цю святу заповідь, яка передається із роду в рід. Нехай горить вона на вашому шляху яскравим вогником, остерігаючи від байдужості та безсердечності: 
Пам’ятай! У тебе – єдина в світі мати; у тебе – єдиний в світі батько; 
Серце батьків завжди вражають невдячність, байдужість дітей. 
Пам’ятай! Як ти шануватимеш своїх батьків – так твої діти шануватимуть тебе. 
Пам’ятай! Твоє недобре слово – подряпина на ніжній душі батьків. 
Пам’ятай! Обов’язок дітей: платити батькам за їх піклування любов’ю і відданістю. Не роби старість батька й матері бідною. 
Пам’ятай! Забута могила батьків – твоя бездушність і байдужість. 
Пам’ятай! Про старість треба говорити тільки з повагою. 
Не можна залишати рідну старшу людину одинокою. 
Пам’ятай! Шануй батька свого і матір свою, щоб добре тоді було та щоб довголітнім ти був на землі!!!

 

ІV. Рефлексія ( учні передають  «сердечко», діляться  враженнями  від  заняття)

  • Що  найбільше  запамяталося?
  • Про  що  замислилися?

Заключне слово вчителя. Батько і мати дали вам життя і живуть для вас. Їхнє щастя у вашій посмішці, ваших успіхах, вашому здоров’ї. тож любіть і цінуйте своїх батьків , не завдавайте їм болю, образи і прикрощів. Умійте поважати працю батьків, адже вони працюють заради вашого добробуту.
Будьте гідними своїх батьків, бережіть їх.

-Наостанок перегляньте коротке відеоряд «Бітьки і діти – серця одні…»

- Вітаю прекрасну половину людства зі святом. Усіх Вам благ.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Пархоменко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Storozhuk Nataliia Vadymivna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
29 червня 2018
Переглядів
8390
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку