Виховна година дає змогу обговорити з учнями проблеми стосунків батьків і дітей, допомагаєдітям зрозуміти, що родина є найвищою цінністю в житті дитини, пояснює роль батьків у дитячому житті, вчить продовжувати сімейні традиції, зберігати почуття родинності, відповідальності за своїх батьків; навчає підлітків шукати компроміс у спілкуванні з дорослими; розвиває вміння займати позицію і висловлювати свою думку, виховує любов та повагу до своєї родини.
1
Тема. Батьки і діти – серця одні…
Мета: обговорити з учнями проблеми стосунків батьків і дітей, допомогти дітям зрозуміти, що родина є найвищою цінністю в житті дитини, пояснити роль батьків у дитячому житті, вчити продовжувати сімейні традиції, розвивати почуття родинності, відповідальності за своїх батьків; навчати підлітків шукати компроміс у спілкуванні з дорослими; розвивати вміння займати позицію і висловлювати свою думку, виховувати любов та повагу до своєї родини.
Обладнання: презентація до уроку,відеоролик «Батьки і діти – серця одні…» , соціальний ролик, тексти легенд
Людина повинна знати, пам’ятати,
звідки вона пішла у життя.
О. Довженко.
«Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько»
Народна мудрість
І.Привітання.
- Доброго дня. Сьогодні у нас відкрита година спілкування, на якій присутні наші гості, привітайтеся, будь ласка, з ними.
- Сьогодні, йдучи до школи, я відчула, що вже нарешті прийшла весна. Бажаю вам усім весняного настрою, натхнення, душевної гармонії і позитивних емоцій.
- Звернемо свою увагу на екран для перегляду соціального відеоролика. (https://www.youtube.com/watch?v=nUTeGm7zIjs)
ІІ. Мотивація виховної діяльності. Оголошення теми години спілкування.
Слайд 2
Батьки і діти! Діти і батьки!
Нерозділиме і довічне коло;
Ми засіваємо житейське поле,
І не на день майбутній – на віки!
Між нас не ляжуть вирвами роки,
Бо наша кров пульсує в нашій долі.
Батьки і діти! Діти і батьки…
Нам нічого ділить на спільнім полі.
Слайд 4.
ІІІ. Основна частина.
Психолог. Доброго дня. Яка причина вашого візиту?
Мама. Допоможіть, я не знаю, що робити з дочкою.
Психолог. Я прошу Тетяну зачекати за дверима.
Мама. Вона нас з батьком зовсім не розуміє! Ну ладно: зачіска, голе пузо, куріння - це взагалі неприступна тема. Але в своїй кімнаті можна прибрати?! Там у неї - як після бомбардування. Скрізь все розкидано. У шафі на верхній полиці - підручники упереміш з колготками, під купою футболок можна знайти пачку сигарет і тюбик моєї найдорожчої помади! А на нижній полиці тарілки з залишками їжі, з'їденої тиждень тому. Вони так і будуть стояти, поки я не відчую запах! Сама не прибирає і мене не пускає - це, мовляв, її «територія дитинства». Про навчання вже не кажу - в школу соромно зайти. Іноді так і кортить взяти ремінь так добряче відшмагати! (Приречено.) Але я поки терплю, ковтаю образи.
Психолог. Я вас зрозумів. Зачекайте, будь ласка , за дверима і запросіть сюди вашу доньку.
Мама вийшла за двері. В кабінет увійшла Таня. Ось що вона розповіла.
Таня. Родаки конкретно дістали своїми наїздами: і те не так, і це не так. Їм взагалі начхати на мої справи: йду у ванну, а вони кажуть: «Винеси відро», тільки включу музику, одягну навушники: «Сходи за хлібом!». Тільки візьму телефон, щоб побазарити з друзями: «Мий посуд!». А головне - постійно хочуть керувати мною: туди не ходи, то не дивись, з тим не дружи, то не слухай. Якщо починаєш відриватися, відразу обзивають невдячною А я все одно буду все робити по-своєму. Інакше вони так і не зрозуміють, що я вже доросла.
Класний керівник. Ось такі клієнти виявилися сьогодні на прийомі у нашого психолога. Навіть не віриться, що вони живуть в одній родині. Адже сім'я дає людині захист, спокій, впевненість в собі. Як ви вважаєте:
- Добре всі відчувають себе в сім'ї у Тані?
- Чи можна назвати їх сім'ю щасливою?
- Що отруює відносини? Можна сказати, що між дочкою і батьками виник конфлікт?
Так, конфлікт - це зіткнення ідей, поглядів, думок. Саме таке зіткнення ми і спостерігаємо. А яка причина конфлікту? Із-за чого вихлюпується стільки емоцій, згадується стільки образ?
Орієнтовні відповіді дітей:
- Важкий вік дочки.
- Невихованість, упертість, поганий характер дочки.
- Успішність, навчання.
- Лінь, неакуратність.
- Прискіпливість батьків.
- Батьки вважають її дитиною, а вона вже доросла людина.
Класний керівник. Таня конфліктує з батьками, відстоюючи своє право на дорослу поведінку: шкідливі звички, вибір друзів, пізні гуляння, викликаючу зовнішність і т. д. - Що значить, по-вашому, бути дорослою людиною?
Орієнтовні відповіді дітей:
- Бути самостійною, заробляти на шматок хліба.
- Отримати паспорт, брати участь у виборах президента.
- Робити, що тобі захочеться.
- Робити не те, що хочеш, а те, що повинен.
- Мати багато обов'язків.
- Жити за правилами, виконувати всі закони.
Класний керівник. Бути дорослим - значить мати не тільки права, але і обов'язки. Батьки виконують свої обов'язки по відношенню до вас. Якщо Таня хоче бути дорослою, вона повинна взяти на себе частину сімейних обов'язків: миття посуду, прибирання квартири, винесення сміття і т. п. Вчені стверджують, що дві третини підлітків конфліктують з батьками (слайд 11). І тільки кожен третій вміє ладити з близькими.
1. Як вас називає ваша дитина?
2. А як ви її називаєте?
3.Чи довіряє вам дитина свої таємниці і переживання?
4. Скільки часу за день ви спілкуєтесь з дитиною?
5. Якщо класний керівник висловив незадоволення з приводу успішності чи поведінки учня, що ви зробите?
6. Після сварки з дитиною хто першим починає миритися?
7. Чи намагаєтеся ви виконати всі бажання своєї дитини?
8. Як часто ви даєте дитині вказівки, поради, робите зауваження?
9. Якщо дитина без дозволу взяла гроші і потратила на свої витребеньки, що ви зробите?
10. Чи часто ви разом робите уроки?
11. Що найбільше ваша дитина полюбляє робити у вільний час?
12. Якщо ваша дитина відпросилася погуляти до друзів та не прийшла у потрібний час, якими будуть ваші дії?
- Дякуємо учасникам експерименту. З’ясуємо, у скількох питаннях їхні відповіді співпали або майже співпали. Результати експерименту показали, що мама та її дитина дуже добре (або не дуже добре) знають один одного, сімейні порядки та звички. Дуже важливо для членів родини розуміти один одного, що їх хвилює, які у них проблеми. Саме на грунті непорозуміння найчастіше і трапляються конфлікти.Наведіть приклади конфліктних ситуацій.
- Не допомагав по дому.(слайд 12)
- Навчання, поведінка. (слайд 13)
- Пізно приходив додому.(слайд 14)
- Шкідливі звички (паління).(слайд 15)
- З-за моєї компанії.(слайд 16)
- Зовнішній вигляд (зачіска, одяг).(слайд 17)
- Поганий характер батьків.(слайд 18)
- З-за грошей, покупки речей.(слайд 19)
Класний керівник. Як бачимо, причин для конфліктів може бути багато, але результат один: конфлікти ускладнюють наше життя, заважають навчанню, отруюють існування.
- Розкажіть, а як ви ставитеся до своїх батьків, у чому виражається ваша шана, повага до них і турбота про їхнє щастя.
Учні:
- Любимо їх, не засмучуємо.
- Не ображаємо грубими словами.
- Завжди допомагаємо, працюємо разом з ними.
- Намагаємося старанно виконувати їхні доручення.
Учитель : А ви допомагаєте своїм батькам?
Дуже хочеться, щоб ваші слова не розходилися з ділом. І щоб любов і турбота про батьків виявлялася у ваших добрих справах.
- А зараз я пропоную послухати легенду «Сини».
СИНИ
Дві жінки брали з криниці воду. До них підійшла третя. Старенький дідусь сів на камінець біля криниці перепочити. Одна жінка й каже іншим:
- Мій синок такий спритний і сильний. Ніхто його не подужає.
- А мій співає, як соловейко. Ні в кого нема такого чудового голосу, - каже друга.
А третя мовчить.
- Чого ти про свого сина нічого не скажеш? – питають її жінки.
- Що казати? Нічого особливого в ньому немає.
Ось набрали жінки повні відра води й пішли. І старенький дідусь за ними. Ідуть жінки, зупиняються. Болять руки. Хлюпає з відер вода. Ломить спину.
Раптом назустріч три хлопчики. Один через голову перекидається, колесом ходить. Милуються ним жінки. Другий соловейком заливається, пісню виспівує. Заслухалися жінки. А третій підбіг до матері, взяв у неї важкі відра й поніс додому.
Питають жінки у дідуся:
- Що скажете, дідусю? Як Вам наші сини?
- А де ж вони, - питає старенький. – Я лише одного сина бачу.
( О. Осєєва)
ПОВАГА ЗМАЛКУ
Коли я часом чую, як підлітки, а то й молоді люди звертаються до батьків: «батя», «папаша», «старик», «маманя», «мамаша» або за очі називають їх «мої предки», - мені робиться боляче й ніяково. Боляче за себе, ніби це стосується мене, і за тих батьків, до яких так звертаються. Чому сьогодні часто з’являється зневага дітей до батьків, відчуженість між ними? Чогось подібного, принаймні в наших селах, колись не чули. В Україні не лише до батька й матері, діда й баби, а навіть подружжя, сусіди між собою зверталися на « Ви». Любов і повагу до батьків, старших, як і працьовитість, гідність у наших родинах виховували змалку. ( Л. Орел)
Учні висловлюють своє ставлення до почутого, обґрунтовують обурення автора нешанобливими формами звертання до батьків.
- Нас обурює таке зневажливе ставлення до батьків.
- Такі діти не люблять і не поважають своїх батьків.
- Шкода батьків, що мають таких дітей.
1. Моя мама завжди хвилюється за …
2. Коли моя мама говорить зі мною, то …
3. У характері моєї мами мені подобається те, що ….
4. Для своєї мами я завжди стараюсь …
5. Я не хочу, щоб моя мама ….
6. Перед своїми батьками я зобов’язаний (а) …
1.Ви не хочете лягати спати ввечері…
2.Ви хочете піти гуляти ввечері, а мама вас не відпускає,бо вважає,що вже пізня година для прогулянок.
- Хто перший йде на примирення?
- Що вас більше влаштовує: сварки чи добрі стосунки в родині?
ІУ. Підсумок години спілкування
- Майже три з половиною тисячі років тому на кам’яних таблицях, які отримав пророк Мойсей на горі Сінай, були вирізьблені слова: « Шануй батька свого і матір свою, щоб добре тобі було та щоб довголітнім ти був на землі».
Запам’ятайте і понесіть через усе життя своє цю святу заповідь, яка передається із роду в рід. Нехай горить вона на вашому шляху яскравим вогником, остерігаючи від байдужості та безсердечності:
Пам’ятай! У тебе – єдина в світі мати; у тебе – єдиний в світі батько;
Серце батьків завжди вражають невдячність, байдужість дітей.
Пам’ятай! Як ти шануватимеш своїх батьків – так твої діти шануватимуть тебе.
Пам’ятай! Твоє недобре слово – подряпина на ніжній душі батьків.
Пам’ятай! Обов’язок дітей: платити батькам за їх піклування любов’ю і відданістю. Не роби старість батька й матері бідною.
Пам’ятай! Забута могила батьків – твоя бездушність і байдужість.
Пам’ятай! Про старість треба говорити тільки з повагою.
Не можна залишати рідну старшу людину одинокою.
Пам’ятай! Шануй батька свого і матір свою, щоб добре тоді було та щоб довголітнім ти був на землі!!!
ІV. Рефлексія ( учні передають «сердечко», діляться враженнями від заняття)
Заключне слово вчителя. Батько і мати дали вам життя і живуть для вас. Їхнє щастя у вашій посмішці, ваших успіхах, вашому здоров’ї. тож любіть і цінуйте своїх батьків , не завдавайте їм болю, образи і прикрощів. Умійте поважати працю батьків, адже вони працюють заради вашого добробуту.
Будьте гідними своїх батьків, бережіть їх.
-Наостанок перегляньте коротке відеоряд «Бітьки і діти – серця одні…»
- Вітаю прекрасну половину людства зі святом. Усіх Вам благ.