Створення моделі виховної системи через застосування проектно-технологічного підходу, який дозволить:
ЗМІСТ
ІНФОРМАЦІЯ
Добропільської міської ради Донецької області
Фестивальна, б.6, dobropolie_18@mail.ru,
http://schools.shodennik.ua/2561
над якою працює класний керівник :
формування здатності дитини пізнавати себе як члена сім’ї; родини, дитячого угрупування; як учня, жителя міста;
виховувати у неї любов до рідного дома, краю, вулиці, своєї країни, її природи, рідного слова, побуту, традицій.
Концепція виховної роботи
з національно-патріотичного виховання
для учнів початкових класів
«Я – українець»
Русінова Олена Юріївна,
класний керівник 4 класу, вчитель початкових класів
Білозерської загальноосвітньої школи І –ІІІ ступенів № 18 Добропільської міської ради Донецької області.
Відкрити перед кожним вихованцем усі джерела, якими живиться могутнє почуття любові до Батьківщини. Це і природа рідного краю, слово рідної мови, культ Матері і Батька, Мала Батьківщина, її історичне та героїчне минуле, працелюбність.»
В.О. Сухомлинський
Виховання - процес, що починається з дитинства, коли в душу дитини закладаються основні життєві принципи, що допомагають їй стати Людиною з великої букви, сміливо увійти до епохи нового розуму і зайняти в ній гідне місце, усвідомлюючи себе особистістю й індивідуальністю.
Вважаю, що класний керівник - найнеобхідніша людина для дитини в сучасній школі. У нього незвичайна місія в житті: не тільки керувати, направляти, але й виховувати. Його призначення - простежити за становленням особистості дитини, що входить у сучасний світ, виховати людину, здатну гідно зайняти своє місце в житті нашої незалежної країни.
Головне в моїй роботі – виховання учня - українця- патріота. Таке виховання включає розвиток любові до батьківщини, національної самосвідомості й гідності; дбайливе ставлення до рідної мови, культури, традицій; відповідальність за природу рідної країни; потребу зробити свій внесок у долю батьківщини; інтерес до міжнаціонального спілкування; прагнення праці на благо рідної країни, її народу.
Людина, а тим паче, освічена людина, тільки тоді може називатися справжньою людиною, якщо вона вивчає і знає все про свою Батьківщину. Для кожного з нас Батьківщина розпочинається від рідного порога, від рідної домівки, від того місця, де вперше почали ходити і вимовили перше слово «мама», і саме із знайомства із своєю малою Батьківщиною я вирішила розпочати роботу зі своїми маленькими вихованцями.
1. Загальні положення.
Концепція розроблена відповідно до законів України:
Спрямована на реалізацію:
освітніх навчальних закладів України» (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України 31.10.2011 №1243)
2.Створення моделі виховної системи через застосування проектно-технологічного підходу, який дозволить:
3.Актуальність:
Національне виховання в системі освіти здійснюється з урахуванням пізнавальних можливостей та психологічно – вікових особливостей учнів. Особливе місце в цьому процесі належить учням початкового рівня освіти - 1-4 класів. Пояснюється це особливостями психології шести – десятилітніх дітей, прикметою яких є здатність охоче пізнавати довколишній світ, нові знання, сприймати норми поведінки, виробляти власне світосприймання та світобачення. Тому основи національного виховання значною мірою закладаються в цей період життя та навчання.
4.Теоретичні засади:
Першооснови патріотичного виховання були закладені в народній педагогіці, значення якої висвітлюється в роботах О. Любара ,В.Мацюка, В.Пугача, М.Стельмаховича, Д.Федоренка. Вони висвітлювали ідеал давньо-руської епохи, складовою частиною якого виступає патріотичне виховання.
Сучасні вчені педагоги також займаються визначенням понять «патріотизм», «патріотичне виховання». Дослідження проблеми патріотичного виховання школярів ґрунтується на фундаментальних працях у галузі національної системи виховання, концептуальних положеннях національної освіти та виховання(А.Алексюк ,І. Бех ,О.Вишневський , Т.Усатенко ).
5. Ідея дослідження:
Можливість створення необхідних умов для всіх суб'єктів виховного процесу з метою сприяння розвитку патріотичного почуття, формування бажання активно допомагати дорослим у процвітанні України, більше знати про минуле своєї батьківщини.
6.Завдання виховної роботи.
7.Принципи виховання.
Принципами, що спрямовані на розвиток учня - українця в сучасних умовах, для всіх учасників виховного процесу є:
Вказані принципи складають певну систему. Кожний принцип як важлива складова системи, взаємопов'язаний з іншими, їх гармонійне поєднання є запорукою ефективного виховного процессу.
8.Пріоритетними напрямками виховного процесу є:
9.Зміст виховання реалізується:
10.Внутрішні умови для успішного здійснення виховного процесу:
11.Очікувані результати.
Цільові групи проекту:
12.Етапи реалізації:
Розвиток учнівського самоврядування класу
та організація клубної роботи
Мій клас – дієвий механізм у структурі шкільної дитячої організації «Райдуга». В цій організації є місто «Посмішка» - це наш загін. Допомагаю дітям об’єднатись в клуби:
клуб «Мальвіна»
клуб «Чомучка»
клуб «Пігулкіна»
клуб «Барвінок»
клуб «Доганяйка»
клуб «Олівець»
клуб « Веселі нотки» за інтересами, ділитись своїми враженнями, розвивати свої навички й таланти. Клуби ведуть пошукову діяльність за проектами та міні-проектами з національно виховання.
Моїм помічником у вирішенні проблем класу є учнівське самоврядування. Саме воно є основною ланкою у становленні учнівського колективу, уособлюючи демократичну та самодіяльну атмосферу, забезпечуючи права всіх учасників учнівського колективу, сприяючи формуванню у них громадянськості, організаторських якостей, допомагаючи мені як класному керівникові у проведенні різноманітних заходів, а часто – виступаючи їх ініціатором.
Залучення дітей до позакласної роботи
Участь школярів у різноманітних заходах, де вони є і організаторами, і виконавцями (акції «Милосердя», «Ветерани живуть поруч», «Діти за здоровий спосіб життя», «Затишок», участь дітей в щорічних виставках – ярмарках «Щедрість рідної землі», декоративно-прикладної творчості, у конкурсах «Мої права», малюнків «Права дитини в малюнках», «Осінній вернісаж», спортивні естафети та змагання тощо), дає змогу їм приймати на себе відповідальність за справу колективу, сприяє їхньому громадянському становленню, духовному зростанню, розвитку лідерських, організаторських та творчих здібностей у суспільній роботі, ініціативи.
Співпраця з батьками, громадкістю
Серед чинників, що мають вирішальний вплив на формування особистості дитини, є сім'я. Ціннісні орієнтації сім'ї, ставлення батьків до людей, до праці, до різноманітних подій суспільного життя, внутрішньо-сімейні взаємини, особливо трудові, психологічний клімат у сім'ї, доброзичлива вимогливість – ось далеко не повний перелік того, що складає зміст різностороннього життя сім'ї як колективу, визначає напрям формування особистості дитини.
Враховуючи це, я приділяю вихованню дітей у сім'ї особливу увагу: систематично надаю батькам кваліфіковану педагогічну допомогу у вихованні дітей у формі порад, бесід, консультацій, лекцій; сприяю формуванню взаєморозуміння, контактів між школою і сім'єю, усвідомленню батьками спільності виховних цілей сім'ї і школи.
Проводяться тематичні батьківські збори, педагогічні читання, батьківські дебати. Батьки є учасниками, організаторами багатьох виховних заходів:
« Я і тато – майстри»
«Я і моя сім'я – шанувальники старовини»,
«Мама, тато і я – спортивна сім'я» та інше.
Щорічно у класі проводяться зустрічі учнів з представниками громадських та державних установ, організацій: ветеранами війни та праці, людьми різних професій та професійних династій, працівниками місцевого самоврядування, правоохоронних органів, сторінки біографії яких викликають в учнів почуття гордості та шанобливе ставлення.
Цікаво проходять виховні заходи у рамках загальношкільних заходів:
Реалізація програми « Освіта Донеччини 2012-2016»
Заходи:
Загін волонтерів проводить операції «Ветерани поруч», «Турбота», надає соціальну допомогу людям похилого віку, чорнобильцям .
Результативність та дієвість виховної системи класу
Оцінюючи результати своєї праці як класного керівника, результати діяльності класного колективу, можу констатувати: моїм вихованцям властива активна громадянська позиція, їх характеризує працелюбність, доброзичливість, милосердя, вміння будувати толерантні стосунки. Уже сьогодні мої учні, які навчаються у 2 класі, виступають як особистості з власною індивідуальністю, здатні бути суб'єктами творчості, самовдосконалення. Система виховної роботи класу формує ціннісні орієнтації особистості школяра, розвиває суб'єктивну ініціативу, утверджує у вихованців віру і впевненість в реалізацію їх можливостей, допомагає їм адаптуватися в житті, а значить бути визнаними .Мої діти є справжні українці, які дбайливо ставляться до рідної мови, культури, традицій, до Батьківщини – ім’я , якої Україна.
1