Виховна година "Для чого світу ти?"

Про матеріал
На виховній годині керівник групи (класний керівник) приділяє велику увагу спілкуванню зі студентами, демонструючи навички взаємодопомоги в студентській групі, спрямовувати свою увагу та інтерес до всього корисного, морального, що складає справжню людську гідність також виховувати доброзичливість, повагу до людей, великодушність, скромність та самопожертву.
Перегляд файлу

Тема: ДЛЯ ЧОГО СВІТУ ТИ?

 

Мета:  Виховувати у студентів групи людяність, гуманізм у стосунках, доброзичливість, повагу до людей, великодушність, скромність та самопожертву.

 

Студенти групи повинні знати: основні цінності етичних відносин, їх сутність та важливість щодо здобуття повноцінного людського «Я»

 

Студенти групи повинні уміти: спілкуватися, демонструвати навички взаємодопомоги в студентській групі, спрямовувати свою увагу та інтерес до всього корисного, морального, що складає справжню людську гідність

 

 

Я: Шановні студенти! У сучасному складному житті кожна людина має свої думки, погляди, переконання. Саме тому кожен з нас вважає, що це є єдиним, унікальним, неповторним, що його характеризує. Але при цьому виникає питання: Чи розділяють оточуючі цю думку про людину і наскільки вони з цим згодні? Що лежить в основі оцінки поведінки та етичного життя кожної людини?

Я: Сьогодні ми з вами протягом виховної години спробуємо з’ясувати це питання та дати на нього відповідь.

Я: В організація вищої освіти на Україні, створення будь-якого навчального закладу треба починати зі студента. Сьогодні, Ви є студентами Полтавського політехнічного коледжу і тому, адміністрація, викладачі зосереджують увагу на виховній, соціальній, побутовій, організаційній роботі. Вам надаються можливості виявити свою самостійність, самоорганізацію, творчу активність. Кожен з Вас повинен відчувати перспективу у подальшому житті, розвиваючі своє «Я» – як індивідуальне, так і колективне. Безумовно це стане реальністю, якщо кожен з Вас буде створювати справжню етичну людяність.

Я: З огляду на вище зазначене, базовими принципами етики взаємовідносин є:

- доброзичливість, поважність, коректність, ввічливість;

- стриманість, толерантність до протилежної точки зору, тактовність;

- законослухняність;

- чесність та відповідальність;

- конструктивний підхід до вирішення проблем;

- пунктуальність та обов'язковість;

- повага до кожного члена групи;

- прагнення створювати при спілкуванні атмосферу психологічного комфорту, уникати конфліктних ситуацій, уникати сутичок або образ;

- засвоєння та додержання норм і традицій поведінки згідно з критеріями суспільної моралі;

- пріоритетність інтересів групи, командний стиль роботи,  орієнтованість на досягнення максимально можливого позитивного результату;

- визнання професіоналізму, порядності, моральності, людської гідності найбільш вагомими пріоритетними цінностями.

Я: Ці принципи стосуються кожної людини, незалежно від її статі. Наша група, представлена чоловічою статтю. Сьогодні Ви юнаки, а завтра майбутні чоловіки. Соціологія аналізу чоловічої статі показує, що:

- вони активніші, ніж дівчата;

- дуже розумних серед представників чоловічої статі все ж таки більше;

- їх приваблює сфера інтересів;

- досить вільний стиль поведінки;

- вони можуть бути брутальними, диктаторами, надмірними раціоналістами.

 

Я: Шановна група! Які чесноти людини на Вашу думку необхідно вважати основними для визначення морального рівня особистості?

 

(студенти по черзі називають: ________________________ милосердя і співчуття, ___________________________мудрість, _________________ ввічливість, _______________________ вихованість, _____________________ чесність і гідність).

 

Я: Дійсно, названі Ваші чесноти визначають етичну сутність особистості.

Я: _______________ чому Ви вважаєте, що милосердя   і співчуття належать до етичних чеснот?

 

_________________: Тому, що  саме доброта і милосердя, чуйність і співпереживання, уміння розуміти чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину – це повинно бути у характері кожної людини.

 

Я: При здійсненні милосердя ми повинні керуватися якими настановами, правилами?

 

________________ Почуття милосердя вічне, воно старе, як світ, в якому ми живемо. Але на довгий час ми якось забули про нього. І  ввійшло це слово знову як «нове», оновлене слово, і як найвеличніша духовна цінність. Людині, яка співчуває людському горю, здатна взяти участь у долі незнайомця, що потрапив у біду, притаманні такі якості, як любов до оточуючих та істинний гуманізм.

 

Я: Крім цього, милосердя і співчуття – це якості, які проповідують світові релігії. Так, один з основних принципів буддизму – доброчесна людина повинна відчувати бажання жити для іншого, ісламу – бути милосердним і відсувати до людей братерську любов; християнства – любити ближнього.

 

Я: Свого часу німецький  філософ Фрідріх Ніцше казав: «Жалісливі натури, завжди готові на допомогу в нещасті, рідко здатні одночасно і на спів-радість: якщо щасливий ближній, їм нема чого робити, вони зайві, не відсувають своєї переваги і тому легко виявляють невдоволення».

Я: Про що це вам говорить?

 

______________  спільність людей тримається не тільки на моральному обов’язку, але насамперед на любові до іншої людині;

 

______________  мораль починається з розуміння іншої людини, уміння поставити себе на місце іншого;

 

_____________   в основі співчуття лежить потреба бути серед людей. Відчувати свою причетність до людства.

 

Я: Так, якщо прагнути до милосердя, не буде зла!

 

___________ Ви, сьогодні першим на це звернули увагу. Підійдіть будь ласка до плакату, напишіть першу визначену нами чесноту.

 

Я: Другою чеснотою людини була названа мудрість? Чому?

 

_________ Тому, що з мудрості випливають наступні  три здатності: виносити прекрасні рішення, безпомилково говорити і роботи те, що слід.

 

Я: Складна, але цікава думка!

 

(піднімає руку студент інший ____________) Я погоджуюсь і для себе зрозумів, що мудрість – це володіння знанням, розумінням, досвідом, розсудливе та грамотне застосування знання. Великий, глибокий розум, що опирається на життєвий досвід. Здатність знаходити рішення різних проблем, в тому числі життєвих, опираючись на свій і чужий досвід.

 

Я: Як Ви вважаєте, чи відрізняється мудрість студента від мудрості викладача?

 

____________ Так, мені здається, що студентська мудрість менш сформована, тому що навчаючись, ми тільки починаємо її створювати працею над собою, визначаючи власні переконання та цінності.

 

Я: А мудрість викладача?

 

__________ Системність та послідовність викладання свого предмета, надання знанням життєвої значущості, що допоможе нам знайти своє «Я» у подальшому житті!

Я: Дійсно, мудрість – дочка досвіду та терпимість до недоліків інших людей.

 

Я: ______________ Ви назвали мудрість чеснотою особистості. Прошу Вас підійти до плакату і написати другу встановлену чесноту.

 

Я: Третьою названою чеснотою була ввічливість. Нагадав нам про неї _____________. Чому? Поясни?

 

_____________ Ввічливість – це мистецтво людського спілкування, вміння делікатно, люб’язно ставитися до людей, які нас оточують.

 

Я: Так, ввічливість є одним із проявів доброзичливого ставлення до людей, з якими ми щоденно спілкуємося вдома, у коледжі, магазині, транспорті. Ввічлива, тактовна, скромна і доброзичлива людина достойно вийде з будь-якої життєвої ситуації, залишивши в оточуючих приємну думку про себе.

 

Я: А зараз проведемо гру  "ХТО ЗНАЄ БІЛЬШЕ ВВІЧЛИВИХ СЛІВ?"
 

- Які слова треба говорити, коли вітаєшся?


(Відповідь: ________________ добрий ранок, _______________ добрий день, ___________________ добрий вечір і т.д.).

 

- Які слова треба говорити, коли ви звертаєтесь до когось з проханням?


(Відповідь: ____________прошу, _____________будьте ласкаві, _____________  дозвольте).

 

- Які слова ми говоримо, коли вибачаємося перед кимось?


(Відповідь: ________________ вибачте, _____________прошу вибачення).

 

- Які слова ми говоримо, прощаючись?


(Відповідь: ______________прощавайте, _______________на все добре, ________________до побачення, _______________на добраніч).

 

Я: Так вірно, молодці.

 

Я: А тепер давайте звернемо увагу на екран. Ви бачите моральні правила ввічливої людини:

 

 

Будь завжди ввічливим, чуйним і уважним.

Зустрінеш знайомих – привітайся.

Допустив помилку, проявив грубість, попроси пробачення.

Завжди допомагай літнім людям, товаришам, молодшим.

У громадських місцях не штовхайся, поступайте місцем інвалідам, літнім людям, жінкам з дітьми.

Ніколи не перебивай співрозмовника, навіть тоді, коли ти з ним не згідний, вислухай його до кінця і тільки тоді вислови свою думку.

 

Я: _____________ і ваша чеснота – ввічливість дійсно є важливою. Пройди до плакату та запиши її.

 

Я: Шановні студенти! У людському суспільстві є певні моральні правила поведінки. З моральними правилами пов’язане поняття «вихованість», яку згадав ___________________.

 

Я: ________________ чому саме вихованість?

 

____________ Вихованість – це вміння поводитись, вітатись, підтримувати в товаристві розмову, правильно їсти,  одягатись, вміння поводитись у громадських місцях.

 

Я: Чи потрібно це людині?

 

___________ Міркуйте самі: поснідавши десь на лісовій галявині, найлегше, звичайно, "забути" там залишки їжі, папір. Більше клопоту — зібрати все це і закопати чи взяти з собою, щоб потім викинути в ящик для сміття.

 

______________ Поступитися місцем у переповненому автобусі літній людині — це значить самому відчути помітну незручність. Та без вагань це зробить кожна вихована людина. Вона ж не дозволить собі увімкнути транзистор під вікнами житлового будинку. Вона знає: ми живемо у вік, коли навколо і так гамірно, як же не оберігати спокій і тишу?

 

Я: Так, вихованість — це не тільки ввічливість і привітність. Це й людяність. Це — бути серед людей Людиною. Для цього, насамперед, потрібно мати такі внутрішні якості, як щирість, доброта. Бо  вихована людина не тільки засвоює встановлені правила поведінки, а й дотримується загальних приписів моралі, завжди виявляючи шанобливе ставлення до інших.

 

Я: Думку, про вихованість як чесноту етичності людини висунув ____________. Запиши її на плакаті.

 

 

Я: Формування і реалізація моральних чеснот є свого роду утвердженням власної гідності.

Я: _______________ називаючи честь і гідність чеснотами, що Ви  мали на увазі?

 

________ Так, з моєї точки зору поняття гідності тісно пов’язане з поняттям моральність окремої людини, сім’ї, студентської групи,  суспільства.

 

Я: А чи існує між ними різниця?

 

___________ так, гідність – це моральне ставлення до самого себе, внутрішнє визнання, самоповага, а честь означає зовнішнє визнання, оцінку дій, діяльності особистості з боку інших.

 

Я: Чи будуть доповнення?

 

________ Для мене чесність – це правдивість. Говорити правду нас учать з народження батьки, а тепер і коледж. Але, на жаль, я відчуваю що, в дорослому житті правдивість, чесність не завжди потрібна. Це відбито у багатьох прислів’ях, одне з яких стверджує «Хто не збреше, той і правди ніколи не скаже».

 

__________ Я не зовсім згоден з цією думкою. Тому, що визнання цінності особистості багато в чому залежить від її репутації як в студентській групі так і в суспільстві.

 

Я: Чому?

 

__________ Тому, що репутація – це цілісне уявлення про людину, про її духовне багатство чи убозтво, про її практичні здібності, досягнення й недоліки. Позитивна репутація викликає  суспільну повагу, що робить честь людині.

 

Я: Молодець! У даному випадку ми мали справу з позитивним оціночно-емоційним ставленням до себе у формі свідомості і почуття власної гідності. Повага до самого себе, чи почуття власної гідності – це те, що більш за все підносить людину.

Виходь до дошки ____________, вписуй свою чесноту.

 

Я: Нарешті ми з Вами встановили, що дійсно основними чеснотами етичної сутності особистості є милосердя і співчуття, мудрість, ввічливість, вихованість, чесність і гідність.

 

Я: Підводячи підсумки виховної години «Для чого світу ти?»  Ви зрозуміли важливість людського життя, його складових – етичних чеснот?

____________ Так, щоб бути справжньою людиною ми повинні бути добрими, щедрими, милосердними, інтелігентними, вихованими, гідними того, щоб жити на планеті Земля. І прожити це життя так, щоб тобі не було страшно за прожиті тобою роки, - прожити з гідністю.

 

____________ Я зрозумів, що люди дійсно різні, але для кожної людини на планеті Земля повинно бути одне правило: треба прожити життя з гідністю. Це значить – «залишити після себе добрий слід на землі», тоді про тебе пам’ятатимуть і згадуватимуть хорошим словом. Кожен повинен народити доньку чи сина, посадити дерево, написати пісню, виплекати поле, тобто, залишити після себе щось хороше, щоб тебе ніколи не забули. Заради гідності краще попросити вибачення, визнати перед іншим свою помилку, ніж хитрувати і брехати. Обманюючи, ти передусім обманюєш себе. Краще сказати правду.

 

____________ Я підтримую свого одногрупника _________ і хочу додати, щоб жити щасливо і довго, людина повинна бути інтелігентною, розумово розвиненою, освіченою, культурною. Адже інтелігентність те саме, що й моральне здоров’я, коли характер, склад душі, звички спрямовані на добро, а здоров’я необхідне  для того, щоб жити довго не лише фізично, а й розумово.

 

____________ Я хочу сказати – кожна людина – неповторна на цій землі; вона є великою цінністю, тому що має совість, сумління, розум. Їй даровано життя, щоб вона прожила його гідно і плідно. У нас є багато спільного й відмінного, але усіх об’єднує те, що всі ми – люди, що всі ми маємо одну на всіх землю, і нам слід жити так, щоб зберегти мир і спокій.

 

Я: Безперечно, створення власного «Я» кожної людини відбувається за допомогою найвищої цінності – життя.

 

Я: Мати Тереза, лауреат Нобелівської премії світу, громадянка світу в найвищому розумінні цього слова, залишила тим, хто вступає на життєвий шлях, духовний заповіт, у якому сказано:

 

Життя – це шанс. Скористайся ним.

Життя – це краса. Милуйся нею.

Життя – це мрія. Здійсни її.

Життя – це виклик. Прийми його.

Життя – це обов’язок. Виконай його.

Життя – це гра. Стань гравцем.

Життя – це цінність. Цінуй його.

Життя – це скарб. Бережи його.

Життя – це любов. Насолоджуйся нею.

Життя – це тайна. Пізнай її.

Життя – це юдоль бід. Перебори все.

Життя – це пісня. Доспівай її.

Життя – це боротьба. Розпочни її.

Життя – це безодня невідомого – не бійся вступити в неї.

Життя – це удача. Шукай цю мить

Життя  таке чудове – не марнуй його.

Це твоє життя. Борони його.

 

Вірш ____________

 

Ти знаєш, що ти – людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Більше тебе не буде,

Завтра на цій землі

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди –

Добрі,  ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе –

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба –

Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі людина,

І хочеш того чи ні, -

Усмішка твоя – єдина, 

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

 

Я: Шановні студенти! Я вам дуже вдячна за активну участь в проведенні виховної години, за ваші думки, погляди, переконання, життєві позиції. Але попереду нас з вами чекають нові випробування, які ми, я переконана, зможемо здійснити тільки разом.

У якості незвичного домашнього завдання Ви отримали аркуш з питанням «Хто я такий?». Будь ласка, дайте 10 відповідей на це запитання, у гостей також є такі аркуші з питаннями. На наступній виховній годині ми з Вами порівнюємо ваші відповіді, підведемо підсумки.

 

 

А. Дайте 10 відповідей на запитання: «Хто я такий?». Зробіть це швидко, записуючи свої відповіді точно в такій формі, як вони приходять у голову.

Б. Дайте відповідь на те саме запитання так, як, на вашу думку, сказали б про вас ваші батько чи мати (виберіть одного).

В. Дайте відповідь на це ж запитання так, як, на вашу думку, сказав би про вас ваш найкращий друг (подруга).

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гордєєва Тетяна Валеріївна
    Дякую за Вашу розробку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 грудня 2020
Переглядів
359
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку