Київське вище професійне училище технологій та дизайну одягу
Виховна година: Я толерантна особистість…
Підготувала :
Шитікова Тамара Василівна
викладач професійно - теоретичної підготовки І категорії ,
класний керівник
Київ 2018
«Всі хто готується стать корисним громадянином –
спочатку повинен навчиться бути людиною »
М.І. Пирогов
Мета:
- допомогти підліткові сформулювати поняття «толерантність»;
- розуміти толерантність як один із найнеобхідніших принципів людського буття;
- пояснити, чому терпимість є необхідною умовою збереження миру
(в колективі, в суспільстві, у світі);
- вчити прогнозувати, розробляти та втілювати в життя шляхи розв'язання конфліктів, висловлювати власну позицію.
Обладнання:
телевізор, класна дошка, тести для учнів (папір, ручка).
Хід заняття
Перегляд соціального опитування про толерантність
Вступне слово вчителя
Сьогодні ми присвятимо виховну годину такому поняттю як толерантність. Нашим завданням сьогодні є навчитися розрізняти толерантні та нетолерантні вчинки, виявляти толерантне ставлення один до одного, а також визначити рівень власної толерантності кожного, особистісну врівноваженість за допомогою тестів.
Поняття «толерантність» у різних мовах має різні відтінки.
Учениця:
В англійській мові – це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію.
У французькій - повага свободи іншого, його думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів.
У китайській – уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до інших.
В арабській – прощення, поблажливість, схильність до інших.
У перській – терпіння, витривалість, готовність до примирення.
Вчитель:
Отже, толерантність – доброзичливість, визнання за кожною людиною права бути іншою і поважати цього права.
Зараз проведемо дослід, який показує, що ми дуже різні. Будь ласка, візьміть однакові аркуші паперу. Потім усі одночасно виконайте наступні дії:
1. Складіть аркуш навпіл.
2. Відірвіть верхній правий кут.
3. Знову складіть навпіл.
4. Відірвіть правий верхній кут.
5. Знову складіть.
6. Знову відірвіть верхній правий кут.
7. Складіть аркуш надвоє.
8. Якщо можна, відірвіть правий верхній кут.
9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим.
Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані так по-різному? Чи можете ви сказати, що всі, хто відірвав аркуші інакше, ніж ви, є гіршими за вас? Чи буває так, що ми оцінюємо людину тільки з огляду на те, чи робить вона щось так само, як ми? Чого навчає ця вправа?
(Відповіді учнів)
Дуже важливо сприймати людей такими, якими вони є, навіть коли їх уподобання відмінні від твоїх. Але інколи ми стаємо сліпими і не хочемо прислухатися до чужої думки і вважаємо свою думку правильною.
Для початку ми спробуємо розіграти ситуацію. Для цього на дошці зображений малюнок. Для участі потрібно два учні. Кожен учень бачить свій образ на малюнку – опишіть його та спробуйте відстояти кожен свою точку зору. (Учні сперечаються). Тепер давайте проаналізуємо поведінку учасників.
- Що в їхній розмові вас збентежило? (Діалог учитель - учні).
Отже, давайте сформулюємо, що ж таке толерантність і, яку людину можна назвати толерантною. Толерантність – це терпимість до думок, поведінки та поглядів інших людей. Інтолерантність – це протилежне поняття до толерантності.
Нині толерантність розуміється перш за все як повага і визнання рівності, відмова від домінування та насилля, визнання права інших на свої думки та погляди. Отже, толерантність перш за все має на меті прийняття інших такими, якими вони є. Поділ людей на толерантних та інотолерантних є досить умовним. Кожна людина у своєму житті здійснює як толерантні, так й інотолерантні вчинки. Але здатність вести себе толерантно може стати особистісною рисою і зможе забезпечити успіх у спілкуванні.
Учениця:
Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги. Вони критичні відносно до себе і не прагнуть у всіх бідах звинувачувати інших. Вони не перекладають відповідальність на інших. Толерантна людина не ділить світ на дві частини - чорне та біле; не робить акцент на розбіжностях між «своїми» та «чужими», тому готова вислухати та зрозуміти інші точки зору.
Вчитель:
Пропоную провести тест «На врівноваженість», чи дратує вас:
Варіанти відповідей: «дуже»-3, «не дуже»-1, «аж ніяк»-0.
1. Зім’ята сторінка газети, яку ви хочете прочитати.
2. Літня жінка, одягнена як молоденька дівчина.
3. Надмірна близькість співрозмовника.
4. Жінка, що палить на вулиці.
5. Коли, якась люди кашляє у ваш бік.
6. Коли хтось гризе нігті.
7. Коли хтось сміється не до речі.
8. Коли хтось намагається вчити вас, що і як треба робити.
9. Коли кохана жінка (чоловік) постійно запізнюється.
10. Коли в кінотеатрі, той хто сидить попереду вас, постійно крутиться і коментує сюжет фільму.
11. Коли вам намагаються переказати сюжет цікавого роману, який ви збираєтесь прочитати.
12. Коли вам дарують непотрібні предмети.
13. Гучна розмова в громадському транспорті.
14. Сильний запах парфумів.
15. Людина, яка жестикулює під час розмови.
16. Колега, що дуже часто вживає іноземні слова.
Більш як 36 балів: Вас не назвеш терплячим і спокійним. Дратують навіть дрібниці. Ви запальні, легко спалахуєте. А це розхитує нервову систему, від чого страждає й ваше оточення.
Від 12 до 35 балів: Ви належите до найпоширенішої групи людей: дратують речі найнеприємніше, але з щоденних клопотів ви не робите драми. До неприємностей ви можете «повернутися спиною», досить легко забуваєте про них.
11 і менше: Ви дуже спокійна людина, реально дивитесь на життя. Або цей тест – недостатньо вичерпний, і ваші найуразливіші сторони у ньому так і не проявилися? Принаймні ви не та людина, яку можна вивести з рівноваги.
Вчитель:
Отже, можна зробити висновок, що ознаки толерантної людини – це яка:
Учениця:
Учениця:
Пропоную провести рольову гру:
№ 1 Інсценізація ситуації: «Зустріч подружки після хвороби».
(Три учениці розігрують сценку)
Зустріли школярі свою однокласницю Надійку після хвороби (вона хворіла на вітрянку). На її обличчі ще не загоїлися ранки та залишилася зеленка
- Ой, яка ти смішна!- засміялася її подружка Ніна.
- Ти ще довго ходитимеш такою негарною? Навіть на носі в тебе зеленка, підхопила Маруся.
- А ми вже їздили на екскурсію. Було дуже цікаво, а ти все пропустила,-загомоніла Світлана.
- Ми вже багато нового вивчили з алгебри: певно, ти нічого не розумієш, адже ти й раніше не дуже добре зналася на математиці.
Надійка скоро попрощалася та пішла зі сльозами на очах.
Продовжіть розповідь і виправте помилки учнів.
Проаналізуйте ситуацію, оберіть свій варіант відповіді й поясніть його.
№ 2 Нетипова ситуація
Дмитро має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається.
Варіанти: ( Три учениці пропонують свої варіанти відповідей)
А тепер пропоную пройти ще один тест «Чи виявляєте ви толерантність» .
Оберіть ту відповідь, яку ви вважаєте правильною та полічіть, скільки відповідей «б» ви отримали:
а) неможливо нічого зробити, тому що війни будуть завжди;
б) потрібно розуміти, чому вони відбуваються.
2. У школі говорять про героїв, які виявили толерантність...
а) це тебе не цікавить;
б) ти хочеш дізнатися про цих героїв більше.
3. Ти протистоїш насильству...
а) насильством;
б) приєднуєшся до інших людей для того, щоб сказати «Ні!».
4. Товариш тебе зрадив...
а) ти помстишся йому;
б) ти намагатимешся порозумітися з ним.
5. Коли говорять про дітей, які постраждали від війни...
а) ти почув про це і забув;
б) ти шукаєш можливість для того, щоб проявити з ними солідарність.
6. Ти не згоден із кимось...
а) ти не даєш можливості йому говорити;
б) ти все-таки слухаєш його.
7. У класі, ти вже відповів...
а) ти хочеш відповідати ще;
б) ти даєш можливість відповісти іншим.
8. Тобі пропонують листуватися з кимось з іноземців...
а) ти не відчуваєш ні потреби у листуванні, ні потреби ділитися своїми думками та мріями;
б) ти хочеш листуватися для того, щоб поділитися своїми думками, мріями.
Обробка результатів.
Якщо у тебе переважають відповіді «б», це означає, що ти виявляєш велику толерантність, є майбутнім громадянином світу, відповідальним і солідарним, активним провідником миру. Поясни своїм друзям, як тобі це вдається.
Якщо у тебе від 3 до 7 відповідей «б», це свідчить про те, що ти не дуже толерантний. Ти намагаєшся нав'язати свої ідеї, але проявляєш цікавість, у тебе гарна, уява. Використовуй ці свої риси для боротьби з нетерпимістю.
Якщо у тебе менше ніж 3 відповіді «б», це означає, що ти зовсім не толерантний. Але якби ти був налаштований оптимістичніше і навчився дискутувати, ти міг би стати більш щасливим. Спробуй докласти більше зусиль.
Закінчити годину спілкування я пропоную переглядом мультфільмом «День - Ніч».
Обговорення мультфільму.
Додаток №1
Додаток №2
Додаток №3
Тест «На врівноваженість»
Варіанти відповідей: «дуже»-3, «не дуже»-1, «аж ніяк»-0.
1. Зім’ята сторінка газети, яку ви хочете прочитати.
2. Літня жінка, одягнена як молоденька дівчина.
3. Надмірна близькість співрозмовника.
4. Жінка, що палить на вулиці.
5. Коли, якась люди кашляє у ваш бік.
6. Коли хтось гризе нігті.
7. Коли хтось сміється не до речі.
8. Коли хтось намагається вчити вас, що і як треба робити.
9. Коли кохана жінка (чоловік) постійно запізнюється.
10. Коли в кінотеатрі, той хто сидить попереду вас, постійно крутиться і коментує сюжет фільму.
11. Коли вам намагаються переказати сюжет цікавого роману, який ви збираєтесь прочитати.
12. Коли вам дарують непотрібні предмети.
13. Гучна розмова в громадському транспорті.
14. Сильний запах парфумів.
15. Людина, яка жестикулює під час розмови.
16. Колега, що дуже часто вживає іноземні слова.
Більш як 36 балів: Вас не назвеш терплячим і спокійним. Дратують навіть дрібниці. Ви запальні, легко спалахуєте. А це розхитує нервову систему, від чого страждає й ваше оточення.
Від 12 до 35 балів: Ви належите до найпоширенішої групи людей: дратують речі найнеприємніше, але з щоденних клопотів ви не робите драми. До неприємностей ви можете «повернутися спиною», досить легко забуваєте про них.
11 і менше: Ви дуже спокійна людина, реально дивитесь на життя. Або цей тест – недостатньо вичерпний, і ваші найуразливіші сторони у ньому так і не проявилися? Принаймні ви не та людина, яку можна вивести з рівноваги.
Додаток №4
Тест «Чи виявляєте ви толерантність»
Оберіть ту відповідь, яку ви вважаєте правильною та полічіть, скільки відповідей «б» ви отримали:
1. Для того, щоб не було війни...
а) неможливо нічого зробити, тому що війни будуть завжди;
б) потрібно розуміти, чому вони відбуваються.
2. У школі говорять про героїв, які виявили толерантність...
а) це тебе не цікавить;
б) ти хочеш дізнатися про цих героїв більше.
3. Ти протистоїш насильству...
а) насильством;
б) приєднуєшся до інших людей для того, щоб сказати «Ні!».
4. Товариш тебе зрадив...
а) ти помстишся йому;
б) ти намагатимешся порозумітися з ним.
5. Коли говорять про дітей, які постраждали від війни...
а) ти почув про це і забув;
б) ти шукаєш можливість для того, щоб проявити з ними солідарність.
6. Ти не згоден із кимось...
а) ти не даєш можливості йому говорити;
б) ти все-таки слухаєш його.
7. У класі, ти вже відповів...
а) ти хочеш відповідати ще;
б) ти даєш можливість відповісти іншим.
8. Тобі пропонують листуватися з кимось з іноземців...
а) ти не відчуваєш ні потреби у листуванні, ні потреби ділитися своїми думками та мріями;
б) ти хочеш листуватися для того, щоб поділитися своїми думками, мріями.
Обробка результатів. Якщо у тебе переважають відповіді «б», це означає, що ти виявляєш велику толерантність, є майбутнім громадянином світу, відповідальним і солідарним, активним провідником миру. Поясни своїм друзям, як тобі це вдається.
Якщо у тебе від 3 до 7 відповідей «б», це свідчить про те, що ти не дуже толерантний. Ти намагаєшся нав'язати свої ідеї, але проявляєш цікавість, у тебе гарна, уява. Використовуй ці свої риси для боротьби з нетерпимістю.
Якщо у тебе менше ніж 3 відповіді «б», це означає, що ти зовсім не толерантний. Але якби ти був налаштований оптимістичніше і навчився дискутувати, ти міг би стати більш щасливим. Спробуй докласти більше зусиль.