Виховна година на тему : «Мистецтво спілкування»
Мета : Вчити учнів основ культури поведінки в спілкуванні , необхідних для оволодіння міжособовими стосунками , користуватися правилами вирішення конфліктів , виховувати ввічливість , етичні почуття . На прикладі життєвих ситуацій ( розіграних інсценувань ) обговорити з учнями проблеми спілкування; виховувати в учнів тактовність, повагу один до одного й до старших.
Обладнання: чисті аркуші паперу, ручки, : вислів Антуан де Сент Екзюпері "Єдина справжня розкіш – розкіш людського спілкування”
Коментар: до проведення заходу залучаються учні, які братимуть участь в інсценуваннях «Дружня розмова», «Мати і донька», «Розмова на уроці» і «Подруги».
Хід заняття:
Відомий український педагог Василь Олександрович Сухомлинський писав: " Мова – це віконця, через які людина бачить світ”. Вдумайтеся в ці слова. Від того, як ви володієте мовою, залежить ваше духовне багатство. "Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – висока моральна культура. Від уміння спілкуватися залежить дуже багато в нашому житті. Спілкування є містком до появи справжніх друзів, отримання бажаного, роботи, кар'єри, досягнення мети. Зрештою, від уміння спілкуватися залежить те, чи будеш ти взагалі цікавим для людей, а значить, чи зможеш завоювати їх повагу та авторитет.
Зараз розглянемо ситуації, які трапляються з кожним і досить часто, і спробуємо вивести з них певні висновки.
Інсценування «Дружня розмова»
1 – ша дівчинка (звертаючись до подруги): Ти пам’ятаєш, що ми повинні були вчора зустрітися? Але ти не прийшла. Я прочекала тебе цілу годину.
2 – га дівчинка: Розумієш, у мене вчора був важкий день. Я мала добре підготуватися до контрольної з англійської. Тож увечері вже не хотілося нікуди йти.
1 – ша дівчинка: Тобі просто не хотілось іти! А те, що я чекала на тебе, - не важливо?
2 – га дівчинка:Вибач будь ласка, і зрозумій: ми дружимо, але не зобов’язані догоджати одна одній. Невже було б краще, якби я прийшла до тебе з поганим настроєм і зіпсувала його тобі?
Запитання до учнів.
Хто з дівчат правий у цій ситуації? Чому?
Інсценування «Мати і донька»
(наперед виходять Мати і дочка)
Донька. Мамо, нарешті ти прийшла! Ти купила мені зошити?
Мати. Ні, я не встигла. Чому б тобі самій це не зробити?
Донька. Добре, завтра піду. (через хвилину) Мамо, я ніяк не можу відібрати джинси і куртку. Допоможи мені.
Мати. Доню, я готую вечерю татові, почекай.
Донька. Ой, я ледве не забула, завтра потрібно принести до школи п’ять гривень – ми з класом ідемо до театру. Можна я візьму гроші з твого гаманця? Де він?
Мати. Ти можеш почекати, доки я закінчу свої справи?
Запитання до учнів
Чому виник конфлікт? Хто повівся неправильно?
Інсценування «Розмова на уроці»
(наперед виходять Учитель та Учень)
Учень. Маріє Михайлівно, ви мене сьогодні викличете? Я хочу виправити оцінку, отриману на минулому уроці.
Учитель. Ні, я подаватиму новий матеріал. Приходь на консультацію, там я прийму перездачу.
Учень ( через хвилину ). Маріє Михайлівно, пересадіть мене від Володі. Він увесь час підштовхує мій лікоть.
Учитель. Я не можу пересаджувати тебе щотижня на нове місце.
Учень (через хвилину). Погляньте, я правильно розібрав перше речення?
Учитель (роздратовано). Олеже, припини мене весь час відволікати! Ти заважаєш класу працювати! Виконай вправу повністю.
Запитання до учнів
Чому учитель невдоволений поведінкою учня? Поясніть свою точку зору.
Інсценування «Подруги»
1 – ша дівчинка: Привіт, Віко.
2-га дівчинка: Привіт, Яно. Як справи?
1-ша дівчинка: Відверто кажучи, не дуже добре.
2-га дівчинка: Чому?
1-ша дівчинка: Уявляєш, вчора цілий вечір вчила англійські слова, а на уроці отримала лише «задовільно». Потім на українській до дошки викликали, отримала 6 балів…після уроків побігла в бібліотеку,так потрібної книги вже не було. Уявляєш?
2-га дівчинка: нічого. Завтра буде кращий день.
1-ша дівчинка: Який там кращий! Завтра ж контрольна з математики і атестація з української. Я не уявляю, як я переживу цей кошмар!
2-га дівчинка: Але ж інші якось з цим справляються, хоча також переживають.
1-ша дівчинка: Так то інші. В них все легше і простіше, ніж у мене. Мене просто не люблять ні діти, ні вчителі…
Запитання до учнів
Яка з дівчат викликає симпатію? Віка чи Яна? Чому виникає негативне ставлення до її подруги?
Ситуативні завдання
1. Уявіть ситуацію: ви йшли вулицею, і раптом хтось вас покликав: "Гей, ти!” як ви до цього поставитесь?
2. Уявіть ситуацію: під час прогулянки містом вам довелося звернутися до незнайомої людини. Яким буде ваше звертання, якщо це перехожий, підліток, продавець?
Бесіда.
Яку людину можна вважати приємною у спілкуванні?
Від чого залежить уміння спілкуватися?
Назвіть дієслова з часткою «не», які характеризували б тактовну людину? (наприклад – не заважає, не відволікає, не дошкуляє, не вимагає до себе уваги)
Як співвідносяться поняття «легковажність» і «легкість у спілкуванні»? Це тотожні поняття?
Чи можна навчитися легкості спілкування?
З якими людьми вам приємно спілкуватися? Чому?
Легкість у спілкуванні полегшує життя?
Зараз ми проведемо тестування «Чи гарний ти співрозмовник?» і дізнаємось, наскільки цікаво іншим з вами спілкуватися.(додаток 1)
Надіємось ви зрозуміли, як вас сприймають інші. Для того, щоб стати хорошим співрозмовником, потрібно знати і використовувати «Золоті правила спілкування».
«Золоті правила спілкування»
1. Будь завжди уважний і привітний до співбесідника
2. Нікого не обтяжуй своїми проблемами, якщо можеш вирішити їх самостійно.
3. Якщо виникла проблема, постарайся вирішити її, а не жалітись своїм друзям і знайомим.
4. Не набридай співбесіднику пустими балачками.
5. Ніколи не пліткуй про своїх друзів і не дозволяй нікому це робити.
6. Уникай суперечок. Якщо не згоден з думкою співбесідника, не заперечуй її, а запропонуй свою думку.
7. У спілкуванні з оточуючими завжди керуйся правилами ввічливості.
8. Розповідаючи якісь жарти чи історії, подумайте, чи не скривдять вони когось з ваших співрозмовників.
9. Негарним тоном вважається не відповідати на запитання, поставлені вам. Це допускається лише в тому випадку, коли питання, на вашу думку, було некоректним чи недоречним. У такому разі слід залишити його без уваги і постаратися перевести розмову.
Заключне слово вчителя:
Ви вже, напевне, зрозуміли, з якими людьми приємніше спілкуватися, яких людей завжди раді бачити? Замисліться над цим і спробуйте стати легенькими, як пір’їнка, і погляньте на життя з висоти пташиного польоту.
Додаток 1.
Чи гарний ти співрозмовник?
На всі запитання відповідай «так» або «ні».
1. Тобі подобається більше слухати, ніж розмовляти?
2. Ти завжди знайдеш тему для розмови?
3. Ти завжди уважно слухаєш?
4. Чи подобається тобі давати поради?
5. Чи покажеш ти співрозмовнику, що тобі цікава тема розмови?
6. Чи дратуєшся ти, коли тебе не слухають?
7. У тебе завжди своя думка на все?
8. Чи будеш ти говорити на незнайомі теми?
9. Чи подобається тобі бути в центрі уваги?
10. Чи є хоча б три галузі знань, у яких ти добре обізнаний?
Якщо у тебе відповідь «так» на 1,2,3,6,7,8,9,10,11 питання – став 1 бал.
Порахуй бали.
1-3 бали – спілкуватися з тобою далеко не завжди приємно. Замислись над цим.
4-9 балів – ти приємний співрозмовник, але, коли не в дусі, потребуєш особливої уваги оточуючих до себе.
9-11 балів – ти гарний співрозмовник, без тебе не можуть обійтися друзі, ти – душа компанії.