Матеріал сприяє розширенню уявлення дітей про предмети особистої гігієни, про режим дня, про чистоту та охайність. Данна виховна година допоможе у підготовці до уроку, або проведення заняття у ГПД з учнями 1-4 класів за предметом Основи здоровя.
Виховна година : « Здоров'я стежку сам я прокладу »
Мета : освітня – розширити уявлення дітей про предмети особистої гігієни, про режим дня, про чистоту та охайність;
виховна - сприяти вихованню охайності та потреби особистої гігієни.
Обладнання : літературний ряд: вірші Т.Лисенко „Сплюха” , Г. Остера „Поради неслухняним дітям” , Г.Бойка „Мікроби” , „Здоровим будь”, приказки , загадки.
ХІД
Знайомство.
Учитель: Добрий день , діти! Хто з вас знає , навіщо ми сьогодні зібралися?
Сьогодні до нас завітає незвичайний гість. Звати його Здоров’ятко.
Воно дуже любить чистих, охайних дітей, які дотримуються розпорядку дня. А серед нас немає бруднуль або учнів, які порушують режим?
Учень 1 :
В кого настрою зранку немає?
Хто весь час на ходу засинає?
В кого сонні злипаються очі, бо дивився кіно до півночі?
Хто три двійки сьогодні приніс і бурмоче сердито під ніс :
„ Ой, не було б тієї мороки,
щоб ходити мені на уроки?”
Може хтось цього учня впізнає,
Сплюх у школі багато буває.
Вбігає Оля- бруднуля.
Оля- бруднуля
Ви ніколи не вмивайте
Руки ,шию ,щоки ,ніс.
Назавжди ви зрозумійте,
Що заняття ці дурні.
Знову руки забрудняться,
Шия, вуха та лице.
Час не гайте ,сил не тратьте,
Нащо вам усе оце?
Стригтись також не потрібно.
Марні гроші і слова.
В старості сама собою
Облисіє голова.
Сюди поспішає Здоров’ятко?
Учитель: Так, сюди, але по-перше, коли заходиш до класу , потрібно вітатися, а по-друге , поглянь, яка ти не охайна і брудна. Хіба можна зустрічати гостей у такому вигляді?
Оля- бруднуля: Ну то що?
Розмова про чистоту та охайність
Учитель: Діти і ти, Олечко ( звертається до бруднулі), послухайте ,до чого може призвести неохайність.
- Звідки взялися мікроби?
Їх створили злі мікроби.
Це – маленькі злодіяки,
Хулігани, розбишаки,
Що живуть усюди,
Де є повно бруду:
У болоті і грязюці,
У смітті та у пилюці,
Під брудними нігтями
Пазурами і кігтями...
Той хто руки не помиє,
Їх ковтне та захворіє.
І тому, маляти,
Слід вам пам’ятати:
Будете вмиватися,
Митися , купатися ,
Повтікають злі мікроби,
Разом з ними всі хвороби!
Щоб ніколи не хворіти,
Треба руки з милом мити…
Мій всі овочі та фрукти,
Тільки свіжі їж продукти.
Учитель ( звертається до Олі- бруднулі) Невже тобі подобається бути неохайною, брудною? До того ж, через тебе до нас може не приїхати Здоров’ятко.
Оля- бруднуля: Ні, не подобається . А гостям я завжди рада.
Учитель: Тоді тобі потрібно піти вмитися і привести себе у лад.
Оля- бруднуля: Добре, я зараз.
Виходить.
Учитель: Діти , наближається та хвилина , коли до нас завітає Здоров’ятко.
Хтось стукає в двері. Заходить Листоноша.
Листоноша: Добрий день! Це ваш клас діти ? вам лист . ( Віддає лист)
Учитель: Дякуємо ! ( Листоноша виходить ) Діти , давайте поглянемо, від кого надійшов цей лист. ( Учитель дивиться на конверт ) Діти , та це ж лист від Здоров’ятка.
Воно пише : „Любі друзі ! Приїхати не можу , негайно викликали до іншої школи , на яку напали злі мікроби , але , пам’ятаючи про вашу гру , надсилаю вам свої запитання та завдання ...”
Вбігає Оля , уже вмита.
Оля : А що , Здоров’ятко ще не приїхало ?
Учитель: Ні , не приїхало , але надіслало листа. Діти , ви тільки погляньте , наша Оля виправилася. Вона буде завжди такою. Тому , я думаю , ми можемо доручити їй почитати завдання Здоров’ятка .
Оля: ( читає) Прошу відповісти на мої запитання і виконати надіслані завдання.
Які ви знаєте прислів’я про здоров’я ? ( Діти називають прислів’я. )
Здоров’я – усьому голова.
Держи голову в холоді , ноги – у теплі , проживеш довгий вік на землі.
Здоров’я маємо - не дбаємо , а втративши – плачемо.
Як нема сили , то й світ не милий .
Здоров’я входить золотниками , а виходить пудами.
Світ великий – було б здоров’я .
Бережи одяг , доки новий , а здоров’я – доки молодий.
Без здоров’я немає щастя.
Весела думка –половина здоров’я.
Немає багатства над розум, нема нічого над здоров’я.
Здоров’я людини – багатство країни.
Здоров’я дорожче за золото.
Учитель: Молодці, діти ! Ви назвали багато прислів’їв.
Оля: У наступному завданні Здоров’ятко просить розповісти вірші про здоровий спосіб життя.
Учень 2 :
З фізкультурою ми дружим,
Різні вправи любим дуже.
„Раз, два, три , чотири!”
Чути з нашої квартири.
Учень 3 :
Глянь: без мила і водиці
Умиваються дві киці.
Язичком вмиваються,
Лапками втираються.
Учень 4 :
Я до крана сам дістану,
Умиваюсь біля крана.
Мию милом щоки, шию
І водою добре мию.
Учень 2 :
Кроленята – глянуть любо:
Об морквинку чистять зуби.
І тому в них зубки цілі –
Гості-гострі, білі-білі.
Учень 3 :
В мене щіточка зубна,
Подивиться : ось вона!
Зверху вниз і навпаки
Чищу зуби залюбки.
Учень 4 :
Носить півник-співунець
На голівці гребінець.
Гребінцем тим , знає кожний,
Причесатися не можна.
Учень 2 :
А у мене , а у мене
Є гребіночка зелена.
Я нікого не прошу
Сам голівку причешу.
Учень 3 :
Коли я сідаю їсти,
На столі у мене чисто:
Скатертину не заллю,
Бо порядок я люблю.
Учитель: Молодці! Я думаю , Здоров’ятко було б задоволено , якби чуло ваші вірші.
Оля :Діти , Здоров’ятко надіслало нам загадки. Спробуємо відгадати їх.
Мию, мию без жалю,
Мию там , де брудно,
Цю роботу я люблю,
Хоч від неї худну .
(Мило)
Що дістає зубами потилицю?
( Гребінець)
Хто завжди тільки правду каже,
Який є , таким покаже ,
Без слів про все розкаже?
(Дзеркало)
Я пухнастий , чистий ,
Для усіх корисний.
Мокрих витирати звик.
Називаються...
(Рушник)
Учитель: Молодці! Відгадали загадки Здоров’ятко. А чи знаєте ви , навіщо потрібно мило , гребінець , дзеркало? Які ще предмети допомагають нам бути завжди чистими та охайними?
( Під час бесіди учитель показує рушник , зубну щітку ,зубну пасту тощо та малюнки , на яких зображені дії із цими предметами.)
А тепер ,Олечко, прочитай наступне запитання Здоров’ятка.
Оля : Розгляньте малюнок і визначте , що тут намальовано неправильно.
Розмова про гігієну зору.
( Учитель показує малюнок , на якому зображено хлопчика , який читає книгу , їдучі в транспорті )
Учитель: Діти , що цей хлопчик робить неправильно? ( Відповіді дітей)
Правильно ,діти , цей хлопчик порушає гігієну зору. Унаслідок цього його зір може погіршитися. А чи знаєте ви , що людина з нормальним зором може розгледіти : обличчя людини – за сто шістдесят метрів ; стовп – на відстані одного кілометра ; окремі дерева чи постать – за два кілометри; димарі на дахах – за три кілометра; вікна в будинку – за чотири кілометри; окремі будинки – за п’ять кілометрів.(Діти разом із учителем складають та обговорюють правила гігієни зору.)
Можливе формулювання правил:
1. Для того щоб ваш зір зберіг гостроту до старості , умиваючи обличчя , промивайте й очі.
2. Оберігайте очі від травм та попадання вірусів. Дотримуйтеся правильного освітлення свого робочого місця. Світло має падати на зошит з лівого боку.
3. Скоротіть перегляд телепередач до 30 хвилин на день. Працюйте за комп’ютером не більше ніж 45 хвилин.
4. При читанні дотримуйтеся відстані 25-30 сантиметрів від очей до книжки. Не схиляйте низько голову над книгою чи зошитом
5. Не читайте лежачи.
6. Не читайте у транспорті.
7. не сидіть близько біля телевізора.
8. Якщо лікар прописав окуляри , обов’язково їх носить.
9. Не дивиться на яскраве сонце без темних окулярів.
10. Робіть гімнастику для очей.
Гімнастика для очей
1. Щільно заплющить очі , потім широко розплющить. Повторіть 5-6 разів.
2. Підніміть очі вгору , опустіть униз , подивиться ліворуч , праворуч , прямо. Повторіть 7-8 разів.
3. Зробіть колові оберти заплющеними очима 4-5 разів.
4. Подивиться вдалину , потім на перенісся . Повторіть 7-8 разів.
5. Покладіть пальці на заплющені очі і злегка промасажуйте.
6. Посидить спокійно із заплющеними очима.
Підбиття підсумків години спілкування.
Учитель: Ну от , діти , ми виконали всі завдання Здоров’ятка. Отже , на його лист ми можемо написати гідну відповідь. Про що ж ми йому напишемо (Діти колективно складають лист до Здоров’ятка) На цьому наша гра-бесіда завершується. Ми сподіваємося , що після нашої розмови ви будете дотримуватися правил гігієни , режиму дня , а отже , виростите здоровими і сильними.
(Учитель хвалить найбільш активних учнів і робить висновки про важливість чистоти й охайності в житті дітей та дорослих.)